Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Inny temat to silniki na skrzydłach a inny dwa w jednej osi.Będzie bardzo duży moment obracający w osi modelu.Przerobiłem ten temat kilka lat temu w takiej takiej Cessnie o mniejszym rozmiarze.Nie pomogły wykłony,brakło wychyleń lotek i model poległ zaraz po oderwaniu od ziemi.Obawiam się ,że elektronika też tutaj na niewiele się zda.

Opublikowano

A tak w ogóle to w tym modelu nie zrobiłem ani skłonu ani wykłonu na żadnym silniku. Intencjonalnie.

Opublikowano

Zgodzilbym się z dużą siłą obracajaca. To tak jakby w ten model dać dwa razy większe śmigło. Z silnikami na skrzydle tego nie czuć zbytnio w spalinie

Opublikowano

Momentu odśmigłowego się nie boję. Ale nastraszony przez Wojtka rozważę zakup lewego śmigła :-) Tylko teraz się zastanawiam, jak poradzić sobie z oblotem mojego Wicherka po zmianie japonki na folię. On ma tylko jedno śmigło ;-)

Opublikowano

A tak w ogóle to w tym modelu nie zrobiłem ani skłonu ani wykłonu na żadnym silniku. Intencjonalnie.

Bo nie potrzeba przy przeciwbieżnie działających napędach.

Ja  Cię nie straszę,ale ja też chciałem "przechytrzyć system" bo nie było lewych śmigieł o tych rozmiarach.

Opublikowano

Postanowiłem skończyć z teoretyzowaniem i zrobiłem stanowisko badawcze.

 

post-14226-0-14185000-1487956774_thumb.jpg

 

post-14226-0-58164600-1487956782_thumb.jpg

 

post-14226-0-40771300-1487956791_thumb.jpg

 

Film się renderuje, możecie stawiać ile pokazała waga (wytarowana na zero ze stojącymi silnikami) . Silniki odpalone na full na świeżo załadowanych 2 pakietach 3200mAh 5S każdy.

PS. Koła wiszą 3cm nad glebą, model jest oparty wyłącznie na skrzydłach.

Opublikowano

Moim zdaniem tu trzeba również wziąć pod uwagę wirującą masę dwóch rotorów i tzw moment bezwładności. Podejrzewam, że w sytuacji, gdy oba rotory kręcą się w tę samą stronę podczas ich gwałtownego uruchomienia poczujesz szarpnięcie modelu w przeciwną stronę. Gdy będą się kręciły w przeciwne strony ten moment się zniesie.

Opublikowano

Różne zjawiska mogą nastąpić :-) Pytanie, czy da się to skompensować lotkami. Ja uważam, że lepiej zrobić eksperyment niż stawiać niesprawdzone tezy ;-) Ja po prostu nie mogę nigdzie znaleźć lewego śmigła do tego zestawu.


Stanowisko testowe takie sobie, ale coś widać :-) 

 

 

Jak widać, max siły na końcówce skrzydła to okolice 100g. Przy masie modelu 5kg i dużej powierzchni lotek nie wydaje mi się, aby to było niebezpieczne.

Opublikowano

Nie miałem nigdy do czynienia z takim układem napędowym, ale gapiłem się kilka chwil na zwykłe śmigło i zwyczajny silnik i doszedłem do wniosku, że jest możliwe założenie zwykłego śmigła na odpowiednią piastę tyłem do przodu. Czy to nie rozwiązało by problemu? Chyba nie, skoro produkuje się lewe śmigła. Problem stanowiło by może założenie kołpaka.

Opublikowano

Nie miałem nigdy do czynienia z takim układem napędowym, ale gapiłem się kilka chwil na zwykłe śmigło i zwyczajny silnik i doszedłem do wniosku, że jest możliwe założenie zwykłego śmigła na odpowiednią piastę tyłem do przodu. Czy to nie rozwiązało by problemu? Chyba nie, skoro produkuje się lewe śmigła. Problem stanowiło by może założenie kołpaka.

 

To pogap się jeszcze chwilę ;-)

Opublikowano

Że się będzie odkręcać? No, tak... Czy aby na pewno?

 

EDIT

 

EUREKA!

Krawędź natarcia śmigła zamieniła się z krawędzią spływu. Ale ze mnie tuman! Tylko, że przy przeciwnym kierunku wirowania jakoś mi się zgadza... Kurczę, chyba już wystarczy piwa na dzisiaj :( Przecież jak będzie się kręcić w przeciwnym kierunku, to oba rotory będą się kręcić w tę samą stronę i wracamy do punktu wyjścia. Porażka.

Opublikowano

No, to możemy się stuknąć kufelkiem :D :D

To jak już spijecie piankę, to Tomek TeBe może rozjaśni mi : tam są w tej chwili dwa prawobieżne śmigła, prawda ? Na fotkach nie mam pewności rozpoznania, ale skoro Tomek rozważa zakup lewego, to wnioskuję, że są teraz dwa prawe. Tyłem do siebie - dobrze widzę ?

No to chyba względem osi samolotu wirują w przeciwnych kierunkach ? A tu wskazanie wagi pokazuje, że tak nie jest... Więc jak to tam jest ?

98 Gramów na ramieniu 1 metr to jeden niutonometr momentu - dość dużo  :o ...

Opublikowano

Wirują w tym samym kierunku.To jest to o czym pisałem,100g niby nie wiele ale połóż sobie ciężarek o tej wadze na skrzydle i poleć.

Tu nie chodzi o to że model od razu odwróci się na plecy.tylko po oderwaniu od ziemi zacznie spokojny obrót wokół osi którego nie byłem w stanie skompensować wychyleniem lotek.

Zrobisz jak uważasz.Tylko nagraj filmik.

Opublikowano

Kiedyś słyszałem o takim czymś, że wirniki w konfiguracji pusch-pull jeśli kręcą się w jedną stronę to maja mniejszą wydajność ale nie jestem pewny w 100% czy to prawda.

A co do momentu to ja bym nie ryzykował bo może się zdarzyć sytuacja, że nisko nad ziemią trzeba będzie gwałtownie dodać mocy a w takim przypadku moment przez chwilę nie będzie już taki mały i może się to źle skończyć.

Ten samolot w oryginale też ma przeciwbieżne napędy, no i jeszcze sprawa trymowania, bo jak już zredukujesz moment lotkami to sam wiesz co się stanie jak wyłączysz silnik.

A śmigła są:

https://abc-rc.pl/smiglo-carbon-tarot-13x55-weglowe-tarot-tl2829#axzz4ZgPbIc76

 

https://abc-rc.pl/Gemfan-APC-1347-para#axzz4ZgPbIc76

 

https://abc-rc.pl/APC-13-47-SFP#axzz4ZgPbIc76

 

https://abc-rc.pl/APC-13-47-SF#axzz4ZgPbIc76

 

Nie wiem konkretnie jakie rozmiary ale w poprzednich postach widziałem że 13" to takie starałem się znaleźć.

Opublikowano

Niby nie to samo ale podobne.

Latam 2 silnikowymi modelami typu łoś.

Zawsze gdy śmigła są jednakowe i nie rozpędzę dostatecznie modelu przy starcie , model zwala się na lewą stronę (patrząc od tyłu modelu) i to na tyle poważnie , że nawet max wychylenie lotek nic nie dawało (jakby ktoś chciał zobaczyć film z Kraśnika w którym B-25 robi niemal z tego powodu kraksę to link mogę gdzieś na forum odszukać i tu wstawić).

O jest :

http://www.pronet.xip.pl/tomek/b-25/b25.avi

Za to nigdy nie było już takiego problemu w powietrzu , nawet przy małych prędkościach, obrót modelu spowodowany nagłym dodaniem gazu zawsze był na tyle nieznaczny , że odruchowo korygowałem to lotkami bez walki o model, czyli przechył był niewielki. Nawet w czasie trenowania awaryjnego podejścia do lądowania i odejścia z pełnym gazem.

Co prawda tu śmigła są w osi i efekt na pewno jest mocniejszy, ale nie sądzę aby nie da o się latać z śmigłami kręcącymi się w tą samą stronę.

Po pierwsze po rozpędzeniu modelu nie następuje już zmiana obrotów w drastyczny sposób a w powietrzu nie będzie to problem już opanować lotkami.

Wszystko kwestia prędkości a potem spokojnego sprawdzenia w locie , a mikser gazu z lotkami też można później założyć jakby co.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Nastraszyliście mnie, więc zamówiłem śmigło lewe :-)

 

A CESSNA dostała oznaczenia i numer rejestracyjny.

 

post-14226-0-00654200-1488145319_thumb.jpg

 

post-14226-0-72249600-1488145304_thumb.jpg

 

post-14226-0-54537800-1488145311_thumb.jpg

  • Lubię to 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.