Jump to content

Starling - dobry napęd


psiwak

Recommended Posts

Witam,

 

Po wakacyjnych lotach w górach zdecydowałem o zakupie nowego kadłuba do Starlinga.

Kadlub jest a z nim rozterka, kanibalizowac istniejacy czy robic nowy zestaw na nowy sezon?

Drugie chyba wygralo

Obecny zestaw napedowy to;

Ray Inrunner B2856/09 + Smiglo Graupner 8x6. Na tym zestawi maksymalne obroty to ~12600.

Regulator Jeti 40A po locie jest letni a pakiety maja temp otoczenia.

Kompletnie nie znam sie na napedach elektrycznych wiec nie wiem co moglbym wsadzic lepszego.

Jednyne co zobaczylem to zestaw Kontronika, KIRA 400-27 z przekladnia ale cena 200E mnie troche ostudzila ale nie przestraszyla. Boje sie przekladni, dodatkowa masa z przodu jest niemile widzana w tym modelu ?(przynajmniej w tym egzemplarzu)

Co mozna wlozyc zeby nowy szpaczek lepiej sie wznosil ?

 

Silnika uzywam tylko do wyciagniecia w gore, ten zestaw jest OK bo sam jestem w stanie spokojnie wypuscic model ale czuje ze po 3minucie pracy moc jest na tyle mala ze juz nie idzie w gore tak jak bym chcial :).

Moze jest to wina pakietow, uzywam Turnigy 2,2Ah 20C i 30C. Widze roznice w wydajnosci pomiedzy 20C i 30C wiec one sa podejrzane (spadek napiecia przy maksymalnej mocy to ~1V dla 30C). Z pakietów wyciagam std 50-60% pojemnosci. Czy wymiana motoru (podobne wymiary)moze wplynac zauwazalnie na osiagi? A moze szukac rozwiazan gdzie indziej ?

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Jerzy Markiton

Starling jest "zwykły" czy elektro ? Zwykły ogranicza silniki do 28mm, elektro do 36mm.

Oczywiście, że może latać - wznosić się - znacznie lepiej ! Przekładnia nie jest zbędnym balastem ale dobra niestety kosztuje. Chcesz sięgną po jedną z lepszych - bardzo dobrze ! Kira 480/34 byłaby lepsza. Zakładam, że latasz na 3s i chciałbyś na tym pozostać ? To co opisujesz wskazuje na miękkie akumulatory. Spróbuj RCMatsu o tej samej pojemności. To z tych tańszych. Są lepsze, twardsze, ale za za inne pieniądze. Horejsi ma b.fajną alternatywę dla Kiry - Typhoon z tą samą przekładnią. Jestem w trakcie testów taniego silnika z HK z tą samą przekładnią. Dla odmiany to outrunner 3600 kv/V. Ze wstępnych pomiarów wynika, że nie dorównuje Typhonowi, o S-Neu - zapomnij, ale do Starlinga może być ciekawy. Jeśli masz kadłub elektro - to paleta silników jest znacznie szersza.

- Jurek

Link to comment
Share on other sites

Dziekuje za info, troche studiowalem juz temat ale musze zaglebic sie w tych silnikach glebiej zebym mogl normalne pytania zadawac :)

Starling jest elektro ale chyba zostane przy 28mm inruner, choc zbadam ile bym musial przyciac kadlub na 36 i zobacze jak by to wygladalo.

Zaglebie temat tej Kiry480, wczesniej nawet nie zagladalem tam bo myslalem ze to juz fi36mm a nie fi28mm a tu mila niespodzianka.

Do istniejacego zestawu proponujesz Kokam ze sklepu RCMastsu czy pakiety firmowane przez nich? Pytam bo pakiet RCmatsu 2,2Ah 5C(ladowanie nie pamietam pradu rozladowania) jest niewiele drozszy (na poziomie ~110zl) od tego Turnigy 30C (~96zl) co kupilem w sklepie.

