Skocz do zawartości

Projekt rozporządzenia do prawa lotniczego


kryniek
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wojtek jestem reallistą, który spróbował podąaąć za tokiem Twojego myślenia.

Uwierz, że przez całe moje życie słyszę tylko, że będzie lepiej, a coraz bardziej nas łupią i ograniczają.

Nie tak dawno słyszałem, że mamy stać się zieloną wyspą. I co? Nawet nie chce mi się tego komentować.

Nie zapominajcie, że to władza jest dla nas , a nie my dla władzy. Tworzenie kolejnych" paragrafów" powoduje tylko wzrost biurokracji i zwiększenie możliwosci gnębienia obywatela. Dlatego zróbmy co jest w naszej mocy aby pokazać, że nie zgadzamy się z kolejnym ograniczaniem naszej wolności w imię iluzorycznego zwiększenia bezpieczeństwa. Nasze bezpieczeństwo jest zagrożone ale na pewno nie przez modele latające. Dlatego ci, którzy decydują o naszym losie niech naprawdę wezmą się do roboty.

Pozdrawiam

T. Kosecki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wciąż przypominam ze są gotowe rozwiązania. Ale my wolimy dyskutować o pierdolach z których nic nie bedzie. Może ktoś jeszcze przeczytał to NIEMIECKIE UPORZADKOWANE opracowanie? Bo dyskusja zrobiła sie bezpłciowa. Chyba ze komuś przeszkadza ze to niemiecy opracowali i zapoda np. jakies austriackie lub czeskie? Do czegoś trzeba sie odnieść. Było tu kilka rozsądnych wypowiedzi ale utonęly w potoku słów.....i jak to u nas z potoku slownego wielu "specjalistów" wyjdzie wielkie g....

 

Własnie! Siła w kupie która mowi jednym głosem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z przedmówcą (papugą) tyle że to powinno być wypracowane jedno pismo a nie wiele różnych opinii wysyłanych po kawałku w stylu "a bo ja to lubię latać koło działek". Jak ULC dostanie 200 listów to zleje nas bo Pani Krysia nie obrobi takiej informacji i nikt nic z tego nie zarejestruje w swej pamięci. W ogóle prawnik powinien takie coś zaopiniować bo jakaś tam kolizja z przepisami np FAI na pewno występuje.

 

W tym wątku jest kilka przykładów pism które można wykorzystać (to niemieckie mi się podoba).

 

Edit: CzyNo też dobrze gada bo trzeba coś uchwalić albo ukierunkować tą dyskusję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wciąż przypominam ze są gotowe rozwiązania. Ale my wolimy dyskutować o pierdolach z których nic nie bedzie. Może ktoś jeszcze przeczytał to NIEMIECKIE UPORZADKOWANE opracowanie? Bo dyskusja zrobiła sie bezpłciowa. Chyba ze komuś przeszkadza ze to niemiecy opracowali i zapoda np. jakies austriackie lub czeskie? Do czegoś trzeba sie odnieść. Było tu kilka rozsądnych wypowiedzi ale utonęly w potoku słów.....i jak to u nas z potoku slownego wielu "specjalistów" wyjdzie wielkie g....

 

Własnie! Siła w kupie która mowi jednym głosem!

 

Jurek to ze niektorzy na samo slowo Niemcy dostaja wysypki mnie akurat nie dziwi.

Tylko na dzis w Niemczech gorna granica wysokosci dla modeli rc to prawie 3000m npm.(nie wszedzie patrz:link wyzej) a w Polsce moze zostac 150m,oby nie.Na forum jest ponad 10000 modelarzy a to juz powazna sila w kupie.

Bo niby dlaczego Polacy mieliby miec gorzej od Niemcow , od wszyskich ale nie od Niemcow i to jest argument ktory da do myslenia ULC :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może osoby biegłe w niemieckim podzieliły by ten tekst i przetlumaczyly. Tłumaczenie proponuje umieścić w nowym wątku. Ja niestety moge tłumaczyć z angielskiego. Jednak w tym przypadku tłumaczenie z tłumaczenia uważam za zły sposób.

