model Opublikowano 4 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 4 Maja 2018 Cześć,witam w kolejnej relacji dotyczącej budowy Dromadera Czemu akurat Dromader? Dlatego ,ze niedaleko miejsca mojego zamieszkania znajduje sie lotnisko w Kościelcu aeroklubu Czestochowskiego,gdzie stacjonuje pzl Dromader, który używany jest do gaszenia pożarów. Od czasu do czasu przelatuje on ,, nad moja głową " ale pierwsze co słychać to dźwięk silnika którego nie mozna zapomnieć jak i pieknych powolnych przelotów tej maszyny, dlatego też postanowiłem, ze zbuduje takowy model i pierwszy oblot postaram sie wykonać na lotnisku w Kościelcu. Podstawowe założenia przy budowie modelu to 1450mm rozpiętości Silnik elektryczny okolo 250 350 W Konstrukcja balsowo sklejkowa Profil skrzydła NACA 2415 Sterowanie SK SW lotki klapy WAGA ? Plany znane wiekszosci z nas ściągnięte ze stronki outerzone. Budowe rozpocząłem od wyciecia wreg kadłuba ze sklejki 3 mm boki kadluba balsa 2,5 mm ,werga silnikowa pochylona o 2 stopnie w dół, mocno wyażurowana w celu dobrej wentylacji elektroniki, w kadłubie zastosowalem wzmocnienia po obu stronach ze sklejki 1,5 mm,skrzydlo ze zmienionym profilem bedzie mocowane do kadłuba za pomocą dwóch koleczkow z przodu i dwóch srób nylonowych z tylu. Kąt zaklinowania skrzydła do statecznika dodatni jak w planach.Statecznik pionowy jak i poziomy wykonany z jednego kawałka balsy 5mm Na dzien dzisiejszy kadłub jeszcze nie zamkniety musze zamówić pare materiałów do budowy modelu. Na razie wykorzystałem to co zostało z innych konstrukcji. Wszelkie uwagi mile widziane do nastepnego cześć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Szymon2319 Opublikowano 13 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2018 Własno reczna praca sprawia najwiecej frajdy przy modelu. Niż tylko zkładanie gotowego zestawu. Radze zrobic pare wzmocniej przy mocowaniu podwozia. Obstawiam na wage 1500- 1800 gram. Do dromadera najlepiej zrobić otwieraną maskę do wkładania akumulatora. Środek cieżkości będzie gdzieę 10 cm od natarcia a zważając na dość krutki ogon akumulator bedzie zaraz za wręgą silnikowa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 13 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2018 Cześć, przy 1500g wyjdzie nam okolo 50g/dm2 nie chciał bym zrobic cegły ale z drugiej strony nie chce aby wyszlo za lekko co by gazetą nie latac na wietrze, jak myślicie bede to dobry stosunek wagi do powierzchni skrzydła ? Rozpiętość 145 cm,cieciwa 20 cm. Co do wzmocnienia podwozia to juz mniej wiecej wiem jak je wykonać ale na razie jestem na etapie kadłuba, w tym tygodniu przyszły materialy do budowy także ruszylem dalej z pracami, na razie nie ma za bardzo co pokazać ale bliżej wtorku postaram sie pokazać postepy w pracy nad kadłubem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 13 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2018 Środek cieżkości będzie gdzieę 10 cm od natarcia a zważając na dość krutki ogon akumulator bedzie zaraz za wręgą silnikowa. Nie wiem ja Ci CoG wyszedł na 10 cm, ale ja się nie znam, a krótki to on ma przód a nie ogon, ten zaś powinien (musi) być lekki... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 13 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Maja 2018 Cos koledze sie pomyliło sc wypadnie gdzies 1/3 cieciwy z tendencją do przesuwania do przodu ewentualnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 15 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 15 Maja 2018 Cześć, lecimy dalej z tematem. Kadłub w 80 % skończony ale jeszcze jest co robić, boki balsa 2.5 mm, góra i tył balsa 1.5mm. W środku półeczka na pakiet troszke nie mialem pomysłu jak ma wyglądać i taka wyszla mi inwencja twórcza jak widać. Stateczniki przyklejone ,prócz sk sw ,serwa w kadłubie 9 gramowe tower pro ostatnie dwa z mojej kolekcji bez luzow, kadłub poszpachlowałem w paru miejscach i dotarłem . Waga do tej pory 180g. W następnej kolejności zamykam spód kadłuba i biorę sie za kabinke. 