Do nowego zestawu pewnie kupie Kokamy albo cos odpowiedniego zeby nie bylo tak ze zabraknie pradu w elektrowni.

W tych turnigy zaniepokoilo mnie na samym poczatku (po kupnie)to ze rezystancje wew mialy dwa razy wieksza od pakietu po wczesniejszym uzytkowniku 3E Max (do kupienia w RC Matsu).

4-5mOmow/ogniwo w turnigy vs 2-3mOmow/ogniwo w 3E MAxie

Wracam do lektury Horejsi i Kontronika

 

pzdr

Pawel

Link to comment
Share on other sites

...Horejsi ma b.fajną alternatywę dla Kiry - Typhoon z tą samą przekładnią. ...

 

Czy dobrze zrozumiałem?

Przekładnie Kontronika pasują do Typhoon'ów?

Czy testowałeś takie połączenie - jeśli tak to jakie są Twoje wrażenia i ocena takiego zestawu?

 

Pozdrawiam

 

Kojani

Link to comment
Share on other sites

Niestety pod KPG trzeba przerabiać flanszę lub silnik (nie zgadza się rozstaw mocowania (19 mm) i średnica walca centrującego (10 mm). Typhoon ma dostępny tylko rozstaw 19 mm . Przeróbka jest dość prosta. Należy kupić flanszę pod speed 400 (aktualnie brak) i nawiercić nowe otwory z rozstawem 19 mm i rozwiercić na 10 mm otwór główny we flanszy. To samo można zrobić ze ślepym dekielkiem który jest w zestawie przekładni. Generalnie bardzo polecam Typhoony. Na forach chwalą lekki zestaw 2W + przekładnia 5.2:1 + 13x11 albo 2W20 i śmigło 16x13.

Ja mam 2W20 z tanią przekładnią MPX i śmigłem APC13x10 ale przedni dekiel pochodzi od Megi.

Co dobre do EDF dobre do przekładni...

 

Bardzo dobre są też Tenshocki np. TSEZ 1515/12 kv 4600. Byłyby pasowały pod KPG ale mają wały 4 mm zatem tylko Reiseneuer Micro (pod wał 4mm tylko 4:1)

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerzy Markiton

U Horejsi-ego dostaniesz z flanszą na Typhoona. Trzeba ją dodatkowo zamówić ale nie kosztuje majątku i jest fajnie zrobiona. Chciałem być za dobry i kupiłem 2W/25... Niestety to jest zestaw na 6s. Na 4s ledwo to kręciło przy prądach <20A. Żadne małe akumulatory nie zniosą prądów ok.70A a duże z takim silniczkiem nie mają sensu

Na tą samą flanszę idealnie spasował mały Turnigi SK-3 3600 kv z helikopterka. Zrobiłem 1 próbę na 3s i śmigle 14x8. Na niepełnym gazie doszedłem do 60A i przerwałem, bo szkoda silniczka. Chcę to powtórzyć z mniejszymi śmigłami.

Całość - bardzo fajna !

Ten 2W20 z przekładnią Kontronika 5,2/1 byłby idealny do modelu typu Supra. Jasne, że do Starlinga też. Kiedyś jeszcze wrócę do tego silniczka bo wydaje się fajną alternatywą do S-Neu-a 1110. Zwłaszcza cenową. Najlepszy byłby S-Neu 1110, 1112 ale z przekładnią 6,7/1 - oryginalną. Mój S-Neu 1112 z przekładnią 5,2/1 ma raczej charakter napędu do hotlinerka chociaż lata w Toxicu o charakterze raczej termika. Radzi sobie świetnie wyciągając ponad 2kg model na 286m w ciągu 20 sek przy prądzie ok.60A (na 3s) na śmigle Aeronaut 14x8.

- Jurek

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Witam po dlugim czasie,

 

dziekuje Jurkowi i Pawłowi za dobre rady, po przeczytaniu ze zrozumieniem waszych wypowiedzi skoncentrowałem sie na sklepie Horejsi.

