Skocz do zawartości

Jodel D92 F-PYFS


Callab

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

wydzieliłem sobie temat z innego swojego tematu (pfmrc.eu/index.php?/topic/22838-jodel-d9-bebe/), bo to przecież pełna makieta.

 

--------------------------------------------------------------

 

Witam w temacie po trzech latach. Co nowego? A no to, że zbudowałem jednak trzeciego Jodela.

 

Tym razem pełna makieta w skali 1:3,5. Jeszcze niedokończony - brakuje owiewek, makietowych kół, makietowych goleni, rur wydechowych, tabliczek znamionowych, i tym podobnych drobiazgów, ale już lata. Pilot wypożyczony. Zwykle lata w akrobacji, więc lot takim samolotem trochę go nudzi - co widać na załączonym obrazku.

 

Dane modelu:

 

Rozpiętość: 2m

Długość: 1,5m

Masa: 5,6kg

Silnik: ASP FS 160 Twin (boxer 26cm3).

 

A wygląda tak:

 

 

post-730-0-73572700-1440581629_thumb.jpg

 

post-730-0-53935100-1440581643_thumb.jpg

 

post-730-0-53198400-1440581654_thumb.jpg

 

post-730-0-53247100-1440581663_thumb.jpg

 

post-730-0-95565000-1440581672_thumb.jpg

 

 

---------------------------------------------------------

 

 

Kontynuacja:

 

 

dorobiłem rury wydechowe. Jeszcze nie mają takiego koloru jak powinny, ale mniej więcej wyglądają tak ochydnie jak w oryginale

 

post-730-0-00213700-1440581733_thumb.jpg

 

 

Owiewki goleni też już są:

 

post-730-0-14291000-1440581746_thumb.jpg

 

 

Z wyposażeniem kabiny mam problem, ponieważ centralnie w środku mieści się wielki, zielony baniak. Wielki, bo ten silnik pije jak smok. Zielony, bo pomalowałem go na kolor wnętrza kabiny, żeby się mniej rzucał w oczy. Niestety na razie nie mam pomysłu jak się go pozbyć.

Tablica przyrządów jeszcze nie jest taka jak powinna być. W tym egzemplarzu jest inna, a ja zrobiłem tę wg. dokumentacji fabrycznej. Zmienię ją kiedyś, zwłaszcza że ta też jest jeszcze niedokończona. Fotel pilota obity czarną skórą, co też nie zgadza się z pierwowzorem. Ale za to jest elegancko.

 

post-730-0-04215200-1440581759_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ładny model, Wojciechu..

Ja miałem kiedyś model tej wersji Jodela lecz o rozpiętości 1320mm, który doskonale latał z silnikiem ...2,5ccm.

Zbiornik paliwa można wykonać z laminatu metodą traconego styropianu: dopasować bryłę styropianu do wnęki między firewall'em a deską przyrządów, doszlifować i okleić trzema warstwami tkaniny szklanej 80g/dm2. Po wyschnięciu wyszlifować, usunąć acetonem styropian, zamontować króćce i rurki. Objętość będzie duża a wnęka wykorzystana całkowicie. Silnik ten ma potężne "ssanie" zatem paliwo będzie sprawnie podawane do gaźnika mimo tego, że poziom wypadnie niżej niż oś gaźnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O i to jest pomysł z tym zbiornikiem - zarówno wykonanie własnego z laminatu, jak i założenie spódnicy - spódnica łatwiejsza do wykonania, ale na razie chyba pilotem będzie facet.

