Skocz do zawartości

EM-10 Bielik


pietka
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Wczoraj ciąg dalszy zabawy z podwoziem. Wydrukowałem główną goleń i 'zmontowałem'. Dla porównania z golenami od Su35. Niestety są tez cięższe. Sama goleń z amortyzatorem ale bez śrub i pręta waży 44g a cały mechanizm z metalowym (ale krótkim ) podwoziem i piankowym kołem waży 77g. Jest opcja na dodatkowe oszczędności : może z 5-10 g urwe z wydruku bo to co mam jest bardzo solidne. Niestety amortyzator jest wiotki- zaczyna się uginac przy 2.7kg nacisku i jest stały - tzn nie zmienia prawie wartości sprezynowania. To przez to jak poprowadzona jest geometria wahacza. FIrmowy sprezynowy ugina sie dopiero przy 3.2kg i przy maksymalnym skoku przekracza 5kg. Tak więc jest trochę do poprawy.

 

Wydrukowane tez 3 segment kadłuba - na razie testów aby sprawdzić czy zastosowane wzmocnienie jest:

a) drukowane

b) wytrzymałe

c) czy mechanizm pasuje

d) czy cięgno do kierunku jest tam gdzie powinno

e) czy wkręty do drewna zdadzą egzamin w plastiku :)

 

Dobrze że drukowalem taki mały segment (połowa całości ) bo po 3 godzinach wiem ze jest kilka drobnych rzeczy do poprawy. Ale wzmocnienie wewnętrzne działa jak trzeba a i odstępy są wystarczające do montażu i działania wszystkiego.

 

Teraz wiem ze identyczne rozwiązania mogę wykorzystać do montażu głównego podwozia.

 

Wczoraj zacząłem prace wykanczajace nad segmentem nr 4. Tu będzie zabawa z serwem do kółka przedniego. Dam znać jak poszło.

20200426_105314.jpg

20200426_105331.jpg

20200426_105401.jpg

20200426_105433.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, japim napisał:

Niestety amortyzator jest wiotki- zaczyna się uginac przy 2.7kg nacisku i jest stały - tzn nie zmienia prawie wartości sprezynowania.

 

Można utwardzić dając podkładki pomiędzy górny kielich i sprężynę. Tak się robi w modelach aut. A jak za miękko to można poszukać twardszych sprężyn. Wiesz od jakiego modelu te amorki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Granacik napisał:

 

Można utwardzić dając podkładki pomiędzy górny kielich i sprężynę. Tak się robi w modelach aut. A jak za miękko to można poszukać twardszych sprężyn. Wiesz od jakiego modelu te amorki?

Hihi. Wiem. Moi synowie przez przez 3 lata ścigali się samochodami 1:10. Jak myślisz skąd mam te amorki? Niestety nie ma takich dlugich podkładek.  Ja i tak zamocowalem po 2 najmocniejsze sprężyny na każdy.  Jakimś cudem cudem je tam upchnalem ze teraz nie mogę rozebrać :)

 

Edit: ale faktycznie danie 1 sprężyny mocniej scisnietej da lepszy efekt. No cóż.  Będę musiał rozebrać i wydrukować odpowiednie tuleje. A amorki są od Tamiya TT01. Starałem się aby projekt był uniwersalny i staram się korzystać z powszechnie dostępnych i tanich rozwiązań. 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 minut temu, japim napisał:

A widziałeś cenę tych amorków do Revo 3.3?

 

tanio bardzo to nie jest. Kpl 4 sztuki, lekko używane w UK za 19.99. Jak chcesz mogę ściągnąć. Za to same sprężyny w Riku za pare 25-30pln. Zadzwoń niech Ci dokładnie zmierzą. Revo w zasadzie to model pomiędzy 1:10 a 1:9. W żadnym wypadku nie jest w skali 1:8.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Usunąłem cały zbędny plastik. Odchudzilem co się dało. Zaoszczędzilem bagatela 6 gramów.  SZEŚĆ!!!! Z modelu który ważyć będzie ok 3kg...