Wczesniej wieczorami robilem male rozeznanie ale bez wiekszych sukcesow malo czasu plus zmeczenie nie sprzyja poszukiwaniom.

Kontronik zaproponowal twoj zestaw Jurku, Kira 480-340 ale to 220E i to bylo by do przelkniecia ale jak do tego doliczyc regiel to bez aku wychodzi 400 i zastanawiam sie nad sensem pakowania takiej kasy w ten model. Wydaje mi sie ze seriws Kontronika pomylil sie bo zaproponowali KIRA 480-31 5,2:1 z KOBY 40LV (available as DRIVE 480) smiglo 15x8 z pradem 34A przy 3S. Jedyne co pasuje wedlug strony internetowej to silnik reszta niezby pasuje do tego co podaja.

Dzis po pracy w miare swiezym umyslem zasiadlem i przemyslalem wasze propozycje i wyszlo mi cos takiego;

Gearbox Kontronik KPB 25 5,2:1 € 68,20

Flange Kontronik SPEED 480 € 9,80

Motor HET Typhoon 2W-20 € 56,70

zebatka 7,8

Razem 142,5

 

z opisu wynika ze kolnierz jest oprzygotowany po rozstaw Tajfuna 19mm. Czyli bez problemu i przerobek polacze przekladnie z tym silnikiem?

Patrzylem tez na zestaw MEGA jedyny ktory wydawal mi sie odpowiedni;

MEGA AC n 16/25/02 z with planet gearbox 4,23:1 160Euro ale on chyba jest za duzy ~1kW mocy?

Czyzby Mega nie robila slabszych zestawow?

 

Jaki regulator powinnien pojsc pod ten zestaw w tajfunem? Gdyby okazalo sie za da rade zmontowac to bez przerobek, to zamowil bym w ten weekend :)

 

pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerzy Markiton

A co powiesz na Megę ACn 22/3s ? 300 kilkadziesiąt zł zapłaciłem w Skoczowie. Michał Skarwi lata na niej w Jantarze Themisto na 3s - idzie b. fajnie !

Mega 22/30/3E na 4s w moim Backfireu ze śmigłem 13/10 bierze niecałych 70 A i rwie zupełnie przyzwoicie. Do Starlinga dałbym 13x8 lub nawet 13x6 - to jest wolniejszy model. Dzięki temu zejdziesz na jakichś 50A i Ace Lite 50A zupełnie Ci wystarczy. Ace Lite 75 jest zdecydowanie lepszy - 2-3 krotnie mniejsza oporność wewnętrzna. Cenowo rozważ jeszcze Spin 55 czy 66. W Backfire jest HK 90 opto - jeśli nie korzystam z BEC-a to po czorta go wozić ? Hacker Master opto w podobnym wagorozmiarze też będzie niezłą opcją.

Dla swojego Starlinga, którego jeszcze kiedyś zrobię, trzymam właśnie tę Megę 22/3s lub Turnigi SK-3 z przekładnią Kontronika 5,2/1.

Nie załączę Ci wykresów z pomiarów bo w modelarni miałem włamanie i zapierniczyli komputer - a na nim wszystkie logi....

- Jurek

Link to comment
Share on other sites

Mega 22 ma jeden minus - 36mm srednicy, nie to zebym od razu ja odrzucil, w weekend sprawdzilem nawet ile kadlub musial by byc krotszy i wyszlo ~15mm. Nie jest to dyskwalifikacja ale na razie zostane przy 28mm :) takie ubzduranie sobie

Dzis jak przegladalem ponownie watek o TOXICu to zobaczylem ze Michal zastosowal tam silnik Poly-Tec, wszedlem na strone patrze a tutaj Poly-Tec 480-42 XL mit 4,4:1 Getriebe silniczek o zacnej mocy i przyzwoitej cenie, tylko co z jakoscia, bo cena prawie dwu-krotnie mniejsza od Kontronika? Na ktorej polce on lezy w stosunku do Megi i Kontronika ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerzy Markiton

Silnik jak silnik - różnice są tak niewielkie, że dla mnie pomijalne. Ważne - to wstrzelić się obrotami silnika, przekładnią, śmigłem w możliwości modelu. Problem w przekładni. Miałem jedną oryginalną - rozpadła się po jakichś 10 lotach. Kupiłem identyczną w Chinach, o połowę tańszą - rozpadła się po 2 lotach...Od tego czasu - keine Maxon !

