Skocz do zawartości

"Popylacz" z modelesuchocki.pl - czyli jeden model w kilku odmianach


Rekomendowane odpowiedzi

Folia troszkę zmieni Ci wyważenie, ale rzeczywiście wychodzi to nieźle. Zapowiada się fajny model :)

 

 

Po założeniu samego silnika model przechyla się zdecydowanie w przód. Zaznaczyłem na zdjęciu dodatkowo GP. Nareszcie model łatwy do wyważenia  :)

 

 

post-5634-0-78922600-1428157155_thumb.jpg

 

 

Spróbowałem skalkulować ciężar modelu do lotu

 

Kalkulacja ciężaru Popylacza:        

serwa sz 6   300 g

regulator z kablami  150 g,    

pakiet radia  110 g,    

pakiet napędowy 2x4s  880 g,    

radio    20 g,    

folia     250 g  

silnik z tulejami     560 g,    

inne niekalkulowane   120 g,    

model      3010 g,    

Suma do lotu:     5400 g

 

Czyli idziemy gdzieś na około 5,5 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obciążenie powierzchni nośnej modelu "Popylacz":

 

Powierzchnia skrzydeł 66,7 dcm2

Przewidywana waga modelu ok.  5500 g

Obciążenie jednostkowe 5500/66,7=82,5 g/dcm2

 

 

Dla porównania:

 

mój Mustang Blue Nose z Hangar 9 miał obciążenie jednostkowe 107 g/dcm2

PZL P. 24 o ile pamiętam gdzieś ok. 110 g/dcm2

SE 5a  61,5 g/dcm2

Space Walker II  85 g/dcm2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po wykonaniu wszystkich podstawowych części modelu przyszedł czas na jego urządzanie. Zająłem się dolnymi lukami modelu dające mi dostęp podobnie jak w SE 5a. Zdjęcia załączę po zrobieniu na gotowo.

 

Maska silnika modelu będzie mocowana - no zgadnijcie jak ...........................na magnesy. Tu pewnie odezwą się głosy krytyki   :),

 

Ale spoko, nie chodzi tu o wkładanie pakietów, tylko o możliwość zlicowanie maski z kadłubem modelu. Dusty miał na nosie klapę rewizyjną, która sięgała od maski po kabinę i żeby taką maskę ładnie spasować maska silnika i kadłub muszą być spasowane ze sobą bez uskoków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj skończyłem dwa luki pod spodnią częścią modelu. Niby luk to prosta sprawa, ale trzeba było wkleić w kadłub ramki, magnesy itp.- trochę pracochłonne.

 

Luk po prawej  stronie (1 mm sklejka + 2 mm paski balsy) musi być zdejmowany przy każdym montażu/demontażu  skrzydeł, bo tam jest dostęp do śrub zabezpieczających  skrzydła przed rozsunięciem - więc jest mocowany na magnesy.

 

Luk po lewej stronie (3 mm sklejka lipowa)  jest zdejmowany okresowo przy podłączaniu radia, więc jest mocowany na wkręty.

 

Luki otwarte

 

post-5634-0-93370900-1428501952_thumb.jpg

 

 

Luki założone

 

 

post-5634-0-35127200-1428501964_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przez dwa dni toczyłem batalię o zlicowanie maski z kadłubem modelu. W założeniu projektu maska miała być mocowana tradycyjnie czyli obejmowała przód kadłuba i była przykręcana wkrętami do jego boków. Takie rozwiązanie choć proste jest jednak nieestetyczne szczególnie gdy maska wykonana jest z grubego laminatu. Oprócz tego jest drugi powód do zmiany mocowania, który opisałem wcześniej.

 

W tym celu zamówiłem u Pana Jarka dodatkową 1-szą wręgę kadłuba, która miała stać się wręgą maski.

Najważniejsze było ustalenie bazy w postaci dwóch kołków stabilizujących nową wręgę maski na kadłubie. Po ich wklejeniu w kadłub, można było przyłożyć wręgę maski i zaznaczyć miejsca pod magnesy. Ponieważ sama maska zwęża się ku przodowi, było możliwe tak zmniejszyć jej wręgę , aby wręga + grubość ścianek maski była taka sama jak wymiar kadłuba. Spowodowało to oczywiście skrócenie samej maski o ok. 8 mm.

 

widok na wręgę maski - magnesy już zamontowane i zamalowane

 

post-5634-0-27407100-1428690404_thumb.jpg

 

maska z magnesami, które będą wklejone w kadłubie

 

post-5634-0-35846300-1428690413_thumb.jpg

 

otwór chłodzący, w masce będą jeszcze dwa boczne wyloty spalin turbiny wspomagające chłodzenie.

 

post-5634-0-19726000-1428690420_thumb.jpg

 

post-5634-0-63750300-1428690427_thumb.jpg

 

post-5634-0-05073400-1428690437_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotrek, a ster kierunku to nie powinien być z przeciwagą?

I ster kierunku i ster wysokości mają przeciwwagi, jest nawet moje zdjęcie usterzenia Dusty zamieszczone poprzednio w tym temacie.

 

 

post-5634-0-29814900-1428735674_thumb.jpg

 

 

 

 

Ponieważ jednak model może służyć również jako holownik, przeciwwagi na sterach mogłyby spowodować zablokowanie sterów ciągniętą za modelem linką holowniczą. Dlatego pominąłem świadomie przeciwwagi w tym modelu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawiasy ze sklejki i to tej pseudo balsowej czy jak kto woli topolowej?

Kiepsko to widze.

Nie lepiej z laminatu ?

 

Zawias jest ze sklejki lotniczej 5 warstwowej, obsada ze sklejki topolowej

 

Pewnie że  wolałbym z laminatu, ale trzeba nieć dojście do frezarki ploterowej. Ma taką nawet "RC Skorpion"  w Lublinie i kiedyś zamówiłem wycięcie kształtek z węgla, naczekałem się i w końcu mnie olali. Pewnie za małe dla nich zamówienie, żeby się nad nim pochylić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a to ok , nie widac bylo tego na zdjeciu :)

 

Tak robiłem lampą błyskową i wyszedł trochę inny kolor jak balsa.

 

A może masz sposób na łatwe cięcie laminatu piłką włośnicową ?

 

Mata węglowa tnie się dobrze natomiast laminat żywiczny klei się niemiłosiernie.:-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja laminat nie tnę włośnicową bo bardzo szybko zjadło mi zęby tylko zwykłym brzeszczotem (taki 1cm szeroki), o ile są to w miare proste elementy.

A zaokrąglenia szlifuje na szlifierce , wielkie koło z założonym wielkim grubym papierem.

Zresztą wszelkie balsowe naddatki wstępnie też na tej tarczy szlifuje, dzięki temu zaoszczędzam masę czasu przy robieniu Łosia, i łapki tak nie bolą od ciągłego machania klockiem z papierem, ręcznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie bardzo rozumiem sens  wycinania takich  zawiasów  http://www.marvio-rc.pl/zawias-klapowy-33-9mm,3,2081,326

 

Jeżeli ta firma, którą wymieniłeś jest następcą upadłej firmy RCmatsu i z tym samym właścicielem A.W , to będę omijał ją z daleka - już raz straciłem 6 stów na pakietach. 

 

dla przypomnienia :  http://pfmrc.eu/index.php?/topic/32829-httpwwwrcmatsupl/   #2

 

Jeżeli tak nie jest - proszę traktować ten wpis za nieważny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trwają prace nad spasowaniem pokrywy kokpitu z kadłubem i kabiny "Dusty" .

 

Kapelusik kabiny jak i sama kabina będę spasowane i przykręcane do pokrywy kokpitu. Da mi to możliwość pokrycia oddzielnie wszystkich elementów folią, co jest łatwiejsze w realizacji.

Szczegóły na zdjęciach niebawem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kabina Dusty oklejona i ustabilizowana kołkami, które w montażu wkleję w wzmocnione miejscowo poszycie kokpitu. Pojawiła się też klapa serwisowa (dostęp do turbiny) z przodu modelu.

 

Jutro dokończę mocowanie kokpitu na kadłubie, to pokażę szczegóły.  Kokpit z wystającą kabiną to jest dosyć duży kawałek drewna (chociaż lekki) i zastanawiam się czy samo mocowanie na magnesy wystarczy i czy nie zrobić dodatkowej blokady mechanicznej. Zobaczę jak mocno będę trzymały magnesy po wklejeniu drugiej ich pary. 

 

post-5634-0-51278900-1429191128_thumb.jpg

 

Schemat mocowania kokpitu do kadłuba

 

post-5634-0-59085200-1429191581_thumb.jpg

 

 

Zwróćcie Koledzy uwagę na ścisłe spasowanie kabiny z kokpitem - kosztowało mnie to trochę roboty i pomyślunku. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W spalinie mam kiepskie doświadczenia z magnesami, trochę oleju trochę brudu i kabinka leci sama. :(

 

 

Spalina to o wiele wyższe wymagania ze względu też i na drgania. Ja we wszystkich moich modelach EP stosuję magnesy w kokpitach, maskach silnika i lukach serwisowych. Podejrzałem to kiedyś w

E-flite i tak mi zostało.  :)

 

Trochę roboty z tym jest, ale potem na lotnisku tylko "klap",  "klap" i gotowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.