3 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Maciek295 Opublikowano 16 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2018 Bardzo ładnie to wygląda. Ciekaw jestem ile będziesz musiał dołożyć ołowiu żeby go wyważyć. Ja w swoim (co prawda to EPP i odrobinę mniejszy) muszę dołożyć ok 60g na nos i to przy akumulatorze zaraz za wręgą silnika. I tak z 840g zrobi się 900g. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 16 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2018 Tez jestem ciekaw jak to bedzie z wyważeniem, zamiast ołowiu damy wiekszy pakiecik, silnik który chce zastosować do testów ze smiglem bedzie miał 120g dojdzie atrapa silnika gwiazdowego itp itd, jakoś rozsądnie dowazymy w razie czego:) Ogólnie mam nadzieje ze jakos mi sie to wszystko ładnie zrównoważy buduje model z powiekszonych planów malego modelu i oprócz ogólnego zarysu kadłuba usterzenia i skrzydeł jest pare niewiadomych i tworze niektóre zeczy wedle inwencji twórczej ( to nie zestaw kit) a czy moje rozwiazania co do budowy sa wlasciwe czy nie okaże sie w praniu . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wlodeklis Opublikowano 16 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2018 Miałem Dromadera 1300mm pakiet 1300mAh maksymalnie z przodu i ołowiu było sporo widać na zdjęciu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 16 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2018 Czyli sugerujecie ze na dzien dzisiejszy mam i tak juz za ciężki ogon (jeszcze dojdzie pare rzeczy + folia ) i bez dużej ilosci ołowiu sie nie obedzie co spowoduje ze samolot bedzie duzo za ciężki (cegła) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
pengo Opublikowano 16 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2018 Na ogonie wystarczyłaby kratownica, a równo naciągnięta folia bardzo ładnie eksponowałaby kształt kadłuba Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
wacek.matuszak Opublikowano 16 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2018 Nikt nie sugeruje że masz z ciężki ogon . Po prostu ten samolot miał olbrzymią gwiazdę przed maską i było ok. A model mimo atrapy silnika trzeba będzie i tak doołowić na dziobie niestety. Mój pionkolotowielbłądo potrzebował 65 gram . I mimo że był BARDZO, BARDZO , BARDZO za ciężki -5 razy malowany kadłub na biało to lata do dziś -może wolno ale za to bardzo majestatycznie i przewidywalnie do bólu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 16 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 16 Maja 2018 Troszke mnie pocieszyłes licze sie z dowazeniem samolotu, z jednej strony i licze na powolne i majestatyczne przeloty z drugiej, a takie wlasnie widze od czasu do czasu nad moją głową w skali 1:1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 17 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Maja 2018 Przerób go na turbo Dromadera Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Opublikowano 17 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Maja 2018 Takiego kapitalistycznego Dromadera Tobie proponują? Jak można... A może jak szaleć to szaleć i takie... będzie i brzydkie i turbo Ale żeby nie było, prawdziwym jest to, jak już ktoś napisał, że: "Dromader jest tak brzydki, że aż piękny..." Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
