Skocz do zawartości

Projekt - Szybowiec Genesis II - projektowanie i budowa - dylemat profilowy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

RenoFlo/Rafal,

Zgadzam sie, trudno to wszystko odszyfrowac na podstawie zdjec.

Ale uwazam, ze uzywajac XFLR5 da sie te problemy rozwiazac!

 

W miedzyczasie udalo mi sie znalesc kilka nastepnych materialow.

Zamieszczam ten najbardziej uzyteczne (przynajmniej w mojej opini).

 

Lepszy scan.

 

post-12308-0-79739300-1442482843_thumb.png

 

Rozmowa Jim Marske (projektant szybowca) na Genesis pilot Group. Pisze,ze plany sa Ok z wyjatkiem pierwszego profilu przy kadlubie, czyli robi sie ciekawie..

 

Yahoo Groups - GenesisFlyers - msg 2037.pdf 

 

 

Plany z ksiazki Martin Simons. Ha,ha moj kolega, musze sie pochwalic; namowilem go na umieszczenie wiekszej ilosci Polskich szybowcow w jego ksiazkach a takze przetlumaczylem dla niego prawie wszystkie opisy Polskich szybowcow w ostatnich 2 ksiazkach.  Byl bardzo zdziwiony ile bylo szybowcow w Polsce przed wojna, wszystkim sie wydaje, ze to tylko Niemcy..

 

post-12308-0-17455600-1442482920_thumb.jpg

 

 

Zwroccie(?) uwage,ze  statecznik poziomy jest odwrocony. Tak powinno byc w wiekszosci samolotow/szybowcow. Szkoda, za zajelo to ludziom prawie 100 lat zeby zastosowac.

 

Rafal, jak podasz mi dokladne wymiary modelu a moze i tez plik XFLR5 to chetnie to przegladne.  Nie wiem jak to wytlumacze zonie ale zobaczymy.

 

Czolem

Andrzej

 

PS

Colin jeszcze nie odpisal

  • Lubię to 1
Opublikowano

No zaczyna się zbieranie osprzętu. Podwozie idealnie pasujące do makiety Genesis 4m. Idealnie pasuje -  lekkie, solidne, samoblokujące się  z różnorodną możliwością montażu serwa i co najważniejsze ze sprężyną podciągając chowanie podwozia, co odciąży serwo. No i Polskie. Teraz czas na poszukiwanie hamulców.

post-17875-0-98663900-1442595924_thumb.jpg

post-17875-0-97904600-1442595932_thumb.jpg

post-17875-0-39510900-1442595943_thumb.jpg

Opublikowano

Witam

Ponieważ siędzę i staram się pojąć tajniki analizy profili w  xflr5, zwracam się z zapytanie do Kolegów. Jaką liczbe Re a raczej zakres przyjąć do analizy. Na stronie Pana Piotra http://www.piotrp.de/MIX/profile.htm jest informacja o wartości 150000. Co wy o tym myślicie. Powiem szczerze, że nie  orientuje się jakimi prędkościami latają tego typu modele.

Opublikowano

Pierre pisze, ze z obliczen  mu wyszlo, ze (jego wersja (profil 10%) obc pow. ponizej 70g/dm, nieliniowe skrecenie) predkosc minimalna bezpieczna to 40 km/h. Tak zebys mial odniesienie.

Bawil sie troche z SC i doszedl do tego, ze model sie nie zwalal nawet przy dosyc niskich predkosciach, ale trzeba bylo skrecac lagodnie i uwazac na to co sie robi klapami/lotkami w funkcji steru wysokosci. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Zauważmy też jeszcze, iż rozkład (zmiana) kata natarcia powiązany jest ściśle z kształtem profilu a zwłaszcza uniesieniem tylnej jego części oraz zmniejszaniem sie grubości.

i nasz ogląd geometrii zależy od kąta pod jakim patrzymy

 

Jestem zachwycony tym przedsięwzięciem !  Miałem dwa bezogonowce od Jasińskiego i poza specyfiką startu za wyciągarką reszta to sama przyjemność a zwłaszcza dla oczu..

