Arek Morawski Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Wczoraj dostałem od Ralfa Deckera z Niemiec ankietę, czy byłoby zainteresowanie modelarzy powołaniem nowej kategorii szybowców F3B-e. W kategorii F3B startuje się z wyciągarek elektrycznych w F3B-e start byłby za pomocą silnika elektrycznego włączanego tylko na 10 sek. (do ustalenia) Konkurencje jak dotychczas: - termika: wylatanie 10 minut i lądowanie do celu (czas startowy na zadanie 12 minut) - odległość: w ciągu 4 minut zrobić jak najwięcej przelotów między bazami (150 m, czas startowy na zadanie 7 minut) - prędkość 4 przeloty po 150 m (czas startowy na zadanie 4 minuty) Ankieta była wysłana w związku ze spadkiem zainteresowania F3B na świecie oraz ciągłymi kosztami wyciągarek, holi, akumulatorów. Podniesiono też argument wagi transportowej tego całego szpeju, że zamiast niego by mogło jechać w tym samym aucie jeszcze dwóch zawodników :-) co też by obniżyło koszty pobytu. W modelach żeby za wiele nie zmieniać, ma być ustanowione minimalne obciążenie na dm2 - mniej więcej jak teraz. Czyli 3 metrowy model do lotu - ok. 2 kg wagi. Jestem ciekaw Waszej opinii. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 No nie zamiast tylko rownolegle do B. Holowanie sie z silnikiem w porównaniu z wyciągarka jest jak jazda hulajnogą w odniesieniu do jazdy autem Jsk będzie zamiast, to sobie daruje Ale pewnie troche osób sie skusi. W UK i Skandynawii to sie rozwija No i jest to o wiele ciekawsza dyscyplina niż tylko latanie termiki. Respecta, Toxiki mogą zostać wykorzystane do walki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arek Morawski Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Początkowo mają być dwie klasy równolegle, ale z czasem ..... któż to wie, jak się to rozwinie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Dariusz Dudzik Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Witam ciekawa propozycja,ale muszą być jakieś ograniczenia mocy silnika i napięcia akumulatora bo to będzie miało sens. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 W kategorii F3B startuje się z wyciągarek elektrycznych w F3B-e start byłby za pomocą silnika elektrycznego włączanego tylko na 10 sek. (do ustalenia) Ankieta była wysłana w związku ze spadkiem zainteresowania F3B na świecie oraz ciągłymi kosztami wyciągarek, holi, akumulatorów. Piszesz o kosztach, a jak dla mnie to przy takim podejściu to trochę tak z deszczu pod rynnę. Odpadną koszty wyciągarek, holi, akumulatorów a dojdą koszty drogich silników, regulatorów i znowu akumulatorów. Uważam, że pod względem kosztowym to by miało sens, gdyby ustalić po prostu wysokość startu zamiast czasu włączenia silnika. Uniknęło by się w ten sposób wysokich kosztów wyścigu zbrojeń w napędach, a sam wynik zawodów byłby od nich niezależny. Oczywiście ograniczenie czasowe również by musiało być. Jednak takie, żeby w konkurencji długotrwałości nie dawać za wiele czasu na szukanie noszeń przed ostatecznym wyłączeniem silnika, a jednocześnie nie wymuszać jak najdroższych napędów. Generalnie sądzę, że w takiej czy innej postaci to ma szanse na dużo większą popularność niż F3B. Elektroszybowce są dość popularne i pewnie wiele osób zechce spróbować swoich sił w zawodach, jeśli to nie będzie od nich wymagać dodatkowych gratów jak w F3B. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mike217 Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Jeśli moge coś dodać.. organiczenie czasu pracy silnika spowoduje to co u nas w łodkach. Pałowanie napędów do granic, zapomnicie wtedy o kosztach wyciagarki i ołowiaka do niej, zacznie się wyścig zbrojeń za gruba kasę. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 W modelach żeby za wiele nie zmieniać, ma być ustanowione minimalne obciążenie na dm2 - mniej więcej jak teraz. Czyli 3 metrowy model do lotu - ok. 2 kg wagi. W elektryku ? Chyba w modelach klasy F5J takie wagi do rozpiętości Taki przepis eliminuje wszelakie Toxiki,Respecty i im podobne "paści" (a może oto chodzi ) A więc zamiast szerzyć popularność nowej klasy wprowadza się od razu udziwnienia... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arek Morawski Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Uważam, że pod względem kosztowym to by miało sens, gdyby ustalić po prostu wysokość startu zamiast czasu włączenia silnika. Uniknęło by się w ten sposób wysokich kosztów wyścigu zbrojeń w napędach, a sam wynik zawodów byłby od nich niezależny. Oczywiście ograniczenie czasowe również by musiało być. Jednak takie, żeby w konkurencji długotrwałości nie dawać za wiele czasu na szukanie noszeń przed ostatecznym wyłączeniem silnika, a jednocześnie nie wymuszać jak najdroższych napędów. Też padła taka propozycja, żeby zaczynać od jakiejś wysokości, ale wtedy też musi być ograniczenie czasu pracy, bo byś na silniku przeleciał całe lotnisko w poszukiwaniu noszeń i na koniec wystrzał w górę :-) Te dwa parametry muszą być powiązane, nie dłużej niż 10-11 sekund i nie wyżej niż 280 m (średni czas holowania i średnia wysokość holu) do mike217: Moc silników można też ograniczyć żeby nie było fajerwerków, tak jak teraz mamy ograniczoną moc wyciągarek i akumulatorów. W elektryku ? Chyba w modelach klasy F5J takie wagi do rozpiętości Taki przepis eliminuje wszelakie Toxiki,Respecty i im podobne "paści" (a może oto chodzi ) A więc zamiast szerzyć popularność nowej klasy wprowadza się od razu udziwnienia... w F5J: 3,4m - 1600 g (np. Supra) Jantar podobnie albo lżej Niestety, ale w F3B "gazety" nie wytrzymają balastowania i przeciążeń w zakrętach. Chodzi o to aby wykorzystać istniejące modele i zmienić tylko kadłub. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Wiem Arek dobrze jakie są wagi obecnie w modelach F5J... tak napisałem na wyrost. Nie wiem jak zrobić Toxica czy Respecta w elektryku aby uzyskać wagę ok .2 kg ,to raczej nierealne...(nawet ciężko w zboczówce uzyskać taką wagę) chyba że około znaczy plus minus 0,5 kg w tą czy tamtą Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arek Morawski Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Wiem Arek dobrze jakie są wagi obecnie w modelach F5J... tak napisałem na wyrost. Nie wiem jak zrobić Toxica czy Respecta w elektryku aby uzyskać wagę ok .2 kg ,to raczej nierealne...(nawet ciężko w zboczówce uzyskać taką wagę) chyba że około znaczy plus minus 0,5 kg w tą czy tamtą Co Ci mogę odpisać, sam latam modelami o wadze 2300 i ponad 2400 g i wylatanie 10 minut z 230 m nie stanowi jakiegoś problemu /Toxica też miałem :-)/ Do pozostałych konkurencji, używa się balastu od 600 do 1,2 kg Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Shock Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 No spoko, ja nie szukam dziury w całym tylko próbuję ustosunkować się do powyższego Twojego przekazu.Jeśli to tylko takie luźne gadanie to ok .Nawet fajna/realna konkurencja dla takich np. jak ja . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Arek - słabo czytasz Zapisy z propozycji Maximum surface area 75 dm2 Maximum flying mass 5 kg Wing-Loading (including wing and elevator area) 38 ≤ 75 g/dm2Type of battery Any type of rechargeable batteries Maximum number of equivalent cells in series At any point in the flight, the maximum voltage of the flight battery must not exceed 42VThe maximum amount of energy The maximum amount of energy for one launch is 250 Wmin; when the energy is consumed the motor stops. Each competitor uses his own F3B-e EL; if it fails the flight will be zero. Więc szału technologicznego (i kosztowego) nie będzie. Zarówno co do modelu jak i co do napędu. Po prostu dodanie do aktualnych modeli F3B/F3F kadłuba elektro. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arek Morawski Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Nie analizowałem dokładnie tych 8 stron. Na końcu pisało: At the basis of the existing F3B rules I attach rules for F3B-e. This is a rough paper. I´m sure that it needs some additional improvement. :-) Podejrzewam, że zainteresowani zostaną poproszeni o propozycję zmian do regulaminu, tak żeby nie było przegięć. Dla przykładu Freestyler 3 będzie mógł mieć min. wagę 2343 g - to sporo jak na model o rozp. 2849 mm, FS 4 - 2486 g - wydaje się dosyć sprawiedliwe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad_P Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 A ja z innej beczki. Bardzo jestem ciekaw czy jak powstanie ta nowa klasa F3B-e odniesie podobny choćby zbliżony sukces do F5J Ewidentnie widać powolną śmierć takich klas jak F3J i jak słyszę F3B oraz dość gwałtowny rozkwit powstałej na bazie F3J klasy F5J. Tu ( w jotce) jak widać się udało i przyniosło to spodziewany a może nawet nad spodziewany efekt. Zarejestrowanych zawodników w tym roku jest 537. Tylu w tym roku startowało i otrzymało jakieś punkty w eurotour F5J. Ja mam delikatne obawy czy taka zmiana jak w "jotce" tu w "B" się powiedzie. Ta klasa jest trudna i moim zdaniem to jest jedna z przyczyn małej popularności tej klasy. Na pewno pozbycie się tych wszystkich gratów towarzyszących tej klasie jest moim zdaniem krokiem w dobrą stronę. Box na dach i cztery osoby na wcisło wlazło się upchną w osobowym samochodzie i taki weekendowy wyjazd od razu jest ciut tańszy. Byle by nie wylać dziecka razem z kąpielą i nie namieszać za bardzo w regulaminie. Czym prościej tym lepiej. Tak jak Jurek powiedział, żeby to była tylko kwestia dodatkowego kadłuba elektro do modeli klasy F3F. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
cZyNo Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 F3F czy F3B sa klasami trudniejszymi ale o mniejszej liczbie zawodników decyduje "poświęcenie" i czas. Na zbocze trzeba najczęściej jechać kilkadziesiąt km. A w Beczkach wyjazd na lotnisko ma sens wtedy gdy wygospodaruje sie min 4-5 godzin. No i musi być lotnisko ponad 200m. W f3j był inny problem. Tam trzeba było miec pomocników do wyhodowania modelu. I to był poważny problem personalno/kosztowy A w termice każdy może latac na jakimkolwiek boisku i łączce. Dlatego rzutki czy f5jtki sa takie popularne. Ale śledząc statystyki popularność i ilość zawodników bywa zmienna. Czasami pojawia sie zmęczenie materiału. Po przerwie werwa do latania wzrasta ( z zasady) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Arek Morawski Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 A tu fotki z naszego weekendu, było bardzo gorąco i muzycznie https://photos.app.goo.gl/WkK3VGQz6WUc52iW2 wystartowało ok. 50 zawodników 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TommyTom Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Zdjęcia z lądowań na końcu albumu świetne widac ze wszyscy z uśmiechem na zawodach , a i pogoda dopisała Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Kamilos Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 A tu fotki z naszego weekendu, było bardzo gorąco i muzycznie https://photos.app.goo.gl/WkK3VGQz6WUc52iW2 wystartowało ok. 50 zawodników Fotosy z zawodów świetne. Ja liczę że F3B nie zniknie bo akurat model kupiłem Winda też jest Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad_P Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 A tu fotki z naszego weekendu, było bardzo gorąco i muzycznie https://photos.app.goo.gl/WkK3VGQz6WUc52iW2 wystartowało ok. 50 zawodników Relacja świetna. To są moje klimaty, można powiedzieć że wychowałem się w namiocie . A te ostanie fotki faktycznie kapitalne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mozzo Opublikowano 1 Sierpnia 2017 Udostępnij Opublikowano 1 Sierpnia 2017 A co się dzieje w temacie F5B? Czy to właśnie nie jest oficjalny (elektryczny) odpowiednik F3B (tak jak w F3J - F5J). Czy nie będzie problemu z nazwą tej nowej klasy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi