pacek Opublikowano 14 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 14 Grudnia 2015 ja za namową Lucjana używam szpachli flugera, w porównaniu z cenami szpachli w sklepach modelarskich wychodzi tanio dobrze się szlifuje, przejścia są nie widoczne, no i jest lekka ale to przy budowie kopyta najmniej istotne. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
semp Opublikowano 15 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2015 Podwaliny pod kopyto gotowe. Pytanie czy ktoś z Was wie, kto może mi na podstawie mojego kopyta kabiny zrobić mi szybę metodą termoformowania. Czy znacie jakieś firmy? Kolega z Wojkowic ma urządzenie do termoformowania. Trzeba tylko dostarczyć kopyto.Bywa na lotnisku w Bobrownikach 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 15 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 15 Grudnia 2015 Ja stosuję taką szpachlę, jest lekka i daje się łatwo szlifować http://www.soudal.pl/akryle-menu/item/716-lekki-akryl-szpachlowy 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RafModel Opublikowano 22 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Grudnia 2015 Cześć Mirek, Po próbach i testach szpachla soudala wygrała :-), dzięki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RafModel Opublikowano 10 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 10 Stycznia 2016 Postępy z prac :-). Jak to nazwał Kolega - szlif i ołówkowanie 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
BRoman Opublikowano 11 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Stycznia 2016 No ! Gotowość bojowa nr.1 dla odkurzacza jak widać w pełni. Kibicuję ! Bez ogona to jest to ! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RafModel Opublikowano 27 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Maja 2016 Witam Sz. Kolegów No niestety przerwa w budowie była przydługa :-). Najwyższa pora nadrobić. Kadłub się robi dalej - tzn szpachla i szlif. Natomiast w związku z dostępem do "czasu" przysiadłem do projektu konstrukcji skrzydła. Proszę znawców o ocenę i ewentualne konstruktywne uwagi. Skrzydło jak na zdjęciu będzie się składać z dwóch dźwigarów, każdy składający się z dwóch belek sosnowych 6x6 oraz pomiędzy nimi rurki węglowej 6mm. Całość będzie z obu stron zamknięta pomiędzy żebrami wkładkami no i oczywiście nić kewlarowa. Zebra będą wykonane z sklejki topolowej - oczywiście odpowiednio ażurowane. Całość skrzydła pokryje balsą 1,5mm i teraz nie wiem czy położyć na to folie czy bawić się w ala kompozyt, czyli żelkot i cieniutka tkanina szklana. Przypominam, że jedno skrzydło ma 200cm ca. skrzydła będą mocowane do kadłuba na dwóch bagnetach węglowych 22mm i 12mm jak na rysunku.Na tym etapie wole Was się poradzić bo rysowanie to 12h. A jeszcze muszę zrobić konstrukcje hamulca, serw i lotki. A właśnie na lotki dać serwo 125 czy jakieś mocniejsze - jakie radzicie. Dzięki za pomoc i pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 28 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 28 Maja 2016 Bardzo ładny projekt! Jednak coś niecoś podpowiem (być może się przyda): 1.Dźwigar. W proponowanym rozwiązaniu rurka węglowa jest absolutnie zbędna, gdyż dźwigar stanowią zawsze dwa pasy nośne POŁĄCZONE ze sobą łącznikami (zwanymi też wypełnieniem). Chodzi o to by te dwa pasy nie przemieszczały się między sobą po wpływem obciążeń zginających. Jest to istota pracy dźwigara. Co prawda przyjęta koncepcja płatów jest konstrukcją skorupową (poszycie dolne i górne to "pasy dźwigara" połączone ze sobą szkieletem) i moja uwaga nie ma znaczenia tzn rurka węglowa może zostać np. ze względu na łatwiejszy montaż ale warto o tym wiedzieć. 2. Pokrycie płatów. Stanowczo doradzam oklejenie poszycia balsowego tkaniną szklaną 48g/dm2 preparatem EZE-COTE lub o wiele lepszym i tańszym (moim zdaniem) lakierem do parkietów dębowych. Sam wykonałem niedawno taką pracę przy modelu amfibii SHEAREWATER (płaty skorupowe) i po delikatnym szlifie, pokryciu podkładem i ponownym szlifie uzyskałem rewelacyjnie gładką i powierzchnię i bardzo lekką konstrukcję. Polecam. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RafModel Opublikowano 29 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2016 Dołożenie rurki w dźwigarze miało na celu jego wzmocnienie. Chyba, że się mylę Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 29 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2016 Tak jak napisał @stan_m - ta rurka to w zasadzie zbędny balast. Osobiście zamieniłbym listwy 6x6 prostokątnymi np 4x10. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RafModel Opublikowano 29 Maja 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 29 Maja 2016 Pozostanę przy 6x6 z dwóch względów na początku mam dwa dźwigary, a skrzydła będą i tak całkowicie pokryte. Ponadto na wierzchu listew 6x6 będzie klejony Rowling węglowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RenoFlo Opublikowano 31 Maja 2016 Udostępnij Opublikowano 31 Maja 2016 balast - zbędne rurki weglowe - już opisano, pasy dźwigara powinny mieć wypełnienie miedzy sobą (np. balsa, słoje ponowo) i okładziny ze spoiną pracującą na ścinanie, w okolicach przykadłubowych pracują tylko dwa żebra - pierwsze no i to na końcu bagnetu / kieszeni / pochwy i tu (koniec bagnetu) powino być o żebro, dwa wiecej i geściej rozmieszczone aby pracujacemu pokryciu "było trudniej sie zblizyć" pod obciażeniem - reszta jest zbędna, wystarczą półżeberka podpierające nosek profilu aby bez obawy chwycić ręką przy montazu lub poziome wstawki między żeberkami oszliwowane do obrysu profilu i na to pokrycie. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 3 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2016 balast - zbędne rurki weglowe - już opisano, pasy dźwigara powinny mieć wypełnienie miedzy sobą (np. balsa, słoje ponowo) i okładziny ze spoiną pracującą na ścinanie, w okolicach przykadłubowych pracują tylko dwa żebra - pierwsze no i to na końcu bagnetu / kieszeni / pochwy i tu (koniec bagnetu) powino być o żebro, dwa wiecej i geściej rozmieszczone aby pracujacemu pokryciu "było trudniej sie zblizyć" pod obciażeniem - reszta jest zbędna, wystarczą półżeberka podpierające nosek profilu aby bez obawy chwycić ręką przy montazu lub poziome wstawki między żeberkami oszliwowane do obrysu profilu i na to pokrycie. Albo robimy skrzydła skorupowe albo robimy skrzydła klasyczne czyli "miękkie"...Powyższy opis jest mieszaniną jednych i drugich bo skoro pracujemy nad dźwigarem to po co ma być pracujące (czyli skorupowe) pokrycie? Zaś żebra nigdy nie są elementami nośnymi lecz WYŁĄCZNIE pełnią rolę kształtowania profilu płata a w samolotach czasami służą do montażu agregatów i urządzeń wyposażenia płatowca... Jeżeli ma to być konstrukcja skorupowa to dźwigar dwupasmowy z rozpórką jest całkowicie zbędny (może być np. sama rurka węglowa będąca też łącznikiem połówek płatów), gdyż rolę pasów dźwigara pełnią wówczas poszycia górne i dolne POŁACZONE ze sobą (w celu uniemożliwienia przemieszczania się między sobą przy narażeniu) minimalną ilością żeber i OBLICZONE co do grubości z reguły liczenia zwykłego dźwigara dwupasmowego. Aby zobrazować powyższy wywód przedstawiam foto realnego płata amfibii SEAWIND. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
list Opublikowano 4 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2016 ...żebra nigdy nie są elementami nośnymi lecz WYŁĄCZNIE pełnią rolę kształtowania profilu płata a w samolotach czasami służą do montażu agregatów i urządzeń wyposażenia płatowca... ....żebro nasadowe jest zawsze elementem nośnym....pozostałe- w zależności od przyjętych przez konstruktora rozwiązań.... 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 4 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2016 ....żebro nasadowe jest zawsze elementem nośnym....pozostałe- w zależności od przyjętych przez konstruktora rozwiązań.... W płacie skorupowym żebra (wszystkie) pełnią rolę kształtującą profil i zapobiegającą zapadaniu się pokrycia skrzydeł obliczonego wg zasady pracy dźwigara. WYŁĄCZNIE!!!!! Pan Jarosław Hajduk wykonał ciekawe obliczenia modelarskie na temat obciążeń gnących skrzydeł modelarskich. Okazuje się, że dla skrzydła o profilu niesymetrycznym już pas szerokości 75% cięciwy skrzydła przenosi CAŁKOWITE (dopuszczalne) obciązenie gnące...dla profilu symetrycznego, odpowiednio-85%. Żebra nie maja tu nic do roboty. Polecam artykuł wspomnianego autora w Młodym Techniku nr 6/1997. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 4 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2016 W płacie skorupowym żebra (wszystkie) pełnią rolę kształtującą profil i zapobiegającą zapadaniu się pokrycia ... Generalnie tak - tylko @stan_m jest mały problem konstrukcyjny z żebrem nasadowym, a mianowicie jak wprowadzić obciążenia na skorupę skrzydła? Wydaje się, że żebro nasadowe (przykadłubowe) służy również do wprowadzenia obciążenia na skorupę. Tego problemu nie ma w płatach skorupowych niedzielonych, a może się mylę? 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
stan_m Opublikowano 4 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2016 Generalnie tak - tylko @stan_m jest mały problem konstrukcyjny z żebrem nasadowym, a mianowicie jak wprowadzić obciążenia na skorupę skrzydła? Wydaje się, że żebro nasadowe (przykadłubowe) służy również do wprowadzenia obciążenia na skorupę. Tego problemu nie ma w płatach skorupowych niedzielonych, a może się mylę? Żebro nasadowe w płacie dzielonym jak też każde inne żebro w konstrukcji skorupowej pełni rolę łącznika dwóch "pasów dźwigarów" (poszycia górnego i dolnego płata) czyli jest odpowiednikiem wstawek balsowych wklejanych między listwy dźwigarów i jego (ich) zadanie polega głównie na uniemożliwieniu przesuwania się nawzajem poszycia górnego i dolnego względem siebie przy obciążeniu gnącym. Czy to żebro nic nie przenosi? Oczywiście, że przenosi ale nie to jest jego główna rolą w płacie skorupowym, gdyż wszelkie obciążenia przejmuje skorupa bezpośrednio (tak jakby była szerokim dżwigarem obejmującym powierzchnię skrzydła). Dowodem jest płat skorupowy z rdzeniem styropianowym-nie ma żadnych żeber również nasadowego a jednak wytrzymałość takiej konstrukcji jest ogromna, gdyż warunek nieprzemieszczania się poszycia górnego i dolnego jest spełniony najdokładniej. Natomiast wytrzymałość mechaniczna styropianu jest bardzo mała i gdyby rzeczywiście miał on przenosić siły gnące to pęknięcia i złamania byłyby natychmiastowe. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RafModel Opublikowano 4 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2016 Czyli moim słabym punktem w konstrukcji jest ukośnie skierowana rurka na bagnet. Dobra to zmienimy konstrukcje - przeprojektuje skrzydło bo kopyta nabierają kształtu :-). Dziękuje wszystkim za odpowiedzi - bardzo dużo mi to pomaga - czekam na jeszcze. Stan_m bardzo ciekawa informacja nt obliczeń p J.Hajduka. Można to gdzieś znaleźć? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RenoFlo Opublikowano 4 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2016 Dowodem jest płat skorupowy z rdzeniem styropianowym-nie ma żadnych żeber również nasadowego a jednak wytrzymałość takiej konstrukcji jest ogromna, strzał w stopę. poproszę 1 - jeden - taki przykład (realny - może foto?) dla płata dzielonego centralnie, łączonego bagnetem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kojani Opublikowano 4 Czerwca 2016 Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 2016 ...Oczywiście, że przenosi ale nie to jest jego główna rolą w płacie skorupowym, gdyż wszelkie obciążenia przejmuje skorupa bezpośrednio .... Stanisław zgadzam się s Tobą jeśli chodzi o pracę skorupy, ale z żebrem jest tak jak napisałem - to jest problem konstrukcyjny - w skrzydle skorupowym trzeba w jakiś sposób wprowadzić obciążenie do skorupy aby zaczęła pracować. I to między innymi rola żebra nasadowego, gdyby go nie było nie ma jak przenieść sił na skorupę. Ale z pokryciem skorupowym też są ciekawostki - ponieważ jestem dziś "udomowiony" to zrobię symulację obciążenia płata skorupowego z żebrami i bez - wyniki są interesujące kiedyś robiłem taką symulację więc je znam. Wstawię zdjęcia i wartości naprężeń orz przemieszczeń. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi