Jump to content

Northrop N-9M


JNAW
 Share

Recommended Posts

Dzień dobry Kolegom,

 

Czy ktoś może wie gdzie zdobyć jakieś sensowne szkice latającego skrzydła N-9M z 1942 roku projektu Jacka Northropa. Sieć jest pełna jakiegoś chłamu niestety.

Napisałem do muzeum w Chino gdzie mają ostatni latający egzemplarze ale nic mi nie mogą pomóc.

Może ktoś z kolegów coś wie?

 

Dziękuję.

Jurek

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Plan już mam z "Model Builter" z lat 80-tych. Piękne zdjęcie jest na okładce. Dość skromne to plany, w zasadzie to szkice, ale na bazie tego zacząłem już rzeźbić w 3D w skali 1:5. Jakoś idzie.   

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dzień dobry Kolegom,

 

Praca przy modelowaniu modelu się posuwa. W tym stanie jest 4.8 kg bez napędu. Jest szansa na 7 kg przy 3365 mm rozpiętości.... ? Będzie ciężko ale się zobaczy.

 

Jak można było zaprojektować najlepszy samolot do operacji SAR ( Catalina ) i najsławniejszy komunikacyjny ( 747 )  używając geometrii wykreślnej i suwaka.. ? Szacun dla projektantów z dawnych pokoleń !

 

 

post-12913-0-95114700-1460375704_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Po prostu walnąłem się młotkiem w głowę jak zrobiłem trochę przymiarek to wytrzymałości tej struktury. Nie da się wszystkiego zrobić w balsie nawet ze wsparciem maty i żywicy. Poza tym jedna opona waży chyba ze 200 g. Doszło  też 12  serw.  Na razie metal jest zapodany jako mosiądz bo się pięknie w domowych warunkach lutuje ale może będzie aluminium jak znajdę wykonawcę tych, w sumie prostych goleni.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Dzień dobry Kolegom,

 

Dzięki Władek.

 

Dane:

 

  • rozpiętość 3530 mm
  • powierzchnia 176 dm2
  • masa ( struktura, poszycie, malowanie, silniki, paliwo, elektronika, ołów w nosie i okucia ) 11.5 kg
  • obciążenie płata: 65 g/dm2
  • obciążenie napędu: 6.3 kg/in3, 3.3 kg/cm3
  • CG position: 20% , 430 - 455 mm od dziobu w zależności od kalkulatora
  • napęd: 2 x Saito 115 ( 19 cm3 / 0.91 in3 ) + śmigło APC 15x6'', ciąg 4 kg każdy

Wąskim gardłem rozwiązania na paliwo jest konieczność przesunięcia silnika do przodu i w  związku zamontowanie dodatkowej ośki o długości 270 mm. Dodałem nawet łożysko ale obawiam się, że to jest niewykonalne. Będzie biło. Ogromna szkoda bo te Saiciaki taki piękny dźwięk mają.

 

Zabieram się za wariant na prąd. Widziałem, że Redox ma dodatkowe wały o długości 50 mm.

 

Może kiedyś będę miał budżet i to zrobię ale niezależnie od tego oczywiście bardzo proszę o dyskusję, jeśli można.

post-12913-0-49106000-1463312248_thumb.jpg

post-12913-0-05816800-1463312249_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 10 months later...

Cześć 

 

Tak aby sprawdzić zrobiłem sobie symulację CFD kąta natarcia.Wyszły mi wyniki jak poniżej. Profil jest symetryczny i badałem kąty natarcia od 0 do 12 stopni ze skokiem co 3. Od 9 do 12 stopni widać już wyraźnie za płatem odrywanie się strugi z tyłu. Patrzymy od tły profilu ku przodowi. Prędkość jest stała 10m/s.

0 st: przepływa laminary -71 / + 72 Pa, 3 st: prawie laminarny przepływ -80 / + 72 Pa, 6 deg: turbulentny -101 / + 74 Pa, 9 deg: turbulentny -148 / + 80 Pa, 12 deg: przeciągnięcie się zaczyna -200 / + 79 Pa. Jack Northrop w 1941 mając suwak i kartkę papieru zaprojekotwał kąt natarcie 4.5 st

post-12913-0-69897100-1503814730_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.