Jump to content
kaszalu

Mikrokuterek z napędem parowym czyli czym popływać RC w ogrodowym basenie

Recommended Posts

Witam Wszystkich !

Poniżej przedstawiam skondensowaną  historię pewnej inspiracji, która zmaterializowała się ostatecznie po wielu metamorfozach w formie miniaturowego kuterka RC do pływania na -powiedzmy - małych akwenach .... :rolleyes:  B)

Napęd parowy oprócz spalinowego i elektrycznego zawsze mnie inspirował i pociągał, wcześniej popełniłem kilka jednostek z napędem parowym - choćby np. duża parowa "Zośka" której budowa opisana jest na PFM ( http://pfmrc.eu/index.php/topic/67460-przepis-na-par%C3%B3wk%C4%99-czyli-jak-sobie-uszy%C4%87-%C5%82%C3%B3dk%C4%99/ ) .

Któregoś dnia wpadł mi w ręce chiński zestaw kociołka parowego wraz z maszynką produkcji "Microcosmosu" - ładny gadżecik , odpaliłem, zadziałało.....  :o

Może by tak zmajstrować coś pod napęd tą "siłownią" ? Gabaryty nie były powalające ( tłok fi 6 mm, skok tłoka 6 mm...) wydajność też , no ale jako że lubię poeksperymentować spróbować warto !!

Najpierw powstała kartonowa wizualizacja projektu który naszkicowałem sobie odręcznie, potem ruszyła produkcja.

Kadłub wykonany jest z hipsu, listewek , puszek po konserwach i innych materiałów odpadowych, pochodzących z produkcji większych modeli.

Radyjko HIMOTO zaadaptowane od modelu samochodu, siłownia.... Siłownia ma jednak  swoja dłuższą historię ! 

Ostatecznie oprócz podstawowej, chińskiej siłowni która mnie zainspirowała, w kuterku wypróbowałem jeszcze trzy inne siłownie parowe wykonane własnoręcznie ( są pokazane w drugim zbiorze fotek ponizej), by ostatecznie zastosować tą czwartą  - ostatnią ! :rolleyes:

Poprzednie miały swoje mankamenty i niedogodności które eliminowałem w następnych krokach. Ostatnia okazała się najlepsza, o dużej wydajności i ostatecznie ta będzie pływała w kuterku. Ale co się naeksperymentowałem to moje - doświadczenia bezcenne. :D  :D

Za dużo więcej nie będę się rozwodził, popatrzcie na fotki i filmy  ! 

Przyjemnego oglądania i może ktoś się skusi na budowę podobnej jednostki.  :) C.D.N.

Więcej z wodowania pokazane jest tu :

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/46400-p%C5%82ywanie-bydgoszcz-i-okolice/page-159

 

Pozdrowienia !

 

Poniżej trzy filmy - próba siłowni, próba w wannie i wodowanie na zalewie koronowskim !

 

https://www.youtube.com/watch?v=mLBrP3wJ-0w

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=NbB4LfcDhYI

 