- Jurek

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Zrobilem zamowienie w Pilznie tak jak proponowales,

Typhoon 2W-20

Przekladnia KPG25

Kolnierz pod 480.

Na cale szczescie zawarlem notke zeby sprawdzili czy to dziala.

Odezwal sie Ivan i powiedzial ze ten kolnierz jest za gruby i musi byc inny (rozumiem ze pod 400) i za dodatkowa oplata moga mi dostosowac kolnierz pod ten zestaw. Zgodzilem sie, ale chcialem za jednym razem kupic kolpak i najlepiej smiglo tak sie zastanawiam czy musi to byc kolpak Turbo? czy wystarczy ten kolpak z rozstawem 42mm i smiglem 15x8?

W jednym zdaniu pare pytan :), czy smiglo nie jest zbyt zachowawcze (patrzylem na kalkulatory to prady na poziomie ~33A)?

 

Pozdrawiam

Pawel

 

PS

Dzis spedzilem troche czasu na poszukiwaniu kolpaka Turbo fi 30/3,17(1/8")/8/3 i bez sukcesu :( Obawaiam sie ze bedzie trzeba rozszerzyc zasieg poszukiwan

Link to comment
Share on other sites

Tutaj chyba jest to czego szukasz http://www.perfecthobby.pl/detale.html?id=766 o ile mają na stanie, jeżeli nie to teoretycznie w NASTIK.PL

Ponieważ kołpak jest z TopModel to może jak poprosisz to podeślą Ci z Pilzna razem z silnikiem. Warto pytać.

 

Nie wiem też, czy pod silnik z przekładnią kołpak turbo zda egzamin - nie mam doświadczeń więc to wątpliwość teoretyczna. Jeżeli przekładnia nie zatka otworów wentylacyjnych w wrędze silnika to powinno być OK, jezeli zatka to może lepiej zrobić 2 boczne otwory z owiewkami łapiącymi powietrze.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerzy Markiton

Nie zatka ! Turbo kołpak jest O.K. Przekładnia ma ładnie uformowane czoło, właśnie pod kołpaki turbo. Horejsi tez ma kołpaki turbo w swojej ofercie - nie powinno być problemu ze skompletowaniem całości.

- Jurek

P.S.

Zawsze możesz dać 15x10 lub 15x13. Prąd podskoczy ładnie, pytanie czy Starling nie zgubi uszu ??

Link to comment
Share on other sites

Kolpaki to za duzo powiedziane, ma tylko jeden :)

Spowodowane to jest pewnie jego podejsciem do kolpakow Turbo. Jak to on okreslil do niczego sie nie nadaja, troche ostre i kontrowersyjen stwierdzenie ale nie jest pozabwione podstaw o ktorych pozniej.

Wiec zamowilem zwykly, lopaty 15x10 oraz belke 42mm (ktorej nie ma na skladzie) balem sie ze 38 moze byc za mala. Zostaly tylko formalnosci, czekanie na dostawe (belki do sklepu) i wysylke a potem delektowanie i montaz :)

Mam nadzieje ze nie urwe tych uszu :), ja caly czas nie zdaje sobie sprawy z mocy tego co wsadzam do niego. Przepustnice mam w drazku, wiem ze to profanacja dla szybownikow ale mam takie przywczajenie i boje sie go zmieniac, dzieki temu w miare dokladnie moge regulowac moc, robilem przymiarki do przelacznika 3poz. i suwaka ale nie zdecydowalem sie na ten krok :)

 

Co do kolpaka Turbo to Ivan mowi ze robil testy i popelnil jakis artykul na ten temat. Powietrze ktore jest zaciagane uchodzi poprzez szczeline pomiedzy kolpakiem a kadlubem. Spowodowane to jest dwukrotna roznica powierzchni oraz tym ze belka pracuje w pewnym sensie jak sprezarka odsrodkowa. Robil pomiary temepratury silnika dla tych przypadkow i byly takie same.

