Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

co do diod to zalezy jaki prad na nia puscisz, jest tu jeden kolega na forum co robi moduly do oswietlenia gdzie prad jest ograniczany i grzania nie ma, 

link tutaj: https://code.google.com/p/nlm/   i tutaj: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/48170-o%C5%9Bwietlenie-lotnicze-modelu/

 

 

Do oświetlenia pozycyjnego modelu jeżeli ma być dobrze widoczne w dzień trzeba użyć diod 3 W. Wszystkie inne o mniejszej mocy będą niewidoczne z daleka w dzień bezchmurny. Diody dają też światło kierunkowe, najjaśniej świecą na wprost obserwatora. 

 

Pojedyncze diody 3 W zasilane są odpowiednio zielona - 4 V / 350 mA, czerwona 3,1 V / 350 mA. To są wartości katalogowe, maksymalne ja zazwyczaj stosuję prąd ok 250 mA i to wystarczy. Diody te jak zaznaczyłem grzeją się dość intensywnie więc trzeba dać im jakiś radiator i to taki żeby można było go zmieścić w skrzydle. Jak to zrobiłem dla PZL P.24 można znaleźć w tamtym wątku. 

 

Na zdjęciu 3 W dioda z radiatorem fabrycznym i dioda odwrócona z metalową stopą do której doczepia się radiator.

 

post-5634-0-23983700-1430823075_thumb.jpg

 

 

Co do sterowników świateł. W moim przypadku:

 

potrzebuję tylko na raz (start, lądowanie) włączyć i wyłączyć światła  o prądzie sumarycznym ok 1A, więc stosuję mikro-wyłącznik napędzany małym serwem.  Więc  nie potrzebuję (nie wykorzystam) całej ilości możliwości jakie sterowniki oferują.

Opublikowano

Radiator? A nie wystarczy po prostu zapewnić odpowiednie wietrzenie?

 

 

A jak będziesz wietrzył jak zabudujesz szczelnie w skrzydło czy inne miejsce samolotu. Przy takim jak opisałem używaniu metalowa stopka diody  parzy w rękę.

Opublikowano

Paweł, taka dioda to nie jest jakaś popierdółka, ciągnie prąd to i wydziela ciepło. Radiator czy fabryczny czy inny musi być.

Opublikowano

Tak sobie tylko wymyśliłem, że skoro silnik wydziela ciepło a chłodzi się go powietrzem opływającym samolot, to i z diodą się da to zrobić. Ale nigdy nie stosowałem tak wielkich, więc nie mam doświadczenia i pewnie macie rację. 

Opublikowano

ograniczysz prad, ograniczysz tez cieplo, dlatego warto stosowac sterowniki (inteligentne) bo ten proces kontroluja, poza tym w P.24 to moze byly tylko swiatla pozycyjne, nowoczesny samolot ma tego troche wiecej, IMO znacznie podkresla to realizm lotu (nawet jak jest to Dusty ;))

Opublikowano

ograniczysz prad, ograniczysz tez cieplo, dlatego warto stosowac sterowniki (inteligentne) bo ten proces kontroluja, poza tym w P.24 to moze byly tylko swiatla pozycyjne, nowoczesny samolot ma tego troche wiecej, IMO znacznie podkresla to realizm lotu (nawet jak jest to Dusty ;))

 

Jeżeli ma jasno zaświecić to trzeba dać diodzie konkretną moc czy sterownikiem czy bez. Można zasilać diody prądem stałym lub impulsowym. Ale moc musi być dostarczona konkretna - obniżysz prąd dioda będzie świecić słabiej.

 

Kiedyś, kiedy nie było diod super jasnych budowałem tablice diodowe z ruchomymi napisami. Problem był z ich czytelnością w jasny dzień, więc były "rasowane" wysokim prądem. Dioda o znamionowym prądzie 20 mA dostawała krótki  impuls 1A przez 0,5 ms i błyskała bardzo jasno ale nie zdążyła się nagrzać i przepalić. Dla oka ludzkiego nie było to widoczne a tablica świeciła w miarę jasno.  

 

Nie wiem czy IMO stosuje impulsowanie (zmiana WW) diod myślę, że raczej steruje tylko sekwencją ich zapalania. Widziałem taki sterownik podczas pracy (nie wiem jakiej firmy) i nie zachwycił mnie, bo pojedyncze diody były w dzień prawie nie widoczne. 

 

Nie jestem przeciwko IMO, ale warunkiem jego stosowania dla mnie jest odpowiednia siła sterowanego światła, taka żeby światła modelu były widoczne w dzień.

Opublikowano

Dlaczego lubię białą folię ?  

 

A bo dobrze kryje to co jest pod nią. Popylacz ma kokpit w kolorze pomarańczowym i od razu zaczęły się kłopoty. Wszystkie szpachlowania i białe i żywiczne  pokryte tą folią prześwitują. Musiałem pomalować cały kokpit na szaro, aby uzyskać względnie jednolity odcień. Wyszło w końcu dobrze, ale pierwsze przymiarki musiałem zrywać.  :(

 

post-5634-0-23454800-1431166026_thumb.jpg

Opublikowano

Kokpit "Sport"  mimo zastosowania  technologi namaczania balsy formowania jej do wyschnięcia i dopiero oklejania uległ odkształceniu. Więc jeden dzień zszedł mi na przywracaniu właściwego ułożenia kokpitu na kadłubie.  No ale w końcu wczoraj wkleiłem magnesy i ostatni kokpit tego modelu spoczął na kadłubie jak należy. Postanowiłem dodać od siebie owiewkę za pilotem (jest pusta w środku)  a teraz czeka mnie budowa szyby przedniej - jak ja tego nie lubię.  Kokpit Sport dobrze nadaje się do zamontowania kamery Mobius więc przed pilotem przewiduję takie mocowanie ze sterowaniem kamery sprzężonej z SK czyli lewo-prawo.

 

 

post-5634-0-39254200-1431691767_thumb.jpg

 

post-5634-0-10391300-1431691766_thumb.jpg

Opublikowano

hmmmm.... nie ladniej (i prosciej) wygladal by wiatrochron bez tych stojek? cos jak w wayfarer'ze?

 

xIMG_0797.jpg

DSC_0021.jpg

 

Popylacz jest w sumie dosc plynny, te kanty (wg mnie) srednio pasuja.

Opublikowano

hmmmm.... nie ladniej (i prosciej) wygladal by wiatrochron bez tych stojek? cos jak w wayfarer'ze?

 

Popylacz jest w sumie dosc plynny, te kanty (wg mnie) srednio pasuja.

 

Masz trochę racji mnie też ta kabina nie do końca przekonuje. Chciałem zrobić kabinę ala Stearman. Na razie przyglądam się jej uważnie  :)

 

post-5634-0-51520800-1432114506_thumb.jpg

 

Popylacz w zależności od kokpitu ma zmieniać swój charakter - raz ma być to opływowy scigant Dusty, innym razem muskularny ciągnik Truck lub samolot rolniczy lub wreszcie model Sport stylizowany na lata międzywojenne. I do takiej stylizacji dla Sport kabina kanciata by pasowała.

 

Załączam zdjęcia gotowego kokpitu Sport 

 
post-5634-0-88007600-1432114946_thumb.jpg
 
post-5634-0-80053600-1432114947_thumb.jpg
 
post-5634-0-44540300-1432114948_thumb.jpg
 
post-5634-0-06086800-1432114945_thumb.jpg
 
 
Najważniejsze że mam spasowane już wszystkie kokpity i mogę ruszyć dalej z kadłubem. Myślę że do oblotu modelu użyję właśnie kabiny Sport 
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.