Jak bedzie opracowanie to bedzie mozna sie do tego odnieść, uzgodnić to co mozna zmienić i pózniej wysyłamy gotowiec do ulc. I jest tak jak chcieliśmy. Tylko pamiętajmy o jednym słowie .... KOMPROMIS

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może osoby biegłe w niemieckim podzieliły by ten tekst i przetłumaczyły. Tłumaczenie proponuje umieścić w nowym wątku. Ja niestety mogę tłumaczyć z angielskiego. Jednak w tym przypadku tłumaczenie z tłumaczenia uważam za zły sposób.

Jak będzie opracowanie to będzie można się do tego odnieść, uzgodnić to co można zmienić i później wysyłamy gotowiec do ulc. I jest tak jak chcieliśmy. Tylko pamiętajmy o jednym słowie .... KOMPROMIS

 

Pozdrawiam

 

ściągnij, przetłumacz tak jak potrafisz, zawieś, będziemy wiedzieć o czym tak w kółko gadasz... i nie zakładaj nowego wątku na ten sam temat...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miliony Polaków protestowały przeciwko nowym przepisom emerytalnym, i co?

A tu paru modelarzom wydaje się , że powstrzymają skok na kasę hobbystów. Szlachetne to , ale i bardzo naiwne.

A że kasę od lataczy można wyciągnąć tylko na "lotniskach", to wszędzie indziej trzeba zakazać tego sportu.

Przecież to AP jest zainteresowany ściągnięciem za opłatą modelarzy na swoje lotniska. A chcecie żeby nam pomógł...

Nic na to nie poradzimy, bo trzeba by kosy na sztorc i wzorem Kościuszki....

A na to się nikt nie poważy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A że kasę od lataczy można wyciągnąć tylko na "lotniskach", to wszędzie indziej trzeba zakazać tego sportu.

Wapniak, ale nikt Ci nie zabrania latać poza lotniskami. Jedyne o co jest bój, to nieszczęsne 150m., które czasami przeszkadza. Nie musisz mieć nic wspólnego z AP, chodzi w głównej mierze o przestrzeń NAD Tobą.

 

 

Każdy krzyczy, że źle, ale mało kto napisał, jakie są jego propozycje.

 

Rozporządzenie musi zostać wydane z powodu zapisu w PRAWIE LOTNICZYM i nie jest to żaden zamach czy inna brzoza.

 

Art. 126 Prawa Lotniczego

5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i warunki wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego, uwzględniając zasady bezpiecznego korzystania z przestrzeni powietrznej.

 

 

Ciekawe ilu z nas przeczytało to rozporządzenie oraz zapisy prawie lotniczym.......?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Kamyczek_RC

Ten kto wymyślił tą ustawę powinien dostać miano Don Kichota bo wśród modelarzy widzi zagrożenie a nie widzi że jest miloion innych zagrożeń ,które są niedostrzegane i lekceważone . Poza tym jak mówię ustawa tak jak podatki dotyczy legalnych urzytkowników i pracodawców . Facet kupi sobie qadro poleci na 10km strąci samolot i nikt mu nic nie zrobi ,bo go kurdę nikt nie namierzy i nie odnajdzie bo poleciał z balkonu siedział w domu i ma ULC i całą resztę za przeproszeniem w dupie ,bo nie wie o jego istnieniu . Modelarze to ludzie odpowiedzialni i nikt z nas nie ryzykuje utratą drogiego sprzętu , jednak w każdym środowisku znajdzie się ktoś nieodpowiedzialny . Jeśli panowie ministrowie opublikowali ustawę o komunikacji drogowej i dostają mandaty za pedkość sami się do niej nie stosują więc my się mamy zastosować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kowal, te 150 m jest po to wymyślone, żeby praktycznie wszędzie poza lotniskiem nie dało się latać.