 

Problem z umieszczeniem zbiornika jest taki, że w oryginale jest on dokładnie za tablicą przyrządów i tam jest na niego miejsce, ale ja nie mogę go umieścić tak wysoko, ponieważ gaźnik w moim silniku, jest pod osią wału. Czyli właśnie zbiornik powinien być nisko, prawie na podłodze kabiny. Na pewno uda mi się zrobić taki, żeby nie raził tak jak ten aktualny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbiornik wygląda jak w dawnych Jelczach czy Starach, a tam było to osłonięte skayem lub w lepszej wersji czymś kocowatym. Jak nie masz innej alternatywy zrób podobnie (wiem że bedzie niedosyt) drugi wariant to takie niby przedłużenie nóg pilota ale spodnie ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś mój D92 zrobił trzy loty. Z każdym lotem lata coraz wolniej. Super! Na pewno niemały wpływ na właściwości lotne mają detale, które powoli dorabiam.

 

Naklejki stowarzyszenia "Commemorative Air Force":

 

post-730-0-25991300-1440858419_thumb.jpg

 

 

Blaszka nad drzwiczkami bagażnika, za głową pilota:

 

post-730-0-18029700-1440858438_thumb.jpg

 

 

Jej znaczenie nie jest do końca dla mnie jasne. Prawdopodobnie maskuje otwór, który tam był kiedyś, w którym mieścił się zaczep pasów bezpieczeństwa. Ale to jest jeszcze do wyjaśnienia.

 

 

Blaszka maskująca coś na garbie, za kabiną pilota. Na zdjęciu ją słabo widać, ale generalnie na zdjęciach oryginału, które posiadam, nie widać jej wcale. Wiem że tam jest, nie jestem pewien kształtu, a prawdopodobnie maskuje otwór, przez który była wyprowadzona antena radiowa - ten egzemplarz jej nie ma.

 

post-730-0-14807700-1440858516_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W ramach uzupełnienia, kilka zdjęć z etapu powstawania modelu.

 

Generalnie starałem się budować model tak, jakbym budował samolot. Balsę zastosowałem na żebra skrzydeł, żebra statecznika pionowego i wszystkie elementy poziomego. Poza tymi modyfikacjami, stosowałem sklejkę i listewki sosnowe, tak jak w oryginale.

Układ wzmocnień, wręg i innych elementów, chociaż w większości ich nie widać w gotowym modelu, zachowałem zgodnie z konstrukcją samolotu.

 

post-730-0-61527000-1441002389_thumb.jpg

 

post-730-0-29585000-1441002397_thumb.jpg

 

 

Krawędź spływu skrzydeł zrobiłem z twardej balsy. Trzeba było zrobić z sosny, albo nawet ze sklejki wpuszczonej w żebra. Koverall mocno ciągnie - do takiego wniosku doszedłem i wstawiłem jednak rozpórki wzmacniające spływ. Poprawiło do sztywność w płaszczyźnie skrzydeł, ale niestety nie w prostopadłej. Trochę się pokrzywiła po naciągnięciu pokrycia, ale w dopuszczalnych granicach. Jak ktoś nie wie, że nie powinno tak być, to się nie zorientuje.

Żółte sznureczki przyklejone do żeber mają imitować wykrzyżowania z taśmy, które usztywniają konstrukcję skrzydeł w oryginale. Nie robiłem ich. W modelu nie są potrzebne ze względów wytrzymałościowych. Mają funkcje ozdobne.

 

post-730-0-60493500-1441002405_thumb.jpg

 

post-730-0-92208200-1441002413_thumb.jpg

 

 

Pokrycie Koverall.

 

post-730-0-55866400-1441002423_thumb.jpg

 

post-730-0-34665400-1441002432_thumb.jpg

 

 

No i trzeba było sprawdzić kto jest większy.

 

post-730-0-12438200-1441002441_thumb.jpg

 

 

Na lotnisku ten model wydaje się malutki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Kolejny dorobiony detal to owiewka osłaniająca cięgno steru wysokości:

 

 

post-730-0-38004500-1462451987_thumb.jpg

 

 

Zatrudniłem nowego pilota oblatywacza. To brat tego, który latał w poprzednim sezonie:

 

post-730-0-89172100-1462451998_thumb.jpg

 

 

Mam też wreszcie film z latania. Kolega nagrał akurat tylko ten lot, w którym ćwiczyłem latanie po prostej, zakręty i inne przeloty ale takie latanie jest najpiękniejsze. Porywisty, boczny wiatr więc lądowania lekko "kozackie".

