Skocz do zawartości

SZD-48-3 Jantar Std.3 skala 1:5


Wojciech Wiatr

Rekomendowane odpowiedzi

Wojtek,

Czy nie sadzisz, ze bylo by lepiej zamontowac servo lotki troche dalej; z trzech powodow IMHO:

1. Tam gdzie masz teraz jest podwojne spietrznie naprezen (od odcietej lotki i otworu na servo)

2. Moment gnacy bedzie caly czas spory = wieksze naprezenia

3. Naped bedzie lepiej wstawic gdzies posrodku lotki bo nie bedzie skrecana z jednej strony.  Tak na oko zamontowalbym naped gdzis w SC lotki.

 

 

post-12308-0-89395100-1530263626_thumb.jpg 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak po środku napęd  to powstaje pytanie o wzbudzanie się lotki do samodzielnego życia. Raczej napęd nie powinien dzielić lotki symetrycznie po długości i powierzchni. A to że się skręci-skręci i zakręci w ...zakręcie.

 

Domyslam sie, ze chodzi Ci o flutter ale nie rozumie dlaczego mialo by byc gorzej jesli naped jest w ~polowie/SC lotki?  Flutter lotki jest najczesciej spowodowany jej zbyt mala sztywnoscia i/lub SC lotki za bardzo przesuniety do tylu.

 

Tego zdania o skrecaniu nie za bardzo rozumie, sorry. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jak się skręci(zwichruje) w trakcie zakrętu to i tak zakręci. A samowzbudzenie się lotki może być wynikiem równego podziału powierzchni po lewej i prawej stronie punktu napędu. Co do ŚC to oczywiście prawda .Oczywiście myślimy o ŚC patrząc "po profilu" . A patrząc z góry ?

Nawet przy jednakowej masie płatów w  poważnych modelach wyrównuję ŚC płatów patrząc z góry. Następnie wyrównuję ich wagę . W dużych modelach widać tą asymetrię sterowania w locie .Ale bez szaleństwa-drobne różnice dopuszczalne (+- 5%) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jak się skręci(zwichruje) w trakcie zakrętu to i tak zakręci. 

 

Hmm, nie zupelnie o to chodzi.  Lotka nie powinna sie latwo skrecac (ukrecac) pod wplywem sil.  Przykladajac sily w srodku lotki chyba unikniemy nadmiernego skrecania biorac pod uwage, ze kat skrecenie jest proporcjonalny do dlugosci w 3-ciej potedze tzn skracajac dlugosc o polowe mamy 8-krotnie mniejszy kat skrecenia.

 

 

A samowzbudzenie się lotki może być wynikiem równego podziału powierzchni po lewej i prawej stronie punktu napędu. 

 

 Czy mozesz to dokladniej wytlumaczyc?

 

 

 

. Co do ŚC to oczywiście prawda .Oczywiście myślimy o ŚC patrząc "po profilu" .

 

 

Tak.  Mialem problem z flutter w moim PSS Orlik.  Lotki byly zbyt wiotkie (kiepski fornir) i jak lecial troche szybciej robil Brrrrrrrrrrr... Zrobilem szybka naprawe bedac na plazy z kawalka drutu i ciezarka z olowiu dla wedkarzy.  Latal potem bez problemow przez ~15 lat.

 

post-12308-0-82466900-1530315539_thumb.jpg

 

 

 

 

 

 

 A patrząc z góry ?

Nawet przy jednakowej masie płatów w  poważnych modelach wyrównuję ŚC płatów patrząc z góry. Następnie wyrównuję ich wagę . W dużych modelach widać tą asymetrię sterowania w locie .Ale bez szaleństwa-drobne różnice dopuszczalne (+- 5%) 

 

 

 

A to juz zupelnie co innego.. ale oczywiscie prawda.

 

 

 

 

 

Po korekcie serwa lotek wylądują mniej więcej w ty miejscu.

attachicon.gif20180623_151250.jpg

 

Wojtek,

Moze teraz z kolei za blisko krawedzi natarcia...  Chyba lepiej posrodku.

 

post-12308-0-37000500-1530315238_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Witam, prace przy modelu pomału zbliżają się do końca. Kadłub przeszlifowany, połatane wszelkie dziurki i pomalowany podkładem.

post-490-0-79976800-1532367202_thumb.jpg

post-490-0-74278500-1532367245_thumb.jpg

Teraz trzeba przygotować pod malowanie czyli papier 1000, woda i szlifowanie.

 

Może ktoś z kolegów obserwujących temat zajmuje się wykonywaniem kalkomanii do modeli lub ma namiary na kogoś kto by zrobił znaki rejestracyjne i napis na kadłub, oczywiście nie za free ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.