Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Kacper, nie obraź się, oburzasz się że nie trzeb Cię fizyki uczyć a zadajesz pytania jak dziecko ;) Koledzy wyżej wyłożyli Ci to jak krowie na miedzy. Pytasz co Ci w praktyce z prędkości modelu względem powietrza. Dobrze, to ja zapytam; czy zdarzyło Ci się kiedyś złapać flatter w szybowcu np. uciekając z komina lub kręcąc akrobację, albo przeciągnięcie przy lądowaniu większym i cięższym modelem? Kwestii prędkości szybowca w locie czy krążeniu nie rozwijam bo Cię nie interesuje, ale to też istotne informacje. Ta informacja (air speed) to kluczowy parametr wszystkiego co lata  :). Właśnie szybownicy zwracają na nią dość dużą uwagę bo jak wiesz każda maszyna ma podane kilka rodzajów, właściwych tylko sobie, prędkości nie bez powodu. Dawniej ten czujnik /rurka pitota/ w modelarstwie był praktycznie nie spotykany z kilku względów technologicznych. Dla mnie osobiście prędkość z GPS-a w modelu jest potrzebna jak wrzód na dupie i przydaje się jedynie w razie planowania lotu, gdyż podawana przez niego prędkość w locie ma się nijak do rzeczywistej prędkości modelu względem otaczającego go ośrodka  :). Dodam że sam się tym jarałem /prędkością z gps/ ale szybko mi przeszło i się go pozbyłem, gdyż ta informacja z niego jest nieprzydatna w locie.

 

P.S. Z drugim zdaniem Krzyśka trudno się nie zgodzić  :D

 

Edit: Co do samego Taranisa i całej telemetrii - za tą kasę jestem happy i cała ta dyskusja jest trochę śmieszna. Po prostu trzeba wiedzieć co się kupuje a nie potem narzekać. Ale fakt faktem, że trzeba się nieco wysilić, żeby wyłowić te istotne dla nas kwestie z tej całej masy informacji.

 

Troszkę też podpuściłem dyskusję, ale właśnie podobnego wytłumaczenia się spodziewałem Krzysztofie a nie argumentowania na zasadzie "nie, bo nie".

 

Dziękuję za wyjaśnienie !

 

Pozdrawiam !

Opublikowano

O rany, a ja tylko zapytałem jak GPSa skonfigurować, bo dla mnie prędkość tak mniej więcej, na wysokości krawężnika jest najważniejszym parametrem. I najlepiej jakby mi miernik pokazywał ze dwa miejsca po przecinku. choć i jedno miejsce wystarczy. I nawet niech sobie przekłamuje... ale niech zawsze tak samo. I to mi wystarczy.  i niech pokazuje tą prędkość względem wody . Tylko niech pokazuje. A na dzień dobry tylko dioda miga i nic więcej. Więc Panowie nie kłóćcie się tylko poradźcie łopatologicznie bez tego komputerowego slangu, co zrobić, żeby przestało migać, i na radyjku pokazało właściwy parametr, czyli tą nieszczęsną prędkość. I nie kłóćcie się, bo temat jest ciekawy i dużo można się dowiedzieć czytając wypowiedzi mądrych modelarzy :)

A.C.

A Tu Ci niestety nie pomogę bo nie używam GPSu .. z nim walczył Kacper i z tego co wiem wywalczył z sukcesem i raczej do niego uderzaj.

 

Kacper jak postawię samolot pod wiatr przy wietrze 5m/s to mi pitot pokaże 5m/s co będzie zgodne z prawdą jak ustawię z wiatrem pokaże mi 0 co nie jest zgodne z prawdą bo de facto samolot ma prędkość -5m/s czego nie da się zmierzyć pitotem.

jak samolot leci to z wiatrem pokaże mi powiedzmy 30m/s i będzie to prawidłowa prędkość (wzgl. ziemi będzie to 35m/s)  w sytuacji odwrotnej pokaże mi 30m/s i biedzie to względem ziemi 25m/s.

 

Krzysztofie ... jeśli szybowiec złapie flatter prawdziwy a nie dobrotliwy to w zasadzie pozostaje wziąć worek i pozbierać to co zostało coby na lotnisku nie śmiecić

  • Lubię to 1
Opublikowano

Jacku ja cały czas wiem jak to fizycznie wygląda, ale próbuję Cię "wydrenować" do czego mi się może przydać wartość np. "156" z telemetrii takiego czujnika.


 

Zakładasz milion wątków o dupie marynie , jesteś wszędzie , wydaje mi się że czas powrócić do podręcznika Pana Milkiewicza ...

 

Jeśli możesz przytoczyć konkrety, zapraszam na PW. Głupio mi zaśmiecać forum ..

Opublikowano

156 to nie wiem ale po oblocie danego modelu i testach mogę wiedzieć że jak mam odczyt 20m/s to znaczy "zaraz samolot się zwali więc zrób coś" a jak mam odczyt 50m/s - zaraz odmaszerują ci lotki albo ster wysokości, mogę sprawdzać ustalony lot poziomy - to wraz z wariometrem oczywiście. Tudzież bawić się tym jak mi dusza zapragnie.

Moge to wykorzystać jako wejścia do mikserów i no względem tej wartości przy trybie podejścia ustawiać wychylenie klap. Może na początek wystarczy.

 

Krzysztowie flatter dobrotliwy udaje się wygasić poza tym o ile dobrze pamiętam nie ma jednej składowej drgań flatter pełny rozmontowuje konstrukcję w czasie niższym niż realny czas reakcji. Dobrotliwy występował wg tego co czytałem w RWD-6 na skrzydle - to było przyczyna wypadków zarówno Żwirki i Wigury jak i Drzewieckiego.

Sam miałem flatter na lotkach w pewnym samolocie ale co ciekawe można było z tym flatterem latać i lotki dalej działały tyle ze serwo baty dostawało :)

Ale to był bardzo dziwny samolot :)

Opublikowano

Już znam odpowiedź na twoje "drenowanie" - jeżeli nie potrafisz sobie wyobrazić do czego taki czujnik mógłby Ci się przydać i nie widzisz bądź nie rozumiesz sensu jego stosowania to nic Ci po nim - proste i logiczne . Nikt tu nie będzie Cię namawiał do jego stosowania bo to bez sensu  - załóż sobie co TOBIE pasuje i co rozumiesz i tak będzie najlpiej a ja i jeszcze kilka osób nie będzie "drenowanych" bzdurami ...

Opublikowano

no widzę, że prościej już nie potrafiłeś :) ubodło Cię, że dałeś się wydrenować ;) bez obaw, poprawiać nie będę.

 

Pozdrawiam serdecznie !!

Opublikowano

na 'oko' widać różnicę w prędkosci modelu na podejściu do lądowania w warunkach bezwietrzych i pod wiatr.

I to co widzimy to prędkość względem ziemi GS (Ground Speed).

Zakładając, że pilot jest super wlatany w modelu i podchodzi zawsze tak samo do ladowania, 

prędkość IAS (Indicated Air Speed) powinna być taka sama przy podejściu w bezwietrznych warunkach i pod wiatr.

Opublikowano

.. i czujnik można sobie w dup...ę wsadzić bo o tym próbuję napisać, ale nie wsyscy się muszą zgadzać ..

Opublikowano

- TO dla Krzysztofa - ten szybowiec zbudowali Niemcy do badań nad flatterem. On ten eksperyment przeżywał i miał dość niską prędkość flatteru.

 

No to się Kacper z Tobą nie zgodzę bo bez Pitota nie masz jakichkolwiek mozliwości kontroli prędkości podejścia .. poza Ground Speed która jak wcześniej pisaliśmy nijak się ma do oceny warunków lotu samolotu.

Ostatnio lądowałem samolotem lecąc do tyłu ....

Opublikowano

co to zmienia w konstrukcjach, w których do tej pory nie zwracaliśmy na to uwagi a jednak lądowały ?

Opublikowano

Milo ze sie odzywasz ... Szkoda ze nie napisales czy udalo Ci sie ustawic butterfly tak jak Ci podpowiedzialem.

Co do regulacji to eurokolchoz wymusił jakas specyficzna metode zachowania przy uruchamianiu i zestawianiu polączenia. Na szczescie nie zmienili dopuszczalnej mocy wyjsciowej jeszcze....

Opublikowano

Wreszcie mam czas usiąść do kompa ..

 

"Ostatnio lądowałem samolotem lecąc do tyłu ...."

 

Ja też i nawet leciałem w "miejscu" odnośnie prędkości wobec ziemi czy powietrza. 

 

Wreszcie dzięki odpowiedzi szanownego kolegi na PW dowiedziałem się, do czego może się taki pomiar przydać :

 

"A tak mnie osobiście to by się przydał pomiar prędkości  żeby sprawdzać, jaki profil jak się zachowuje i przy którym model jest szybszy. W sumie to też na oko widać ale co pomiar to pomiar. Tylko lepiej chyba względem powietrza bo wtedy w każdych warunkach można określić, czy profil jest szybki czy nie. W sumie to nawet nie chodzi o sam profil ale też o kształt i obrys skrzydła i jego powierzchnię."

 

Czy takie trudne pytanie więc zadałem ?

 

Skąd ten atak i wysyłanie mnie ponownie do szkoły, kiedy ja od początku wiedziałem co drążę ?

 

Zgodnie z Waszymi radami zadam pytanie: "Po co Wam pomiar wysokości ? "

 

Co teraz ? Przez kolejne posty będziecie mnie uczyć co to jest wysokość i odsyłać na fakultety ? Tłumaczyć co to wysokość nad poziomem morza czy nad poziomem gruntu ? 

 

W tym przypadku tak jak i prędkości z czujnika o którym napisałem chodziło mi jedynie o przydatność takiego czujnika i np. zastosowanie pomiaru wysokości bo np. akurat pobijam ten rekord swoim modelem ...

 

Pomijam już fakt, że czujnikiem GPS można mierzyć prędkość modelu nie latającego jak już ktoś na mnie skacze o zasadność używania takiego czujnika.

 

Dziękuję Jackowi i innym za pomoc w temacie i obiecuję, że więcej się tu wypowiadać nie będę, bo niektórym nie da się zadać banalnego pytania.

 

Pozdrawiam !

 

Kacper

Opublikowano

pytanie o komunikaty glosowe; czy moze ktos potwierdzic ze w aktualnym sofcie dzialaja poprawnie w wersji angielskiej? bo chcialbym zauktualizowac polska zenska wersje

Opublikowano

Od razu odpowiem. Z komunikatami zrobił się trochę bu....del. W wersji 2.0.15 sa generalnie jak były ale w wersji 2.0.99 czyli RC dla 2.1 mocno namieszali i dodali 2 wiadra nowych i chyba tylko bóg koderów wie po ciul wstawili nowe wartości pomiędzy stare. Wiec całość tego co jest powyżej 100 jest docelowo do przeróbki. Jakoś w przyszłym tygodniu spróbuję zaczytać numerki co gdzie jak....

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rmxA-3u7dH5ROFidpWJYp3Yl_lnSBQdMyaUviQAxYzo/edit?pli=1#gid=1586525915

tu jest struktura po angielsku.

Po polsku będzie trochę inaczej gdyż dochodzi inna gramatyka : po angliczańsku mamy tylko 2 pliki na wartość (L poj. i mnoga) po polsku jest zarezerwowane 4 (l pojedyncza, 2x mnoga (dla 2-4 i 5-10) i coś jeszcze czego w tej chwili nie pamiętam.

 

 

Kacper mogę CI podpowiedzieć kolejny przykład użycia czujnika prędkości - w taranisie daje się to ustawić bez problemu:

Robisz duży model który szybko lata, masz układ zdwojonych lotek do dużych i małych prędkości - przełączanie pomiędzy nimi ustalasz na podstawie odczytu telemetrii.

Opublikowano

Milo ze sie odzywasz ... Szkoda ze nie napisales czy udalo Ci sie ustawic butterfly tak jak Ci podpowiedzialem.

Co do regulacji to eurokolchoz wymusił jakas specyficzna metode zachowania przy uruchamianiu i zestawianiu polączenia. Na szczescie nie zmienili dopuszczalnej mocy wyjsciowej jeszcze....

 

Skoro Cię nie dręczę to ustawiłem  :) Co prawda nie bawiłem się w butterfly'a na drążku ani na potencjometrze. Jestem zachwycony Taranisem, wcześniej miałem ER9x więc jest praktycznie to samo. W końcu mam poustawiane radio tak jak Bóg przykazał. Fazy lotu z różnymi wychyleniami i do termiki, oczywiście butterfly'a, całą komunikację głosową do telemetrii w tym wskazania wysokości z vario oraz napięcie pakietu pod pstryczkami a także powiadomienie o wysokości pod przełącznikiem chwilowym. 

Butterfly'a w końcu ustawiłem tak że po przełączeniu pstryczka wszystko idzie w ustalonych wychyleniach i na potencjometrze mam regulację kompensacji wysokością więc każdego dnia lekka korekta pochylenia modelu. Teoretycznie wolę mieć jak najkrótsze podejście do lądowania więc nie ma potrzeby ograniczać hamowania a model i tak nie przepadnie.

Twoje ustawienia opierały się częściowo na krzywych o ile dobrze pamiętam i bałem się że może to wpłynąć na moje ustawienia ponieważ mam expo 25% na kilku sterach oraz dyferencjał lotek.

Ogólnie rzecz biorąc nie wyobrażam sobie innego radia, tutaj wszystko jest możliwe. Jeśli zrozumie się mixy to wystarczy jedno spojrzenie i wiadomo o co chodzi. Za te pieniądze (za 2 razy większe też) nie widzę lepszego wyboru.

 

Co do flashowania nadajników odbiorników to poczekam aż ktoś zacznie to egzekwować w co wątpię  :) Po co poprawiać coś co działa. Jeśli możesz podaj jakieś źródło tych informacji to poczytam o co konkretnie chodzi.

 

Dziękuję za pomoc i pozdrawiam. 

Opublikowano (edytowane)

A no to spoko jak ogarniasz to lodzik. Wrzuć w google pytanie mało tego na forum tez jest watek o tych zmianach. Chyba głownie chodzi o nasłuch przed nadawaniem ale jak zrozumiałem to nie tylko:

http://www.interferencetechnology.com/new-eu-requirements-test-methods-2-4-ghz-ism-data-transmission-equipment/

 

Jeszcze jedno :  Jak robisz zaawansowane kombinacje z expo, DR i takie tam inne i chcesz dołożyć dodatkowe rzeczy z krzywą robisz to właśnie przez pomocniczy mikser jako późniejsze wejście  wtedy masz komplet.

Ten sławnie mikser robi jako przekształcasz sygnału.

Edytowane przez jpd
Opublikowano

A no to spoko jak ogarniasz to lodzik. Wrzuć w google pytanie mało tego na forum tez jest watek o tych zmianach. Chyba głownie chodzi o nasłuch przed nadawaniem ale jak zrozumiałem to nie tylko:

http://www.interferencetechnology.com/new-eu-requirements-test-methods-2-4-ghz-ism-data-transmission-equipment/

 

Jeszcze jedno :  Jak robisz zaawansowane kombinacje z expo, DR i takie tam inne i chcesz dołożyć dodatkowe rzeczy z krzywą robisz to właśnie przez pomocniczy mikser jako późniejsze wejście  wtedy masz komplet.

Ten sławnie mikser robi jako przekształcasz sygnału.

 

Okazało się że sklep w którym kupowałem Taranisa 77Hobby ładuje do każdego odbiornika, nadajnika nowy soft EU więc się nie martwię bo już mam. Nawet piszą na stronie głównej artykulik o tych regulacjach. 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Nie pocieszę Cię Pawle, mam to samo. Gdzieś mi się obiło o uszy że te wskazania RSSI są jakby zaniżone niż faktycznie. Pozostaje sprawdzić fizycznie zasięg i ew. obniżyć próg alarmu.

Ale ja również nie jestem zadowolony z takiego rozwiązania  ;) , nie tak to miało wyglądać, a tak strasznie reklamowali te nowe odbiorniki z tymi antenami pcb że ponoć poprawiają zasięg do 20%.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.