https://www.youtube.com/watch?v=acTCKrU3DwE

post-3419-0-57967600-1541361299_thumb.jpg

post-3419-0-30872700-1541361308_thumb.jpg

post-3419-0-75117600-1541361318_thumb.jpg

post-3419-0-62425800-1541361342_thumb.jpg

post-3419-0-37297600-1541361353_thumb.jpg

post-3419-0-82540300-1541361363_thumb.jpg

post-3419-0-03815200-1541361414_thumb.jpg

post-3419-0-45182600-1541361434_thumb.jpg

post-3419-0-98433700-1541361454_thumb.jpg

post-3419-0-11534000-1541361482_thumb.jpg

post-3419-0-25553100-1541361497_thumb.jpg

post-3419-0-81499500-1541361523_thumb.jpg

post-3419-0-63435800-1541361537_thumb.jpg

post-3419-0-09368600-1541361556_thumb.jpg

post-3419-0-02793100-1541361576_thumb.jpg

post-3419-0-96276200-1541361617_thumb.jpg

post-3419-0-82149800-1541361645_thumb.jpg

post-3419-0-87219400-1541361693_thumb.jpg

post-3419-0-32689100-1541361715_thumb.jpg

post-3419-0-11688000-1541361744_thumb.jpg

post-3419-0-08864800-1541361760_thumb.jpg

post-3419-0-62547200-1541361776_thumb.jpg

post-3419-0-82348000-1541361797_thumb.jpg

post-3419-0-95536600-1541361816_thumb.jpg

post-3419-0-99710500-1541361836_thumb.jpg

post-3419-0-86832400-1541361852_thumb.jpg

post-3419-0-23680600-1541362021_thumb.jpg

post-3419-0-53434300-1541362032_thumb.jpg

post-3419-0-24612800-1541362053_thumb.jpg

post-3419-0-80734600-1541362068_thumb.jpg

post-3419-0-76610000-1541362081_thumb.jpg

post-3419-0-75879400-1541362097_thumb.jpg

post-3419-0-38680000-1541362121_thumb.jpg

post-3419-0-32341100-1541362144_thumb.jpg

post-3419-0-31988100-1541362156_thumb.jpg

post-3419-0-47657100-1541362175_thumb.jpg

post-3419-0-89154400-1541362216_thumb.jpg

post-3419-0-42385600-1541362235_thumb.jpg

post-3419-0-35647700-1541362253_thumb.jpg

post-3419-0-37843500-1541362274_thumb.jpg

post-3419-0-53692700-1541362286_thumb.jpg

post-3419-0-25532400-1541362301_thumb.jpg

post-3419-0-44477100-1541362323_thumb.jpg

post-3419-0-12679200-1541362340_thumb.jpg

post-3419-0-64643400-1541362352_thumb.jpg

post-3419-0-35194800-1541362374_thumb.jpg

post-3419-0-12492700-1541362391_thumb.jpg

post-3419-0-87734200-1541362403_thumb.jpg

post-3419-0-84825600-1541362418_thumb.jpg

post-3419-0-06065400-1541362434_thumb.jpg

post-3419-0-26369800-1541362450_thumb.jpg

post-3419-0-49368600-1541362677_thumb.jpg

post-3419-0-20100800-1541362712_thumb.jpg

Edited by kaszalu

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jak ze środkiem ciężkości i statecznością poprzeczną tej łodzi, bo kocioł maszyny jest dość wysoki, a i jego zawartość ma pewną masę, trzeba dociążać balastem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spokojne, w trakcie wszystko się wyjaśni ( trzeba dołożyć trochę balastu na stępce , będzie fotka) !

Ten " kurs budowy parówki" jest ekspresowy !!!  :D

post-3419-0-00546100-1541363780_thumb.jpg

post-3419-0-55428400-1541363789_thumb.jpg

post-3419-0-01426700-1541363800_thumb.jpg

post-3419-0-38208500-1541363822_thumb.jpg

post-3419-0-42323100-1541363842_thumb.jpg

post-3419-0-50087400-1541363857_thumb.jpg

post-3419-0-49968600-1541363871_thumb.jpg

post-3419-0-26021600-1541363883_thumb.jpg

post-3419-0-63593500-1541363897_thumb.jpg

post-3419-0-42637400-1541363916_thumb.jpg

post-3419-0-45001100-1541363947_thumb.jpg

post-3419-0-31590100-1541364010_thumb.jpg

post-3419-0-76327500-1541364035_thumb.jpg

post-3419-0-29459400-1541364057_thumb.jpg

post-3419-0-70524600-1541364080_thumb.jpg

post-3419-0-24615300-1541364116_thumb.jpg

post-3419-0-20016600-1541364132_thumb.jpg

post-3419-0-63852500-1541364173_thumb.jpg

post-3419-0-57497000-1541364187_thumb.jpg

post-3419-0-18400600-1541364204_thumb.jpg

post-3419-0-37291000-1541364297_thumb.jpg

post-3419-0-94369500-1541364313_thumb.jpg

post-3419-0-06298900-1541364326_thumb.jpg

post-3419-0-55966500-1541364344_thumb.jpg

post-3419-0-04041800-1541364360_thumb.jpg

post-3419-0-25274900-1541364371_thumb.jpg

post-3419-0-22504000-1541364388_thumb.jpg

post-3419-0-82811700-1541364408_thumb.jpg

post-3419-0-23552800-1541364426_thumb.jpg

post-3419-0-12024200-1541364444_thumb.jpg

post-3419-0-27106300-1541364454_thumb.jpg

post-3419-0-04477700-1541364498_thumb.jpg

post-3419-0-27951700-1541364512_thumb.jpg

post-3419-0-75984600-1541364541_thumb.jpg

post-3419-0-11372300-1541364554_thumb.jpg

post-3419-0-40306600-1541364577_thumb.jpg

post-3419-0-69139900-1541364604_thumb.jpg

post-3419-0-33585100-1541364624_thumb.jpg

post-3419-0-70539900-1541364635_thumb.jpg

post-3419-0-44458800-1541364742_thumb.jpg

post-3419-0-68498600-1541364762_thumb.jpg

Edited by kaszalu
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i fajnie pływa, gratuluję pomysłu, choć wydaje mi się, że na jezioro(fala) to chyba trochę mało wolnej burty?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pływanie działkowo-basenowo-kawowe mikrokuterkiem parowym na otwarciu sezonu 2020..... wprawdzie opóźnionym przez covid, ale lepiej późno niż wcale !!😉

