Skocz do zawartości

Delfin 500 - bo od czegoś trzeba zacząć.


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Skrzydła zrób na SD7037 i będzie dobrze, będzie latał. Ostatnio Patryk Sokół podesłał mi AG 40 coś tam, fajny profil, ponoć znakomity, nie generujący zbyt dużych oporów indukowanych, szybki i ogólnie bardzo dobry, ino strasznie cienki. Wg mnie bardziej do konstrukcji laminatowych, węglowych, tymczasem ja, podobnie jak i Ty, buduję wyłącznie konstrukcyjnie. Więc SD 7037 będzie ok.

Natomiast kadłub drewniany, dobrze wykonany, wytrzymuje masę lądowań. Mam takowe, latam często i nie ma problemów. Nie wiem co Jurek Markiton miał na myśli pisząc że do częstych lądowań tylko laminat. Chyba że coś źle zrozumiałem.

Natomiast w delfinowatego Wicherka bym nie wchodził. Konstrukcja wcale nie najprostsza, sporo roboty i rzeźbienia itd. Podobny jeśli nie lepszy efekt można otrzymać w sposób znacznie prostszy, szybszy i łatwiejszy w wykonaniu. 

Takie mam przemyślenia. :)

Opublikowano

Kupić można wszystko ale to nie jest frajda. Zrobić, nawet jeżeli będzie miało błędy i latało średnio, to dopiero zabawa.

Dzięki waszym podpowiedziom obraz Delfina powoli mi się klaruje.

Opublikowano

Wydaje mi się, że dobrałem napęd. Pozostały mi dwa silniki Turnigy Aerodrive 2210-1250Kv o mocy 155W, silnik radził sobie z modelem o masie ok.700g. Z tego co pamiętam ma ok. 700g ciągu (lub więcej), ciężko znaleźć specyfikacje na hobby king już tego silnika nie widzę i nie bardzo pamiętam jakie śmigło byłoby tam odpowiednie.

W/g Schiera do poprawnego startu i wznoszenia wystarczy silnik o ciągu 500-600g. Jego Delfin w wersji z napędem miał w różnych konfiguracjach od 1600-2000g.

Niestety w poprzednich lotach silniki utraciły oś 3,2mm i została tylko przykręcona oś z gwintem. Chyba 5mm. Mam pytanie do kolegów budujących motoszybowce. Czy kołpaki na śmigła można nakręcić na taki gwint, czy też są zaciskane (tak jak kołpaki na ośkę 3,2mm).

post-14841-0-17654100-1497041955_thumb.jpg

post-14841-0-10018100-1497041987_thumb.jpg

Opublikowano

Skrzydła zrób na SD7037 i będzie dobrze, będzie latał. Ostatnio Patryk Sokół podesłał mi AG 40 coś tam, fajny profil, ponoć znakomity, nie generujący zbyt dużych oporów indukowanych, szybki i ogólnie bardzo dobry, ino strasznie cienki. Wg mnie bardziej do konstrukcji laminatowych, węglowych, tymczasem ja, podobnie jak i Ty, buduję wyłącznie konstrukcyjnie. Więc SD 7037 będzie ok.

 

A od kiedy to profil sam z siebie generuje opór indukowany?

Opublikowano

A od kiedy to profil sam z siebie generuje opór indukowany?

Nooo, sam z siebie nie generuje. Ale nadaje się do skrzydeł o małym wydłużeniu, gdzie tenże opór z definicji jest duży. Albo jakoś tak. Nie jestem aerodynamikiem, powtarzam com usłyszał od mądrzejszych od siebie.

  • 1 rok później...
Opublikowano

Żeby nie było, że temat wygasł, nic z tego. Skończyłem Jaka 17 i jeszcze mniejsze projekty, teraz czas wrócić do Delfina.

Delfin 500 mod.2 (bo 500+ się źle kojarzy ;-)

 

Jednym z pierwszych elementów jakie wykonałem do przyrząd do składania kadłuba. Płyta, wkręty i kątowniki. Bardzo ułatwia pracę z takimi konstrukcjami.

post-14841-0-19636300-1545251759_thumb.jpg

 

Po wycięciu podstawowych elementów kadłuba, dalsza budowa to proste klocki. Poszycie jest zrobione z balso-sklejki 2mm i wzmocnione wzdłuż listwami.

post-14841-0-33391900-1545251762_thumb.jpg

post-14841-0-15252400-1545251766_thumb.jpg

post-14841-0-57368400-1545251769_thumb.jpg

 

Do głównej wręgi zamocowałem hak do "wystrzelania z holu gumowego".

post-14841-0-81036400-1545251772_thumb.jpg

 

W środku miejsca, że można tam may model zaparkować :-)

post-14841-0-52351800-1545251775_thumb.jpg

 

