Skocz do zawartości

EM-10 Bielik


pietka
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nie sugeruj sie tym widokiem. To jest tylko ciekawostka, dla tych którzy chcieliby zrobić Bielika w wersji nie drukowanej.

Drukowanki mają to do siebie, że odwzorowują geometrię bardzo precyzyjnie i właściwie nie ma ograniczeń co do stopnia skomplikowania kształtów i krzywizn. Oczywiście są inne ograniczenia - ale co do aerodynamiki to drukowanki są perfekcyjne. A właściwie tak perfekcyjne jak ich projektant :P

Przemku, skontaktowałem się z Craigiem i kupię od niego pliki. Jest kila STL, m.in. kabina, wyfuk pod 70 kę, dziób, miałbyś gotowce do obróbki. Jak już je dostanę to Ci wyślę na maila, ok?

Pozdrawiam

Piotrek

P.S. Znowu masz skrzynkę zapchaną....chyba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza przymiarka do składanego podwozia.

Wziąłem te moduły: https://pl.aliexpress.com/item/32799689293.html - do 3.5kg

 

Niestety podwozie w Bieliku jest umieszczone na samej krawędzi. To powoduje pewne problemy natury "upychnięcia" wszystkiego wewnątrz aktualnej geometrii. Albo moduł wystaje, albo opona, albo jedno i drugie.

 

Opcji jest kilka:

 

1. Ustawić je idealnie wg rysunku/modelu - ale mechanizm będzie w połowie wystawał i nachodził na skrzydło. Trzeba minimalnie poprawić natarcie statecznika pionowego aby nakrył róg mechanizmu.

W sumie to nie głupie rozwiązanie, bo skrzydła muszą być jakoś mocowane do reszty. Planuje nadziać je na pręt/rurkę 8 - 10mm. Ale trzeba jakoś zabezpieczyć skrzydło przed spadnięciem. Można do tego wykorzystać 2 śruby od podwozia + np nakrętki samohamowne we wsuwce mocowanej w skrzydle.

 

2. Przemodelować trochę bryłę tzn pogrubić, przesunąć płaszczyznę mocowania skrzydła o kilka cm aby zmieściły się moduły podwozia w kałubie, lub np przesunąć podwozie i stateczniki aby się opony zmieściły. 

 

Ewentualnie opcja 3 (najtrudniejsza) ustawić podwozie tam gdzie ma być - ale do napędu użyć jakiegoś "zdalnego" mechanizmu - tzn takiego który przenosiłby tylko skręcanie.... Np takie jakie "było" w egzemplarzu nr 2 (składany zastrzał).

 

Problem jest też taki, że żaden prawdziwy Orlik chyba nigdy fizycznie nie schował podwozia...

 

 

I na koniec porównanie jak wygląda wersja 1.14m rozp/ 1.59m dług vs 1.0m rozp/1.4m dług

post-386-0-21806700-1571172779_thumb.jpg

post-386-0-97498500-1571172788_thumb.jpg

post-386-0-14380400-1571172799_thumb.jpg

post-386-0-26715100-1571172804_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwsza przymiarka do składanego podwozia.

Wziąłem te moduły: https://pl.aliexpress.com/item/32799689293.html - do 3.5kg

 

Niestety podwozie w Bieliku jest umieszczone na samej krawędzi. To powoduje pewne problemy natury "upychnięcia" wszystkiego wewnątrz aktualnej geometrii. Albo moduł wystaje, albo opona, albo jedno i drugie.

 

Opcji jest kilka:

 

1. Ustawić je idealnie wg rysunku/modelu - ale mechanizm będzie w połowie wystawał i nachodził na skrzydło. Trzeba minimalnie poprawić natarcie statecznika pionowego aby nakrył róg mechanizmu.

W sumie to nie głupie rozwiązanie, bo skrzydła muszą być jakoś mocowane do reszty. Planuje nadziać je na pręt/rurkę 8 - 10mm. Ale trzeba jakoś zabezpieczyć skrzydło przed spadnięciem. Można do tego wykorzystać 2 śruby od podwozia + np nakrętki samohamowne we wsuwce mocowanej w skrzydle.

 

2. Przemodelować trochę bryłę tzn pogrubić, przesunąć płaszczyznę mocowania skrzydła o kilka cm aby zmieściły się moduły podwozia w kałubie, lub np przesunąć podwozie i stateczniki aby się opony zmieściły. 

 

Ewentualnie opcja 3 (najtrudniejsza) ustawić podwozie tam gdzie ma być - ale do napędu użyć jakiegoś "zdalnego" mechanizmu - tzn takiego który przenosiłby tylko skręcanie.... Np takie jakie "było" w egzemplarzu nr 2 (składany zastrzał).

 

Problem jest też taki, że żaden prawdziwy Orlik chyba nigdy fizycznie nie schował podwozia...

 

 

I na koniec porównanie jak wygląda wersja 1.14m rozp/ 1.59m dług vs 1.0m rozp/1.4m dług

Przemku.

Jeśli myślimy o opcji 1 , to czy planujesz skrzydła składane? W sumie byłoby fajnie rozpinać je do transportu ale w przypadku drukowanki trzeba by wzmocnić miejsca styku skrzydła i kadłuba.

Przy takiej rozpiętości zapewne ścianki(Czy wręgi- jak to zwać to zwać) stykające się musiałyby mieć z 1,5 mm grubości, zakładam, że bez ażurowania, jako pełne powierzchnie, plus drukowane wsuwane wpusty na skrzydle i i kieszenie ustalające w kadłubie, obie części ze wzmocniona strukturą plaster miodu- wypełnienie wpust i dookoła kieszeni). Wpusty i kieszenie to rozwiązanie ze skrzydeł Miga15 z 3dlabprint (do pobrania na ich stronie)- można by było wtedy zrezygnować z rurki-dźwigara, chociaż jeśli wlot powietrza jest w dolnej części kadłuba to rurka też jest dobrym i prostym rozwiązaniem.

 

Podwozie Stawiam na opcję 2.

Osobiście nie przeszkadzałoby mi jeśli koło by wystawało w położeniu pionowym. W końcu wiele modeli edf ma takie rozwiązania i zazwyczaj nie wpływa to na ich właściwości w locie.

Mam F18 i miałem Miga 29, oba od JePe , i w obu było takie rozwiązanie. Poza estetyką, jest ok. Jeśli podwozie mogłoby się chować np. w skrzydle i częściowo w kadłubie to może rozważyć by też zastosowanie podwozia ze skrętna golenią, a wtedy koło ułożyłoby się poziomo, jak np. w F4U Corsair, i można by zrobić pokrywy podwozia. Możemy chyba sobie pozwolić na odstępstwa od oryginału i co niektóre elementy zrobić tak aby były wygodniejsze dla modelarzy w zaprojektowaniu i późniejszym działaniu mechanizmu w modelu.

 

 

Mam już pliki od Craiga, wyślę Ci na maila. Mam nadzieję, że się przydadzą.Pewnie trzeba będzie coś przeskalować.

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możliwe.

 

Naoglądałem się zdjęć wersji ulotnionej i statycznej z muzeum.

Ta ulotniona ma pewnie różnice:

1. podwozie przesunięte do przodu i wzmocnione golenie. To co jest w wersji statycznej to "patyki".

2. przycięte dolne płetwy aby podwozie mogło się teoretycznie schować

3. inna owiewka kabiny

4. trochę inny kształt dzioba

5. stateczniki poziome są proste na końcach

6. wlot do silnika powiększony i prostokątny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może ze względu na koszty części do budowy modelu zaprojektujcie go jak w wersji z lotów próbnych - podwozie na stałe.

 

 

Nie... Wydrukowałem sobie wersje bez podwozia i wygląda czadowo w porównaniu do wersji z wystającymi goleniami. Zdecydowanie jestem zdeterminowany aby zrobić podwozie w wersji składanej. Możliwe że właśnie w formie z wersji ulotnionej. Mocowanie będzie - to czy wkleisz tam moduł składany czy stałe podwozie to już będzie wybór budującego.

Na pewno napęd 70 vs 90mm robi kolosalną różnicę. Składane golenie za 150zł, już takiej różnicy nie zrobią.

Pytanie jakie serwa przewidzieć? Standard? MG92B, MG91, MG16R? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie... Wydrukowałem sobie wersje bez podwozia i wygląda czadowo w porównaniu do wersji z wystającymi goleniami. Zdecydowanie jestem zdeterminowany aby zrobić podwozie w wersji składanej. Możliwe że właśnie w formie z wersji ulotnionej. Mocowanie będzie - to czy wkleisz tam moduł składany czy stałe podwozie to już będzie wybór budującego.

Na pewno napęd 70 vs 90mm robi kolosalną różnicę. Składane golenie za 150zł, już takiej różnicy nie zrobią.

Pytanie jakie serwa przewidzieć? Standard? MG92B, MG91, MG16R?

Hej

Jeśli taka rozpiętość w okolicy 1 m to celowałbym w lotki i wysokość z serwami mini- takie wielkości HS82 Hiteca o uciagu minimum 3-4 kg, kierunek na małych 9g np Corona, chociaż kierunek w edfach jest rzadko używany, przynajmniej przeze mnie.

Czy odebrałeś juz maila z planami i plikami stl? Latać jak pocisk chyba nie będzie zatem standardowe to chyba ciut za dużo, zwłaszcza że można kupić mniejsze z dobrą siłką.

Powinny wystarczyć. Mam 5 kg-owe w F18 od JEPE. Wystarczają w zupełności.

 

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może zamiast lotek ograniczyć się tylko wykorzystania usterzenia poziomego (jak w parkjetach).

 

attachicon.gifF15 GWS statecznik poziomy.jpg

 

( foto z wątku budowy F15 GWS przez hubert_tata)

Osobiście wolałbym z lotkami jednak, zawsze to jednak można poexperymentować z ustawieniami do lotu z dużą lub mniejszą prędkością, co w przypadku usterzenia tylko w wersji płyt byłoby mało mozliwe chyba.

Foto z relacji Huberta very nice :-). Ale on to już wyjadacz w edfach, nie to co ja. Jam popełnił raptem kilka , z tego rozbił połowę :-(. Zazwyczaj przez głupotę, niestety...

Przemku, decyduj.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koniec weekendu więc jakiś raport z prac.

 

Kadłub wypełniony.

Stateczniki zamodelowane.

Skrzydło też.

Na razie profile na zasadzie CRD

Otwór na turbinę 70mm wycięty

 

Niestety będę musiał popracować nad miejscem mocowania stateczników poziomych i natarciem skrzydła pasmowego, bo to co jest teraz to się chyba nie nadaje...

 

Jest też kilka innych błędów i postaram się to trochę wyprowadzić - ale funkcja sweep do moich ulubionych nie należy...

 

 

 


Jest też pierwsza przymiarka do wewnętrznej struktury oraz wycinanie mięska pod kabinę.

post-386-0-33097000-1571610981_thumb.jpg

post-386-0-46712900-1571610986.jpg

post-386-0-53914200-1571610990.jpg

post-386-0-76941000-1571610994_thumb.jpg

post-386-0-16354700-1571611001.jpg

post-386-0-51409500-1571611006.jpg

post-386-0-40297600-1571611010.jpg

post-386-0-42641700-1571611069.jpg

post-386-0-31526000-1571612741_thumb.jpg

post-386-0-31254100-1571612746.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dysza z tylu na razie w stylu CRD. ALE średnica zewnętrzna kadłuba pozwala poprowadzić 100% FSA dla EDF 90mm dla maniaków prędkości.

 

Model projektuje pod komponenty, których nie mam (SIC!). Więc posiłkuję się rysunkami z aliexpress - może kiedyś kupię sobie taki zestaw. A nie ukrywam, że nie będę robił modelu na topowych komponentach, bo tego nikt potem nie zbuduje.

 

EDF 90mm: https://pl.aliexpress.com/item/32967324407.html (6S lub 8S)

EDF70mm to na razie przeskalowana proporcjonalnie 90mm na 70mm (pewnie 4S lub 6S)

chowane podwozie PZ-15091 (do 5kg) lub: 

https://pl.aliexpress.com/item/32799689293.html

https://pl.aliexpress.com/item/32810999145.html

do 3kg: PZ-15090

https://pl.aliexpress.com/item/32699455490.html 

https://pl.aliexpress.com/item/32697788064.html

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie za parę punktów:

 

Jakie pakiety stosuje się w takich modelach? Chodzi mi o pojemność. potrzebuję zarezerwować sobie trochę miejsca w kadłubie. I przy okazji od razu będę mógł przystąpić do wyważania.

 

I taka ciekawostka:

Serwo HS82 jest grubości skrzydła...

 

Zastanawiam się, czy zrobić opuszczaną krawędź natarcia.? Ale wtedy liczba serw nam znacznie wzrośnie i trzeba będzie do tego zrobić jakiś mikser?

 

Co do projektu.

Wstępne żeberka wewnętrzne się wygenerowały. Może zmienię trochę ich prowadzenie aby były bardziej pionowe.

 

No i mam zagwozdkę z bagnetem. Planowałem dać rurkę 6 - 10mm przez środek skrzydła/kadłuba - a tu po drodze wyrosło nam podwozie.

Trzeba będzie kombinować...

a) albo profil będzie grubszy B) albo dźwigar dam z przodu, c) albo damy jakiegoś łamańca...

Chciałem też dać po 2 pręty węglowe (zielone) w samym płacie - to już sprawa drugorzędna.

post-386-0-66799300-1571686249_thumb.jpg

post-386-0-67439900-1571686255_thumb.jpg

post-386-0-97020500-1571686493_thumb.jpg

post-386-0-40275500-1571686807_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla turbiny EDF 70mm z silnikiem o ciągu 2700g http://www.fmsmodel.com/fms-70mm-platinum-series-12-blades-edf-with-3060-kv1900-motor-6s

 

wskazane jest zastosowanie np:

Gens ace 4000mAh 22.2V 60C 6S1P Lipo Battery Pack

- Product Type:lipo battery pack

- Capacity: 4000mAh

- Voltage: 22.2V

- Max Continuous Discharge: 60C (240A)

- Max Burst Discharge: 120C (480A)

- Weight: 671g

- Dimensions: 139*42*40mm (L*W*H)

- Balance Plug: JST-XHR

- Discharge Plug: EC5

- Charge Rate: 1-3C Recommended, 5C Max

i jeszcze regulator np: FMS Predator 80A

Specyfikacja:

Marka: FMS

Model: 80A ESC

Ciągły prąd: 80 A.

Prąd szczytowy: 100 A.

Wejście: 5-18 s Ni-Mh lub 2-6 s Lipo

BEC: Tryb przełączania 5 V @ 5 A.

Rozmiar (L * W * H): 86 * 38 * 12 mm

Waga: 82g

 

Koszt to: turbina z silnikiem 200 zł+ LiPo 450 zł + regulator 120 zł.

Wagowo:turbina z silnikiem 240g + LiPo 671g + regulator 82g.

 

W temacie serwomechanizmu w skrzydle to można zastosować płaskie serwomechanizmy jak w szybowcach ale to znowu generuje koszty.

 

 

Jeżeli wystarczy ciąg 1700g to można zastosować turbinę EDF 70mm z silnikiem na LiPo 4s.

Marka: TATTU

Rodzaj baterii: Lipo

Liczba komórek: 4S

Znamionowa pojemność: 3700 mAh

Napięcie znamionowe: 14,8 V

Szybkość wypływu: 45C

Typ złącza: XT60

Wymiary: 29 * 43,5 * 136 mm

Waga: 383g

 

Taniej i lżej ( nie tylko dla portfela :-)) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.