Pioterek Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Będę śledził ten wątek, bo też się przymierzałem do PITLABA, ale w końcu zdecydowałem się na PIXHAWKa. I chyba nie najleiej zrobiłeś, Pitlab-a masz pod nosem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Piotrze silnik masz oryginalny? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 I chyba nie najleiej zrobiłeś, Pitlab-a masz pod nosem. Niby mam pod nosem, ale jakoś nie polubiliśmy się. Piszę maila, czekam i nic. Mnie zniechęca podejście polskich producentów/importerów. Od wczoraj próbuję coś kupić na nastik.pl. Albo problem z połaczeniem z bazą, albo kategoria otwiera się 3 minuty. Wysyłasz maila do polskiego producenta, może odpowie po 2 tygodniach. A może nie. Cenników na stronie brak. Trzeba dzwonić, odbierze albo nie. Od kiedy wróciłem do pracy nie mam czasu na takie zabawy, bo mój czas tez kosztuje. Dlatego np. wydruki 3D zamawiam w Holandii (odpowiadają po 30 minutach max). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 To mamy trochę inne doświadczenia: Z Nastikiem kontaktuję się bezpośrednio z właścicielem P.G.Stokłosą, bo jak stały klient z reguły próbuje coś negocjować z ceny lub dogadać szczegóły techniczne. Kontakt z PITLAB z P.Piotrem Laskowskim bardzo dobry - dzwoniłem kilka razy z pytaniami - zawsze kompetentnie, rzeczowo i od ręki. Nie lubię pisać handlowych e-mali, dlatego ustalam sprawy najpierw słownie, dopiero potem potwierdzam ew. ustalenia e_mailem. Dane imienne dostępne są stronie sklepów. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 No cóż, ja nie mam czasu i nie lubię dzwonić. Jeśli ktoś dziś emaila nie uważa, to ja przepraszam. Sorry za off-topic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 11 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 11 Kwietnia 2016 No cóż, ja nie mam czasu i nie lubię dzwonić. Jeśli ktoś dziś emaila nie uważa, to ja przepraszam. Sorry za off-topic. Ponieważ ostatnie lata pracowałem w handlu, to mi się wyrobił taki nawyk, że kontakt osobisty jest najważniejszy. Ale jak sklepy internetowe ignorują e_maile i zamówienia to oczywiście ich strata. A jakiś czas temu ja też do Ciebie pisałem e_maile, dzwoniłem i nic..... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Podłączenie odbiornika do autopilota Bierzemy samą "kanapkę" autopilota, aparaturę RC + zasilanie 5V. Do sterowania modelem potrzebny jest miń 6 kanałowy a w przypadku sterowania klapami 7 kanałowy odbiornik. Jeżeli planujemy dodatkowo sterowanie pozycją kamery (góra dół i na boki) to potrzebne będę dodatkowe 2 kanały. Jeżeli chcemy mieć lotki sterowane osobnymi kanałami to jeszcze dojdzie jeden kanał. Czyli max. 10. Odbiornik z Autopilotem można połączyć na dwa sposoby:- tradycyjnie czyli równolegle, łączymy wtedy wszystkie potrzebne w sygnały z odbiornika z płytką autopilota przy czym sygnały „Tryb pracy Autoipilota” i „Menu OSD” wymagają obsługi przez 3 stanowe przełączniki. Dodatkowe planowane sterowanie jak np. klapy, obrót kamery czy światła modelu prowadzimy wprost z wolnych kanałów odbiornika z pominięciem płytki autopilota.- szeregowo jednym 3 przewodowym kablem poprzez wyjście CPPM lub SBUS Futaba o ile odbiorniki posiadają takie wyjścia. W tym przypadku możemy wykorzystać 4 dodatkowe wyjścia PWM Aux2-Aux5. Wyjścia Aux4 i 5 oferują zwiększona precyzję pozycjonowania serw.Jeżeli odbiorniki posiada wyście poziomu odbieranego z nadajnika RC sygnału RSSI można je również połączyć, będzie ono wówczas wyświetlane na ekranie monitora OSD.Ja wykorzystałem w modelu 18 kanałowy pełno-zasięgowy miniaturowy odbiornik Futaba FassTest R70003SB, który podłączyłem z autopilotem przez wejście CPPM - (wariant 1) w systemie SBUS Futaba.Więcej o samym odbiorniku pisałem: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/33573-futaba-14sg-moje-do%C5%9Bwiadczenia/page-5 p. #83Do dalszej pracy z autopilotem potrzebny jest program FPV Manager 2.4, który podobnie jak cała pozostała dokumentacja możliwa jest do pobrania z firmowej strony PITLAB. http://www.pitlab.pl/system-fpv/do-pobrania.htmlKomunikacja autopilota z programem odbywa się poprzez dwa złącza USB osobne dla Autopilota i modułu OSD. Po podaniu zasilania 5V do Autopilota