madrian Opublikowano 18 Maja 2018 Udostępnij Opublikowano 18 Maja 2018 Brzydkie samoloty ziemia lepiej odpycha. Dlatego latają jak anioły. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 19 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Maja 2018 Także nie ma się co stresować wyważeniem, mimo ołowiu lub ciezeszego pakietu i tak poleci, ewentualnie przerobimy na turbo lub w ostateczności zostanie mi model statyczny Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 23 Maja 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 23 Maja 2018 Cześć, kadłub doczekał sie kabiny i mocowania kółka ogonowego, zostało jeszcze do wykonania otwierana klapka do wkldania pakietu od góry (jutro) i kadłub gotowy . Jak widac w kabinie wykonalem z tyłu dodatkowe okna. Swojego dromadera chce wzorować na tym który obecnie stacjonuje na lotnisku w Kościelcu. Wczorajszego dnia skończyłem wczesniej prace i pojechałem na lotnisko pocykać pare zdjęć dromaderowi , w którym tego dodatkowego miejsca w kabinie nie ma (wersja jednoosobowa) Ale to taki maly szczegół ,wiernej kopi czy makiety nie buduje ,także myślę ze ta drobna różnica nie bedzie zbytnio rzucać sie w oczy. To co kilka fotek z prac i dronadera w skali 1:1 Ps szukam śmigła czterolopatowego miedzy 10 a 11 cali i nie moge jak na razie znaleźć co prawda jest jedno lub dwa gws i innej firmy ale bedzie chyba zbyt elstyczne jak na 350W. Wie ktoś moze gdzie mógłbym nabyć w Polsce takie smigielko ? 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
model Opublikowano 14 Czerwca 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 14 Czerwca 2018 Cześć wszystkim, dalsze postepy prac nad budową skrzydła, niewiele tego jak do tej pory ale za bardzo nie mam czasu na sklejanie i dzialam ile mogę. Wstawiam pare fotek co by nie bylo ze nic nie dzialam . Dzwigary skrzydła listwa sosnowa 5x3 mm to samo tyczy sie trzeciego, Skrzydlo oklejone balsa 1,5 mm , zeberka zrobilem z balsy twardej 2,5 mm ale to tylko tutaj,reszta żeberek będę robil z balsy 2 mm wkleilem sobie tez wzmocnienie pod śruby mocujace skrzydło do kadłuba. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
KrzySzel Opublikowano 15 Czerwca 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Czerwca 2018 1) Przy projektowaniu modelu, jeżeli nie budujemy go na zawody i musimy dokładnie odwzorować oryginału dobrze jest wydłużyć przednią część kadłuba. W tego typu samolotach stosowano bardzo ciężkie silniki gwiazdowe, co zmuszało konstruktora do skrócenia przodu kadłuba aby zachować właściwe położenie środka ciężkości. W modelach z napędem elektrycznym mamy lekkie silniki i jest problem z wyważeniem. Lepiej wydłużyć przód niż potem dokładać balast. Na moje oko to przy tych proporcjach dołożysz więcej ołowiu niż waży silnik. Warto też zwiększyć płaty, te samoloty w rzeczywistości miały dość rozbudowaną mechanizację płata co w modelu trudno jest osiągnąć. 2) Jeżeli zakładasz płaty kryte balsą, to nie musisz dawać tyle żeberek, lepiej mniej ale z grubszej balsy i trochę je wyażurować. Jest to konstrukcja skorupowa, która jest wytrzymała na zginanie i skręcanie. 3) Kółko ogonowe. To rozwiązanie jest do bani. Długa dźwignia sterująca spięta ze sterem kierunku daje mały skręt kółka. Lepiej będzie na osi goleni dać orczyk i połączyć go cięgłem z orczykiem zamocowanym do steru kierunku. 4) Dlaczego nie stosujesz orczyków gotowych tylko wycinasz je ze sklejki, szkoda czasu i wyglądają paskudnie. 5) Poszycie z balsy jest bardzo miękkie, warto okleić model papierem japońskim na pattexie lub wikolu i pomalować nitrocellonem. 5) Nie zaczynaj budowy zanim nie masz gotowego i przemyślanego w szczegółach projektu. Potem zaczynają się improwizacje i z tym jest kłopot. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi