mirolek Opublikowano 8 Lutego 2015 Opublikowano 8 Lutego 2015 Pierwsze zawody ESA w sezonie 2015 już ogłoszone a ja dopiero zaczynam budowę ale znalazłem proste biało-czerwone malowanie to może jeszcze zdążę Oczywiście białe na ogonie aby uniknąć męczącego pokrywania lakierem usterzenia wykonanego z coroplastu. Nie będę tu szczegółowo relacjonował jak powstaje model ESA wwI bo opisano to już wielokrotnie i sam wzoruje się na pieknie wykonanych konkursowych modelach Jacka i Stefana z Łodzi. Postaram się jednak pokazać kilka swoich pomysłów które mogą okazać się inspirujące dla kolejnych modelarzy wymianiających swoje modele wwI zgodnie z regulaminem. Po pierwsze nieco wydrążyłem kadłub aby upchnąć w środku wyposażenie Serwa jednak pozostawiłem na zewnątrz co ułatwia prowadzenie bowdenów Ster wysokości wzmocniłem prętem węglowym a ster kierunku szaszłykowym bambusem z pionowym przedłużeniem aby calość na sztywno osadzić w podciętym rowku w kadłubie Klejenie coroplastu na polimerowym kleju Dragon i na tym kleju również osadziłem usterzenie w epp. Bambusowy sztyft wklejony na CA zapewnił właściwe ułożenie ogona w czasie długiego schnięcia polimeru. Kluczowym problem tej budowy to zapewnienie możliwości składania modelu na czas transportu. Mój Spad XIII miał demontowalne płaty i słupki co czyniło procedurę złożenia modelu i przygotowania do lotu dość kłopotliwą. Pfalz-a postanowiłem podzielić inaczej tzn. wykorzystać fakt, że kadłub zestawu Marka Rokowskiego jest w dwóch elementach które można pozostawić do połączenia na zawodach. Wydrążony kadłub skryje kable i odbiornik a płaty złożone będą na stałe na przedniej części kadłuba. Połączenie kadłuba wykonałem w trzech miejscach z pasków sklejki 2mm tj. bokami oraz pod dolnym skrzydłem a do startu wystarczy skręcenie 4 śrubek i podłączenie 2 kabli od serw ogona co nie powinno zająć więcej niż 2 minuty. Czy połączenia okażą się wystarczająco mocne, pokaże pierwsza kolizja w powietrzu ms
Vesla Opublikowano 8 Lutego 2015 Opublikowano 8 Lutego 2015 Na mojej Gammie, w ten sposób była montowana maska silnika. Musiałem kilka razy podklejać gniazda śrub ;-) zwłaszcza po większych kraksach. Maska silnika nie przenosiła obciążeń w locie w przeciwieństwie do całego kadłuba. Może jednak u ciebie będzie lepiej.
mirolek Opublikowano 8 Lutego 2015 Autor Opublikowano 8 Lutego 2015 Nie boje się o łączenie w miejscu w którym będą wkręty a jedynie o wklejenie sklejkowych elementów w przedniej części kadłuba. Jeżeli łącznik będzie wyrywany to go wydłużę a tym samym wydłuży się spoina i zwiększy się wytrzymałość. ms
JacekK Opublikowano 8 Lutego 2015 Opublikowano 8 Lutego 2015 Nooo! To jest nowość! Ale daj tam jakieś gniazda pod śruby, bo sklejka się zaraz wyrobi.
Vesla Opublikowano 8 Lutego 2015 Opublikowano 8 Lutego 2015 Napisz później jak się połączenie sprawowało. Też mnie to ciekawi.
mirolek Opublikowano 8 Lutego 2015 Autor Opublikowano 8 Lutego 2015 Z boku kadłub skręcany będzie na wkręty a od spodu osadziłem w sklejce plastikowe nakrętki i zastosowałem śruby M5 Łączenie kadłuba w 4 punktach daje wrażenie solidności i trwałości. Mam nadzieję, że to co wagowo dołożyłem przy łączeniu kadłuba uda się zaoszczędzić na łączeniu płatów. ms
Piotrek B Opublikowano 8 Lutego 2015 Opublikowano 8 Lutego 2015 Mix wysokości z lotkami i będą latające skrzydła na finał B
Autsajder1983 Opublikowano 8 Lutego 2015 Opublikowano 8 Lutego 2015 W sumie w dobry pomysł taka modułowa konstrukcja. rozwalą Ci w walce ogon wymieniasz cały:)
Stefanpasz Opublikowano 8 Lutego 2015 Opublikowano 8 Lutego 2015 No ciekawy pomysł, patrząc na przygody Jacka z Fokkerem DVII mam jednak pewne obawy. Kadłub nie był tam dzielony a i tak łamał się za kabiną. Myślę, że Twoje obawy co do wytrzymałości wklejenia w przedniej części mogą być uzasadnione. Rozumiem, że robisz malowanie z jasta 18. Wybrałeś naprawdę wyśmienicie latający samolot. Trzymam kciuki za patenty by okazały się udane.
mirolek Opublikowano 9 Lutego 2015 Autor Opublikowano 9 Lutego 2015 Szacun za znajomość tematu :-) Malowanie z Jasta 18 a dokładnie to Odcięcie "czerwonegobrązu" jest dokładnie w miejscu łączenia kadłuba, zatem będę mógł malować model w kawałkach i jak słusznie zauważył Konrad możliwa będzie wymiana tylnej części bez konieczności poprawek malarskich ms
robertus Opublikowano 9 Lutego 2015 Opublikowano 9 Lutego 2015 Do składanego kadłuba dołożyłbym jeszcze jeden element. Taki trzpień w jednej części która by wchodziła w drugą. Pozycjonowałoby to łączenie i przenosiłoby obciażenia na drugi element. Wtedy mocowania sklejkowe byłby tylko spinającymi obie cześci.
