Skocz do zawartości

Zlin 50L


widar123

Rekomendowane odpowiedzi

Koledzy potrzebuję Waszego wsparcia i pomysłów. Od jakiegoś czasu kombinuję jak zrobić taką prowadnicę do fotela i nie mogę sobie poradzić. Element jest na tyle mały i jednocześnie sztywny, że ręczne wyginanie nie zdaje egzaminu. Jak najprościej, a zarazem skutecznie sobie z tym poradzić?

 

Na początek zdjęcie oryginału:

 

oryginal02.jpg

 

I rysunek tego co bym chciał zrobić (ceownik jest o wymiarach 7x4 grubość ścianki 0,8)

 

prowadnica.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 278
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Też o tym myślałem, ale problem jest z frezem walcowym, który musiałby być takiego kształtu jak przekrój wewnętrzny tego ceownika, czyli średnica 5mm i wysokość robocza 3mm na czpieniu 3mm. Co prawda mógłby być mniejszy na wysokość, bo można by wtedy na kilka przejazdów wykonać taki rowek, ale nie mam takiego i nie łatwo też dostać takie cudo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak wygląda waga modelu na dzień "dzisiejszy" ? Pytam z ciekawości- śledzę wątek od samego początku i wiem, że troche gadgetów jest pododawane :D:D

Ale nie mogę się nadziwić dokładności w odwzorowywaniu.

Pozdrawiam Piotrek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mógłbym proponowac ,to przygotuj kawałek metalu o wewnetrznych wymiarach ceownika owiń to blachą 0,8mm robota prawie do wykonamia wpalcach ,blalszkę miej o wiekszym wymiarze do przeginania nadmiar,obetniesz skalperem . Do ułatwienia przeginania blachę podgrzej i gwałtwnie ostudż w wodzie i po problemie mowa oczywiscie o aluminium . Pozdrawiam Czesław z Kruszwicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wszystkie podpowiedzi, na pewno coś się z tego wybierze :) . Na początek spróbuję zamówić te frezy, bo faktycznie ten tarczowy profil może być pomocny. Co do kształtownika o przekroju prostokątnym to powiem szczerze nie widziałem tak małego, najmniejszy jaki znalazłem to 8x8x1 czyli przekrój kwadratowy nie na wiele mi się przyda, bo w moim przypadku to 7x4x0,8 musiałby być. Czesławie próbowałem właśnie taki kawałek blaszki na przygotowanym wzorniku wygiąć i niestety rezultaty trochę marne mi wyszły, blacha aluminiowa 0,8 jest jednak na tak małych powierzchniach dość twarda nie mówiąc już o tym że nie ma jak tego dobrze złapać. Dotychczas pracowałem z blaszkami offsetowymi 0,3 i z tymi problemu nie było, ale te prowadnice muszą być nieco grubsze, żeby fotel nie wyleciał z "przysłowiowych zawiasów". Być może podgrzanie aluminium zmiękczyło by blachę, ale też nie chciałbym specjalnie tego osłabiać, bo skoro łatwo się zegnie to i łatwo rozegnie. Jeszcze raz dziękuję wszystkim, mam z czego wybierać i o to chodziło.

Nie sprawdzałem ostatecznej wagi, bo to mogłoby spowodować koniec prac :D , a postanowiłem dokończyć model i zobaczymy na koniec.

Pozdrawiam - Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tego nie wiedziałem, że aluminium wraca ze swoimi właściwościami do pierwotnych, dzięki człowiek całe życie się uczy. W takim razie będę próbował zanim przyjdą frezy.

A teraz kilka zdjęć, które zamknęły tył kokpitu. Nie będę mówił jak trudno było zamknąć ten tył wręgą z blachy, bo zdjęcie szablonu z wewnętrznego profilu pochłonęło kilkanaście kartek brystolu zanim doszedłem do właściwego kształtu, ale to już za mną. Z płótnem zgłosiłem się do znajomej krawcowej, która oczywiście popatrzyła na mnie nieco dziwnym wzrokiem ;) , ale i ona sprawiła się na medal.

Na początek wzorniki do formowania blaszanej wręgi:

 

wzorniki.jpg

 

I wsporniki na których będą prowadnice do fotela, tu jeszcze w stanie surowym, przed anodowaniem i barwieniem

 

wsporniki.jpg

 

I na koniec 2 fotki tylnej części kokpitu

 

wnetrze14.jpg

 

wnetrze15.jpg

 

Pozdrawiam - Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace nad prowadnicami zakończone. Ostatecznie połączyłem dwa pomysły, pierwszy to Czesława, aby odpuścić aluminium przez co stało się łatwiejsze w przeginaniu na krótkich krawędziach, a drugi to frezowanie, które ograniczyło się tylko do wyrównania krawędzi, tak aby przestrzeń między końcami ceownika była równa na całej długości.

I tak to wyszło

 

prowadnice01.jpg

 

prowadnice02.jpg

 

prowadnice03.jpg

 

Dzięki raz jeszcze i działam dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak śledzę i śledzę sobie tematy w dziale makiet, i nagle naszła mnie pewna myśl.

 

Mianowicie, budowa makiet jest tak przerażająca, że aż wciągająca.

Kategoria F4 to jest to, do czego będę zmierzał, pewnie drobnymi kroczkami, ale daje mi to pewny kierunek w modelarstwie.

 

A póki co, miło popatrzeć na takie arcydzieła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodałem kilka gadżetów, ale za wiele się nie posunęło. Będę teraz przymierzał się do fotela. Na początek muszę sobie narysować model 3D i dopiero na jego postawie zobaczę co się da zrobić na mojej maszynce CNC, a co ręcznie. Zapewne czasu to pochłonie wiele, więc w relacji będzie lekka przerwa zanim coś powstanie godnego do pokazania ;) . W między czasie chciałbym też dokończyć szybowiec, o którym pisałem wcześniej. Przyszedł właśnie do niego napęd i trzeba go jakoś zamocować, bo sezon zbliża się wielkimi krokami, a tu wszystko jeszcze w proszku. Cieszą mnie niezmiernie komentarze dotyczące wstawiania prze ze mnie zdjęć samolotu a nie modelu :D , bardzo to budujące i dające porządnego kopa do dalszej pracy. Dzięki wszystkim za miłe słowa i pozdrawiam.

I jeszcze kilka zdjęć SAMOLOTU :P

 

wnetrze16.jpg

 

wnetrze17.jpg

 

wnetrze18.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Super  relacja z budowy  ulubionego również prze ze mnie modelu Zlin 50.

Podziwiam opanowanie technologii ,,blacharskiej’’ niemalże do perfekcji.

Buduję również  z 50 w takiej samej skali ,ale trochę w innej technologii.

Świetnie wykonałeś kabinę .Ja nie potrafię znaleźć koloru anodowanego aluminium, i prawdę mówiąc trochę na tym utknąłem. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.