Skocz do zawartości

Projekt - Szybowiec Genesis II - projektowanie i budowa - dylemat profilowy


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

ja za namową Lucjana używam szpachli flugera, w porównaniu z cenami szpachli w sklepach modelarskich wychodzi tanio dobrze się szlifuje, przejścia są nie widoczne, no i jest lekka ale to przy budowie kopyta najmniej istotne.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Podwaliny pod kopyto gotowe. Pytanie czy ktoś z Was wie, kto może mi na podstawie mojego kopyta kabiny zrobić mi szybę metodą termoformowania. Czy znacie jakieś firmy?

Kolega z Wojkowic ma urządzenie do termoformowania. Trzeba tylko dostarczyć kopyto.Bywa na lotnisku w Bobrownikach

  • Lubię to 1
  • 3 tygodnie później...
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Witam Sz. Kolegów

No niestety przerwa w budowie była przydługa :-). Najwyższa pora nadrobić.

Kadłub się robi dalej - tzn szpachla i szlif.

Natomiast w związku z dostępem do "czasu" przysiadłem do projektu konstrukcji skrzydła. Proszę znawców o ocenę i ewentualne konstruktywne uwagi. Skrzydło jak na zdjęciu będzie się składać z dwóch dźwigarów, każdy składający się z dwóch belek sosnowych 6x6 oraz pomiędzy nimi rurki węglowej 6mm. Całość będzie z obu stron zamknięta  pomiędzy żebrami wkładkami no i oczywiście nić kewlarowa.

Zebra będą wykonane z sklejki topolowej - oczywiście odpowiednio ażurowane. Całość skrzydła pokryje balsą 1,5mm i teraz nie wiem czy położyć na to folie czy bawić się w ala kompozyt, czyli żelkot i cieniutka tkanina szklana. Przypominam, że jedno skrzydło ma 200cm ca. skrzydła będą mocowane do kadłuba na dwóch bagnetach węglowych 22mm i 12mm jak na rysunku.Na tym etapie wole Was się poradzić bo rysowanie to 12h. A jeszcze muszę zrobić konstrukcje hamulca,  serw i lotki. A właśnie na lotki dać serwo 125 czy jakieś mocniejsze - jakie radzicie. Dzięki za pomoc i pozdrawiam.

post-17875-0-19233700-1464389524_thumb.jpg

post-17875-0-21680600-1464389531_thumb.jpg

post-17875-0-74741000-1464389536_thumb.jpg

post-17875-0-27547300-1464389541_thumb.jpg

post-17875-0-73133400-1464389550_thumb.jpg

post-17875-0-41921000-1464390179_thumb.jpg

post-17875-0-38583900-1464390185_thumb.jpg

Opublikowano

Bardzo ładny projekt!

Jednak coś niecoś podpowiem (być może się przyda):

1.Dźwigar. W proponowanym rozwiązaniu rurka węglowa jest absolutnie zbędna, gdyż dźwigar stanowią zawsze dwa pasy nośne POŁĄCZONE ze sobą łącznikami (zwanymi też wypełnieniem). Chodzi o to by te dwa pasy nie przemieszczały się między sobą po wpływem obciążeń zginających. Jest to istota pracy dźwigara. Co prawda przyjęta koncepcja płatów jest konstrukcją skorupową (poszycie dolne i górne to "pasy dźwigara" połączone ze sobą szkieletem) i moja uwaga nie ma znaczenia tzn rurka węglowa może zostać np. ze względu na łatwiejszy montaż ale warto o tym wiedzieć.

2. Pokrycie płatów. Stanowczo doradzam oklejenie poszycia balsowego tkaniną szklaną 48g/dm2 preparatem EZE-COTE lub o wiele lepszym i tańszym (moim zdaniem) lakierem do parkietów dębowych. Sam wykonałem niedawno taką pracę przy modelu amfibii SHEAREWATER (płaty skorupowe) i po delikatnym szlifie, pokryciu podkładem i ponownym szlifie uzyskałem rewelacyjnie gładką i powierzchnię i bardzo lekką konstrukcję. Polecam.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Tak jak napisał @stan_m - ta rurka to w zasadzie zbędny balast.

Osobiście zamieniłbym listwy 6x6 prostokątnymi np 4x10.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Pozostanę przy 6x6 z dwóch względów na początku mam dwa dźwigary, a skrzydła będą i tak całkowicie pokryte. Ponadto na wierzchu listew 6x6 będzie klejony Rowling węglowy.

 

post-17875-0-43954600-1464540353_thumb.jpg

post-17875-0-41525200-1464540357_thumb.jpg

post-17875-0-55758800-1464540361_thumb.jpg

post-17875-0-21256700-1464540364_thumb.jpg

Opublikowano

balast - zbędne rurki weglowe - już opisano,

pasy dźwigara powinny mieć wypełnienie miedzy sobą (np. balsa, słoje ponowo) i okładziny ze spoiną pracującą na ścinanie,

w okolicach przykadłubowych pracują tylko dwa żebra - pierwsze no i to na końcu bagnetu / kieszeni / pochwy i tu (koniec bagnetu) powino być o żebro, dwa wiecej i geściej rozmieszczone aby pracujacemu pokryciu "było trudniej sie zblizyć" pod obciażeniem - reszta jest zbędna, wystarczą półżeberka podpierające nosek profilu aby bez obawy chwycić ręką przy montazu lub poziome wstawki między żeberkami oszliwowane do obrysu profilu i na to pokrycie.

  • Lubię to 1
Opublikowano

balast - zbędne rurki weglowe - już opisano,

pasy dźwigara powinny mieć wypełnienie miedzy sobą (np. balsa, słoje ponowo) i okładziny ze spoiną pracującą na ścinanie,

w okolicach przykadłubowych pracują tylko dwa żebra - pierwsze no i to na końcu bagnetu / kieszeni / pochwy i tu (koniec bagnetu) powino być o żebro, dwa wiecej i geściej rozmieszczone aby pracujacemu pokryciu "było trudniej sie zblizyć" pod obciażeniem - reszta jest zbędna, wystarczą półżeberka podpierające nosek profilu aby bez obawy chwycić ręką przy montazu lub poziome wstawki między żeberkami oszliwowane do obrysu profilu i na to pokrycie.

Albo robimy skrzydła skorupowe albo robimy skrzydła klasyczne czyli "miękkie"...Powyższy opis jest mieszaniną jednych i drugich bo skoro pracujemy nad dźwigarem to po co ma być pracujące (czyli skorupowe) pokrycie?  Zaś żebra nigdy nie są elementami nośnymi lecz WYŁĄCZNIE pełnią rolę kształtowania profilu płata a w samolotach czasami służą do montażu agregatów i urządzeń wyposażenia płatowca...

Jeżeli ma to być konstrukcja skorupowa to dźwigar dwupasmowy z rozpórką jest całkowicie zbędny (może być np. sama rurka węglowa będąca też łącznikiem połówek płatów), gdyż rolę pasów dźwigara pełnią wówczas poszycia górne i dolne POŁACZONE ze sobą (w celu uniemożliwienia przemieszczania się między sobą przy narażeniu) minimalną ilością żeber i OBLICZONE co do grubości z reguły liczenia zwykłego dźwigara dwupasmowego.

Aby zobrazować powyższy wywód przedstawiam foto realnego płata amfibii SEAWIND.

post-6507-0-46684700-1464984834_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

...żebra nigdy nie są elementami nośnymi lecz WYŁĄCZNIE pełnią rolę kształtowania profilu płata a w samolotach czasami służą do montażu agregatów i urządzeń wyposażenia płatowca...

....żebro nasadowe jest zawsze elementem nośnym....pozostałe- w zależności od przyjętych przez konstruktora rozwiązań....

  • Lubię to 1
Opublikowano

....żebro nasadowe jest zawsze elementem nośnym....pozostałe- w zależności od przyjętych przez konstruktora rozwiązań....

 

W płacie skorupowym żebra (wszystkie)  pełnią rolę kształtującą profil i zapobiegającą zapadaniu się pokrycia skrzydeł obliczonego wg zasady pracy dźwigara. WYŁĄCZNIE!!!!!

Pan Jarosław Hajduk wykonał ciekawe obliczenia modelarskie na temat obciążeń gnących skrzydeł modelarskich. Okazuje się, że dla skrzydła o profilu niesymetrycznym już pas szerokości 75% cięciwy skrzydła przenosi CAŁKOWITE (dopuszczalne) obciązenie gnące...dla profilu symetrycznego, odpowiednio-85%. Żebra nie maja tu nic do roboty. Polecam artykuł wspomnianego autora w Młodym Techniku nr 6/1997.