Sam kadłub całkiem duży.

post-14841-0-39280400-1545251778_thumb.jpg

 

Wręga pod silnik, tak wiem kwadratowa ;-)

post-14841-0-65417100-1545251781_thumb.jpg

 

Planowany napęd to Turnigy Aerodrive 2210 o mocy 155W, mocowany za wręgą. Opis w poście #26

http://pfmrc.eu/index.php/topic/68539-delfin-500-bo-od-czego%C5%9B-trzeba-zacz%C4%85%C4%87/page-2?do=findComment&comment=671511

post-14841-0-54062900-1545252166_thumb.jpg

 

Model nie będzie mały (ok.2m rozpiętości i 1500g wagi) w związku z tym mam pytanie odnośnie serw. Jakie serwa polecacie dla tego modelu. Chciałbym wybrać "rozsądne" serwa w przedziale cenowym 50-150zł za sztukę. Zależy mi bardziej na opinii w stylu: na takich latam od lat i są dobre, niż na opinii: Te są drogie i markowe to na pewno są dobre.

Opublikowano

Do takiego modelu jakiekolwiek 2-3kg/cm turnigy (lub podobne) będą wystarczające z dużym zapasem.

Chociaż już takich od dawna nie używam :)

Opublikowano

I to jest odpowiedź. Ktoś ma jakieś typy z których jest zadowolony? Ja stosuję HK15178 jest to serwo do 1,4kg i bardzo jestem z nich zadowolony jak na serw z dolnej półki.

 

Moje typy to :

Turnigy™ TGY-9018MG MG Servo 2.5kg / 0.09sec / 13g

https://hobbyking.com/en_us/turnigytm-tgy-9018mg-mg-servo-2-5kg-0-10sec-13g.html

 

Corona 929MG Metal Gear Servo 2.2kg / 0.10sec / 12.5g

https://hobbyking.com/en_us/corona-929mg-metal-gear-servo-2-2kg-0-10sec-12-5g.html

  • 3 miesiące temu...
Opublikowano

Kolejne krok do przodu (mam nadzieję). Wstępnie wykonałem statecznik pionowy i ster kierunku.

 

Zaplanowałem, że wykonam usterzenie wysokości w wersji T z pływającym statecznikiem. No i mam twardy orzech do zgryzienia. Napęd steru wysokości.

Zaplanowany przez autora, mechanizm mocowany w stateczniku pionowym nie bardzo mi się podoba, zastanawiam się nad zastosowaniem bowdena. Posiadam bowdeny z twardego plastiku. Wewnętrzny popychacz o średnicy 2mm. Rozwiązanie proste, coś jak w TOTO 21.

 

post-14841-0-53307600-1553809956.jpg

 

Alternatywą jest coś na wzór SOLIUSA

post-14841-0-02749100-1553809987.jpg

 

Tak to wygląda z bowdenem.

post-14841-0-79459500-1553810718_thumb.jpg

post-14841-0-42460600-1553810721_thumb.jpg

post-14841-0-24361400-1553810724_thumb.jpg

 

Rozpiętość planowana to ok. 2500mm masa 1,5-1,8kg, Zastanawiam się jak taki bowden będzie się sprawował. Mocowałem podobne bowdeny w modelu Jaka 17W z napędem EDF. Masa modelu 1450g rozpiętosć 1200mm. Sterowanie sprawuje się dobrze. Tutaj jednak mam trochę większą powierzchnię statecznika i jego masę.

 

Macie może koledzy doświadczenie z podobnymi bowdenami i szybowcami tej wielkości?

 

BTW. element mosiężny do mocowania statecznika będzie wykonany inaczej. To jest odpad. :-)

Opublikowano

Spokojnie może być bowden, sprawdzone w większych szybowcach.

Kolejne rozwiązanie to dźwignia pośrednia.

Wszystko sprowadza się do poprawnego montażu i braku luzów oraz precyzji centrowania steru.

Montaż serw na ogonie to dla mnie ostatnia opcja jeśli szukam jak najniższej wagi modelu ????

Opublikowano

Planuję bowden na całej długości bez dźwigni. Właśnie dorwałem w sklepie mocniejsze bowdeny o większej średnicy.

Opublikowano

Usterzenie. Ster kierunku i ster wysokości (pływający w układzie T) wykonany z twardej balsy.

Planuję to laminować żywicą w celu utwardzenia. Ster wysokości jest w konstrukcji bez dźwigarowej.

 

post-14841-0-92169000-1554376971_thumb.jpg

Opublikowano

Już na początku zrezygnowałem z uniwersalności konstrukcji i wybrałem jedną wersję z napędem elektrycznym: wersja ST (rozp. Ok 2500mm) do lotów rekreacyjnych i termicznych.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.