stema Opublikowano 7 Czerwca 2017 Opublikowano 7 Czerwca 2017 ... Twoją propozycję co do skrzydeł przemyślę... Inna propozycja to po prostu możesz potem dorobić inne skrzydło.
skippi66 Opublikowano 7 Czerwca 2017 Opublikowano 7 Czerwca 2017 Skrzydła zrób na SD7037 i będzie dobrze, będzie latał. Ostatnio Patryk Sokół podesłał mi AG 40 coś tam, fajny profil, ponoć znakomity, nie generujący zbyt dużych oporów indukowanych, szybki i ogólnie bardzo dobry, ino strasznie cienki. Wg mnie bardziej do konstrukcji laminatowych, węglowych, tymczasem ja, podobnie jak i Ty, buduję wyłącznie konstrukcyjnie. Więc SD 7037 będzie ok. Natomiast kadłub drewniany, dobrze wykonany, wytrzymuje masę lądowań. Mam takowe, latam często i nie ma problemów. Nie wiem co Jurek Markiton miał na myśli pisząc że do częstych lądowań tylko laminat. Chyba że coś źle zrozumiałem. Natomiast w delfinowatego Wicherka bym nie wchodził. Konstrukcja wcale nie najprostsza, sporo roboty i rzeźbienia itd. Podobny jeśli nie lepszy efekt można otrzymać w sposób znacznie prostszy, szybszy i łatwiejszy w wykonaniu. Takie mam przemyślenia.
stema Opublikowano 7 Czerwca 2017 Opublikowano 7 Czerwca 2017 Przerozmaite laminatowe kadłuby do szybowców, widziałem, w Nastiku można kupić.
Vesla Opublikowano 7 Czerwca 2017 Autor Opublikowano 7 Czerwca 2017 Kupić można wszystko ale to nie jest frajda. Zrobić, nawet jeżeli będzie miało błędy i latało średnio, to dopiero zabawa. Dzięki waszym podpowiedziom obraz Delfina powoli mi się klaruje.
stema Opublikowano 7 Czerwca 2017 Opublikowano 7 Czerwca 2017 Tak myślałem, ale napisałem o tych kadłubach do Wszystkich po tym co Michał wspomniał.
Vesla Opublikowano 9 Czerwca 2017 Autor Opublikowano 9 Czerwca 2017 Wydaje mi się, że dobrałem napęd. Pozostały mi dwa silniki Turnigy Aerodrive 2210-1250Kv o mocy 155W, silnik radził sobie z modelem o masie ok.700g. Z tego co pamiętam ma ok. 700g ciągu (lub więcej), ciężko znaleźć specyfikacje na hobby king już tego silnika nie widzę i nie bardzo pamiętam jakie śmigło byłoby tam odpowiednie. W/g Schiera do poprawnego startu i wznoszenia wystarczy silnik o ciągu 500-600g. Jego Delfin w wersji z napędem miał w różnych konfiguracjach od 1600-2000g. Niestety w poprzednich lotach silniki utraciły oś 3,2mm i została tylko przykręcona oś z gwintem. Chyba 5mm. Mam pytanie do kolegów budujących motoszybowce. Czy kołpaki na śmigła można nakręcić na taki gwint, czy też są zaciskane (tak jak kołpaki na ośkę 3,2mm).
MLITEK Opublikowano 9 Czerwca 2017 Opublikowano 9 Czerwca 2017 Może kadłub zrób laminatowy metodą traconego styropianu.
TeBe Opublikowano 9 Czerwca 2017 Opublikowano 9 Czerwca 2017 Skrzydła zrób na SD7037 i będzie dobrze, będzie latał. Ostatnio Patryk Sokół podesłał mi AG 40 coś tam, fajny profil, ponoć znakomity, nie generujący zbyt dużych oporów indukowanych, szybki i ogólnie bardzo dobry, ino strasznie cienki. Wg mnie bardziej do konstrukcji laminatowych, węglowych, tymczasem ja, podobnie jak i Ty, buduję wyłącznie konstrukcyjnie. Więc SD 7037 będzie ok. A od kiedy to profil sam z siebie generuje opór indukowany?
skippi66 Opublikowano 12 Czerwca 2017 Opublikowano 12 Czerwca 2017 A od kiedy to profil sam z siebie generuje opór indukowany? Nooo, sam z siebie nie generuje. Ale nadaje się do skrzydeł o małym wydłużeniu, gdzie tenże opór z definicji jest duży. Albo jakoś tak. Nie jestem aerodynamikiem, powtarzam com usłyszał od mądrzejszych od siebie.
Vesla Opublikowano 19 Grudnia 2018 Autor Opublikowano 19 Grudnia 2018 Żeby nie było, że temat wygasł, nic z tego. Skończyłem Jaka 17 i jeszcze mniejsze projekty, teraz czas wrócić do Delfina. Delfin 500 mod.2 (bo 500+ się źle kojarzy ;-) Jednym z pierwszych elementów jakie wykonałem do przyrząd do składania kadłuba. Płyta, wkręty i kątowniki. Bardzo ułatwia pracę z takimi konstrukcjami. Po wycięciu podstawowych elementów kadłuba, dalsza budowa to proste klocki. Poszycie jest zrobione z balso-sklejki 2mm i wzmocnione wzdłuż listwami. Do głównej wręgi zamocowałem hak do "wystrzelania z holu gumowego". W środku miejsca, że można tam may model zaparkować :-) Sam kadłub całkiem duży. Wręga pod silnik, tak wiem kwadratowa ;-) Planowany napęd to Turnigy Aerodrive 2210 o mocy 155W, mocowany za wręgą. Opis w poście #26 http://pfmrc.eu/index.php/topic/68539-delfin-500-bo-od-czego%C5%9B-trzeba-zacz%C4%85%C4%87/page-2?do=findComment&comment=671511 Model nie będzie mały (ok.2m rozpiętości i 1500g wagi) w związku z tym mam pytanie odnośnie serw. Jakie serwa polecacie dla tego modelu. Chciałbym wybrać "rozsądne" serwa w przedziale cenowym 50-150zł za sztukę. Zależy mi bardziej na opinii w stylu: na takich latam od lat i są dobre, niż na opinii: Te są drogie i markowe to na pewno są dobre.
cZyNo Opublikowano 19 Grudnia 2018 Opublikowano 19 Grudnia 2018 Do takiego modelu jakiekolwiek 2-3kg/cm turnigy (lub podobne) będą wystarczające z dużym zapasem. Chociaż już takich od dawna nie używam
Vesla Opublikowano 19 Grudnia 2018 Autor Opublikowano 19 Grudnia 2018 I to jest odpowiedź. Ktoś ma jakieś typy z których jest zadowolony? Ja stosuję HK15178 jest to serwo do 1,4kg i bardzo jestem z nich zadowolony jak na serw z dolnej półki. Moje typy to : Turnigy™ TGY-9018MG MG Servo 2.5kg / 0.09sec / 13g https://hobbyking.com/en_us/turnigytm-tgy-9018mg-mg-servo-2-5kg-0-10sec-13g.html Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg / 0.10sec / 12.5g https://hobbyking.com/en_us/corona-929mg-metal-gear-servo-2-2kg-0-10sec-12-5g.html
Vesla Opublikowano 28 Marca 2019 Autor Opublikowano 28 Marca 2019 Kolejne krok do przodu (mam nadzieję). Wstępnie wykonałem statecznik pionowy i ster kierunku. Zaplanowałem, że wykonam usterzenie wysokości w wersji T z pływającym statecznikiem. No i mam twardy orzech do zgryzienia. Napęd steru wysokości. Zaplanowany przez autora, mechanizm mocowany w stateczniku pionowym nie bardzo mi się podoba, zastanawiam się nad zastosowaniem bowdena. Posiadam bowdeny z twardego plastiku. Wewnętrzny popychacz o średnicy 2mm. Rozwiązanie proste, coś jak w TOTO 21. Alternatywą jest coś na wzór SOLIUSA Tak to wygląda z bowdenem. Rozpiętość planowana to ok. 2500mm masa 1,5-1,8kg, Zastanawiam się jak taki bowden będzie się sprawował. Mocowałem podobne bowdeny w modelu Jaka 17W z napędem EDF. Masa modelu 1450g rozpiętosć 1200mm. Sterowanie sprawuje się dobrze. Tutaj jednak mam trochę większą powierzchnię statecznika i jego masę. Macie może koledzy doświadczenie z podobnymi bowdenami i szybowcami tej wielkości? BTW. element mosiężny do mocowania statecznika będzie wykonany inaczej. To jest odpad. :-)
Elvis Opublikowano 29 Marca 2019 Opublikowano 29 Marca 2019 Spokojnie może być bowden, sprawdzone w większych szybowcach. Kolejne rozwiązanie to dźwignia pośrednia. Wszystko sprowadza się do poprawnego montażu i braku luzów oraz precyzji centrowania steru. Montaż serw na ogonie to dla mnie ostatnia opcja jeśli szukam jak najniższej wagi modelu ????
Vesla Opublikowano 29 Marca 2019 Autor Opublikowano 29 Marca 2019 Planuję bowden na całej długości bez dźwigni. Właśnie dorwałem w sklepie mocniejsze bowdeny o większej średnicy.
Vesla Opublikowano 4 Kwietnia 2019 Autor Opublikowano 4 Kwietnia 2019 Usterzenie. Ster kierunku i ster wysokości (pływający w układzie T) wykonany z twardej balsy. Planuję to laminować żywicą w celu utwardzenia. Ster wysokości jest w konstrukcji bez dźwigarowej.
young Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Opublikowano 5 Kwietnia 2019 Moje doświadczenia mówi że wystarczy folia na ster. Laminat faktycznie wzmocni ale czy potrzeba aż takiej pancerności ?
Vesla Opublikowano 11 Kwietnia 2019 Autor Opublikowano 11 Kwietnia 2019 Już na początku zrezygnowałem z uniwersalności konstrukcji i wybrałem jedną wersję z napędem elektrycznym: wersja ST (rozp. Ok 2500mm) do lotów rekreacyjnych i termicznych.
Rekomendowane odpowiedzi