 

Z ciekawości zapytam, dlaczego ? Do tej pory latałem w szczerym polu i z odczytów z gpsa nigdy nie przekroczyłem 120 m. Nie bronię oczywiście tego 150m i uważam, że 300 byłoby już w sam raz, ale nie jestem zdania, że 150 m ma jakiś związek z lataniem w polu czy tylko na lotnisku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeśli mieszkam około 15km od lotniska małego gdzie latają wyłącznie ultralajty i samoloty dla skoczków to też mam max. 150m?

A jak jest z PPG? Wiele razy nad łąkami koło mojego domu widziałem takie osoby, które latały na wysokości max. 15m i latają gdzie chcą...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patania i odpowiedzi z linku ktory podalem,moze sie komus przyda.

 

 

1 Kiedy mozna latac?

2 Gdzie mozna latac?

3 Jak wysoko mozna latac?

4 Czy model musi byc oznakowany?

5 Czy z modelu dozwolone sa zrzuty np.cukierkow i odpalania fajerwerkow?

6 Jak szybko mozna latac?

7 Jakie znaczenie maja strefy zamkniete dla lotow rc?

8 Czy mozna uzywac modeli latajacych UAVs,Drony ?

9 Czy konieczne jest ubezpieczenie?

10 Gdzie znajde urzedy opowiedzialne za przestrzen powietrzna?

 

 

1Nie ma ograniczen czasowych pod warunkiem przestrzegania norm halasu.

2 Praktycznie wszedzie,jedyny warunek to 1,5km od zabudowan dla modeli spalinowych i zgoda wlasciciela gruntu na ktorym latamy.To na ziemi,jak wysoko to nizej.

3 Sa dwie strefy:kontrolowana i niekontrolowana.Najlepiej widac to wykresie z linku(fot.1)W praktyce latanie rc konczy sie na wysokosci ca.3000m npm.(FL-100).W strefie niekontrolowanej obowiazuje zasada widziec i byc widzianym a pierwszenstwo maja inni znajdujacy sie w tej strefie.Strefy sa oznaczone duzymi literami C,D,F,G,a dopuszczalne wysokosci symbolem ft,dodatkowo niektore strefy sa oznaczone symbolem HX co oznacza ze w tej strefie moga znajdowac sie samoloty nawet wieksze od jednomotorowej Cessny.Wszystkie te symbole C,D,F,G(HX) sa na mapach ICAO ktora jest wydawana raz w roku(fot.2)

4 Tak, model powyzej 5kg powinien miec w widocznym miejscu info z danymi wlasciciela.

5 Zabronione,chociaz sam widzialem na piknikach zrzuty cukierkow :D .Przepis nie dotyczy zrzutu linki holwniczej,balastu(piasek,woda),paliwa itp.

6 Ponizej strefy FL-100, 463km/h.

7 Tu chodzi glownie o czasowe strefy zamkniete dla modeli rc np. w czasie ME w pilce noznej lub przylotu jakiegos wazniaka,wtedy wiadomo ze latanie jest zabronione.

8 Oficjalnie zabronione nie jest i tak glownie uzywane sa przez wojsko i naukowcow.

9 Tak od 2005 roku ubezpieczenie jest obowiazkowe.

10 To akurat nie jest wazne,zreszta adresy sa w linku.

 

1000ft-ca.304,8m, 1700ft-ca.518m, 2500ft-ca.762m.

Stan z 12.05.2012

 

Jezeli cos przeoczylem to pisac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patania i odpowiedzi z linku ktory podalem,moze sie komus przyda.

 

 

1 Kiedy mozna latac?

2 Gdzie mozna latac?

3 Jak wysoko mozna latac?

4 Czy model musi byc oznakowany?

5 Czy z modelu dozwolone sa zrzuty np.cukierkow i odpalania fajerwerkow?

6 Jak szybko mozna latac?

7 Jakie znaczenie maja strefy zamkniete dla lotow rc?

8 Czy mozna uzywac modeli latajacych UAVs,Drony ?

9 Czy konieczne jest ubezpieczenie?

10 Gdzie znajde urzedy opowiedzialne za przestrzen powietrzna?

 

 

1Nie ma ograniczen czasowych pod warunkiem przestrzegania norm halasu.