20200711_124323.jpg

20200711_124344.jpg

DSC_1042.jpg

  • Like 1
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękne modele i no fajnie popatrzeć na poszczególne etapy budowy. Ciekawe wykorzystanie podkładek metalowych. Ot, modelarska twórczość. Brawo.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 godzin temu, RomanJ4 napisał:

A może jakiś "U-xxx"... ?

Roman - cierpliwości - U-boot waffe  w przygotowaniu i właśnie ten niebieski akwen będzie miejscem prób, bo na klasycznym jeziorze takie modele są raczej słabo widoczne (patrz filmiki) tak jak ich oryginalne pierwowzory na morzu !!!

Kamera do filmowania podwodnego również w przygotowaniu !! 😉

Załączone filmiki nakręcił podczas pierwszych prób U-boota na zalewie koronowskim kol. Waldek "Waldengerd"  z PFM.

20190929_125005[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak w podpisie pod awatarem :

No cóż - ja to po prostu lubię !! 😀😉

Mów mi Leonardo ! 😜🙃😜

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak renesans miał swojego da Vinci tak my mamy swojego Leonardo z Twoim sercem na dłoni i chęcią pomocy innym.

Share this post


Link to post
Share on other sites
W dniu 13.07.2020 o 22:40, kaszalu napisał:

bo na klasycznym jeziorze takie modele są raczej słabo widoczne (patrz filmiki) tak jak ich oryginalne pierwowzory na morzu !!!

Tak od strony technicznej, filtr polaryzacyjny na obiektywie załatwiłby te refleksy na wodzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaciekawiles mnie skad miałem maszynę parową i co to za materiał na budowę kadłuba, mysl mnie taka męczy czy nie mozna zrobic " elektrycznego rozrusznika maszyny parowej? Mozna by bylo robic wsteczny

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modelarskie maszyny parowe ogólnie mówiąc są nawrotne ( dwukierunkowe)  i jednokierunkowego działania. Zastosowana tutaj jest jednokierunkowa, co nie znaczy że nie może pracować w obu kierunkach , po odpowiednim dostosowaniu rozrządu pary - sam rozrusznik nie załatwi sprawy, pomoże jedynie w przypadku gdy maszyna zatrzyma się po wpłynięciu np, w wodorosty.

Rozrządem pary w maszynach dwukierunkowych rządzi tzw. stawidło, po przesterowaniu którego następuje przestawienie suwaka rozrządu pary w inne położenie i rozruch maszyny w drugą stronę !Ogólnie zasada pokazana jest na rysunku poniżej - przestawienie zaworu  ( reversing valve) powoduje odpowiednie podanie pary na suwak rozrządu i zmianę kierunku pracy maszyny. Oczywiście istnieje wiele systemów nawrotnych i rysunek poniżej jest tylko jednym z nich !

W maszynach jednokierunkowego działania poradzono sobie z tym problemem poprzez zastosowanie śruby napędowej o skoku przestawnym - tam nawet w przypadku gdy maszyna pracuje cały czas w jedną stronę, przestawienie skoku śruby powoduje że jednostka może realizować funkcję naprzód-stop-wstecz.

Ogólnie mówiąc kierunek pozyskania maszyny - kraj środka czyli Chiny !! 😉

Kadłubek wykonany z tzw. "hipsu" ( spieniony i prasowany polistyren w arkuszach) dostępnego w każdej Castoramie ( regał w pobliżu plexi) .

Working_principle_of_steam_locomotive_model.gif

Edited by kaszalu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oczywiscie znam budowę i zasadę pracy maszyny parowej, mnie sie marzy zbudowanie dziwactwa jakim byly parostatki na Missisipi z kołem napędowym. Ale pewnie do napędu trzeba by wybudować maszynę parową.

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By kaszalu
      Witam Wszystkich !
      W zeszłym roku w kwietniu naszła mnie wena twórcza i wystartowałem z budową łodzi przeznaczonej do napędu parowego.
      Jednocześnie chciałem sprawdzić, jak można wykorzystać technologię  "szycia miedzianym drutem i laminowania" stosowaną w amatorskiej budowie dużych łodzi żaglowych do zastosowań modelarskich. Płat sklejki pozostały po takiej właśnie budowie od dawna kusił stojąc sobie niewinnie w kącie .......
      W końcu zostałem pokonany przez to natrętne drzewsko i zabrałem się do roboty !!
      Powstała z tego w mocno rozciągnięta w czasie relacja w innym wątku ( pływanie Bydgoszcz i Okolice), poprzeplatana innymi tematami i trochę trudna w ogarnięciu całości.
      Po namowach kilku kolegów postanowiłem zebrać to wszystko w jedną całość i przedstawić w bardziej skondensowanej, fotograficznej formie monografii  .
      Może się komuś przyda i wykorzysta informacje do budowy swojej łódki przedstawioną metodą !
      Łódź wzorowana jest na kształtach amerykańskich łodzi typu "dory" które cechowała prostota budowy i duża dzielność morska . 
      Jako napęd posłużyła siłownia parowa Saito z silnikiem T1DR-L i kotłem BT1. Sruba ,Raboesch fi 65.
      Zapraszam do przejrzenia zebranej w całość relacji.
      Poniżej opis , fotki i filmy z okresu budowy .
      Pozdrowienia !
       
      Potrzeba 6 pasków zwykłej, liściastej (lepsza) lub iglastej sklejki wodoodpornej grubości  3 - 4 mm o szerokości 50 mm i długości ok 1000mm , kawałek sklejki 6 mm na pawęż i dziobnicę , kawałek sklejki 4mm na dno , trochę drutu miedzianego 1,5mm2 , żywica poliestrowa, trochę tkaniny szklanej . Dla mniejszych łódek może być też średnia lub twardsza balsa ale wtedy trzeba delikatnie wiązać cienkim drutem lub żeglarskim juzingiem aby nie uszkodzić - o czym później  !!
      Burty z pasków sklejki składamy na zakładkę jak to widać na zdjęciach ( uwaga na lustrzane odbicia aby nie zrobić sobie np. dwóch prawych burt  !!!   )- minimalne zakładki ok 10 - 15 mm - i kleimy cyjanoakrylem prowadząc spoinę wzdłuż zakładki  "wężykiem"  ( ważne  dla późniejszego etapu prac !!  ) . Sklejone pasy tworzą jednocześnie na klejeniu grubsze wzdłużniki znakomicie usztywniające konstrukcję . Wycinamy pawęż i dziobnicę, dla chętnych można podciąć nieco pas rufowy burty przy pawęży ok 1/3 długości  od strony dna oraz wciąć "siodełko" na całej długości  górnej krawędzi burty ( widać to na zdjęciach - dodaje lekkości kształtowi łodzi - ale niekoniecznie - łódź będzie wtedy bardziej płaska ) . Kleimy dziobnicę i pawęż do burt cyjanoakrylem jak widać na zdjęciu , tworząc "płaszczaka". 
      Wiercimy po sklejeniu burt, pawęży i dziobnicy otwory montażowe fi 2,5mm wzdłuż krawędzi pawęży i dziobnicy oraz burt- ważne - nie za blisko krawędzi bo można rozerwać sklejkę przy dalszym montażu !! Odizolowany wcześniej drut miedziany tniemy na odcinki ok 60 - 70 mm . Przeciągamy przez wykonane wcześniej otwory montażowe, "szyjemy "sklejkę i skręcamy jak na fotce szczypcami ściągając "z czuciem "aby nie ukręcić ale dość mocno.DRUTY SĄ KONIECZNE - BEZ NICH KONSTRUKCJA NA SAMYM KLEJU SIĘ ROZJEDZIE NA DALSZYM ETAPIE PRAC !!   Metoda jest skuteczna także do budowy normalnych łodzi - uszyłem sobie taką łódkę żaglową ze sklejki 6 i 8 mm dla 4 osób  !  Wycinamy szablon wręgi środkowej ( szerszy od planowanej szerokości łodzi ok 10 - 15% z uwagi na odsprężynowanie materiału !!) z występami do pochwycenia burt. Teraz kąpiel "płaszczaka" w wannie z gorącą wodą , wstawienie wręgi środkowej " z czuciem" po przynajmniej 10 min moczenia - potrzebna druga osoba ! - ustawienie kadłuba i wręgi i znowu na 10 minut do wanny . Tu uwaga - klejenia krawędzi dziobnicy i pawęży z uwagi na występujące naprężenia mogą zacząć miejscami  puszczać, ale tym się nie przejmujemy - miały tylko znaczenie pomocnicze na etapie przygotowania  montażu - teraz funkcję wytrzymałościową i kształtującą przejmują miedziane szycia drutem !! Wstawienie środkowego szablonu elegancko podnosi i wygina linię burty,  dna  oraz  kształtuje łódź - po namoczeniu szablon nawet nie wymaga mocowania, pamiętać należy tylko o symetrycznym ustawieniu rozporu i innych elementów aby nie zwichrować kadłuba łodzi !!! Tak są do dzisiaj wykonywane amerykańskie "dory" które cechowała duża dzielność morska ( rybacy musieli na nich wytrzymać na wzburzonym  morzu po 10 - 12 godzin łowiąc na haki dorsza , zanim zebrał ich statek baza    !! ). Teraz suszenie przed dalszym procesem technologicznym - minimum 24 godziny, można 48 ( lepiej ) - w tym czasie dłubiemy co innego    ! Jeszcze tylko info po co spoina zakładek wężykiem - bo nie pęka przy dość mocnym wygięciu i rozchyleniu burt - sprawdzone i przetrenowane !!
      Technologia , niezbędne narzędzia , kleje oraz wspomagające dzieło tworzenia płyny energetyczne na fotkach poniżej , ciąg dalszy nastąpi ....           
      Czas trwania poniższego etapu - 2 wieczory po 1,5 - 2 godziny - nie bujam !!! 

      Część 2.
      Ciąg dalszy prac przy kadłubie ! 

      Część 3 .
      Wytrzymujecie ?
      Obróbka kadłuba !

      Część 4 .
      Idziemy do przodu !

      Część 5 !
      Coś zaczyna się wyłaniać !

      Część 6 .
      Zamykamy kadłub !

      Część 7.
      Kadłuba ciąg dalszy !









































































































































































    • By petrzmax
      Witajcie!
      Chciałbym Wam dzisiaj pokazać coś, co jest mało znane w Polsce - Pop Pop boat. Łódki tego typu były bardzo popularne wiele lat temu w Kanadzie, a dzisiaj mało kto o nich pamięta. (W Polsce niewiele osób o nich słyszało) Jest to łódka z najprostszym możliwym silnikiem parowym (bez ruchomych elementów) zrobionym np. z puszki po napoju. Wystarczy ogrzać silnik np. świeczką i całość zaczyna działać.
       
      Pokaz tego jak działa macie w filmie poniżej, a i przy okazji poradnik jak ją wykonać
       

       
      Potrzebne materiały:
      - Puszka po napoju
      - Butelka, lub inny materiał unoszący się na wodzie
      - Słomki (najlepiej 3)
      - Świeczka
      - Klej epoksydowy
       
      Oczywiście korpus który zrobiłem to najprostszy możliwy, można zrobić o wiele lepszy, ładniejszy i zastosować taki silnik.
       
      Parę lat temu próbowałem zbudować większą łódkę - korpus wykonany z depronu, a na pokładzie trzy takie silniki. Niestety nie przewidziałem że każdy chodzi w swoim tempie i pływała ona w kółko. Niestety nie mam nigdzie jej zdjęć.
       
      Mimo wszystko mam nadzieję że jeżeli ktoś nie słyszał o takim silniku, to może zainspiruje go to do zbudowanie ładnego modelu. Wystarczy dodać odbiornik i serwo do sterowania kierunkiem i już mamy bardzo prosty model który ma swój urok, ponieważ wydaje dość niecodzienny dźwięk.
       
      Tutaj jeszcze kilka zdjęć modeli z silnikiem działającym na podobnej zasadzie:
       

       

    • By petrzmax
      Witajcie!
      Nie wiem czy to odpowiedni dział, ale... chciałem Wam się pochwalić silnikiem parowym który zrobiłem jakiś czas temu. Głównie z rurek 8 i 10 mm dostępnych w sklepach budowlanych. Główny tłok odlałem z ołowiu, a tłok zaworu to rurka o mniejszej średnicy. Zaprojektowałem go sam w Inventorze.
       

       
      Jeżeli to nieodpowiedni dział, to wybaczcie, dawno mnie tutaj nie było
       
       
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.