  • Lubię to 1
Opublikowano

W płacie skorupowym żebra (wszystkie)  pełnią rolę kształtującą profil i zapobiegającą zapadaniu się pokrycia ...

Generalnie tak - tylko @stan_m jest mały problem konstrukcyjny z żebrem nasadowym, a mianowicie jak wprowadzić obciążenia na skorupę skrzydła?

Wydaje się, że żebro nasadowe (przykadłubowe) służy również do wprowadzenia obciążenia na skorupę.

Tego problemu nie ma w płatach skorupowych niedzielonych, a może się mylę?

  • Lubię to 1
Opublikowano

Generalnie tak - tylko @stan_m jest mały problem konstrukcyjny z żebrem nasadowym, a mianowicie jak wprowadzić obciążenia na skorupę skrzydła?

Wydaje się, że żebro nasadowe (przykadłubowe) służy również do wprowadzenia obciążenia na skorupę.

Tego problemu nie ma w płatach skorupowych niedzielonych, a może się mylę?

Żebro nasadowe w płacie dzielonym jak też każde inne żebro w konstrukcji skorupowej pełni rolę łącznika dwóch "pasów dźwigarów" (poszycia górnego i dolnego płata) czyli jest odpowiednikiem wstawek balsowych wklejanych między listwy dźwigarów i jego (ich) zadanie polega głównie na uniemożliwieniu przesuwania się nawzajem poszycia górnego i dolnego względem siebie przy obciążeniu gnącym. Czy to żebro nic nie przenosi? Oczywiście, że  przenosi ale nie to jest jego główna rolą w płacie skorupowym, gdyż wszelkie obciążenia przejmuje skorupa bezpośrednio (tak jakby była szerokim dżwigarem obejmującym powierzchnię skrzydła). Dowodem jest płat skorupowy z rdzeniem styropianowym-nie ma żadnych żeber również nasadowego a jednak wytrzymałość takiej konstrukcji jest ogromna, gdyż warunek nieprzemieszczania się poszycia górnego i dolnego jest spełniony najdokładniej. Natomiast wytrzymałość mechaniczna styropianu jest bardzo mała i gdyby rzeczywiście miał on przenosić siły gnące to pęknięcia i złamania byłyby natychmiastowe.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Czyli moim słabym punktem w konstrukcji jest ukośnie skierowana rurka na bagnet. Dobra to zmienimy konstrukcje  - przeprojektuje skrzydło bo kopyta nabierają kształtu :-). Dziękuje wszystkim za odpowiedzi  - bardzo dużo mi to pomaga - czekam na jeszcze. Stan_m bardzo ciekawa informacja nt obliczeń p J.Hajduka. Można to gdzieś znaleźć?

post-17875-0-51363100-1465048671_thumb.jpg

post-17875-0-91582200-1465048676_thumb.jpg

post-17875-0-67786300-1465048690_thumb.jpg

post-17875-0-71354200-1465048701_thumb.jpg

post-17875-0-40853200-1465048709_thumb.jpg

Opublikowano

Dowodem jest płat skorupowy z rdzeniem styropianowym-nie ma żadnych żeber również nasadowego a jednak wytrzymałość takiej konstrukcji jest ogromna,

 

strzał w stopę.

poproszę 1 - jeden - taki przykład (realny - może foto?) dla płata dzielonego centralnie, łączonego bagnetem.

Opublikowano

...Oczywiście, że  przenosi ale nie to jest jego główna rolą w płacie skorupowym, gdyż wszelkie obciążenia przejmuje skorupa bezpośrednio ....

Stanisław zgadzam się s Tobą jeśli chodzi o pracę skorupy, ale z żebrem jest tak jak napisałem - to jest problem konstrukcyjny - w skrzydle skorupowym trzeba w jakiś sposób wprowadzić obciążenie do skorupy aby zaczęła pracować.

I to między innymi rola żebra nasadowego, gdyby go nie było nie ma jak przenieść sił na skorupę.

Ale z pokryciem skorupowym też są ciekawostki - ponieważ jestem dziś "udomowiony" to zrobię symulację obciążenia płata skorupowego z żebrami i bez - wyniki są interesujące kiedyś robiłem taką symulację więc je znam.

Wstawię zdjęcia i wartości naprężeń orz przemieszczeń.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.