i podłączeniu jego USB do komputera, urządzenie zainstaluje wymagany sterownik. Możemy teraz uruchomić FPV Managera który zgłosi się ekranem:Wybieramy zakładkę Radio RCi w lewym górnym w górnym oknie wybieramy sposób komunikacji odbiornika RC z Autopilotem. Jeżeli komunikacja jest poprawna ruchy drążków nadajnika widoczne są poprzez przesuwające się w poziomie paski odpowiednich kanałów. Po lewej stronie mamy sygnały z odbiornika po prawej sygnały wychodzące z Autopilota. W lewym oknie przyporządkowujemy funkcje poszczególnym kanałom. Muszą one odpowiadać ustawieniom nadajnika. Zdjęcie ekranu przedstawia wybraną konfigurację dla mojego Rangera EX Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Pomierzyłem dzisiaj masę do lotu i ciąg statyczny napędu modelu: masa modelu w zaplanowanym wyposażeniu 2,84 kg (4S 4500mAh napęd i 3S 2200mAh FPV) statyczny ciąg napędu 2,11kg przy naładowanym pakiecie i prądzie max. 34,5 A śmigło 10x5 ciąg/masa=0,74 Przy połowicznym gazie ciąg napędu to 0,8kg a prąd pobierany 10A - widać, że napęd nie jest liniowy można to skorygować zmieniając odpowiednio krzywą gazu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pit Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Piotrze pytanie o autopilota. W jaki sposób w przypadku utraty zasięgu model wraca do bazy? W jaki sposób urządzenie kontroluje (czy w ogóle kontroluje) prędkość modelu względem powietrza? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Pomierzyłem dzisiaj masę do lotu i ciąg statyczny napędu modelu: masa modelu w zaplanowanym wyposażeniu 2,84 kg (4S 4500mAh napęd i 3S 2200mAh FPV) statyczny ciąg napędu 2,11kg przy naładowanym pakiecie i prądzie max. 34,5 A ciąg/masa=0,74 Przy połowicznym gazie ciąg napędu to 0,8kg a prąd pobierany 10A - widać, że napęd nie jest liniowy można to skorygować zmieniając odpowiednio krzywą gazu. Dlatego pytałem czy masz oryginalny napęd.Jeżeli tak to śmigło fabryczne do kosza i załóż trzyłopatowe Mastera Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Witam Piotrze: Radio RC powinno mieć możliwość ustawienia odpowiedniej konfiguracji failsafe w nadajniku. Jest to wymuszenie trybu Auto (lot Autonomiczny) i wyzerowanie gazu - wtedy Autopilot potraktuje to jako komendę powrotu do punktu Home - tj. punkt startu. Będę jeszcze o tym wspominał w dalszej części opisu i oczywiście testował praktycznie. Przed lotem modelu - na lotnisku trzeba punkt Home wprowadzić do pamięci modelu. Choć wydaje mi się, że jeżeli będzie on zawsze stały to można wprowadzić go również wcześniej z mapy google - ale to jeszcze przetestuję. Po osiągnięciu punktu Home model krąży wokół niego - wtedy go przejmujesz przełączając odpowiednio tryb lotu. Nie wiem w tej chwili jak model zachowa się po przywróceniu łączności wcześniej przed p. Home - czy będzie dalej do niego wracał, czy przełączy się we wcześniejszy tryb. Ale mając już łączność RC można model zmusić w każdej chwili dalej do powrotu trybem Auto i gazem na zero. Kontrola względem powietrza - model dopasowuje tak prędkość, żeby lot odbywał się w poziomie wyznaczonym przez Min i Max dozwolonej wysokości i kontroluje prędkość przemieszania się względem ziemi poprzez GPS. Jeżeli wiatr jest silny, model zwiększa gaz, jeżeli nie może go pokonać to robi koło i próbuje jeszcze raz. Jak wiatr silniejszy od napędu modelu to pewnie odleci w siną dal robiąc próby powrotu. Ja to urządzenie mam pierwszy raz w ręku i jego zachowania dopiero będę sprawdzać praktycznie - a jak sprawdzę to podzielę się oczywiście swoimi uwagami. Dopóki nie sprawdzę sam staram się nie pisać. Dużo rzeczy znajdziesz pod linkiem: http://rc-fpv.pl/viewtopic.php?f=10&t=5022&hilit=PITLAB&start=0 i tam też jest to opisane tylko trzeba trochę poszukać bo wątek bardzo obszerny. Pozdrawiam Pioterek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pit Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Witam Piotrze: Kontrola względem powietrza - model dopasowuje tak prędkość, żeby lot odbywał się w poziomie wyznaczonym przez Min i Max dozwolonej wysokości i kontroluje prędkość przemieszania się względem ziemi poprzez GPS. Jeżeli wiatr jest silny, model zwiększa gaz, jeżeli nie może go pokonać to robi koło i próbuje jeszcze raz. Jak wiatr silniejszy od napędu modelu to pewnie odleci w siną dal robiąc próby powrotu. Pozdrawiam Pioterek Dzięki, właśnie o to mi chodziło aczkolwiek mam pewną wątpliwość. Co w sytuacji gdy model będzie miał mocny wydajny napęd i trafi na czołowy wiatr? O ile dobrze rozumiem silnik wtedy otrzyma sygnał "gazu do dechy" żeby model mógł przemieszczać się w stronę bazy i wtedy może dojść do niebezpiecznej sytuacji dla niektórych, delikatniejszych modeli jak motoszybowce (silnik ciągnie na maksymalnych obrotach a ster wysokości w tym samym czasie dusi w dół). Dlatego właśnie interesowało mnie czy jest jakaś kontrola prędkości względem powietrza. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Definiuje się minimalną prędkość poruszania względem ziemi i model stara się nie schodzić poniżej niej. Ja wybrałem sobie na razie najniższą ze względu na ekonomię pakietu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Tryby lotu Autopilota Tryb lotu wybieramy trój-pozycyjnym przełącznikiem przypisanym u mnie w nadajniku RC do kanału 5. Przełącznik ten obsługuje trzy tryby lotu: Off - autopilot wyłączony i lot w trybie manualnym jak zwykłym modelem RC Stab - tryb stabilizacji, ale z możliwością pełnej zmiany toru lotu modelu z pulpitu aparatury RC Auto - lot autonomiczny po wybranych punktach na mapie, bez możliwości sterowania lotu z aparatury RC w trybie Auto w zależności od położenia drążka gazu model wykonuje trzy różne funkcje gaz na zero - powrót modelu do zapisanej pozycji Home gaz na 50% - lot po wybranych na mapie punktach trasy gaz na 100% - krążenie nad aktualnym punktem w trybie Auto autopilot sam dobiera potrzebną mu do lotu modelu moc - wymienione położenia przepustnicy są tylko komendą dla wykonania jednej z trzech funkcji trybu Auto. Drugim ważnym przełącznikiem jest trój-pozycyjny przełącznik OSD Menu podłączony w moim przypadku w nadajniku do kanału 7. Przełącznik ten służy do zdalnego wyboru menu OSD na ekranie monitora FPV. Nie używany przełącznik ten powinien stać w pozycji środkowej, aby nie wywoływać niepotrzebnie menu OSD. Jeżeli podłączymy prawidłowo odbiornik RC (wszystkie potrzebne kanały) to można prześledzić pracę kanałów sterowania, działanie przełączników Trybu Lotu i OSD menu. Jeżeli przełączymy tryb lotu w Stab lub Auto i odchylimy płytkę autopilota od poziomu to w prawym oknie Output Channels widać będzie reakcję stabilizatora na wychylenia autopilota. Reakcji takiej nie będzie w trybie Off. Te czynności konfiguracyjno-sprawdzające wykonujemy na stole przed włożeniem autopilota do modelu. Obsługa Fail Safe - przy utracie łączności z radiem RC. Ustawiamy ją tak aby odbiornik ustawił się na Tryb Auto i kanał gazu na zero. Spowoduje to powrót modelu do pozycji Home. Jeżeli model odzyska znowu zasięg RC podejmie takie działanie jakie jest ustawione na nadajniku, więc dobrze jest również nadajnik ustawić w tryb Auto i gaz na zero aby model kontynuował dalej powrót do pozycji Home chyba że zdecydujemy inaczej. Wyważanie modelu: Model dał się wyważyć zaplanowanymi pakietami bez problemu. Dzięki, właśnie o to mi chodziło aczkolwiek mam pewną wątpliwość. Co w sytuacji gdy model będzie miał mocny wydajny napęd i trafi na czołowy wiatr? O ile dobrze rozumiem silnik wtedy otrzyma sygnał "gazu do dechy" żeby model mógł przemieszczać się w stronę bazy i wtedy może dojść do niebezpiecznej sytuacji dla niektórych, delikatniejszych modeli jak motoszybowce (silnik ciągnie na maksymalnych obrotach a ster wysokości w tym samym czasie dusi w dół). Dlatego właśnie interesowało mnie czy jest jakaś kontrola prędkości względem powietrza. Nie bardzo czaję o co chodzi. Ja swoje modele tak ustawiam, żeby latały poziomo niezależnie od wielkości gazu (oczywiście od pewnej mocy minimalnej zapewniającej lot poziomy w górę). Więc nie bardzo rozumiem co SW ma do tego ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JumperTomek Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Jak ja bym chciał taką platformę ale $$ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2016 Jak ja bym chciał taką platformę ale $$ Są też tańsze 2m platformy EPP, Ranger rzeczywiście do tanich nie należy. Można kupić wersję Rangera KIT i powoli go wyposażać - aby rozłożyć wydatki w czasie - trochę mniej zaboli. Kiedyś były tańsze ale $ ......co zrobić Z kolei średni model konstrukcyjny ARF golas to też już podobna cena. Ale naprawdę ile ten model jest wart to okaże się dopiero po oblocie. A wędkarstwo również męskie hobby i też kosztuje. Rozmawiałem z wędkarzem nad Zalewem jak wymienił ceny tego co miał przy sobie .... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 13 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2016 Elementy składowe autopilota: Elektronika autopilota składa się z dwóch zmontowanych płytek tzw. "kanapki". Górna płytka to właściwy autopilot, dolna to moduł OSD. Obie płytki mają wyprowadzone złącza USB osobno dla dolnej i górnej płytki. Konfigurując autopilota korzystamy z górnego złącza USB a dla modułu OSD przewidziane jest złącze dolne. Oprócz tego do zestawu dołączone są jeszcze: - moduł GPS z kompasem, barometrem i czujnikiem temperatury, który umieściłem w najwyższym puncie kadłuba - klawiatura do szybkiej konfiguracji menu OSD na pokładzie modelu - bardzo wygodna w użyciu, którą zamontowałem na bocznej ściance modelu. Konfiguracji OSD można wykonać również z poziomu nadajnika RC, ale nie jest to takie wygodne jak klawiatura w modelu i rozprasza trochę na początku uwagę. Sterowanie OSD z RC jest wygodne np. jest do szybkiej zmiany ekranów, których kilka można sobie przedefiniować - czujnik prądu pozwalający na monitorowanie pakietu napędu - napięcie pakietu, pobierany prąd aktualnie prąd, ilość zużytych mAh, i graficzny wskaźnik wyczerpywania się pakietu. Czujnik ten trzeba wlutować szeregowo samemu w przewód (+) z pakietu napędu. W zestawie otrzymujemy również komplet niezbędnych kabli do podłączenia odbiornika RC jak i kabli toru nadajnika i kamery FPV. Kable wielotykowiec posiadają odrębne kolory,które korespondują z ich gniazdami więc nie sposób jest się pomylić. Do zestawu dołączona jest mała podstawowa podręczna instrukcja ułatwiająca pierwszy kontakt z wyrobem. Pełne instrukcje Autopilota i OSD możliwe do pobrania ze strony producenta zawierają pełny tabelaryczny opis wszystkich funkcji pinów, sygnałów i napięć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 13 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2016 Teraz już wiadomo czemu w kadłubie modelu pojawił dziwny się otwór. Jest to dojście do portów USB Autopilota i OSD. A przy okazji kabel modułu GPS się załapał. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 13 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2016 I rozłożenie elektroniki w modelu Dwa widoczne czerwono-niebieskie wyłączniki służą do wyłączania nadajnika FPV i kamery. Jeżeli lecimy zwykłym lotem np. szkoleniowym (ze stabilizacją lub bez) urządzenia te mogą zostać wyłączone. Wyłączenie samej kamery pozwala zapoznawać się ze wskazaniami OSD na czarnym ekranie co wygodne przy ustawianiu menu OSD na ekranie monitora. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pioterek Opublikowano 13 Kwietnia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2016 Moduł OSD Jest to spodnia część "kanapki" autopilota. Układ ten odpowiada za informacje o locie nakładane na obraz pochodzący z kamery. Informacje do wyświetlenia można wybierać i lokalizować w różnych położeniach na ekranie dogodnych dla pilota. Ażeby QSD współpracował z programem FPV Manager, całość "kanapki" musi być zasilona (5V autopilot + 12V np. pakiet 3S) a OSD podłączony do dolnego portu USB. Manager posiada kilka skonfigurowanych wstępnie ekranów, można też stworzyć własne i zapisać do pamięci układu i na dysk komputera. Ekrany te w zależności od sytuacji można też w locie zmienić torem RC. Drugą funkcją modułu OSD jest wyświetlanie i możliwość konfiguracji parametrów lotu modelu na monitorze FPV. Ażeby to uzyskać należy jednak mieć zapewnioną łączność radiową FPV. Ekran potwierdzający łączność z modułem OSD: Ekran OSD z możliwością konfigurowania parametrów lotu - na zdjęciu jest to skonfigurowany (uproszony) ekran dla pierwszych lotów Rangera. Ekran do budowy trasy lotu autonomicznego - zdjęcie naszego lotniska modelarskiego w Radawcu z zaznaczonym punktem Home. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi