Skocz do zawartości

DLZCZEGO SPUCHLY ???


jarek996
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !

 

Bylem wczoraj polatac moim POGO i niestety wszystkie moje pakiety spuchly  :( . Ostatnio latalem nimi ze 2 lata temu i wtedy zauwazylem , ze czasem przerywa w powietrzu ( ale zawsze jakos sie udawalo wyladowac ; albo zaczal dzialac , albo mialem szczescie ) . Wczoraj jednak po KAZDYM locie pakiet wygladal jak balon i byl bardzo nagrzany. Podejrzewam , ze poprostu maja one za malo C ( sa to TURNIGY  NANO  TECH 3000 mAh   25-50 C ). POGO lata TYLKO szybko i prawie zawsze na maxa ( mam w nim silnik E-FLITE 25 - http://www.e-fliterc.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLM4025B ) , latam na smigle 8x8. Jako ze nie jestem expertem od latania "na bateriach" , wiec nie znajduje innej przyczyny. Pakiety maja ( mialy ) ze 2 lata , a resurs to moze po 12-15 ladowan . 

 

 Macie jakies inne wytlumaczenia ? 

 

 Regulator to TURNIGY BRAIN 60 A. 

 

Wczoraj zamowilem TURNIGY 70-130 C  2800mAh. Mam nadzieje , ze dadza rade....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Jerzy Markiton

Trochę lepiej będzie, ale nie długo.... Takie są moje doświadczenia z tymi akumulatorami sprzed kilku lat. Wyraźnie lepsze wydają się z serii "A-spec". Ale mam je dopiero rok i trochę za mało cykli na generalizowanie. I używam je daleko od maksymalnych parametrów.

Akumulatory, wszystkie (!) nie lubią leżeć bezużytecznie. Lubią pracować. Te 2 lata i kilkanaście cykli zrobiły swoje. Nie lubią (Lipole) być rozładowywane do końca, do dolnej granicy napięcia, np.: latanie do odcięcia przez regiel.  Latając na dużych prądach lubią być wygrzane przed lotem do 40 - 45 st. i nie lubią zdecydowanie temp. > 60 st. Dobrze jest zrzucić te piękne kolorowe ubranka z akumulatorów i pomiędzy cele włożyć dystanse z pasków taśmy dwustronnej - żeby wewnętrzne cele mogły lepiej oddać nadmiar ciepła. Ale nie zawsze jest to możliwe.

Zdecydowanie lepiej sprawują się pakiety z cel selekcjonowanych, tzn o zbliżonej rezystancji wewnętrznej, nawet o gorszych parametrach ale jednakowych ! Zgoda - są droższe !  Chociaż i te dają się "zarżnąć".

Nie wiem, czy to możliwe - ale akurat zrobiłbym odwrotnie, tzn: wziął pakiet o większej pojemności niż o wyższym C. Ale skoro już je zamówiłeś to trzeba je wylatać ?

Możesz dokupić 1 pakiet (podobny) z cel selekcjonowanych i sam sprawdzić powyższe. Zutylizowałem w modelach kilkadziesiąt pakietów i żadne nie dorównały (nawet w połowie) pierwszym Kokamom 15/20C 1500 mAh - wytrzymały w modelu ponad 7 lat.

- Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie natomiast zastanawia ta tabelka :

 

sa116D.jpg

 

Z tego źródła :

 

http://www.chip.pl/artykuly/porady/2013/01/pogromcy-mitow-calkowite-rozladowywanie-akumulatorow

 

Jak widać rozładowanie LiPola do zera nie powoduje jego całkowitego uszkodzenia jak to się tutaj (w wielu tematach) pisze a zmniejsza ilość cykli ładowania i użytkowania. Sam nie wiem gdzie leży prawda ..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich doświadczeń:
Pakiety nie powinny leżeć w cieple

Nie powinny być przechowywane naładowane albo rozładowane, napięcie storage jest dobre (ok3,7V) jak mają długo lezeć

Przy pakietach brać pod uwagę zawsze niższy parametr C ten większy sprawdzi się w modelach gdzie silnik pracuje przez 3-10s.

Swoich pakietów prawie nigdy nie rozładowywałem poniżej 3,5V na ogniwo (mierzone po locie nie w trakcie). 

 

Wszystkie swoje pakiety ładowałem prądami między 2C a 5C i nie miałem z nimi żadnych problemów. 
Pakiety, które u mnie się sprawdziły to zippy compact z większym C (tych 60C jeszcze nie miałem) i Turnigy nanotech 45-90C

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyładowanie 100% pojemności uzytkowej to nie wyładowanie do zera.

To wyładowanie zaleznie od pobieranego pradu do napiecie około 2,7-3,5V. przy duzych pradach -napiecie siada mimo ze pakiet nie jest zbyt nisko wyładowany. przy mniejszych pradach -pakiet sie rozładowuje ale jeszcze trzyma napiecie.

 

po zuzyciu tych 100% jeszcze nie niszczacym dalszy spadek napiecia jest błyskawiczny -i wtedy wystepuje uszkodzenie pakietu.

 

Przykład -(w każdym modelu czasy sa inne) latasz 10 minut zuzywasz 100% pojemnosci. jest ok ale malo trwale -pakiet ma do 9 minuty od 3,7 do 3,5V i jest ok . potem nagle zaczyna spadać napiecie -jeszcze minuta i jest tylko 3V lub nawet nizej. jak w tym momencie wylądujesz/zgasisz silnik -pakiet wytrzyma ale trwałość niewielka. 

 

-latasz jeszcze minutkę -i pakiet siada do 2V na celę -a najsłabsza cela moze już do zera.... nawet jak uda się to naładować -to ta cela puchnie i nigdy już nie da pelnego prądu jej ilość C i pojemność drastycznie spadają, cela puchnie, pakiet staje się niebezpieczny.

 

Rozgranicz rozładowanie do 0 pojemności UŻYTKOWEJ -czyli zużyty nominał   -i do zera napięcia -czyli  zużyte wszystko.

pierwszy przypadek -niegroźny dla aku -ale aku ekspoatowany na max krótko żyje.

 

drugi przypadek -zużyte więcej niz fabryka dała (lub niż juz słabszy  aku moze) zabija aku natychmiast -albo wprowadza w stan agonalny.

latasz krócej korzystajac z 80% pojemnosci aku żyje długo. tyczy dobrego aku -kiepski pakiet i tak pada sam z siebie.

 

 

 

 

Moje doświadczenia z róznymi markami...

bardzo stary e-tec1200mAh/15C  -latał 12 lat -dając zadowalajace osiągi ...eksploatowany średnio intensywnie. żadnej lodówki po locie ładowany na max i zostawiany do następnego lotu -czasem kilka minut -czasem kilka miesiecy... nigdy nie liczyłem ale z tysiąc cykli zrobił. może więcej. obecnie po 15stu latach  leży nie spuchniety cele równo trzymają  i działajacy ale daje radę tylko około 3C i ma połowe pojemnosci... przez ciekawość kilka dni temu wystartowałem  na 15sto letnim pakiecie. model latał  ale silnik ledwo ciągnął.

 

stary kokam 2200mAh/ i bodajze 25C -latałem  8 lat  ze 300 -400 cykli -osłabł.

 

kupiłem nowe RAY 2200mAh/26C  -eksploatowane delikatnie -po miesiącu i 5 cyklach  straciły osiagi -napięcie siada do 3V po minutce pracy na 5C a podobno ma 26C. wydajność w drugim sezonie po około 20 lotach  gorsza niż tego już 9cio letniego kokama...

 

flightmax 2200/25c od poczatku nie było rewelacji -ale sobie radzą 4 sezon dość okazjonalnego latania (około 20 cykli rocznie) . trzymaja parametry bez zmian -jednak na pewno nie jak na etykiecie.... 10C to max dla nich

 

małe 850mAh/35C oraz 1000mAh/35C ROCKAMP -rewelacja -ganiają 3 rok po około 50 cykli rocznie -eksploatowane  intensywnie trzymają pod obciążeniem około 3,6V na celę. nic się nie rozjeżdża.

 

Mały PolyQuest 800mAh/25C pierszy sezon był  OK -trzymał napiecie i pojemność -osłabł po pierszym sezonie i około 50 lotach .

-od drugiego sezonu - obecnie 4 sezon już bez zmian pracuje na około 10C dając 3,2V na celę i ma jakieś 80% pojemności. ma ze 100 cykli. nie puchł i cele idą równo -ale moc siadła.

 

wszystkie powyższe 3s -wszystkie eksploatowane przy obciążeniach około 10C.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Wyładowanie 100% pojemności uzytkowej to nie wyładowanie do zera.

To wyładowanie zaleznie od pobieranego pradu do napiecie około 2,7-3,5V. przy duzych pradach -napiecie siada mimo ze pakiet nie jest zbyt nisko wyładowany. przy mniejszych pradach -pakiet sie rozładowuje ale jeszcze trzyma napiecie."

po zużyciu tych 100% jeszcze nie niszczacym dalszy spadek napiecia jest błyskawiczny -i wtedy wystepuje uszkodzenie pakietu."