Powiem szczerze ze brzmi to sensownie a Wy macie z tym jakies doswiadczenie?

 

Pozdrawiam

Pawel

Link to comment
Share on other sites

Guest Jerzy Markiton

Kołpak zakłada się dość ciasno, z jak najmniejszą szczeliną - to oczywiste. W wyczynowych modelach, z noska kadłuba wystaje kołnierzyk wewnętrzny o ściance ok. 0,5mm, który wchodzi do kołpaka na jakieś 1,5 - 2mm. Oczywiście kołpak musi to umożliwiać. "Belka" musi wchodzić więc trochę do kołpaka, lub inaczej - kołpak, jego podstawa od strony kadłuba musi po zakręceniu sięgać o 1,5 - 2mm dalej niż zamocowana "belka".

Być może w trakcie pracy belka pracuje jak sprężarka. Ale to jest 10 - 20 sek., potem następuje kilka, kilkanaście min. lotu. Zgoda - nie jest tego dużo ale w większości wypadków wystarcza. Jeśli nie wystarcza - znaczy jesteśmy dość daleko ze sprawnością. Można dać lżejsze śmigło, ująć 1 celę na zasilaniu lub dorobić dodatkowe przewietrzanie. Dobrze dobrany napęd w cyklu impulsowym, w chłodniejsze dni rozprasza do wnętrza kadłuba mniej energii niż potrzeba do utrzymania akumulatorów w temp.40-50 st. Wtedy można z wietrzenia zrezygnować.

Pozdrawiam - Jurek

Link to comment
Share on other sites

Pływam ślizgami na kontronikach, i akurat Kira to jest niewypał. Dużo lepszy motor to stary Fun bez wentylatora. Kira ma małej średnicy wirnik , grzeje się i ma mniejszy moment niż stare wersje. Jeżeli ma być napęd na przekładni to polecam Lehnera 1520 z przekładnią maxona. Jednym słowem Kira nie jest warta tej ceny, wyceluj na Ebay używaka kontronika Fun i będziesz zadowolony.

Link to comment
Share on other sites

Mike,

 

Silnik w moim zestawie to HET 2w-20 a przekladnia bedzie kontronika KPG25.

Z tego co widze to i tak wszytko na wyrost

Jako ze skonczylem temat zespolu napedowego rozgladam sie za regulatoremi wstepnie celuje w SPIN'a 66, dziwne ze czasami 66 jest tanszy od 55 albo roznica w cenie jest nieznaczna

Do testow i pomiarow pradu kupilem SuperBraina 80A z HK (zeby zorientowac sie jakie prady tam beda plynac), pozniej mam nadzieje wykorzystam go (jak starczy mi checi i sil) do przerobki niedokończonego od 15lat PRECEDENTA T180 :)

Link to comment
Share on other sites

Zapisuje wartosci

- Napiecia

- Pradu

- Temperatury

- Obrotow

- Polozenia przepustnicy

z probkowaniem 1,2,3,5,10,20,30Hz.

Przy probkowaniu co 1s starcza to na zapis 68.1min a przy 30 zapisach na sekunde 2.27min (domyslne 3 na sek 22.7min)

Wlasnie z tego powodu go kupilem, bo czytajac instrukcje SPINa zaskoczylo mnie negatywnie zapisywanie tylko wartosci szczytowych.

O dokladnosci pomiarow ani jakosci nie bede sie wypowiadal, nie mam odniesienia i danych :), choc troche o nim czytalem na zagranicznych forach

Udalo mi sie go kupic za 53$, ta obnizka mnie przkonala, do tego miedzymodrzie USB i przesylka za 4$.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.