Skocz do zawartości

Bocian kle, kle... 1E ver. 4,5m


Gość wotoma

Rekomendowane odpowiedzi

Podobno apetyt rośnie w miarę jedzenia. Osobiście się z tym zgadzam, bo po zakończeniu i wstępnym "wlataniu" się w Komara, postanowiłem zrobić kolejny polski szybowiec.

 

Zdecydowałem się na zestaw z Oldgli....  wiem co dostanę i co mnie czeka.post-2310-0-44700900-1475781011_thumb.jpg

Po otworzeniu pudełka, jak zawsze dobrze zapakowane oczom ukazały się puzzle 3D. Po godzinie pasowania co do czego aby w przyszłości nie szukać części spakowałem je w torebki, by w trakcie budowy sięgnąć po dany zestaw.

Bocian 1E rejestracja SP-2800. Do oryginału mam sentyment to na nim się wylaszowałem ... Został podobno sprzedany do Bydgoszczy.

post-2310-0-82574700-1475781228_thumb.jpg

Budowę zacząłem na początku września. W dni pracy po południu Bocian, w weekendy na lotnisko, polatać... Każdego dnia pracy starałem się co najmniej godzinkę popracować.

Postanowiłem budowę rozpocząć od kadłuba, wiadomo.post-2310-0-61681700-1475781479_thumb.jpg

W 2D kadłub już robi wrażenie...post-2310-0-61681700-1475781479_thumb.jpg

Po spasowaniu listwy montażowej budowa rozpoczęła na dobre:

post-2310-0-65648000-1475781794_thumb.jpg

post-2310-0-83316800-1475781842_thumb.jpg

post-2310-0-83218700-1475781877_thumb.jpg

post-2310-0-53773100-1475781936_thumb.jpg

Gdy kadłub nabierał prostoty czas na statecznik i ster pionowy:

post-2310-0-20397100-1475782009_thumb.jpg

post-2310-0-42664300-1475782049_thumb.jpg

post-2310-0-59640300-1475782099_thumb.jpg

 

Ale kadłub to kadłub:

post-2310-0-33086600-1475782157_thumb.jpg

 

Czas na pokrycie:

post-2310-0-68996600-1475782218_thumb.jpgpost-2310-0-67397200-1475782255_thumb.jpgpost-2310-0-64876000-1475782280_thumb.jpgpost-2310-0-27837400-1475782306_thumb.jpgpost-2310-0-45485900-1475782333_thumb.jpgpost-2310-0-01381700-1475782359_thumb.jpg

Jeszcze nie opierzone (nie oszlifowane) pisklę.

 

post-2310-0-62907400-1475782389_thumb.jpg

Po wstępnym szlifowaniu i nadaniu kształtu:

post-2310-0-29970900-1475782533_thumb.jpg

 

W chwili obecnej jestem na etapie budowy skrzydeł. Długie..... Ale takie maja być.

 

post-2310-0-12236900-1475782194_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czas na skrzydło.

W pierwszej kolejności zrobiłem dźwigary, dość ciekawie wygląda ugięcie ponad dwumetrowego dźwigara z i bez rovingu:

 

post-2310-0-31905200-1476120170_thumb.jpg

 

 

Montaż:

post-2310-0-71471100-1476120293_thumb.jpg

post-2310-0-61278500-1476120347_thumb.jpg

 

Znalazłem w szufladzie stare hamulce, sprawne. Ale nie chce aby Bocian miał tylko hamulce z góry

post-2310-0-34320300-1476120530_thumb.jpg

 

Postanowiłem zrobić hamulce tak jak ma oryginał. Na razie przymiarka i wzornik:

post-2310-0-38192100-1476120596_thumb.jpg

 

post-2310-0-62218500-1476121056_thumb.jpg

 

W międzyczasie gdy płyty hamulca są w przygotowaniu zrobiłem gniazda do montażu serw w stateczniku poziomym:

post-2310-0-49728200-1476120749_thumb.jpg

 

Gniazdo do serw jest wklejone klejem poliuretanowym i śrubki nie maja możliwości oby się obkręcić.

post-2310-0-05703600-1476120778_thumb.jpg Na to przychodzi kawałek wyciętej 1 mm płytki szklanej. Fakt gniazdo stało się dedykowane do jednego typu serwa. IMO będzie gitarra.

 

 

 


Ach!

Przepraszam za post pod postem.

 

Za chwilkę czas na lotkę, na rzie tylko kwiat półżeberek:

 

post-2310-0-78050800-1476121232_thumb.jpg

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ach!

Przepraszam za post pod postem.

 

 

Tomek nie ma za co przepraszać  :)  .

Robiąc własną relację możesz bez najmniejszego problemu pisać swoje posty jeden pod drugim.

Ciężko abyś czekał na jakiś komentarz i zamieszczał dopiero post.

Większość ciekawych relacji, mimo braku komentarzy ma spore,wierne grono kibiców :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parę dni temu dostałem hamulszczyki, a raczej ich płyty:

post-2310-0-71591200-1476127872_thumb.jpg

 

 

ale, po wstępnie przygotowanych ramionach musiał zrobić nowe. Tym razem z płytki dwustronnie miedziowanej 1,5 mm

 

Pierwotnie przygotowane ramiona  po wklejeniu podkładek spełniających rolę mocowania ośki (z płytki jednostronnie miedziowanych) okazało się że są za grube. Całe 3mm!!! 

Po za tym brzydko to wyglądało.

 

Szerokość do montażu hamulca mam do dyspozycji tylko i aż 14 mm. I muszę tam zmieścić dwie płyty i ramiona.

 

A tak wstępnie wyglądają hamulce

 

post-2310-0-21286800-1476128444_thumb.jpg

 

i wstępnie zamocowane w skrzydłach

 

post-2310-0-63258500-1476128546_thumb.jpg,

 

ale du...a ze mnie i zrobiłem błąd. Płyta źle chowa się do skrzydła. Muszę lewy bok płyty hamulca obsadzić niżej. Lub prawy bok wyżej o całe 2 mm. Myślę, że podniosę prawą stronę.

 

Dół płyty hamulca wymaga także podszlifowania o jakieś 2 mm, tak aby swobodnie wychodziła nad pokrycie.

 

Oś ramion hamulca zrobiłem z rurki mosiężnej 4 mm i wlutowałem obustronnie do ramion.

 

Nie ukrywam, że do zrobienia takiego hamulca zainspirował mnie mój przyjaciel, który ma w swoim Piracie podobne hamulce, ale bardzie wypasione - bo 4 płytowe:

 

post-2310-0-72355600-1476129230_thumb.jpg

 

Pirat był jeszcze bez malowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Statecznik poziomy i stery.

 

Sklejanie zacząłem jakiś czas temu, ale teraz je można uznać za prawie skończone. Konstrukcyjnie chyba tak.

Tak było:

 

post-2310-0-50817100-1476385270_thumb.jpg

 

post-2310-0-91138700-1476385106_thumb.jpg

 

post-2310-0-20760700-1476385343_thumb.jpg

 

post-2310-0-11643900-1476385523_thumb.jpg

 

Po drobnej obróbce stery wyglądają już lepiej:

 

post-2310-0-26887600-1476385635_thumb.jpg

 

post-2310-0-92994200-1476385764_thumb.jpg

 

Napęd steru kierunku to dwie linki stalowe biegnące wewnątrz kadłuba.

 

post-2310-0-46386900-1476385913_thumb.jpg

 

Krawędź spływu wysokości w chwili obecnej to grubość 1 mm, kierunku nawet mniej.

Kierunek na spływie ma wklejony płaskownik z węgla 0,4mm, to ta czarna krawedź:

 

post-2310-0-49556000-1476387946_thumb.jpg

 

 

Skoro ster kierunku można poruszyć, stery wysokości także wypadałoby móc poruszyć. Jako napęd zastosuję ramiona wycięte z płytki laminatu:

 

Tu będą zawiasy:

 

post-2310-0-43536200-1476386050_thumb.jpg

 

post-2310-0-87722500-1476386097_thumb.jpg

 

post-2310-0-74880200-1476386198_thumb.jpg

 

Po wycięciu przyszedł czas na zajęcia ZPT i obróbkę pilniczkiem. Po chwili miałem już dwa ramiona:

 

post-2310-0-85604000-1476386317_thumb.jpg

 

Ramiona wkleję po pokryciu, teraz zrobię tylko wpusty pod stopki.