 

No tak, ale za napięcie niszczące bezpowrotnie pakiet na forum uznaje się napięcie ponieżej 3.2 V na celę a nie 2.7 jak podajesz .... ;) (nie mówie o prawidłąch a o tym co tu się wypisuje, bo pewnie masz rację). Nie chcę być upierdliwy, ale śmieszą mnie porady mówiące, że pakiet z celą poniżej 3.2 V nadaje się do utylizacji, bo sam mam pakiety, którym zdarzyło się zejść poniżej 3V i wciąż mają się świetnie. Nic nie puchnie i zaczynam wierzyć, że po prostu przetrwają mniej cykli ładowania a nie padną w kolejnym locie. Jedyne co chciałem poruszyć to właśnie pogramianie mitów jak w linku, który podałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Chlopaki ; SPOKOJNIE   :)

 

 Myslicie , ze mogl rozwalic je moj silnik zylowany na MAXa ?  

Nie wiem jakie C powinny miec pakiety w moim zestawie , ale moze te 25 ( pierwsze C ) to bylo zbyt malo ???

 

 Jaki mogl byc powod , ze sie grzaly ? ( rowniez powyzszy ? ) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pakiety były gorące to ciągnaleś z nich za dużo prądu i dlatego tez spuchły.

Z moich obserwacji nanotechy sa do bani, juz lepsze zwykłe turnigy, ale i te z roku na rok sa gorsze.

Mam 3S1300mAh 30C40C takie sprzed dwóch lat i takie z zeszłego roku. Takie same parametry na naklejce ale te nowsze są cieńsze i lżejsze. Mogę dać głowę, że nie dają tyle samo amper, na korzyść tych starszych.

Więc moim zdaniem parametr C w obecnych pakietach, szczególnie Turnigy jest mocno przesadzony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kiedyś pakiet 10C wytrzymywał obciążenia 20C

 

obecnie większość pakietów 30 lub 40c nie wytrzymuje obciążeń 10C

 

kiedyś ładowało się normalnie żadnego storage i żadnej lodówki -i żyły długo i szczęśliwie... np.  mój e-tec 12lat  kokam 8

 

obecnie storage i lodówka -a po zimie połowa pakietów do utylizacji.

 

dobremu pakietowi nie zaszkodzi i ładowanie do pełna 4,2V i leżakowanie na półce ...

kiepskiemu nie pomoże lodówka i storage....

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

obecnie należy przyjmować -jak pisze 30-35C ciągłego to 10C powinno wytrzymać. przez jeden sezon. po zimie będzie to 8C

jak pisze 45 -to ma szanse na 20C.

 

jak prąd ma być blisko nominalnej ilości C -to musi mieć super nawiew i po 20-30 lotach sprzedać pakiet mniej wymagającym Kolegom. bo 20-30 lotow może wytrzyma. potem to już osiągi siądą.

 

pewnie są jakieś markowe wyjątki. nie wiem. większość markowych -to obecnie tylko naklejka.   95% pakietów to słabe jakościowo albo jeszcze gorsze.

 

wybór pomiędzy grypą a sraczką.

lata. tanio lata. i zaraz zdycha . i często nowe.  i 10x tanie wychodzi drogo.

 

komu pakiet przeżył 12 lat? jak mój pierwszy li-polek ? kiedyś się dawało tak zrobić -a technologia li-pol dopiero powstawała...

ale ten pierwszy li-polek 3s 1200mAh/12 lub 15C  około 2000r  kosztował  4 stówy plus sprowadzenie z Japonii...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nano-techa mam jednego, oszałamiające 25-50C. Spuchł po paru lotach choć nie był katowany. Pomimo tego dalej trzyma pojemność a lata się na nim całkiem przyzwoicie. Ogólnie cały czas latam acromasterem gdzie trzeba przyznać że te 40A na pewno duszę z każdego pakietu. 20C jest za słabe do tego samolotu, 25C też dopiero pakiety 30C zachowują się przyzwoicie choć i tak wyciągam ciepły. Rzeczywiście trzeba by kupować 40-50C dla świętego spokoju.

 

Ogólnie z pakietów turnigy jestem zadowolony, przynajmniej tych zwykłych. Fakt jeden z HK nie przetrwał jednego sezonu, bo jedna cela w nim padła a pakiet nie jest spuchniety. Po prostu ma mniejszą pojemność. Reszta pakietów dobrze się trzyma, tak więc większych zastrzeżeń nie mam. Parametry są zawyżone tu się nie ma co czarować, ale wolę kupić dwa pakiety jak jeden super ekstra, który i tak prawdopodobnie zajadę prędzej czy poźniej.

 

 

 

Wysłane z mojego C6903 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego wniosek , ze TEN : Turnigy Bolt 2800mAh 4S 15.2V 65~130C  powinien chwile wytrzymac w moim POGO . Tak jak pisalem wczesniej latanie POGO polega na ; PELNY GAZ i tak az do ladowania . Nie dziwne wiec , ze pakiety nie wytrzymuja ;) . Jak dojda BOLTy , to polatam i opwiem co i jak . Jak spotkam moich "elektrycznych" expertow na lotnisku , to pomierza tez co trzeba. Oni zawsze nosza WSZYSTKO ze soba  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pakiet z abc-power nano-tech 1600mah 20C kupiłem nówkę sztuke podobno od kolesia, wyglądąłna nowy ani jednej ryski na kablach itp. Lata w esiaku, i spuchł ani razu nie był kretowany, zawsze ładowany od 3,2V na cele prądem czesem i 4,2C a czasem 2C z balanserem jak i na charge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pełny gaz nie znaczy ,że pakiet ma ciężko. ważniejsze ile A bierze napęd. zmierz na ziemi -lub telemetria i w locie...

 

 

 

 

typowy modelik około 120cm rozpiętość waga 1-1,8kg zazwyczaj lata na 3s i około 2Ah.  najczęściej na typowym 2200mAh.

 

taki pakiet 2200/ 25C wazy jakieś 175g  natomiast pakiety 2200/ 35C lub nawet 45C około 200-210g.

 

silniki w locie na starcie biorą 25-35A to jest kilkanaście sekund -w locie około 15-20A  typowe tanie   pakiety 25C dają radę ale żyją mniej niż sezon.

te statystyczne 15A poboru to mniej niż 10C. -i popularne pakiety 25c zazwyczaj  tego nie wytrzymują

 

 

 napięcie oraz moc silnika klęka.  start na około 15C lot 10C to już dużo dla typowego pakietu 2200/25C . grzeje się puchnie i nie daje napięcia. Do Kolegi który pisze ,ze ja demonizuje ? mierzyłeś rzeczywisty pobór prądu przez modele? 

pakiet 2200/25C powinien dawać w sposób ciągły 55A -to znaczy starczać na 2 i pól minuty pracy silnika. i sie nie grzać oraz trzymać napiecie. taki pobór zakatuje 90% pakietów w max trzecim locie.

 

 

a do "spawarek" czy "pylonów" kładzie się markowe drogie pakiety lub co najmniej 45C.

 

typowy model bierze mało prądu -zasilanie dobiera się bardziej pod rozsądny czas lotu niż pod osiągi -i jest spory zapas pojemności. Pakiety idą na pół lub ćwierć możliwości z etykiety -i  pakiet 3s generuje w locie 10V zamiast 11V i się grzeje. Twardo twierdzę, że typowy popularny  pakiet 25C znosi w sposób ciągły max 10C.

 

 

Są wyjątki -ale kosztują. i Są rzadkie.

 

chętnie poczytam o takich wyjątkach -potrzebuję kupić  pakiet 3s 2200 oraz 3s 1800 -i wolę jakość i trwałość niż niską cenę. co mi wytrzyma te 35A i da około 11V a nie klęknie poniżej 10ciu?  co pożyje ze 3 lata?  jako, ze mam sporo różnych pakietów -pakiet robi u mnie ze 30 lotów rocznie -jakiej firmy wytrzyma 3 lata i 100cykli bez spadku osiągów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Latales kiedyś akrobatem lub modelem 3D ? Wydaje mi się, ze mylisz pojęcia by nie napisać juz, ze piszesz bzdury .. Tak, zawsze mierze prąd i poswiecam sporo czasu na dobór wlasciwego śmigła ..

Czy wiesz dlaczego silnik na pełnym gazie na początku bierze np. 20A a po 2 minutach juz 18 ? Może od tego należy zacząć a prawa Ohma nie oszukasz ..

 

"typowy modelik około 120cm rozpiętość waga 1-1,8kg zazwyczaj lata na 3s i około 2Ah.  najczęściej na typowym 2200mAh."

 

Możesz to jaśniej wytłumaczyć ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.