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I kolejny, jeszcze fajniejszy, filmik z jeszcze mniejszą prędkością startu. Został zarejestrowany jeden lot treningowy, w którym wykonuję pełny program lotu F4. Film przyciąłem, wycinając przeloty pomiędzy figurami, dodałem opisy,  więc może nie tylko mnie się będzie podobał, pomimo dość długiego czasu trwania.

 

Jak się komuś znudzi w połowie, to może przewinąć do 5:32, żeby zobaczyć lądowanie, a nawet dwa. Z jakiegoś powodu to drugie wzbudziło wielki entuzjazm w "loży szyderców" komentującej loty (włączcie dźwięk).

 

Wiatr wschodni (na filmie wschód po prawej więc wiało od prawej do lewej) wiał chyba jeszcze silniej niż 3-go maja, ale z mniejszymi odchyłkami od kierunku wschodniego. Przy takim wietrze model w jedną stronę zasuwa jak rakieta, co nie wygląda dobrze, ale za to pod wiatr prawie stoi.

 

 

Miłego oglądania

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Wybraliśmy się: Ja, Jodel i pilot modelu, na Mistrzostwa Polski do Dęblina. Zajęliśmy 7-mie miejsce (13 startujących w F4H), czyli utrzymałem pozycję z zeszłego roku - wciąż jestem siódmy w Polsce :)

 

Trochę pojechali mi po ocenie statycznej. Były wątpliwości w odniesieniu do zdjęcia, które miałem w dokumentacji. Niestety ocena jest subiektywna, i niektóre kwestie bardzo trudno jest udowodnić. Ale już mam przygotowany dowód, które te wątpliwości odnośnie odwzorowania powinien całkowicie usunąć. Zobaczymy w przyszłym roku ...

 

Pozwoliłem sobie skopiować kilka zdjęć, które kolega Wojtek zrobił podczas MP. Więcej w temacie o mistrzostwach: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/60976-mistrzostwa-polski-modeli-makiet-samolot%C3%B3w-kierowanych-radiem-d%C4%99blin-2016/

 

Oczywiście zdjęcia z moim modelem. Można zauważyć, że dorobiłem żółte dekle na kołach - powinny to być felgi a nie dekle - to w przyszłości.

 

 

Montaż samolotu. Pilot leży i ma to w nosie:

 

post-730-0-89401000-1467192877_thumb.jpg

 

 

Generalnie pilot niczym się nie przejmował. Mechanik był bardziej zestresowany ;)

 

post-730-0-48256000-1467192893_thumb.jpg

 

 

Czekamy na swoją kolejkę:

 

post-730-0-53536500-1467192905_thumb.jpg

 

 

Sprawdzenie, czy wszystkie przełączniki są we właściwej pozycji:

 

post-730-0-64665100-1467192916_thumb.jpg

 

 

Trzy, dwa, jeden ... lecimy:

 

post-730-0-21110400-1467192927_thumb.jpg

 

 

Jodel-ek lata przepięknie. Bardzo mnie to "połechtało" jak koledzy modelarze podchodzili i mówili, że nie spodziewali się, że tak świetnie będzie sobie radził z wiatrem, i że w locie wygląda pięknie.

 

A ponieważ model sam nie lata, to pozytywne uwagi wziąłem do siebie ...

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gratulacje Wojciech! Nic się nie przejmuj oceną, jak sam pisałeś ocena jest subiektywna, na innych zawodach będzie inna komisja i jeszcze inaczej oceni.

Mam nadzieję że w przyszłym roku dołączę do Team-u i będzie ci raźniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.