2 Praktycznie wszedzie,jedyny warunek to 1,5km od zabudowan dla modeli spalinowych i zgoda wlasciciela gruntu na ktorym latamy.To na ziemi,jak wysoko to nizej.

3 Sa dwie strefy:kontrolowana i niekontrolowana.Najlepiej widac to wykresie z linku(fot.1)W praktyce latanie rc konczy sie na wysokosci ca.3000m npm.(FL-100).W strefie niekontrolowanej obowiazuje zasada widziec i byc widzianym a pierwszenstwo maja inni znajdujacy sie w tej strefie.Strefy sa oznaczone duzymi literami C,D,F,G,a dopuszczalne wysokosci symbolem ft,dodatkowo niektore strefy sa oznaczone symbolem HX co oznacza ze w tej strefie moga znajdowac sie samoloty nawet wieksze od jednomotorowej Cessny.Wszystkie te symbole C,D,F,G(HX) sa na mapach ICAO ktora jest wydawana raz w roku(fot.2)

4 Tak, model powyzej 5kg powinien miec w widocznym miejscu info z danymi wlasciciela.

5 Zabronione,chociaz sam widzialem na piknikach zrzuty cukierkow :D .Przepis nie dotyczy zrzutu linki holwniczej,balastu(piasek,woda),paliwa itp.

6 Ponizej strefy FL-100, 463km/h.

7 Tu chodzi glownie o czasowe strefy zamkniete dla modeli rc np. w czasie ME w pilce noznej lub przylotu jakiegos wazniaka,wtedy wiadomo ze latanie jest zabronione.

8 Oficjalnie zabronione nie jest i tak glownie uzywane sa przez wojsko i naukowcow.

9 Tak od 2005 roku ubezpieczenie jest obowiazkowe.

10 To akurat nie jest wazne,zreszta adresy sa w linku.

 

1000ft-ca.304,8m, 1700ft-ca.518m, 2500ft-ca.762m.

Stan z 12.05.2012

 

Jezeli cos przeoczylem to pisac.

 

Dzieki Wiesiek za tłumaczenie, świetna robota.

Powiem tak, gdyby dało sie to przepchnąć byłoby super. Niestety jak powierz urzędasowi " wiesz to co zrobiłeś jest do bani i trzeba to zrobić jeszcze raz tak a tak" to on se pomyśli, że jesteś za przeproszeniem je....ty i że nie będzie wszystkiego robił jeszcze raz bo.... ( tu seria wymówkowych uzasadnień). Dlatego w tym co przygotowali należy zaproponować zmiany poprzeć przykładami, uzasadnić.

Z tego co pamiętam konkrety przedstawili tylko Wojtek Byrski I Tomek Kosecki (chwała wam koledzy za dobrą robotę).

W załaczeniu jest dokument opracowany przeze mnie. Nie wiem, jaki odniesie skutek, czy wogóle ktoś go przeczyta. W każdym razie w tej, lub zblizonej wersji wyjdzie z błogosławieństwem Aeroklubu Jeleniogórskiego. Pamietajcie, maszyna urzędnicza ruszyła już dawno. To jakby mogło być nie ma znaczenia, chdzi o to żebysmy wogóle mogli puszczać modele tak, jak inni...

Uwagi do projektu rozporządzenia Prawo Lotnicze.pdf

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W załaczeniu jest dokument opracowany przeze mnie. Nie wiem, jaki odniesie skutek, czy wogóle ktoś go przeczyta. W każdym razie w tej, lub zblizonej wersji wyjdzie z błogosławieństwem Aeroklubu Jeleniogórskiego. Pamietajcie, maszyna urzędnicza ruszyła już dawno. To jakby mogło być nie ma znaczenia, chdzi o to żebysmy wogóle mogli puszczać modele tak, jak inni...

 

Bogusław, świetna robota. Za wcześnie wysłałem swoje uwagi, teraz widzę co pominąłem - wyślę kolejne.

Koledzy, z AZT Tarnów poszło pismo autorstwa Jerzego.

Ja, korzystając z tekstów Tomka (Orlik) i Jerzego oraz ich zgody na zaczerpnięcie treści wysłałem coś takiego (tu w liczbie mnogiej):

 

Urząd Lotnictwa Cywilnego

Departament Prawno – Legislacyjny

Warszawa 02-247

Ul.Marcina Flisa 2

 

Dotyczy: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ

z dnia ………………….. w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo Lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków.

 

Po zapoznaniu się założeniami projektu rozporządzenia, wnosimy niniejszym swoje uwagi do owego projektu:

 

W załączniku nr 6 rozdział 4 Ustawodawca proponuje następujący zapis:

Zasady wykonywania lotów

4.1 Zezwala się na wykonywanie lotów bezzałogowych statków powietrznych z zachowaniem poniższych warunków:

1) przy widzialności pozwalającej na wykonywanie lotów w warunkach VLOS;

2) do wysokości względnej umożliwiającej uniknięcie kolizji z innym użytkownikiem przestrzeni powietrznej 150 m;

4.3 Bezzałogowe statki powietrzne, modele latające dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej.

 

1. Ust. 4.1 pkt. 1) zezwala na wykonywanie lotów w warunkach VLOS czyli: Operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS (Visual line-of-sight operation). Operacje, w których pilot lub obserwator bezpilotowego statku powietrznego utrzymują bezpośredni kontakt wzrokowy z bezpilotowym statkiem powietrznym.

Mając na uwadze bezpieczeństwo własne i innych użytkowników przestrzeni popieramy konieczność umieszczenia tego zapisu w takim brzmieniu.

Jednocześnie uważamy, że powinno to być jedyne kryterium ograniczające wykonywanie lotów bezzałogowych statków powietrznych, w tym modeli w przestrzeni niekontrolowanej.

 

2. Ust. 4.1 pkt. 2) ogranicza wysokość wykonywania lotów do 150 m. wysokości względnej. - O ile nam wiadomo, Prawo Lotnicze nie zmienia zasad korzystania z przestrzeni niekontrolowanej klasy G przy wykonywaniu lotów w warunkach VFR czyli z widocznością.

Jedynym ograniczeniem – w przedmiotowej kwestii – winien być poziom FL 095, czyli górna granica tej strefy. Każdy użytkownik tej przestrzeni zobowiązany jest wykonywać loty w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS (Visual line-of-sight operation) i odpowiada za bezpieczeństwo lotu.

 

3. Ust. 4.3 mówiący: „modele latające dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej” - Taki zapis jest sprzeczny z ogólnymi warunkami korzystania z przestrzeni powietrznej określającymi np. zasady krążenia w kominach termicznych, lotów żaglowych i zasady określające pierwszeństwo w przypadku podchodzenia do lądowania.

Główną i niezmienną zasadą obowiązującą użytkowników przestrzeni niekontrolowanej winno być wykonywanie operacji w zasięgu widoczności wzrokowej i nic nie może ich zwolnić od obserwacji przestrzeni powietrznej w celu uniknięcia kolizji z innymi użytkownikami tej przestrzeni. Dlatego proponujemy zmienić treść tego punktu na: „4.3 Bezzałogowe statki powietrzne, modele latające dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej na zasadach określonych odrębnymi przepisami i / lub przyjętych zwyczajowo”.

