Skocz do zawartości

EM-10 Bielik


pietka
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie za parę punktów:

 

Jakie pakiety stosuje się w takich modelach? Chodzi mi o pojemność. potrzebuję zarezerwować sobie trochę miejsca w kadłubie. I przy okazji od razu będę mógł przystąpić do wyważania.

 

I taka ciekawostka:

Serwo HS82 jest grubości skrzydła...

 

Zastanawiam się, czy zrobić opuszczaną krawędź natarcia.? Ale wtedy liczba serw nam znacznie wzrośnie i trzeba będzie do tego zrobić jakiś mikser?

 

Co do projektu.

Wstępne żeberka wewnętrzne się wygenerowały. Może zmienię trochę ich prowadzenie aby były bardziej pionowe.

 

No i mam zagwozdkę z bagnetem. Planowałem dać rurkę 6 - 10mm przez środek skrzydła/kadłuba - a tu po drodze wyrosło nam podwozie.

Trzeba będzie kombinować...

a) albo profil będzie grubszy B) albo dźwigar dam z przodu, c) albo damy jakiegoś łamańca...

Chciałem też dać po 2 pręty węglowe (zielone) w samym płacie - to już sprawa drugorzędna.

Przemku

Co do pakietów to koledzy już jak widzę , napisali co nieco. Dziękuję za info- sam już miałem szukać, a tu koledzy nas wsparli.

I w takie bym celował. Jeśli chodzi o rurę. Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem przy ożebrowaniu strukturą kratownicy,

jaką widzę na grafice, byłaby pojedyncza rurka tak jak zaznaczenie w kolorze niebieskim. Kiedy drukowałem Miga, zaskoczyło mnie ,

że ta struktura jest tak mocna, a jeśli jeszcze zrobi się to z PetG to chyba już będzie super.

Stawiałbym również na nieco bardziej nośny profil, często stosunek masy do ciągu w napędach EDF jest w okolicach 50% zatem niektórzy

producenci wytłoczek ze styro, np. ten, od którego kupował kiedyś a JePe, kurde..nie pamiętam nazwy firmy...specjalnie dają nieco

inne profile. Ale to tylko moje spostrzeżenia, bo szczerze mówiąc, dla mnie profile to temat mało znany. Wolałbym aby podpowiedzieli

coś Koledzy z wiedzą na ten temat.

Natomiast slotów na przedniej części skrzydła bym nie robił. Może w drugiej wersji, jak już tego oblatamy?

Zabieram się powoli do Bielika z depronu. Materiały już mam, napęd stary od Miga 29 został. Skrzydło będzie deska (niestety). Kilka elementów będzie z druku, jak widziałeś zapewne na planach. Nowa drukarka została dziś zmontowana, muszę jeszcze z nią trochę powalczyć bo jednak kilka drobnych ale jednak istniejących błędów porobili.

Jedynie czasu brak na wszystko co bym chciał jeszcze zrobić.....

No nic. Trzymam kciuki za twój projekt i moje drukowanie ;-)

Pozdrawiam

Piotr

P.S. Czy pliki od jetworks przydały się do czegoś? Koledzy z USA pisali, że drukowali z wypełnieniem 4% ale te części były dostosowane do depronowej konstrukcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemku

Co do pakietów to koledzy już jak widzę , napisali co nieco. Dziękuję za info- sam już miałem szukać, a tu koledzy nas wsparli.

I w takie bym celował. Jeśli chodzi o rurę. Wydaje mi się, że najlepszym rozwiązaniem przy ożebrowaniu strukturą kratownicy,

jaką widzę na grafice, byłaby pojedyncza rurka tak jak zaznaczenie w kolorze niebieskim. Kiedy drukowałem Miga, zaskoczyło mnie ,

że ta struktura jest tak mocna, a jeśli jeszcze zrobi się to z PetG to chyba już będzie super.

