Skocz do zawartości

CAP 232 1,7m - projekt taniość


bart07
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

CAP 232 1,7m - projekt taniość

 

"Zbudowałem" piankolota, kit. Teraz czas na coś od podstaw.

 

W założeniu ma być duże (jak dla mnie) i napędzane silnikiem benzynowym. Wielkość ograniczyłem do możliwości transportowych.

 

W sieci dostępnych jest wiele projektów opartych na wycinanej sklejce. Niestety koszt takiego rozwiązania, nawet określony bardzo pobierznie nie jest dla mnie do zaakceptowania.

Po długich poszukiwaniach, ogniu krytyki (konstruktywnej) wybór padł na CAP 232 o konstrukcji kratownicowej. Na opis budowy natrafiłem na stronie forumowego kolegi

http://majankowski.r...ka.pl/cap1.html

Plany tego modelu są tutaj

http://perso.wanadoo...te/cap232.m.htm

 

Model wg planów ma 1,5m. Przeskalowałem je o 115% do rozpiętości około 1,75m

 

Pierwszego dnia wyciłąłem płyty boczne kadłuba. Udało się je wyciąć z jednej deski 5mm. Oczywiście wymagały klejenia. Równolegle "przetarłem" kolejną deskę na listewki - 4x10mm, 1x12mm, 2x6mm. Z odpadów poprzedniej płyty wyszły 4 krótsze listewki 10mm.

 

post-8981-0-82330500-1389452104_thumb.jpg

 

Dzień 2.

 

Plany ułożone na desce montażowej. (Sosna, 20zł- wyprzedaż Castorama)

Zauważyłem, że model jest zaplanowany w oparciu o 2 proste. Zrobiłem szablon który wypełniłem kratownicą wnętrze boków. Nic się nie rozjeżdża i nie trzeba kołkować/podklejać.

 

post-8981-0-43691400-1389452117_thumb.jpg

 

3h i 2 kratownice gotowe.

 

post-8981-0-84871900-1389452127_thumb.jpg

 

W międzyczasie skleiłem kanapki na wręgi. Wręgi wewnętrzne - 2xsklejka 1,2mm i balsa 3mm. Firewall, mocowanie podwozia i skrzydeł - 2x sklejka 1,2 + 3x fornir topolowy 0,8.

 

post-8981-0-59350300-1389452143_thumb.jpg

 

Dzień 3.

 

Przygotowuję poszycie boków kadłuba. Balsa 1,5mm

 

post-8981-0-14264400-1389452379_thumb.jpg

 

Przymiarka poszycia.

 

post-8981-0-65736600-1389452390_thumb.jpg

 

CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wycinanki. Jeszcze nie opanowałem maszynki do wycinania. Każde następne cięcie wychodzi lepiej.

post-8981-0-18399000-1389538547_thumb.jpg

 

Przez noc kleiły się boki z poszyciem. Moja prasa:

post-8981-0-56041100-1389538690_thumb.jpg

 

Niestety. Do klejenia kanapek użyłem Sudalu 66a i rezultat jest super. Boki przykleiłem Pattexem Express i nie wyszło idealnie. Listewki przyklejone dobrze, natomiast powierzchnie są miejscami niedoklejone. Może klej jest za szybki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Klejenie poprawione. Zrobiłem wzmocnienia na serwa do SW.

post-8981-0-65965500-1389617450_thumb.jpg

 

Zrobione z odpadów po wycinaniu wręg wewnętrznych.

 

I zamontowane do boków

 

post-8981-0-22408700-1389617460_thumb.jpg

 

Planuję zamontować serwa Towerpro MG995R. W najwęższym miejscu wychodzi 1mm luzu, najwyżej dam podkładkę.

 

Wg obliczeń na ogon potrzeba 2 serwa 3 kGcm. Tak więc zakładam 3x większe :D. Myślałem o mniejszych, ale tańszego nie znalazłem. W rozmiarze mikro nie chcę jednak ryzykować. Dodatkowo przeglądałem instrukcje modeli w podobnym rozmiarze i w wersji dla silnika benzynowego serwa są mocowane w ogonie. Nie tylko SW, ale też 2 dla SK - razem około 200g... Ja na razie nie rozplanowuję półki na serwa. Zrobię ją w ostatniej chwili wstępnie wyważając model serwem SK.

 

 

Opisywać dalej moje dłubanie, czy nie warto?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy te serwa SW zamierzasz osadzić w tym sandwichu balsy i sklejki który pokazałeś na zdjęciu?

Dla mnie wygląda to bardzo słabo. Na tyle słabo, że przekręcisz wkręty mocujące serwa bo nie będą miały czego się trzymać.

Dajesz ciężkie serwa na ogon a oszczędzasz wagę na kawałku sklejki do ich mocowania?

......... chyba, że to co na zdjęciu to sama sklejka a nie składanka balsy i sklejki z jakiej wycinałeś wcześniej elementy.

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co pisze mirolek to jedna sprawa a druga to taka że ja bym już w modelu tej wielkości nie oszczędzał tych paru złotych na serwach. tower Pro to złom nad złomami, sam skasowałem już 2 modele z powodu awarii serw. Dużo lepszym rozwiązaniem jest BlueBird np BMS 760DD mam 6 sztuk tych serw w Katanie 1,8m i sprawują sie super.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siły na serwa policzyłem wg pliku udostępnionego na stronie piotrp.de

 

Ster kierunku - 7,07 kgm

Ster wysokości (połówka) - 2,06 kgm

Lotki - 5,08 kgm

 

Policzone dla wychyleń 3D i prędkości 120 km/h (pomimo napędu generującego 80km/h prędkości zaśmigłowej)

 

Jak widać siły na połówce steru wysokości są b. małe. Nie obawiam się o mocowanie serwa. Jedynie o ewentualne "wyciągnięcie" gwintu podczas przykręcania. Być może wkleję śrubki 2mm zamiast wkrętów. W większych modelach rtf ten detal był rozwiązany podobnie. Ważniejszą sprawą będzie zabezpieczenie serwa przed wykręcaniem, tak aby nie wisiało na śrubach, a było zaparte o gniazdo. Zrobię to uzupełniając balsą przestrzeń podczas montażu serw.

Zupełnie inaczej przedstawia się sprawa steru kierunku. Tutaj, jak widać serwo będzie najbardziej obciążone. Będzie zamontowane w płycie serw wewnątrz kadłuba. Mocowanie będzie inne od oryginalnego. Zrobię podobne jak Marek, przygotowane do pracy w tandemie.

 

Co do serw. Serwa zaproponowane przez Krzyśka są 2x droższe. U nas na lotnisku MG995R są popularne i się sprawdzają. Na razie koszty modelu mieszczą się w 150zł, (komplet materiałów na kadłub, fornir na skrzydła). W innym wątku opisuję planowany napęd, do którego czekam na dorobienie piasty. Koszt całości będzie poniżej 100zł. W tym zestawieniu serwa 6x30=200zł są do zaakceptowania.

 

Moje lotnisko znajduje się naprawdę daleko od ludzi (Zegrze Pom.) Dużo większym zagrożeniem od awarii serw są moje umiejętności :D

 

Co do budowy - kleją się listewki sosnowe. Zamykanie boków kadłuba ze względów technologicznych zajmie 2 dni, chociaż tylko 20 minut.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skrzydła jeszcze nie ma. Rzeczywiście, myślałem o skrzydle niedzielonym. Kolega jednak "uświadomił" mnie jak prosto wykonać skrzydło dzielone.

 

Skrzydła planuję wykonać ze styropianu pokrytego fornirem. Wewnątrz zrobię dźwigar z rurki aluminiowej, która posłuży jako łącznik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W czwartej kolejności :D Teraz kadłub, razem z SK i SW. Szybko chyba nie będzie. W międzyczasie mam nadzieję dostać w końcu piastę, więc kilka dni zejdzie na przebudowę silnika. Do puki nie zmierzę ciągu jest w stanie takim, aby mógł wrócić do podkaszarki:D Mimo wszystko mam nadzieję, że uzyskam te 3,5 kg.

 

Tomek, rób skrzydła. Chętnie podpatrzę u Ciebie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie nie rura Aluminiowa tylko dobrej jakości Dural. Chyba że chcesz w powietrzu skrzydełkami zawiązać tą rurę w supeł. Aluminium jest zdecydowanie za słabe. to już nie jest model 1,2 m rozpiętości. 1,7 m rozpiętości model na prawdę nie wybacza tak rażących błędów konstrukcyjnych a w razie kraksy potrafi spore szkody narobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze nie wiem.

Kanał będzie papierowy, wklejony w wytopiony kanał w skrzydle, stycznie do dźwigarów. W linii dźwigarów nie mogę, gdyż tam będzie sklejka do mocowania kołków.

 

Długość łącznika 1m (typowy rozmiar handlowy). Średnica 15 - 20. Muszę znaleźć wspólną średnicę dla aluminium, duraluminium i węgla. Łącznik jest w końcu niezależny :)

 

W okolicy spływu będzie łącznik ustalający, gdzieś pewnie 4mm po 10 cm w skrzydło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja stosuję rury aluminiowe PA 38 o średnicy 25mm w ściance 1mm i w modelu 1,8-2m nic nie jest w stanie ich wygiąć.

Jeśli chcesz napisz na PW to podam namiary na fajną hurtownię gdzie można kupić rury i inne profile o różnej średnicy, grubości a co najważniejsze w dowolnym odcinku od 0,5 mb. w naprawdę niskiej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.