 

Uzasadnienie:

Jesteśmy przekonani, że błędem jest wprowadzanie rozporządzeń, które w istotnej części będą „martwe”, niemożliwe do wyegzekwowania. Nie wyobrażamy sobie realnie dostępnej, dostatecznie dokładnej i praktycznej metody weryfikacji wysokości lotu modelu. Latanie w zasięgu wzroku ogranicza odległość i wysokość, na jaką może oddalić się model. W praktyce latanie nawet dużym modelem na wysokości 500 - 600 m. jest trudne i bardzo rzadko takie loty są wykonywane. Jeśli jednak – przy sprzyjających warunkach widzialności – model znajduje się na takiej wysokości, to osoba nim sterująca doskonale widzi przestrzeń wokół modelu i w każdej chwili może zmienić tor jego lotu tak, aby uniknąć ewentualnej kolizji. Ograniczenie wysokości lotu modeli – w proponowanym brzmieniu – w istotny sposób redukuje możliwość stosowania przepisów sportowych Międzynarodowej Federacji Lotniczej – FAI, których Polska jako państwo członkowskie FAI jest zobowiązana przestrzegać. Według tychże przepisów rozgrywa się zawody i przeprowadza treningi. W niektórych klasach, zwłaszcza modeli szybowców zdalnie sterowanych klas F3J, F3B i F3Q oraz całej gamie modeli kosmicznych klas S1, S3 i dalsze, modele rozpoczynają lot po wyczepieniu / wyniesieniu na wysokości zdecydowanie większe niż 150 m. Poza ww. klasami obejmuje to także modele swobodnie latające klas F1… oraz modele balonów na ogrzane powietrze. Proponowane ograniczenie położy kres propagowaniu sportów modelarskich i lotniczych wśród dzieci i młodzieży realizowanemu m.in. poprzez program pod nazwą „System współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży w modelarstwie lotniczym i kosmicznym”. Proponowany zapis jest sprzeczny z międzynarodowymi przepisami sportowymi FAI oraz z zapisami ww. programu społecznego. Ustawodawca, utrzymując swe stanowisko w przedmiotowych kwestiach w sposób świadomy przyczyni się do likwidacji wielu kategorii modelarskich, gdzie, z założenia, modele okresowo znajdują się na większej, niż proponowana, wysokości.

Nie widzimy więc żadnego uzasadnienia aby modelarzom ograniczać wysokość lotu do nierealnej do wyegzekwowania wielkości 150 m ponad poziom gruntu.

 

Miejscowość, data.

podpisy

 

Uprzedzając pytania - tak, oczywiscie, można z tego tekstu korzystać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

T,Kosecki napisał

3 W punkcie 4.3 ustawodawca proponuje zapis mówiący, że :”modele latające dają pierwszeństwo drogi innym użytkownikom przestrzeni powietrznej” Taki zapis jest sprzeczny z ogólnymi zasadami korzystania z przestrzeni powietrznej. Nigdzie nie ma przecież zapisów, że np. szybowce muszą w powietrzu ustępować samolotom itp. Są natomiast zasady krążenia w kominach termicznych, lotów żaglowych i zasady określające pierwszeństwo w przypadku podchodzenia do lądowania. Ustanowienie zapisu w formie, jaki proponuje ustawodawca może spowodować, że każdy użytkownik przestrzeni powietrznej np. lotnia, paralotnia, szybowiec latający na żaglu będzie mógł po zderzeniu z modelem powołać się na taki zapis i stwierdzić, że model nie ustąpił mu miejsca

 

 

I tu mała poprawka żeby nie było wprowadzenia w błąd modelarzy.

wyciąg Szczegółowe zasady ruchu lotniczego

cywilnych statków powietrznych

PIERWSZEŃSTWO DROGI (Aneks-2 pkt3.2.2)

Zbliżanie się na kierunkach przeciwnych.

Gdy dwa statki powietrzne zbliżają się do siebie na kierunkach przeciwnych lub prawie przeciwnych i grozi to niebezpieczeństwem zderzenia, dowódca każdego z nich powinien zmienić swój kurs w prawo

Zbliżanie się na kierunkach zbieżnych.

Gdy dwa statki powietrzne lecą na kierunkach zbieżnych i w przybliżeniu na tym samym poziomie, dowódca statku powietrznego, który ma inny statek powietrzny po swojej prawej stronie, powinien mu dać pierwszeństwo drogi.

Wyprzedzanie.