Stery zarówno kierunku jak i wysokości będą miały fakturę płótna, dlatego mam zamiar pokryć je koverallem. co prawda w rachubę wchodzi też Oratex - łatwiej i szybciej. Biały oratex jest prześwitujący i widać będzie co jest każdą kropkę po ołówku, szpachlówkę etc...  No i przy koverallu, ten zapach nitrocelonu....

Statecznik poziomy podobnie jak kadłub, chcę pokryć tkaniną - będzie to 48 g/m2.

Ale to jeszcze chwila.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Nie miałem ostatnio okazji, aby móc posiedzieć nad modelem.

 

Rozpocząłem drugie skrzydło, którego budowę chciałbym udokumentować, licząc na wszelkie uwagi co do konstrukcji,

 

Plany rozłożone:

 

post-2310-0-60697300-1477682882_thumb.jpg

 

post-2310-0-62614000-1477683024_thumb.jpg

 

to czarne - roving będzie z drugiej strony.

 

Znalazłem kiedyś w czeluści szuflady pewien element:

 

post-2310-0-02503100-1477683087_thumb.jpg

 

post-2310-0-13746100-1477683163_thumb.jpg

 

wykorzystuję go do montażu żeber, każde pod tym samym kątem, sprawdza się.

 

post-2310-0-40440300-1477683277_thumb.jpg

 

przy półżebrach też można to wykorzystać

 

post-2310-0-56761700-1477683331_thumb.jpg

 

W czasie, gdy klej łączy ze sobą elementy zacząłem robić środek kadłuba, szkielet z podłużnicy i wręg w tym wielorybie niezbyt ładnie się prezentowały:

 

 

W trakcie montażu kadłuba wstawiłem wcześniej rurkę laminatową, w której będą biegły przewody do serw wysokości:

 

post-2310-0-34976900-1477684418_thumb.jpg

 

Pomalutku nabiera kształtu, pomiędzy poszyciem zewnętrznym a wypełnieniem z balsy wstawiłem płytę z EPP 5mm (powstała dzięi temu w miarę równa powierzchnia wewnątrz), wszystko kleiłem poliuretanem. Podłogę będzie można demontować, pod nią chcę ukryć akumulatory, a także balast przy wyważaniu.

 

post-2310-0-57886700-1477683421_thumb.jpg

 

wstępnie przygotowałem projekt pokrywy tablicy przyrządów, ale musi ona chwilkę jeszcze poczekać:

 

post-2310-0-06435000-1477684052_thumb.jpg

 

post-2310-0-95769800-1477684154_thumb.jpg

 

 

Zawsze lubiłem film "Toy story" i mam zamiar, aby załogę Bociana stanowiła pewna para... :

 

post-2310-0-84629800-1477684638_thumb.jpg

 

post-2310-0-09936700-1477684676_thumb.jpg

 

Chudy ma na razie tymczasowy fotel z innego modelu (Mustanga), ale co tam będzie siedział na podłodze.

 

I tylko serce mi się kraje, kiedy pomyślę, że aby zmieścić Buzza będę musiał mu odjąć SKRZYDŁA. To tak jakby go okaleczyć...

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Za oknem pogoda taka, że szkoda wychodzić.

 

Drugie skrzydło zrobione do poziomu zaawansowania pierwszego. Mam problem z obsadzeniem hamulców w skrzydłach, dlatego postanowiłem od nich odpocząć i zrobić wstęp do kabiny.

 

post-2310-0-39566200-1478461089_thumb.jpg

 

Z uwagi, że jest to tylko półmakieta, będą pewne uproszczenia. Wybaczcie proszę.

 

Rozpórki będą służyły do obsadzenia oparcia przedniego siedzenia. Podłoga jest wyjmowana , dlatego górna rozpórka osadzona jest w sposób pozwalający na jej wyciągnięcie. Pod podłogą, będą akumulator, balast.

Dolne to obsadzenie płótna oparcia. Kawałek balsy tylko imituje to oparcie. Tak myślę, aby nie ukryć odbiornika w tej części. Powinien się zmieścić, w sumie nie jest duży MPX 9 DR M-link. Powinno się udać.

 

post-2310-0-30602300-1478461512_thumb.jpg

 

Tylny fotel, z uwagi, że jest pod nim serwo kierunku musiało być podniesione trochę do góry, a oparcie zrobiłem uchylane, żeby móc zamocować sprężynę łączącą skrzydła. Siedzisko też się obraca by był też dostęp do serwa. Linki przechodzą pod siedziskiem.

 

post-2310-0-70175000-1478461664_thumb.jpg

 

post-2310-0-79492600-1478461765_thumb.jpg

 

Z boku kadłuba widać też, obramowanie kabiny, które przy okazji polutowałem. Wszystko po zabezpieczeniu kaponem pomalowane zostanie na szaro i mam nadzieję, że będzie ładniej to wyglądać.

 

post-2310-0-70775800-1478461987_thumb.jpg

 

Tylne oparcie jest zamontowane na zawiasach, więc na zdjęciu jest zbyt mocno odchylone, trzeba jeszcze tylko dopasować jego wysokość.

 

Owiewka niestety nie jest dzielona więc mocowana będzie jako jedna całość. Mocowanie jest dość tradycyjne, z przodu dwa kołeczki z tyłu jest natomiast ukryty mocny magnes.

 

post-2310-0-31600700-1478462199_thumb.jpg

 

 

 

Pozdrawiam

Tomek

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Michale dziękuję za zwrocenie uwagi, masz rację, ale z małym wyjątkiem.

 

Tylna owiewka (limuzynę - uwielbiam tą nazwę) rzeczywiście ma tylko jedną "gałkę". Odsuwana jest tylko jedną dźwignią - tak znajduje się po lewej stronie (zaraz za dźwignią przedniej kabiny). Natomiast w drugim przypadku nie zgodzę się - prostokątny uchwyt jest po prawej stronie (należy ciągnąć w przypadku sytuacji krytycznej za dźwignię i uchwyt). 

Ale super, że zwróciłeś uwagę. Dziękuję.

Pozdrawiam

T

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chciałbym pokryć skrzydła tkaniną szklaną, ale mam zagwozdkę.

Może pytanie jest banalne, ale czy ktoś z Koleżeństwa ma doświadczenie połączenia koverallu z tkaniną szklaną? Najpierw tkanina szklana, a później koverall (połączenie szerokości 1,5 do 2 cm).

Nigdy tego do tej pory nie robiłem a nie chcę popełnić błędu. Stosowałem koverall do pokrycia bezpośrednio na drewno, zawsze zgodnie ze sztuką i instrukcją. Kładłem koverall i lakierowałem nitrocellonem do zamknięcia splotów/porów aż do uzyskania gładkiej powierzchni. Czytałem w instrukcji, że koverall przyjmuje farby w tym epoksydowe, więc żywicę chyba też. Ale czy na pewno i jak to ostatecznie wygląda. Byłbym wdzięczny za pomoc.

A może zostać tylko przy koverallu i nie zawracać sobie tym głowy?

Serdecznie

T

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rohu!

Obecnie przy jednostronnym pokryciu balsą 2 mm (dwustronne pionowe wzmocnienia i usztywnienia dźwigarów, usztywnienie tylnego półdźwigara, roving na powierzchniach dźwigarów) daje już przyzwoitą sztywność zarówno na skręcanie ale i na ugięcie długiego na 2,12 cm  skrzydła- sztywność nie jest jednak priorytetem.

Przede wszystkim chciałbym uzyskać wysoką gładź powierzchni (tkanina 25 lub 48g) + dwukrotne krycie żywicą ZAP Finishing.

Drugie to ostre krawędzie w miejscach wyjścia hamulców, spływów przy lotkach. Gładka powierzchnia wiadomo daje dobry efekt malowania powierzchni ( o ile się tego nie spieprzy...). Natomiast miejsca "prześwitu" w tylnej części skrzydła pokryć koverallem przyciętym na równo.  

Absolutnie nie dla sztuki dla sztuki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.