TeBe Opublikowano 7 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Od jakiegoś czasu dyskutuje z moim osobistym stolarzem o możliwości produkcji desek modelarskich. Założenia są następujące: - rdzeń z klejonki z drewna o dużej stabilności - obustronne oklejenie materiałem jednorodnym miękkim 3-5mm - olistwowanie dookoła z drewna średniotwardego Jak na razie polegliśmy na miękkim materiale okleinowym. Planowaliśmy lipę, ale są duże problemy z dostępnością materiału. Nie ma szans na zakup obłogów lipowych 3mm, więc trzeba kupować bale, ciąć na deski 8-10mm i po obustronnym oklejeniu szlifować. Jednym słowem odpad materiałowy jest duży, z lipą na rynku jest kiepsko, więc cena deski na razie wychodzi chora. Stąd mam 2 pytania do Kolegów, proszę o opinie: 1. Jaki byłby optymalny dla Was wymiar deski modelarskiej? 2. Czy zamiast pokrycia lipowego można by zastosować sklejkę lipowo-balsową lub brzozową? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mgr Opublikowano 7 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Na moje domowe warunki wymiar 1200x350 (ew.400). Większego płata / połówki płata w mieszkaniu nie zbuduję. Ad 2. Byle by szpilka wchodziła z lekkim oporem i siedziała pewnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 7 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 I proszę mi nie pisać na PW zapytań o cenę Założenia są takie, że jeśli znajdziemy w końcu materiały w rozsądnej cenie, to przedstawię na forum cenę, zrobimy zapisy i stolarz wyprodukuje. Ja tylko skoordynuję zamówienia. Dodam tylko dla rozjaśnienia, że najlepsze co jest na rynku (najbardziej zbliżone do deski modelarskiej) to parapet wewnętrzny sosnowy, klejonka na mikrowczepach, 150x30cm, kosztuje około 80 PLN. Jak trafisz szpilką w słój, to kupa. Jak trafisz szpilką w klej w mikrowczepie, to dupa :-) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
tom000 Opublikowano 7 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Olcha dostępna,tania i niezbyt twarda Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 7 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Tomek, gdzie mogę kupić obłogi z olchy 1500x400x3mm? Daj namiar. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jpd Opublikowano 7 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 A może rozważyć płytę pilśniową miękką ? Ok ma ok 10 mm a nie 3 ale szpilki trzymają sie w niej jak diabeł sołtysa - zawsze na takowej desce składałem modele z dużym powodzeniem. Ew po zniszczeniu pilśni wymiana na nową nie stanowi wiekszego problemu ani z dostepnością ani cenowego, arkusz 2,5 x 1,5 m (głwy nei dam za wymiary) to rzad wielkości 45 złotych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 7 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Maja 2014 Pilśnia i korek jest za miękkim materiałem na górną warstwę. Według mnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Moje 3 grosze. Nic nie przeczytałem o podstawowych cechach takiej deski. Wymiary rzecz oczywista ale co na temat punktów podparcia,wyginanie się pod własnym ciężarem jeśli na nogach/kobyłkach.Tak zwana mobilność deski itd. Jakakolwiek klejonka poniżej 5 cm będzie wyginać jeśli nie będzie obustronnie pokryta obłogiem/okleiną/cokolwiek tworzące kompozyt okleina/decha/okleina czyli płyta stolarska 5 cm lub więcej. Jest to ciężkie ,mało " ruchliwe" ale stabilne .O przechowywaniu w prawidłowej pozycji nie wspomnę. Jest prawdą, że dla mnie poniżej 2 m długości deska nie ma sensu ale to dla mnie. Różne deski,różni ludzie , różne potrzeby.Jako górna warstwa znakomicie sprawdza się płyta kartonowo gipsowa 9 mm albo klasyczna12,5 mm.Tania ,łatwa do wymiany i "wbijalna". Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Tomek chyba co innego ma na myśli Mam w pracy kilka "dech" kreślarskich. Wykupiłem z upadającego biura starej daty. Przerobiłem na stoły i nie oddam. Ciepłe, wbijalne, stabilne. Jak ktoś znajdzie gdzieś w piwnicy to nic, tylko brać. Dostępne bywają w urzędach w czasach wymiany mebli. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 .... Mam w pracy kilka "dech" kreślarskich. Wykupiłem z upadającego biura starej daty. Przerobiłem na stoły i nie oddam. Ciepłe, wbijalne, stabilne.... Dokładnie - ja też mam dwie deski kreślarskie zdjęte z podstaw. Grubość blatu ok 25mm, klejonka lipowa od tyłu dwie poprzeczne listwy na jaskółczych ogonach. To jest ideał - jeśli ktoś ma dostęp - a to towar zanikający - niech się nie zastanawia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Dla mnie wymiar deski minimum do 180cm x 40cm. Marzy mi się kiedyś wykonanie większego szybowca Trzeba by tez sparwdzić ceny wysyłki paczek, czy maksymalny wymiar najdłuższego boku zmieści się w normach dla pzresyłki pocztowej, czy coś w tym rodzaju. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 ja kupilem prosty wykonany z drobnosloistej sosny parapet Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Czy nie lepiej deskę 3-uj warstwową? Powinna być stabilniejsza. Najbardziej zależy mi na tym aby deska trzymała kształt w normalnych warunkach przechowywania. Parapety i inne deski z marketów niestety się wybrzuszają a ja heblarki nie mam aby co 2-3 tygodnie nadawać desce płaszczyznę... http://www.bocianmix.pl/40,238,sklep,modele.html Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 8 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Moje 3 grosze. Nic nie przeczytałem o podstawowych cechach takiej deski. Wymiary rzecz oczywista ale co na temat punktów podparcia,wyginanie się pod własnym ciężarem jeśli na nogach/kobyłkach.Tak zwana mobilność deski itd. Jakakolwiek klejonka poniżej 5 cm będzie wyginać jeśli nie będzie obustronnie pokryta obłogiem/okleiną/cokolwiek tworzące kompozyt okleina/decha/okleina czyli płyta stolarska 5 cm lub więcej. Jest to ciężkie ,mało " ruchliwe" ale stabilne .O przechowywaniu w prawidłowej pozycji nie wspomnę. Jest prawdą, że dla mnie poniżej 2 m długości deska nie ma sensu ale to dla mnie. Różne deski,różni ludzie , różne potrzeby.Jako górna warstwa znakomicie sprawdza się płyta kartonowo gipsowa 9 mm albo klasyczna12,5 mm.Tania ,łatwa do wymiany i "wbijalna". Deskę planuję kompozytową, natomiast co do sztywności to mam nieco odmienne zdanie. Mój instruktor zawsze mi mówił, ze deskę kładziemy na blacie, nie na koziołkach. I taką projektuję. Jej podstawowe cechy, na które zwracam uwagę to stabilność płaszczyzn i miękkość zewnętrznych warstw. Natomiast jeśli chodzi o sztywność i wytrzymałość na ugięcie, to mój stolarz ma na to patent, ale zacznie zwiększa koszt. Robi się to w taki sposób, że środkową warstwę wykonuje się z klejonki bukowej około 3x3cm, ale klepki są ułożone w poprzek, na całej długości są "nawleczone" na dwa pręty gwintowane M10, posmarowane klejem, skręcone na max, po wyschnięciu szlifowane obustronnie. Taka konstrukcja, z pozostawionymi w środku napiętymi prętami jest oklejana dwustronnie miękkim drewnem, szlifowana dwustronnie i na końcu oklejana listwami. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 eeee... to tak nie działa. Stal umieszczona w przekroju obojętnym nie pracuje... lepsza byłaby rama z profili alu. Z tym, że się z tobą zgodzę - po co? Można zrobić szkielet na koziołki, na to deskę która ma wówczas 2 strony. Jedna na prace czyste, druga na troszkę brudniejsze. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 8 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Ty, inżynier, policz sobie gdzie ci wypadnie przekrój obojętny w belce sprężonej Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Nie sądzę, że układ drewno - stal będzie działało jak belka sprężona Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 8 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Bartoszu, będzie. W opisany sposób mój stolarz od lat robi blaty do stołów o dużych rozpiętościach bez wzmocnień podblatowych. Drewno bukowe jest stabilne i sprężyste. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
samolocik Opublikowano 8 Maja 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Nie chciałbym używać czegoś co jest bardziej spięte ode mnie i to cały czas, ale każda inna konstrukcja bez metalowych prętów mi odpowiada Ważne jest odpowiednie klejenie odpowiednio dociętych i ułozonych klepek oraz dobór gatunków drewna pewnie pod kątem twardości, chłonności wilgoci i odkształacania. Ja się na tym nie znam ale prawdziwy stolarz z długoletnim doświadczeniem na pewno wie. Szczególnie Ci którzy wykonują meble. Swoją drogą pewna mała ale znana firma produkująca modele poradziła mi slejanie skrzydła na drzwiach od starej szafy jeżeli dysponuję takowymi. Dobre drzwi się nie krzywią. Jestem za starymi sprawzonymi technikami stolarskimi a nie za wynalazkami. [edit] jeżeli technika z prętami jest sprawdzona to jedynie można się bać o wbicie przy montażu skrzydła gwoździa w pręt wzmacniający Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 8 Maja 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 8 Maja 2014 Miałem dziś spotkanie ze stolarzem, niestety z lipą jest problem, ale szukamy dostawcy. Z tego co mamy zdecydowaliśmy się wykonać próbną partię desek wykonanych w technologii sprężonej o wymiarach 1500x300mm. Będą oklejone z jednej strony lipą 9mm (po szlifowaniu), z drugiej strony sklejką lipowo-balsową 3mm (nieszlifowaną). I tu prośba o pomoc. Gdzie kupić sklejkę lipowo-balsową o dłuższym wymiarze arkusza 1500mm? Ja nie znalazłem, ale liczę na Was Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi