Skocz do zawartości

Eindecker .40 ARF - Airline (161cm) - konwersja na EP


Rekomendowane odpowiedzi

Fajne rozwiązanie i w dodatku śmiesznie tanie.

Kiedyś kombinowało się z goldami; męski bolczyk robił za włącznik.

Gdyby nie znikające zdjęcia z forum, to wszystko byłoby jasne http://pfmrc.eu/index.php?/topic/4461-wy%C5%82%C4%85cznik-zasilania-w-modelujak-to-zrealizowa%C4%87/

 

Ma tylko jedną mała wadę, że można zgubić niechcący kluczyk, dlatego noszę w walizce radia zapasowy . :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd modelu:

 

Model ma już wywiercone otwory z zamontowanymi  nakrętkami kłowymi pod aluminiowe łoże silnika spalinowego, które jest w zestawie. Oczywiście rozstaw otworów nie pasuje do mojego silnika elektrycznego. 

 

post-5634-0-32111800-1485706879_thumb.jpg

 

Usunąłem więc nakrętki kłowe (są do powtórnego wykorzystania) i wykonałem dwa pierścienie jeden z laminatu 1 mm drugi ze sklejki również 1 mm z nowymi otworami rozmierzonymi wg. mocowania silnika elektrycznego.

 

Wzmocnienia  takie są potrzebne bo według mojej praktyki miękki materiał wręgi ze sklejki liściastej szybko poddaje się ściśnięty śrubami mocującymi silnik. Śruba (tuleja) wgniata się w materiał wręgi. Ażeby temu zapobiec daję z przodu laminat, który stawia dostateczny opór nakrętce lub tulei, z tyłu zaś wzmacniam gniazdo nakrętki kłowej sklejka lotniczą. Pierścienie przyklejam na żywicę  i całość staje się odporna na ściskanie.

 

post-5634-0-78043700-1485706877_thumb.jpg

 

Pierścień pod nakrętki kłowe

 

post-5634-0-96195200-1485706880_thumb.jpg

 

Pierścień z laminatu naklejony na wręgę

 

post-5634-0-57924300-1485706882_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do napędu modelu zastosuję silnik Emax GT2826/05. Przy doborze silnika kierowałem się wielkością śmigła 13x6,5 które jest największym rozmiarem bezpiecznym dla toczenia modelu, masą do lotu której spodziewam się w granicach 2,5 kg i  pakietu zasilającego  4S 4500mAh.

 

Dane silnika:

KV 860

Ilość cel 3-5 LiPo

Maxymalny ciąg 3kg (deklarowany)

Zakres stosowanych śmigieł 10x5 do 14x7

Moc max. 922W  

 

Na stronie:

http://www.perfecthobby.pl/3681-silnik-3f-emax-gt-2826-05     pozytywnie ocenianej przez część Kolegów znalazłem taki opis zastosowań silnika:

 

 

PRZYKŁADY ZASTOSOWAŃ SILNIKA 

# model szkoleniowy 
- waga: do 2700 g, pakiet 4S , śmigło 13x7 regulator:   50 A
  - waga: do 2200 g, pakiet 3S , śmigło 12x6 regulator:   50 A

                      
# model akrobacyjny 

- waga: 1500-1900 g, pakiet 4S, śmigło 12x5 / 12x6 regulator:  60 A 
# model akro 3D 
- waga: 1200-1500 g, pakiet 3S , śmigło 14x7 regulator   60 A

# szybowiec 
- waga: do 2600 g, pakiet 3S , śmigło 12x7 regulator  60 A
 waga: do 3000 g  pakiet 4S , śmigło 11x5  regulator 60 A

 

W kombinacji ze śmigłem 13x6,5 ( pakiet 4S )  umożliwia uzyskanie ciągu na poziomie 3 kg ! 

 

Wiec jak to jest z tymi deklarowanymi 3 kg ciągu - co o tym sadzicie ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie prąd max. 45A i to w czasie mniejszym niż 60 sek.  To skąd te szalone prądy 50 i 60 A.

 

Więc moc dysponowana

3,6 V x 4= 14,4 V

i 14,4x45A=648 W  

 

nie licząc sprawności motura i regulatora.  Ta wartość max. prądu jest jakoś skrzętnie pomijana.

