pacek Opublikowano 14 Grudnia 2015 Opublikowano 14 Grudnia 2015 ja za namową Lucjana używam szpachli flugera, w porównaniu z cenami szpachli w sklepach modelarskich wychodzi tanio dobrze się szlifuje, przejścia są nie widoczne, no i jest lekka ale to przy budowie kopyta najmniej istotne. 1
semp Opublikowano 15 Grudnia 2015 Opublikowano 15 Grudnia 2015 Podwaliny pod kopyto gotowe. Pytanie czy ktoś z Was wie, kto może mi na podstawie mojego kopyta kabiny zrobić mi szybę metodą termoformowania. Czy znacie jakieś firmy? Kolega z Wojkowic ma urządzenie do termoformowania. Trzeba tylko dostarczyć kopyto.Bywa na lotnisku w Bobrownikach 1
e-mir Opublikowano 15 Grudnia 2015 Opublikowano 15 Grudnia 2015 Ja stosuję taką szpachlę, jest lekka i daje się łatwo szlifować http://www.soudal.pl/akryle-menu/item/716-lekki-akryl-szpachlowy 1
RafModel Opublikowano 22 Grudnia 2015 Autor Opublikowano 22 Grudnia 2015 Cześć Mirek, Po próbach i testach szpachla soudala wygrała :-), dzięki
RafModel Opublikowano 10 Stycznia 2016 Autor Opublikowano 10 Stycznia 2016 Postępy z prac :-). Jak to nazwał Kolega - szlif i ołówkowanie 1
BRoman Opublikowano 11 Stycznia 2016 Opublikowano 11 Stycznia 2016 No ! Gotowość bojowa nr.1 dla odkurzacza jak widać w pełni. Kibicuję ! Bez ogona to jest to !
RafModel Opublikowano 27 Maja 2016 Autor Opublikowano 27 Maja 2016 Witam Sz. Kolegów No niestety przerwa w budowie była przydługa :-). Najwyższa pora nadrobić. Kadłub się robi dalej - tzn szpachla i szlif. Natomiast w związku z dostępem do "czasu" przysiadłem do projektu konstrukcji skrzydła. Proszę znawców o ocenę i ewentualne konstruktywne uwagi. Skrzydło jak na zdjęciu będzie się składać z dwóch dźwigarów, każdy składający się z dwóch belek sosnowych 6x6 oraz pomiędzy nimi rurki węglowej 6mm. Całość będzie z obu stron zamknięta pomiędzy żebrami wkładkami no i oczywiście nić kewlarowa. Zebra będą wykonane z sklejki topolowej - oczywiście odpowiednio ażurowane. Całość skrzydła pokryje balsą 1,5mm i teraz nie wiem czy położyć na to folie czy bawić się w ala kompozyt, czyli żelkot i cieniutka tkanina szklana. Przypominam, że jedno skrzydło ma 200cm ca. skrzydła będą mocowane do kadłuba na dwóch bagnetach węglowych 22mm i 12mm jak na rysunku.Na tym etapie wole Was się poradzić bo rysowanie to 12h. A jeszcze muszę zrobić konstrukcje hamulca, serw i lotki. A właśnie na lotki dać serwo 125 czy jakieś mocniejsze - jakie radzicie. Dzięki za pomoc i pozdrawiam.
stan_m Opublikowano 28 Maja 2016 Opublikowano 28 Maja 2016 Bardzo ładny projekt! Jednak coś niecoś podpowiem (być może się przyda): 1.Dźwigar. W proponowanym rozwiązaniu rurka węglowa jest absolutnie zbędna, gdyż dźwigar stanowią zawsze dwa pasy nośne POŁĄCZONE ze sobą łącznikami (zwanymi też wypełnieniem). Chodzi o to by te dwa pasy nie przemieszczały się między sobą po wpływem obciążeń zginających. Jest to istota pracy dźwigara. Co prawda przyjęta koncepcja płatów jest konstrukcją skorupową (poszycie dolne i górne to "pasy dźwigara" połączone ze sobą szkieletem) i moja uwaga nie ma znaczenia tzn rurka węglowa może zostać np. ze względu na łatwiejszy montaż ale warto o tym wiedzieć. 2. Pokrycie płatów. Stanowczo doradzam oklejenie poszycia balsowego tkaniną szklaną 48g/dm2 preparatem EZE-COTE lub o wiele lepszym i tańszym (moim zdaniem) lakierem do parkietów dębowych. Sam wykonałem niedawno taką pracę przy modelu amfibii SHEAREWATER (płaty skorupowe) i po delikatnym szlifie, pokryciu podkładem i ponownym szlifie uzyskałem rewelacyjnie gładką i powierzchnię i bardzo lekką konstrukcję. Polecam. 1
RafModel Opublikowano 29 Maja 2016 Autor Opublikowano 29 Maja 2016 Dołożenie rurki w dźwigarze miało na celu jego wzmocnienie. Chyba, że się mylę
kojani Opublikowano 29 Maja 2016 Opublikowano 29 Maja 2016 Tak jak napisał @stan_m - ta rurka to w zasadzie zbędny balast. Osobiście zamieniłbym listwy 6x6 prostokątnymi np 4x10. 1
RafModel Opublikowano 29 Maja 2016 Autor Opublikowano 29 Maja 2016 Pozostanę przy 6x6 z dwóch względów na początku mam dwa dźwigary, a skrzydła będą i tak całkowicie pokryte. Ponadto na wierzchu listew 6x6 będzie klejony Rowling węglowy.
RenoFlo Opublikowano 31 Maja 2016 Opublikowano 31 Maja 2016 balast - zbędne rurki weglowe - już opisano, pasy dźwigara powinny mieć wypełnienie miedzy sobą (np. balsa, słoje ponowo) i okładziny ze spoiną pracującą na ścinanie, w okolicach przykadłubowych pracują tylko dwa żebra - pierwsze no i to na końcu bagnetu / kieszeni / pochwy i tu (koniec bagnetu) powino być o żebro, dwa wiecej i geściej rozmieszczone aby pracujacemu pokryciu "było trudniej sie zblizyć" pod obciażeniem - reszta jest zbędna, wystarczą półżeberka podpierające nosek profilu aby bez obawy chwycić ręką przy montazu lub poziome wstawki między żeberkami oszliwowane do obrysu profilu i na to pokrycie. 1
stan_m Opublikowano 3 Czerwca 2016 Opublikowano 3 Czerwca 2016 balast - zbędne rurki weglowe - już opisano, pasy dźwigara powinny mieć wypełnienie miedzy sobą (np. balsa, słoje ponowo) i okładziny ze spoiną pracującą na ścinanie, w okolicach przykadłubowych pracują tylko dwa żebra - pierwsze no i to na końcu bagnetu / kieszeni / pochwy i tu (koniec bagnetu) powino być o żebro, dwa wiecej i geściej rozmieszczone aby pracujacemu pokryciu "było trudniej sie zblizyć" pod obciażeniem - reszta jest zbędna, wystarczą półżeberka podpierające nosek profilu aby bez obawy chwycić ręką przy montazu lub poziome wstawki między żeberkami oszliwowane do obrysu profilu i na to pokrycie. Albo robimy skrzydła skorupowe albo robimy skrzydła klasyczne czyli "miękkie"...Powyższy opis jest mieszaniną jednych i drugich bo skoro pracujemy nad dźwigarem to po co ma być pracujące (czyli skorupowe) pokrycie? Zaś żebra nigdy nie są elementami nośnymi lecz WYŁĄCZNIE pełnią rolę kształtowania profilu płata a w samolotach czasami służą do montażu agregatów i urządzeń wyposażenia płatowca... Jeżeli ma to być konstrukcja skorupowa to dźwigar dwupasmowy z rozpórką jest całkowicie zbędny (może być np. sama rurka węglowa będąca też łącznikiem połówek płatów), gdyż rolę pasów dźwigara pełnią wówczas poszycia górne i dolne POŁACZONE ze sobą (w celu uniemożliwienia przemieszczania się między sobą przy narażeniu) minimalną ilością żeber i OBLICZONE co do grubości z reguły liczenia zwykłego dźwigara dwupasmowego. Aby zobrazować powyższy wywód przedstawiam foto realnego płata amfibii SEAWIND. 1
list Opublikowano 4 Czerwca 2016 Opublikowano 4 Czerwca 2016 ...żebra nigdy nie są elementami nośnymi lecz WYŁĄCZNIE pełnią rolę kształtowania profilu płata a w samolotach czasami służą do montażu agregatów i urządzeń wyposażenia płatowca... ....żebro nasadowe jest zawsze elementem nośnym....pozostałe- w zależności od przyjętych przez konstruktora rozwiązań.... 1
stan_m Opublikowano 4 Czerwca 2016 Opublikowano 4 Czerwca 2016 ....żebro nasadowe jest zawsze elementem nośnym....pozostałe- w zależności od przyjętych przez konstruktora rozwiązań.... W płacie skorupowym żebra (wszystkie) pełnią rolę kształtującą profil i zapobiegającą zapadaniu się pokrycia skrzydeł obliczonego wg zasady pracy dźwigara. WYŁĄCZNIE!!!!! Pan Jarosław Hajduk wykonał ciekawe obliczenia modelarskie na temat obciążeń gnących skrzydeł modelarskich. Okazuje się, że dla skrzydła o profilu niesymetrycznym już pas szerokości 75% cięciwy skrzydła przenosi CAŁKOWITE (dopuszczalne) obciązenie gnące...dla profilu symetrycznego, odpowiednio-85%. Żebra nie maja tu nic do roboty. Polecam artykuł wspomnianego autora w Młodym Techniku nr 6/1997. 1
kojani Opublikowano 4 Czerwca 2016 Opublikowano 4 Czerwca 2016 W płacie skorupowym żebra (wszystkie) pełnią rolę kształtującą profil i zapobiegającą zapadaniu się pokrycia ... Generalnie tak - tylko @stan_m jest mały problem konstrukcyjny z żebrem nasadowym, a mianowicie jak wprowadzić obciążenia na skorupę skrzydła? Wydaje się, że żebro nasadowe (przykadłubowe) służy również do wprowadzenia obciążenia na skorupę. Tego problemu nie ma w płatach skorupowych niedzielonych, a może się mylę? 1
stan_m Opublikowano 4 Czerwca 2016 Opublikowano 4 Czerwca 2016 Generalnie tak - tylko @stan_m jest mały problem konstrukcyjny z żebrem nasadowym, a mianowicie jak wprowadzić obciążenia na skorupę skrzydła? Wydaje się, że żebro nasadowe (przykadłubowe) służy również do wprowadzenia obciążenia na skorupę. Tego problemu nie ma w płatach skorupowych niedzielonych, a może się mylę? Żebro nasadowe w płacie dzielonym jak też każde inne żebro w konstrukcji skorupowej pełni rolę łącznika dwóch "pasów dźwigarów" (poszycia górnego i dolnego płata) czyli jest odpowiednikiem wstawek balsowych wklejanych między listwy dźwigarów i jego (ich) zadanie polega głównie na uniemożliwieniu przesuwania się nawzajem poszycia górnego i dolnego względem siebie przy obciążeniu gnącym. Czy to żebro nic nie przenosi? Oczywiście, że przenosi ale nie to jest jego główna rolą w płacie skorupowym, gdyż wszelkie obciążenia przejmuje skorupa bezpośrednio (tak jakby była szerokim dżwigarem obejmującym powierzchnię skrzydła). Dowodem jest płat skorupowy z rdzeniem styropianowym-nie ma żadnych żeber również nasadowego a jednak wytrzymałość takiej konstrukcji jest ogromna, gdyż warunek nieprzemieszczania się poszycia górnego i dolnego jest spełniony najdokładniej. Natomiast wytrzymałość mechaniczna styropianu jest bardzo mała i gdyby rzeczywiście miał on przenosić siły gnące to pęknięcia i złamania byłyby natychmiastowe. 1
RafModel Opublikowano 4 Czerwca 2016 Autor Opublikowano 4 Czerwca 2016 Czyli moim słabym punktem w konstrukcji jest ukośnie skierowana rurka na bagnet. Dobra to zmienimy konstrukcje - przeprojektuje skrzydło bo kopyta nabierają kształtu :-). Dziękuje wszystkim za odpowiedzi - bardzo dużo mi to pomaga - czekam na jeszcze. Stan_m bardzo ciekawa informacja nt obliczeń p J.Hajduka. Można to gdzieś znaleźć?
RenoFlo Opublikowano 4 Czerwca 2016 Opublikowano 4 Czerwca 2016 Dowodem jest płat skorupowy z rdzeniem styropianowym-nie ma żadnych żeber również nasadowego a jednak wytrzymałość takiej konstrukcji jest ogromna, strzał w stopę. poproszę 1 - jeden - taki przykład (realny - może foto?) dla płata dzielonego centralnie, łączonego bagnetem.
kojani Opublikowano 4 Czerwca 2016 Opublikowano 4 Czerwca 2016 ...Oczywiście, że przenosi ale nie to jest jego główna rolą w płacie skorupowym, gdyż wszelkie obciążenia przejmuje skorupa bezpośrednio .... Stanisław zgadzam się s Tobą jeśli chodzi o pracę skorupy, ale z żebrem jest tak jak napisałem - to jest problem konstrukcyjny - w skrzydle skorupowym trzeba w jakiś sposób wprowadzić obciążenie do skorupy aby zaczęła pracować. I to między innymi rola żebra nasadowego, gdyby go nie było nie ma jak przenieść sił na skorupę. Ale z pokryciem skorupowym też są ciekawostki - ponieważ jestem dziś "udomowiony" to zrobię symulację obciążenia płata skorupowego z żebrami i bez - wyniki są interesujące kiedyś robiłem taką symulację więc je znam. Wstawię zdjęcia i wartości naprężeń orz przemieszczeń.
Rekomendowane odpowiedzi