 

Iteracja 3 prawie idealna. Gorzej jak cały model będzie wymagał tylu prób... :(

 

amortyzator przesunięty zaraz nad kolo. Teraz zaczyna uginac się przy 3.2kg i dochodzi do 5 przy wymaksowaniu ugiecia i to jeszcze przed montażem tulei skracajacych najtwardszą spręzynę. 

 

Miał przyjść drut 4mm ale dostawa nie zostala zrealizowana. Czy teraz trzeba potwierdzać u kuriera dostawę?

 

Z dodatkowych newsów wykorzystałem jakieś punkty na BG i dorwalem turbine FMS V2 pro 70mm z silnikiem 3060 1900kv na 6s za 193zl z wysyłka. 

20200427_213952.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bielik się dalej rysuje.

 

Udało się wyważyć model w excelu. Na chwilę obecną przekroczyłem założone 2.7kg o 40gramów. ALE kadłub ma na razie założone tylko 10% na wewnętrzne wzmocnienia. 

Np segment skrzydła goły i w wersji full wypas ze wzmocnieniami w stylu 3Dlab z FW152H różni się 5metrami filamentu między 11m (wersja goła) a 16m(wersja ze wzmocnieniami) dla całego wydruku.

 

Pobawiłem się trochę przy podwoziu (udało się go jeszcze odchudzić). Koła też są 3D i można drukować felgę + opona + amortyzator w postaci ścięgna z TPU.

Pierwszy wydruk koła wyszedł super - ale wcale nie jest jakoś super elastyczne - mimo, że drukowane z TPU. Mam kilka pomysłów jak to rozwiązać - jutro testy.

Poprawiłem trochę wlot i kanał powietrza - aby przekroje były w miarę równe.

Teraz już wiem, czemu oryginalny bielik - ten który poleciał - ma taki brzydki, kwadratowy wlot-  bo ten z prototypu statycznego jest za mały. W tym modelu też musiałem go powiększyć.

EDF wylądował na samej dupce - będzie bardzo prosty dostęp jedną małą klapką.

Hamulec na chwilę zniknął - ale wróci.

Natomiast Bielik dostał "skrzela" do chłodzenia pakietu. Nie wiem jeszcze gdzie unieścić regulator. Może właśnie jak dam okienko z hamulcem i mocowanie serwa to obok tuż przy powierzchni wlotu będzie sobie leżał i chłodził się ESC. Pytanie czy powietrze chłodzące pakiet wyprowadzić na zewnątrz - np szczeliną pod hamulcem, czy wprowadzić do kanału dolotowego?

 

Skrzydło jest właściwie gotowe do druku - brakuje tylko prowadzenia i wzmocneinia dla rury węglowej 8mm.

 

Pozostało zrobić wewnętrzne wzmocnienia kałuba i można drukować.

 

Wydrukowałem też 2 stateczniki poziome - jutro wrzucę fotki.

Skrzydlo_porownanie.JPG

Bielik_2maj2020_1.JPG

Bielik_2maj2020_2.JPG

Bielik_skrzydlo.JPG

Bielik_ESC_2.JPG

podwozie_5.JPG

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwie sterolotki.

 

Klapa lewego skrzydła.

 

I trochę zabawy z gumą - tfu z TPU . Opona przedniego kółka. Średnica 65mm, szerokość 15mm. Pierwsza drukowana z 3 obwódkami i stałym 5% wypełnieniem szesciokąknym 4/5 lite górne warstwy - masa 12g. Druga opona ma środkowe 10mm szerokości drukowane 1 obwódką i zero wypełnienia - masa 6g. Redukcja fajna ale teraz jest miękka jak... chyba za bardzo pojechałem po bandzie i wrócę do 2 obwòdek i zero wypełnienia w środkowej części. 

20200503_153432.jpg

20200503_153536.jpg

20200503_174833.jpg

20200503_174946.jpg

20200503_174921.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Projekt skrzydła skończony to trzeba było wydrukować. 

 

To co widać waży 105g. Brakuje mocowania serwa, pokrywki oraz zebra u nasady skrzydła które posłuży do mocowania skrzydła do kadłuba. 