Rzeczywisty ciąg wyjdzie w pomiarach już nie długo. Dobrze że model ma dobre chłodzenie silnika.

 

Dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak masz rację, to ja źle przeczytałem bo tak zawzięcie szukałem informacji o max. prądzie silnika.   Z Emaxami mam do czynienia niedawno, poprzednio  używałem Robbe a tam prąd max. był podawany katalogowo. A to jest bardzo ważny parametr przy pomiarach.

 

Dziękuję za sprostowanie.

 

Przymiarka silnika do modelu:

 

post-5634-0-75410800-1485727797_thumb.jpg

 

silnik z kołpakiem z zestawu:

 

post-5634-0-06326900-1485727807_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem dzisiaj pierwszy pomiar ciągu napędu:

 

Ciąg napędu na max. gazu wyszedł mi 2,45  kg przy prądzie 42 A  - myślę że śmigło XOAR 13x6,5 jest dobrane prawidłowo, prąd nie przekracza Imax=45A.

Napięcie pakietu pod obciążeniem wyniosło 3,6 V na celę czyli eksploatacyjnie.

Przy napięciu pod obciążeniem 4,0V (naładowany pakiet) prąd powinien sięgnąć 46,6 A, ale będzie to krótkotrwałe potem napięcie dość szybko spadnie do 3,6 V. 

Sprawdzę jeszcze jutro z ciekawości przy naładowanym świeżo pakiecie i sprawdzę silnik cieplnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem dzisiaj pierwszy pomiar ciągu napędu:

 

Ciąg napędu na max. gazu wyszedł mi 2,45  kg przy prądzie 42 A  - myślę że śmigło XOAR 13x6,5 jest dobrane prawidłowo, prąd nie przekracza Imax=45A.

Napięcie pakietu pod obciążeniem wyniosło 3,6 V na celę czyli eksploatacyjnie.

Przy napięciu pod obciążeniem 4,0V (naładowany pakiet) prąd powinien sięgnąć 46,6 A, ale będzie to krótkotrwałe potem napięcie dość szybko spadnie do 3,6 V. 

Sprawdzę jeszcze jutro z ciekawości przy naładowanym świeżo pakiecie i sprawdzę silnik cieplnie.

Na jakim pakiecie to testowałeś? Pytam, bo chciałbym sprawdzić na ile teoria z ecalca sprawdza sie w praktyce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem dlaczego,ale modele tego typu są dla mnie super.

Mam dwa z tego okresu i przymierzam się do następnego. A co do samej budowy pokazujesz to bardzo szczegółowo i to się chwali.

Z tego co widać na filmie model lata jak marzenie.

 

 

 

Dzięki za ocenę. Chciałem mieć model ładnie latający i nieopatrzony. Eindekerów puki co na naszych lotniskach jest mało, więc go składam. Opis robię dokładny, bo w założeniu ma być to przykład udanej konwersji spaliny na EP - jak się uda, to może ktoś kiedyś z tego skorzysta. Modele na wzór epoki są piękne i  latają pięknie - masz rację :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na jakim pakiecie to testowałeś? Pytam, bo chciałbym sprawdzić na ile teoria z ecalca sprawdza sie w praktyce.

 

Pakiet to był 4S 4500 35C Zippy trochę już eksploatowany. Programy komputerowe dobra rzecz pod warunkiem, że dane wprowadzane są prawdziwe a nie marketingowe. Dlatego wolę realnie sprawdzać sam. Ten silnik dobierałempo kątem  śmigła XOAR 13x6,5 które mi pozostało po Prząśniczce - chciałem je wykorzystać. Czyli danymi wyjściowymi był planowany ciężar modelu, ilość cel w pakiecie i właśnie wielkość śmigła. 

Na ewentualne logiczne pytanie Kolegów po co temu modelowi taki mocny silnik krótki film:

 

 

1:50 min i dalej objaśnia - pilot chyba wystraszył się że siądzie na stosie drzewa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to się z ecalcem nijak nie zgadza. Ale być może to kwestia wyeksploatowanego pakietu.Mógłbyś spróbować na jakimś nowym załadowanym na full? Może być 4S albo 3S. I śmigło masz w wersji "electric" czy "sport"?

"

 

Śmigło jest electric, stan  pakietu raczej nie ma nic do rzeczy, kontrolowałem napięcie i zrobiłem pomiar kiedy cele pod obciążeniem dały 3,6 V czyli  w poziomym roboczym odcinku charakterystyki ogniwa LiPol. Przy świeżo naładowanym pakiecie osiągnę większy prąd (a więc i moc) tak jak wyliczałem sobie. Regulator mam dobry Robbego 32 KHz taktowania. Próbę z naładowanym ogniwem pewnie zrobię to dam znać. A jak Ci wyszło ?

 

Pakiet-y mam jakie mam i na nich będę latał w rzeczywistych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy ecalc uwzględnia długości i przekroje przewodów do baterii i silnika. Jak podasz, to przeliczę. Może różnica wynika ze strat na przewodach? 

PS. Wagę i powierzchnię wpisałem z palca. Podaj rzeczywiste, przeliczę.

 

post-14226-0-25996900-1485895024_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten silnik specjalnie osiągami nie różni się od od moich poprzednich Robbe 950  KV (np.patrz  Spacewalker II 1,6 m Seagull śmigło 12x6 bardzo podobny parametrami  model)  też przy  40 A ciąg ok. 2,5 kg. Robbe miał nieco tylko większy dopuszczalny prąd max  50A /60 sek. 

 

 

Stery: 

 

Zabrałem się dzisiaj za stery. Żeby mieć możliwość wyregulowania napędów sterowych a jednocześnie nie mocować jeszcze na stałe usterzenia, wkleiłem balsowy klin, który umożliwia mi przymiarkę sterów z zachowaniem ich położenia względem kadłuba.  W przyszłości ułatwi wklejenie sterów na stałe - zwiększy powierzchnie klejenia..

 

post-5634-0-97186100-1485895920_thumb.jpg

 

 

Stery posiadają odciągi które są atrapą bo zaplanowane zostały jako gumowe. Postanowiłem, że jeżeli już mają być odciągi to niech trochę popracują i wykonałem  je z 2 mm pręta węglowego. W zestawie znajdują się zakończenia odciągów w postaci końcówek elektrycznych, które idealnie pasują do 2 mm  pręta. Żeby mocowania końcówek odciągów nie "roztrybuszyły się w miękkiej balsie otwory mocujące wzmocniłem wklejonymi rurkami mosiężnymi  2x0,5 mm. Odciągi skręciłem śrubami 2 mm. Oczka do pręta wklejone zostały  na Cjak.

 

post-5634-0-54220200-1485896332_thumb.jpg

 

A zamocowanie wygląda tak

 

post-5634-0-98872500-1485896364_thumb.jpg

 

I stery na modelu

 

post-5634-0-34268800-1485896398_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy ecalc uwzględnia długości i przekroje przewodów do baterii i silnika. Jak podasz, to przeliczę. Może różnica wynika ze strat na przewodach? 

PS. Wagę i powierzchnię wpisałem z palca. Podaj rzeczywiste, przeliczę.

 

 

Waga planowana ok 2,5 kg powierzchnia 50,7 dm2

 

Dla ciekawości dane silnika 4250-06 Robbe. Zbliżone KV, takie samo  śmigło,  wyższa moc i ciąg okupione wyższym prądem.

 

Silnik Roxxy 4250-06 

Specyfikacja:

Zasilanie: 3-5 cele LiPol (10-18VDC), 9-15 NiCd/NiMh,

Prąd maksymalny/chwilowy: 56A/60A,

Kv (obroty bez obciążenia): 800 obr/V,

Zalecane śmigło: 13x6.5E,

Max moc silnika: 1000W,

Maksymalny ciąg statyczny: ok. 3200g,

Waga silnika z kablami i konektorami: 208g,

Wymiary: 42x50mm,

Średnica wału: 5mm,

 

 

I teraz robiąc  takie duże bardzo uproszenie 

 

Emax prąd 41A ciąg 2,4kg

Robbe prąd 56A ciąg 3,2 kg

 

to gdyby Robbe dać tylko 41 A to ciąg mógłby wynieść 56/41*3200=2,34 kg czyli podobnie do mojego Emax.

 

To są obliczenia uproszczone bo ciąg i prąd nie względem siebie  są liniowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.