 

No ale do roboty, do roboty !

Cytat wkleiłem z trzykrotnie zmienianą czcionką bo w jednym zdaniu trzy problemy wynikające z niezastosowania się do definicji kata natarcia profilu (skrzydła) oraz jednoznaczną nieprawdą -to podkreśliłem.

Pochyłość zarezerwowałem dla cech osobistych obserwatora.

 

Nie wierzę, by w foremniku skrzydła były trapezy takie "ciach-ciach". Skłaniam się ku płynnemu przejściu- powietrze nie lubi być kantowane.

Co do geodetycznej konstrukcji to mam pytanie  -po co ? By zastosować głowicę tnącą/wypalającą o dwóch stopniach swobody? Pewnie takie istnieją. By było trudniej ?

Autor pisze, że nie ma za wiele samodzielnych doświadczeń bo dotychczas korzystał z gotowych planów. Ile było konstrukcji geodetycznych  zrealizowanych przez autora? Specyfika montażu takiego skrzydła to jest bardzo ciekawa przygoda...

Usterzenie T każe zastanowić się nad konstrukcją statecznika pionowego z przyległościami a nie nad jego mocowaniem w dowolnej wersji- jest wiele znanych rozwiązań i nie ma co dumać czy lepiej prawą ręką sięgać do lewej kieszeni (swojej oczywiście) czy lewą.


No zaczyna się zbieranie osprzętu. Podwozie idealnie pasujące do makiety Genesis 4m. Idealnie pasuje -  lekkie, solidne, samoblokujące się  z różnorodną możliwością montażu serwa i co najważniejsze ze sprężyną podciągając chowanie podwozia, co odciąży serwo. No i Polskie. Teraz czas na poszukiwanie hamulców.

 

​Patriotyzm nie jedno ma imię !

Jedna uwaga. Jeżeli producent nie zamieszcza uwagi co do lądowania z bocznym ślizgiem z danym podwoziem to wszystko jest prawidłowo . Takie uwagi przeczytałem u czeskiego producenta-uczciwy człowiek ale i tak uśmiałem się jak norka nad marnościami tego świata ! Bądźmy poważni poprzez swój realizm.

Opublikowano

Bryła Genesis2 w xflr5 stworzona. profile: skrzydło s5010-  ewentualnie eh3,0/1,2, statecznik pionowy NACA 0008, wysokości odwrócony S8025. Niestety musze się wstrzymać z badaniem modelu, gdyż  program xlfr5 ma ograniczony zakres prędkości branych pod uwagę. Musze wykorzystać profili2, aby wygenerować polary - czekam na licencje.

 

Mam pytanie czy ktoś ma jakieś rysunki i artykułu nt montażu haka holowniczego do szybowców tak do 5kg?

 

 

post-17875-0-30968000-1442729813_thumb.png

Opublikowano

Takie samo miejsce jak w szybowcu 1,25 kg.Jest o tym w wątku o naprawie szybowca 4,5 m.Warto obserwować ten wątek bo praktycy napisali czystą prawdę.

Opublikowano

Może mi ktoś wyjaśnić( w miarę przystępny sposób;p) dlaczego statecznik poziomy jest odwrócony? Dlaczego tak działa sprawniej?

Opublikowano

Mariusz,

W "normalnym" ukladzie tzn skrzydlo-ogon, sila na ogonie jest zawsze skierowana ku dolowi.  Wynika to z balansu momentow. Dazy sie oczywiscie aby byla jak najmniejsza ale zawsze jest skierowana do dolu.  

Wiec opor profilu symetrycznego ze sterem lekko opuszczonym na dol podniesionym w gore :( (lub zamontowanym pod katem ujemnym) jest wiekszy niz dobrze zaprojektowany profil, z lekkim ugieciem strzalki.