mirolek Opublikowano 9 Lutego 2015 Autor Opublikowano 9 Lutego 2015 Sklejkowe elementy nie dają możliwości jakiegokolwiek przemieszczenia bo są ciasno spasowane. Rozważałem jeszcze łączenie u góry kadłuba ale wtedy pojawia się problem z osadzeniem na stałe figurki pilota, dlatego tego łączenia nie wykonałem. Pierwsze loty modelu dadzą odpowiedź czy takie łączenie będzie konieczne. Sztyft w miękkim materiale jakim jest epp nie sensu, jako element pozycjonujący nie jest konieczny a jako łączący nie wniesie niczego do już wykonanych połączeń. ms
stema Opublikowano 9 Lutego 2015 Opublikowano 9 Lutego 2015 Daj kilka prętów węglowych [szpilek] między kadłubami, przeniosą obciążenia.
mirolek Opublikowano 12 Lutego 2015 Autor Opublikowano 12 Lutego 2015 Nowych rozwiązań ciąg dalszy, dokleiłem spory kawałek epp imitujący osłonę silnika i wykorzytstałem to miejsce na pakiet oraz osadzenie regulatora Dolne skrzydło postanowiłem wzmocnić nowym elastycznym materiałem, który przetestowałem ostatanio w pracowni Marka R. To super cinniutka folia termokurczliwa która klei się do epp. Nie jest to klasyczny solitex czy oracover a bardziej przypomina folię strech tyle, że posiada dodatkowo warstwę aktywowanego termicznie kleju. Nałożenie folii za pomocą żelazka jest podobne do klasycznego pokrycia modeli konstrukcyjnych ale wymagana nieco niższa temperatura. Grubość folii jest tak znikoma, że łączenie warstw nie pozostawia żadnego śladu. Ostatecznie pokryte skrzydło z wyglądu przypomina opakowane epp w foliowy woreczek. Pozostaje jednak sprężyste i odkształcalne a folia powinna zabezpieczyć przed odrywaniem fragmentów epp gdyż materiał jest niejako wstępnie sprężony. Tylko dolny płat zdecydowałem się ofoliować i sprawdzić w czasie eksploatacji modelu, różnice w trwałości obu płatów. Mam wątpliwości jak przeprowadzac naprawy takiej powierzchni gdyż jakiekolwiek ostre ślady po CE rozrywają folię i nie mam też pewności jak zachowa się folia we współpracy z lakierem. Stąd wybór dolnego płata który ma zostać wykończony na czerwono. Jeżeli jednak folia potwierdzi swoje zalety również w czasie napraw to moim zdaniem szykuje się rewolucja w trwałości tak zabezpieczonego epp. ms
robertus Opublikowano 12 Lutego 2015 Opublikowano 12 Lutego 2015 Jak to jest ta sama folia co ja mam to ona się nie kurczy. Gruntowałeś jakoś powierzchnię lub wygładzałeś? Bo u mnie było widać uwięzione bąbelki powietrza pod folią.
mirolek Opublikowano 12 Lutego 2015 Autor Opublikowano 12 Lutego 2015 Nakładałem na epp bez żadnego przygotowania powierzchni, jedynie przeszlifowałem ostre ślady po wklejonych prętach węglowych. Folia kurczy się niewiele albo wcale ale przykleja się do epp wypełniając nierówności a tym samym jej nieco ubywa. Starałem się nakładać folię w taki sposób aby prasować pasami wzdłuż płata stąd nie miałem żadnego problemu z pozostawionym powietrzem. Najgorzej było na nieco wklęsłej powierzchni od spodu płata ale przygrzanie foli pozwoliło na sklejenie z epp również w tym miejscu. ms
pacek Opublikowano 12 Lutego 2015 Opublikowano 12 Lutego 2015 ciekawe jak farba sie bedzie trzymać takiego podłoża ?
marek rokowski Opublikowano 12 Lutego 2015 Opublikowano 12 Lutego 2015 folię trzeba odtłuscic- a anjlepij jeszc edelikatnei rzeciagnac jakims super cienkim papierem sciernym z tego co widze - Mirecki użył folii testowej z rodzaju "błysk" -ale po weekendzie będę miał ofrecie na stronie folię "mat" i tutaj nei ma wiekszego problemu z malwoaniem - zobaczcie ns mojego Miga29 w wątku w "skrzydełka i odrzutowce" -pupcia niemowlaka" (no prawie...
mirolek Opublikowano 12 Lutego 2015 Autor Opublikowano 12 Lutego 2015 Pewnie jak wapno na zimowych ił-ach Nie przypuszczam aby łapał się akryl ale liczę na sukces przy zastosowaniu lakieru samochodowego. ms
pacek Opublikowano 12 Lutego 2015 Opublikowano 12 Lutego 2015 swojego triplana pomalowałem bazami lakierów samochodowych i o ile z EPP nie ma żadnego problemu to z coroplastem nie jest juz tak wesoło, boje się,że podobnie bedzie z tą folią, ja bym malował przed oklejeniem.
Rekomendowane odpowiedzi