•Statek powietrzny wyprzedzany ma pierwszeństwo drogi, a dowódca statku powietrznego wyprzedzającego, niezależnie od tego czy się wznosi lub zniża, czy też wykonuje lot poziomy, powinien utrzymywać się z dala od statku wyprzedzanego, zmieniając swój kurs w prawo; żadna następna zmiana we wzajemnym położeniu obu statków nie zwalnia dowódcy statku powietrznego wyprzedzającego od wymienionego obowiązku, dopóki nie minie statku wyprzedzanego i nie oddali się od niego.

 

Dodatkowo:

–statki powietrzne z napędem silnikowym cięższe od powietrza powinny dać pierwszeństwo drogi sterowcom, szybowcom i balonom;

–sterowce powinny dać pierwszeństwo drogi szybowcom i balonom;

–szybowce powinny dać pierwszeństwo drogi balonom;

–statki powietrzne z napędem powinny dać pierwszeństwo drogi statkom powietrznym holującym inne statki powietrzne lub przedmioty.

 

Żeby nie było że się czepiam ale chodzi też o to żebyśmy głupot nie pisali,

poza tym zgadzam się z Tomkiem

 

A i jeszcze jedno

chce się nas ograniczyć do 150 m a składki na AP takie same jak dla samolociarzy,szybowników itd. to jest dyskryminacja. Za kawałeczek pola startowego takie same opłaty jak dla tych co korzystają z całej infrastruktury lotniska pomocy nawigacyjnej i meteo, szybowców samolotów, szkoleń i tak można by jeszcze wymieniać. To skandal i rozbój w biały dzień. Tu też by trzeba było z tym zrobić porządek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ciekawi mnie, skąd nagle tyle speców w temacie... kiedyś zadałem proste pytanie - czy mogę latać tam gdzie latam (między lotniskiem wojskowym w Dęblinie a pasażerskim/aeroklubowym w Świdniku)... nie było tylu chętnych do wypowiadania się co teraz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bogusław, czy tekst który zamieściłeś mogę "wykorzystać"? W sensie wysłać właśnie takie pismo?

[...ciach]

 

bardzo proszę :) po to je zamiesciłem,aby mozna było się wzorować.

 

Szczegółowe zasady ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych

PIERWSZEŃSTWO DROGI (Aneks-2 pkt3.2.2)

Zbliżanie się na kierunkach przeciwnych.

Gdy dwa statki powietrzne zbliżają się do siebie na kierunkach przeciwnych lub prawie przeciwnych i grozi to niebezpieczeństwem zderzenia, dowódca każdego z nich powinien zmienić swój kurs w prawo

Zbliżanie się na kierunkach zbieżnych.

Gdy dwa statki powietrzne lecą na kierunkach zbieżnych i w przybliżeniu na tym samym poziomie, dowódca statku powietrznego, który ma inny statek powietrzny po swojej prawej stronie, powinien mu dać pierwszeństwo drogi.

Wyprzedzanie.

•Statek powietrzny wyprzedzany ma pierwszeństwo drogi, a dowódca statku powietrznego wyprzedzającego, niezależnie od tego czy się wznosi lub zniża, czy też wykonuje lot poziomy, powinien utrzymywać się z dala od statku wyprzedzanego, zmieniając swój kurs w prawo; żadna następna zmiana we wzajemnym położeniu obu statków nie zwalnia dowódcy statku powietrznego wyprzedzającego od wymienionego obowiązku, dopóki nie minie statku wyprzedzanego i nie oddali się od niego.

Dodatkowo:

–statki powietrzne z napędem silnikowym cięższe od powietrza powinny dać pierwszeństwo drogi sterowcom, szybowcom i balonom;

–sterowce powinny dać pierwszeństwo drogi szybowcom i balonom;

–szybowce powinny dać pierwszeństwo drogi balonom;

–statki powietrzne z napędem powinny dać pierwszeństwo drogi statkom powietrznym holującym inne statki powietrzne lub przedmioty.

 

świetnie, że to odkopałeś! wydaje mi się jednak, że spece z W-wy nie potraktują modeli równorzędnie z samolotem ;) chociaż fajnie by było.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.