 

Opublikowano

Rysunek do odpowiedzi Andrzeja. Andrzej ale skoro siła ma być skierowana w dół na ogonie  to  przy profilu symetrycznym  na stateczniku ster  powinien być  wychylony chyba w góre??????

post-17875-0-38975000-1442809817_thumb.png

Opublikowano

(...)

W "normalnym" ukladzie tzn skrzydlo-ogon, sila na ogonie jest zawsze skierowana ku dolowi.  Wynika to z balansu momentow. Dazy sie oczywiscie aby byla jak najmniejsza ale zawsze jest skierowana do dolu.  

Wiec opor profilu symetrycznego ze sterem lekko opuszczonym na dol (lub zamontowanym pod katem ujemnym) jest wiekszy niz dobrze zaprojektowany profil, z lekkim ugieciem strzalki.

 

Pozwolę sobie nieśmiało wtrącić...

"W "normalnym" ukladzie tzn skrzydlo-ogon, sila na ogonie jest zawsze skierowana ku dolowi.", gdyż jest to istotą zrealizowania zasady prawidłowej stateczności podłużnej bądź też  właściwego zapasu takiej stateczności - na czym każdemu konstruktorowi zależeć powinno najbardziej.

Siła aerodynamiczna (wypadkowa) od statecznika poziomego powinna być skierowana w dół ale nie WYŁĄCZNIE dzięki np. odwróconemu profilowi lecz przede wszystkim poprzez kontrolowane wychylenie steru wysokości dzięki czemu ta siła może być "większa" lub "mniejsza" w zależnosci od zamiarów pilota.

Warto dodać, że np. samolot lecący w ustalonym locie prostoliniowym w wyniku nagłej utraty statecznika poziomego (flatter) wykonuje ZAWSZE najpierw półpętlę ZEWNĘTRZNĄ o zmniejszającym się promieniu a następnie rozpada się na kawałki...

Opublikowano

Stanislaw,

Nic dodac nic ujac!

 

Latwo to sprawdzic rzucajac samo skrzydlo; skrzydlo zanurkuje.  Czyli aby utrzymac rownowage trzeba dolozyc sile na ramieniu za skrzydlem, ktore musi dzialac na dol.

 

Opublikowano

Jeszcze drobna uwaga. Na stateczniku, część ruchoma nosi nazwę ster (i na stateczniku pionowym i poziomym). Część ruchoma na skrzydle to lotka. Niestety, często na forum użytkownicy na ster mówią lotka steru. Niepoprawnie.

B

Opublikowano

 

Zauważmy też jeszcze, iż rozkład (zmiana) kata natarcia powiązany jest ściśle z kształtem profilu a zwłaszcza uniesieniem tylnej jego części oraz zmniejszaniem sie grubości.

i nasz ogląd geometrii zależy od kąta pod jakim patrzymy

 

Jestem zachwycony tym przedsięwzięciem !  Miałem dwa bezogonowce od Jasińskiego i poza specyfiką startu za wyciągarką reszta to sama przyjemność a zwłaszcza dla oczu..

 

No ale do roboty, do roboty !

Cytat wkleiłem z trzykrotnie zmienianą czcionką bo w jednym zdaniu trzy problemy wynikające z niezastosowania się do definicji kata natarcia profilu (skrzydła) oraz jednoznaczną nieprawdą -to podkreśliłem.

Pochyłość zarezerwowałem dla cech osobistych obserwatora.

 

 

Tak, tak teorię znam.

odniosłem się do dostępnych zdjęć (ogląd) i nie całkiem pasującego do nich rysunku - tego górnego.

czy proporcja uniesienia ostrza do grubości profilu jest stała czy może się zmienia?

Twierdzisz, że uniesienie ostrza profilu nie ma wpływu na kąt natarcia? - toż to osobista cecha obserwatora jest...

 

no i wsparcie, wsparcie jest najważniejsze

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.