Stawiałbym również na nieco bardziej nośny profil, często stosunek masy do ciągu w napędach EDF jest w okolicach 50% zatem niektórzy

producenci wytłoczek ze styro, np. ten, od którego kupował kiedyś a JePe, kurde..nie pamiętam nazwy firmy...specjalnie dają nieco

inne profile. Ale to tylko moje spostrzeżenia, bo szczerze mówiąc, dla mnie profile to temat mało znany. Wolałbym aby podpowiedzieli

coś Koledzy z wiedzą na ten temat.

Natomiast slotów na przedniej części skrzydła bym nie robił. Może w drugiej wersji, jak już tego oblatamy?

Zabieram się powoli do Bielika z depronu. Materiały już mam, napęd stary od Miga 29 został. Skrzydło będzie deska (niestety). Kilka elementów będzie z druku, jak widziałeś zapewne na planach. Nowa drukarka została dziś zmontowana, muszę jeszcze z nią trochę powalczyć bo jednak kilka drobnych ale jednak istniejących błędów porobili.

Jedynie czasu brak na wszystko co bym chciał jeszcze zrobić.....

No nic. Trzymam kciuki za twój projekt i moje drukowanie ;-)

Pozdrawiam

Piotr

P.S. Czy pliki od jetworks przydały się do czegoś? Koledzy z USA pisali, że drukowali z wypełnieniem 4% ale te części były dostosowane do depronowej konstrukcji.

 

Pakiet się narysuje i wyląduje w kadłubie.

Też wyobrażam sobie 1 dźwigar - niebieski .I wypada on mniej więcej w miejscu gdzie był w oryginale.

Profil w tej chwili ma 5.5% grubości 18mm ws 325mm cięciwy. Jego nośność jest porównywalna z kartką papieru :)

Zobaczę czy można wsadzić coś 2x grubszego.

post-386-0-38165700-1571699012.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim zagalopuję się za głęboko w ten projekt postanowiłem, że przeliczę go sobie.

 

Co by wiedzieć gdzie celować ze środkiem ciężkości, co z tym profilem itd. Na razie wrzuciłem NACA 2408

 

No i wg pierwszych obliczeń w XFRL5 nie wygląda to zbyt pomyślnie. W sensie tak cienki profil raczej nie nadaje się do wolnego latania bez klap, ani do latania na kątach natarcia większych niż 5 st, a to nie wróży nic dobrego. Ale to może być bardzo błędna obserwacja, bo dawno się tym programem nie bawiłem i coś mogłem naknocić. Ogromna zbieżność skrzydła także nie dodaje optymizmu - bez poważnego skręcenia geometrycznego będzie latać na granicy przeciągnięcia.

 

Skontaktowałem się już ze specjalistą w tym temacie. Zobaczymy co odpowie. W między czasie robi się też arkusz do wyważania.

post-386-0-59780100-1571785383.jpg

post-386-0-16171300-1571785389_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przemku. A może pomyśleć o profilu jaki jest w F18 od JePe Jets? Model porównywalnej wielkości i rozpiętości oraz kształcie lata bardzo dobrze, a profil ma zdecydowanie grubszy.. Mogę go podpytać....

Jak już pisałem, nie znam się na profilach ale z drugiej strony to on nie musi byc bardzo wolny. Bielik z depronu od chłopaków z USA lata na skrzydle typu deska. Właśnie mam zamiar go wycinać w weekend

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dostarczysz obrys profilu to bardzo chętnie. Najlepiej odrysowac i zeskanować skrzydło z jakiegoś rozbitego lub np niesklejonego modelu.

 

PS. F18 może jest podobny ale skrzydło ma o dużo mniejszej zbieżności a to kolosalne wpływa na możliwość lotu na dużych kątach natarcia z małymi prędkościami.

 

Na bardzo szybko zmierzyłem/policzyłem ilość plastiku potrzebnego do wydrukowania obecnego modelu (pow zewnętrzna x grubość ścianki 0.4mm = objętość plastiku x 1.2 g/cm3 i mamy masę. Wyszło mi 2.5kg... trochę dużo. Ale muszę upewnić się ze nie mierzę czegoś 2 razy. Ciąg dalszy prac za 2 tygodnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Bielik z depronu od chłopaków z USA lata na skrzydle typu deska. Właśnie mam zamiar go wycinać w weekend

 

No właśnie z depronu - jaka masa modelu?

 

Im cięższy model tym większa prędkość

Model Bielika o masie ok 4 kg może mieć prędkość ok. 120 do 140 km/h (Chyba, że zrobisz go na profilu CLARK Y)

Teraz musisz go zwolnić do lądowania.

 

Z depronu możesz sobie zrobić aby znaleźć prawidłowe SC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,
Mam pytanie do kolegów znających się na jet-ach odnośnie kąta kanału wylotowego z edf-a względem osi samolotu, chodzi mi czy jest jakaś analogia do skłonu silnika z śmigłem? Czyli czy np. kanał wylotowy powinien mieć wylot lekko do góry ~5 deg względem osi samolotu? Czy może raczej kanały z edf są prowadzone równolegle do osi samolotu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś przed południem zacząłem Bielika z depronu. Wydrukowałem kabinę, nochala, wlot, wyfuk. Wyciąłem kadłub, posklejałem nieco i zacząłem szlifowanie

kadłuba i patrzę a tu 18ta... No, czas na chwilkę z piesełką moją bo tak się prosi , że ło matko! Teraz leży obok mnie z łebkiem niemal na klawiaturze

i chrapie .....

Na zdjęciu kadłub bielika z przyklejonym dziobem i wlotem powietrza. Na drugim obie drukarki. Nowa niestety rozczarowała. Jakość druku ok ale jest

jednak bardzo głośna w porównaniu z tuningowanym Edkiem. Jeśli nad nią popracować to jeszcze będzie pociecha. Ale o tym innym razem. Mój Bielik będzie

platformą do sprawdzania różnych pomysłów,np. profilu, przed wydrukowaniem modelu Bielika. Kurde, nie wiedziałem, że składanie modeli

z depronu to taka fajna zabawa:-). Będę robił kolejne !!!!

post-2373-0-91128400-1572201130_thumb.jpg

 

post-2373-0-02818600-1572201440_thumb.jpg

 

 

Pozdrawiam

Pioter

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zanim zagalopuję się za głęboko w ten projekt postanowiłem, że przeliczę go sobie.

 

Co by wiedzieć gdzie celować ze środkiem ciężkości, co z tym profilem itd. Na razie wrzuciłem NACA 2408

 

No i wg pierwszych obliczeń w XFRL5 nie wygląda to zbyt pomyślnie. W sensie tak cienki profil raczej nie nadaje się do wolnego latania bez klap, ani do latania na kątach natarcia większych niż 5 st, a to nie wróży nic dobrego. Ale to może być bardzo błędna obserwacja, bo dawno się tym programem nie bawiłem i coś mogłem naknocić. Ogromna zbieżność skrzydła także nie dodaje optymizmu - bez poważnego skręcenia geometrycznego będzie latać na granicy przeciągnięcia.

 

Skontaktowałem się już ze specjalistą w tym temacie. Zobaczymy co odpowie. W między czasie robi się też arkusz do wyważania.

Przemku, tak patrzę na ten górny rysunek i tą "kratę" struktury w skrzydle i zastanawiam się czy nie jest zbyt gęsta? Skrzydło Miga z 3dlabprint

ma ją zdecydowanie bardziej "luźną", a i tak skrzydło jest bardzo sztywne i mocne, a przecież dłuższe i węższe o bielikowego. Czy nie byłoby

dobrym pomysłem aby nieco ją odchudzić, tj. zrobić te romby o min. 50%-100% większe (może z wyjątkiem lotek) i za to wstawić takie jakby pręty np. 2x2 wdrukowywane stycznie z poszyciem w celu

podtrzymania czy wsparcia zewnętrznego perymetru , poszycia. Chodzi mi o coś takiego co pozwoliłoby bardziej utrzymać właściwy kształt powierzchni

skrzydła, która przy takich odległościach pomiędzy ściankami struktury może po wydrukowaniu mieć wgłębienia czy pofałdowania. Takie dodrukowane do poszycia podparcia dałyby

równe poszycie i całość zapewne byłaby dużo lżejsza. Wczoraj drukowałem nos i wylot. Twórca pliku zalecał wypełnienie 4% , ja zrobiłem 2% honeycomb

a mimo wszystko obie części wyszły fenomenalnie mocno i sztywno. Stąd moje przemyślenia.

Co o tym sądzisz?

Pozdrawiam

Piotr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Jeśli tak to super :-) te 2 mm to myślałem o takich jakby kształtownikach 2x2 jedynie doklejonych do perymetrów, nie stykających się z naprzeciwległą ścianką,

ale skoro planujesz 0,8 to ok. W znanych mi modelach mają ok 2 mm grubości i też są ażurowane . Dzisiaj postaram się jakoś odrysować profil z F18 od Jepe.

Niestety nie mam skanera. Czy rysunek lub zdjęcie Ci wystarczy?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No. Wreszcie mogę parę słów skrobnąć. Święta, dużo pracy i wyjazdów służbowych, wreszcie też choroba bliskiej osoby.... oj, nie było czasu na nic .
Jedyne wolne godzinki po nocach były i wczoraj kilka na Bielika poświęcił ja ciut. Cuś tam posklejał, polepił, posmarkał i napęd jest zamontowany a i nowych części powycinanych na stole się wala.
Obiecałem, że skrobnę trochę na temat nowej drukarki:
- Two Trees Sapphire pro: krótko- ogólnie fajna, ale jak już chinole wymyślili coś ciekawego, to oczywiście dążenie do zmniejszenia ceny rozwaliło cały
misterny plan w ..... jak to mawiał mistrz ripost ciętych, niejaki Siara Siarzewski.
Konstrukcja w zasadzie fajna ale:
1. sposób umieszczenia wyłączników krańcowych- tragedia, nie będę się rozpisywał. Tylko tyle, że po zmontowaniu od razy zonk z tego powodu.
2. mocowanie pasków zębatych- trytki. No, może sznurkiem jeszcze związać? będzie taniej
3. Zadziwiająco hałaśliwa- Jak już zastosowali 2  ciche drivery TMC2208 do silników krokowych na osiach X i Y ( dosyć cicho jadą) to już mogli się wysilić na
jeszcze dwa na Z i Extruder- zwłaszcza na nim jargot taki, że szał ... tej no... pały!!! Ale sam extruder to klon BMG i będę musiał go rozebrać
i sprawdzić czy przypadkiem zembatka silnika nie jest za nisko na osi..
- bardzo głośne wentylatory- maszyna po uruchomieniu szumi jak stary junkers --- no, 2 x głośniej w dB niż niesłyszalny,  jak amerykańskie
okręty podwodne , stuningowany Enderek 3 :D  :D. Do wymiany jeszcze chłodzenie Hotenda na ciche. 

4. No i największe rozczarowanie- oprogramowanie: Mimo dobrej płyty głównej, super wyświetlacza OLED, niestety ale  funkcjonalność ograniczona. Wybierając tę drukarkę do zakupu, zależało mi m.in.  na auto poziomowaniu,  a tu kicha. Dołączony jakiś beznadziejny czujnik stykowy, ale brak  gniazda na podłączenie a opcja autolevel w menu nie działa- po wybraniu wykonuje funkcję Home. Jest jeszcze kilka irytujących zonków ale już małej wagi.

 

Cóż zatem uczynić trza aby machinarium owe do przydatnej pracy przywrócić rychle?

 Po pierwsze Primo, zaznaczam, iżem człek po 50ce i  nie jestem informatyk. Po drugie primo, że śrubokręt i inne narzędzia nie obce mi som, a i lutowiem cuda niejakie sprawić mogięu, zatem nie będę się rozpisywał.   Krańcówki naprawione, wentylatory wymienione na nisko szumowe, założone mocowania z przegubami gumowymi na  napędy osi X,Y,Z. Zamówione  drivery  TMC 2208 na pozostałe 2 napędy czyli  Z i E. Na marginesie:  przetestowałem mostki diodowe włączane w zasilanie motorków. Nie działają, nie widać poprawy jakości wydruku, a na osiach  napędzanych silniczkami krokowymi ze sterownikami TMC 2208 wręcz powodują dodatkowy hałas.

No i po dwóch dniach ślęczenia w godzinach nocnych po necie i ku...niu z powodu problemów z instalacją programów różnych , środowisk programistycznych i innych duperszmitów  o jakich nie miał ja pojęcia bladego, udało się zmienić soft na MARLINAAAA   :D  :D  :D  :D  i to po polsku!!

Dzięki Bohu moj, coś mię natchnął onegdaj aby się angolskiego narzecza plemiennego uczyć.... poczucie zwycięstwa i radości po otrzymaniu pliku wsadowego, zapisaniu go na karcie pamięci i uruchomieniu w drukarce z zaje... końcowym efektem----nieocenione!!!  Oprogramowanie Marlin w bardzo użytecznej wersji jest ! i działa! Jeno pikne graficzki mi odeszły ( nie, nie, .... żadne artystki z dużymi , niebieskimi oczętami, jeno obrazki , które na OLEd wyglądają fajnie i kolorowo- Marlin ma niestety 2 kolory ale mi i taki pasi)

 

No i podsumowanie. Za tą cenę sprzęt (ok 1200  dukatów) jest do zaakceptowania, zwłaszcza, że jakość druku, pomimo  marnej jakości głowicy drukujacej , jest bardzo dobra i można drukować dużo szybciej niż na Enderku, co w moim przypadku, gdy drukuję z PET,  ma znaczenie.. Jak zwykle w przypadku chinolskiej myśli wynalazczej,  są jakieś elementy do poprawki, ale nasza narodowa cecha (   COO?!!"ja se nie poradze, kurna?!!) jest silna i do ostatecznych , chwały godnych  efektów prowadzi.

 

Co do Bielika z Depronu: zamontowałem napęd , regulator, dyszę wylotową. Wymagała wycięcia niewielkiej szczeliny w wewnętrznym kanale, aby schować

kabelki od silnika.  W skrzydło wkleiłem   wzmocnienie z węgla o przekroju kwadratowym (6x6x1 mm). Powycinałem brakujące elementy  z zielonego depronu. Dzisiaj zamierzam coś porobić, o ile moja strychnina nie wymyśli jakiegoś scenariusza horroru w życiu codziennem. 

Acha!! I jeszcze Pana Pilota do Stearmana popełnił ja w między tak zwanym czasie :D . No.

Dzisiaj polecę do piwnicy i odgrzebię F-18 od JePe, coby Przemkowi profil płata nośnego odrysować.  Zastanawiam się też czy nie zrobić w depronowym Bieliku skrzydełek z tym profilem? :rolleyes:  Co Wy na to Szanowni Koledzy?

 

Niech moc (waszych napędów) będzie z Wami

Pozdrawiam

Pioter

 

P.S.  W skutek mych działań w celu instalacyi Marlina, na laptopie jaki moja małżonka dostała ode mnie niedawno wew prezencie, pojawiła się ikonka  Virtual Media Code, co spowodowało jej atak paniki, albowiem od sprezentowania onego komputra, utrzymuje ja ją  w przekonaniu, że świat  komputrów złowrogim jest i problemów przyczynić może. Wirusami straszenie nie działa, jako, że lekarzem dobrym Ci ona jest i w pracy młodego szamana jako sługę posiada, któren to z wirusami daje gnojek radę, co mi już jeden strach wytrąca z ręki.  Ale NOWA IKONAAA?!  Reakcja była taka : Piotreeeekkk!!!! Jezuuuu!!! coś mi tu tegoooooo!!!! Co toooo???! Ratunkuuuu!!!

 

Taaaaa..... :P  :P  :P  :P  :D  :D  :D  :D  :D  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes:  :rolleyes: ..

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie kusiło Cię, żeby zamiast (za przeproszeniem) rzeźbić w guanie, zgodnie z podejściem Reprap zbudować coś od podstaw?

Bo takie HEVO kosztowało by mniej więcej tyle samo co ten szafirek, a od razu byś po swojemu zrobił.

Takie "killery cenowe" to co kilka miesięcy wychodzą, a po początkowej euforii wychodzi, że wcale nie są takie idealne i trzeba sporo pracy włożyć, żeby działały poprawnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.