 

W ostatniej chwili zmieniłem uzebrowanie wewnętrzne na takie jak w ta152h-  wcześniej było trochę bardziej masywne i wygladalo zbyt masywnie oraz zmniejszyłem średnicę otworów na bagnety z 8mm na 6mm. 

 

Ten największy element nie wchodzi na drukarkę 200x200. Wymagana jest minimum 205x200. Alternatywą jest odciecie i wydruk samego noska u nasady. A sam wlwment waży 52g i drukował się u mnie 7.5godziny.

20200504_193127.jpg

20200504_193106.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie nie lubię wklejenia serw bo to powoduje że model jest swego rodzaju jednorazowego użytku. 

Tak więc skrzydło dostało wklejanie mocowanie serwa i klapkę. 

 

Mocowanie jest do odchudzania bo niepotrzebnie tyle plastiku jest w miejscach gdzie go nie potrzeba...

20200505_105538.jpg

20200505_105525.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robię drugie podejście do wewnętrznego wzmocnienia.

Postanowiłem też wprowadzić dodatkowy podział segmentów kadłuba do "racjonalnego" poziomu.

Pierwotnie miało być ich tylko 7 na dlugości - ale czas druku jednego segmentu to od 7 do 14 godzin.

No i niestety długości segmentów wyszły mi dokładnie 203 mm (3mm na zakładkę) co oznacza, że na większości małych drukarek tego nie da się wydrukować.

 

Wydrukowałem jeden z przednich segmentów (zielony) w całości - wyszło fajnie, ale po wprowadzeniu powyższego będzie jeszcze fajniej.

 

Muszę uporać się też z kanałem na przewody do serw oraz do ESC i silnika w EDF.

Ten drukowany elemen - upraszcza prowadzenie przewodów - ale taki element ciągnący się przez pół kałuba waży 12g a takie kanały są w sumie 4 (2 sterolotki, 2 stery kierunku) co daje 50g właściwie zbędnej masy. Myślę czy nie zintegrować ich z żebrami i zrobić z nich "element" nośny to może to miałoby jakiś sens. Albo wykorzystać pustą przestrzeń w kałubie i bawić się w "łowienie".

 

Na dzień dzisiejszy Bielik jest "rozgrzebany"...

 

Z newsów to zakupiłem pakiety 6S 4000, a turbinka nadal gdzieś plynie.

 

 

Bielik_17maj.JPG

kanaly.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprzątanie Bielika - te segmenty są w 95% gotowe do druku.

Brakuje:

  • cech do mocowania pakietu - będzie szczelina jak w TA152.
  • otworu mocującego skrzydło do kadłuba - skrzydło nasuwa się na rurkę 6mm i do kałuba wchodzi "języczek" który trzeba złapać śrubką lub inną zawleczką...
  • "linie podziałowe" na chwilę obecną są chyba ciut za głębokie i prawdopodobnie się nie wydrukują dobrze - jutro test to zobaczę czy jest OK czt jednak trzeba poprawić
  • powiękrzyć kanał na przewód serwa do sterowania kółkiem przednim (bo po przenosinach jest odrobinę za mały).

 

Bielik_ready_v1.JPG

Bielik_split1.JPG

servo_nos.JPG

 

EDIT: mowa oczywiście o kadłubie - bo skrzydła i stateczniki są już gotowe i wydrukowane :D

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bielik powoli się drukuje. Sekcje od 1 do 6 ( z 15) gotowe.

Turbina już jest w Europie. Jutro muszę  kupić wtyczki Xt90,  bo inaczej nie będę miał jak jej przetestować jak przyjdzie w przyszłym tygodniu. 

 

20200520_214046.jpg

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sobie czytam, oglądam i naprawdę podziwiam, super robota! Ja już raczej do takiego poziomu projektów nie dojdę. Naprawdę jestem pod dużym wrażeniem.

 

BTW: sądzisz, że ten model będzie mieć szanse latać z trawiastego lotniska tzn jakiej wielkości koła będzie posiadał i jaką mniej-więcej prędkość lądowania przewidujesz?

 

Pozdrawiam,

Z

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.