Skocz do zawartości

Ciche tłumiki do 2T i 4T


Marek_Spy
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Ktoś coś wie.

Silnik można wytłumić w zasadzie tylko kosztem jego mocy .Czyli musimy dołożyć do silnika większy tłumik niż silnik potrzebuje i w tym większym tłumiku wykonać osobna komorę którą trzeba wypełnić niepalnym materiałem tłumiącym. Najlepsza jest metalowa wata np ze zmywaka do garnków. Kiedyś były w sprzedaży metalowe wiórki do cyklinowania i one tez się nadawały.

 

Niektórym kolegom to co piszę może się wydać  nieprawdziwe i śmieszne, ale  temat sprawdzony jest już bardzo dawno.

Taka wata tłumi silnik radykalnie, ale też motor bardzo traci na mocy i należy pamiętać, że jeżeli taki wytłumiony tłumik połączony jest ze zbiornikiem wężykiem, to należy skręcić troszkę dopływ paliwa do gaźnika.

 

Czasem wystarczy tylko zwiększyć wielkość tłumika bez wypełniania ale to trzeba sprawdzić doświadczalnie.

Jeżeli ktoś nie wierzy, to niech sobie zastosuje rurę rezonansową od silnika o poj 15cm3 do motorka 3,5 cm.

zjawiska rezonansu nie uzyskamy, ale  motorek  zostanie wytłumiony radykalnie.

Pomaga także elastyczne montowanie silnika i tłumika w modelu a także samego kadłuba modelu pianką lub gąbką, ale w lotniczych modelach to dość trudne. W łódkach kl. FSR stosowane na co dzień. Taki kadłub działa przecież podbnie jak pudło od gitary.

Mamy w naszych łódkach problemy z z głośnością, bo obowiązuje granica 80 dB i czasem trudno jest nie przekroczyć tej granicy więc doraźnie stosuje się czasem takie " patenty " z watą czy wiórkami.

Niektórzy stosują dość egzotyczne pateny. Np przywiązują na końcu rury łyżkę stołową tak ,żeby skierować wylot spalin w przeciwną stronę niż decybelomierz . Mozna też zmniejszyć średnicę wydechu ale to też powoduje strate mocy.

 

W sumie tłumienie hałasu to dość trudny temat, ale można ten hałas pokonać :)

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A oczywiście ze trudny bo zatkanie to nie tędy droga. Niestety nie mam możliwości toczenia bo bym się pobawił i zrobił tłumik wielokomorowy. Kilka lat temu będąc na Żar widziałem katanę 50 i myślałem ze to elektryk a tam był Osmax 46 z jakimś kwadratowym tlumikiem.

 

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A oczywiście ze trudny bo zatkanie to nie tędy droga....

 

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka

A dlaczego nie?

Przecież tego wypełniacza nie potrzeba aż tak wiele, a silnik lotniczy w sumie jaki by on nie był i tak ma zapas mocy.

 

Ja mam skrzywienie  na tzw "wyczyn" i u nas faktycznie cokolwiek w tłumiku powoduje spadek mocy. Nawet trochę nagaru, który zbiera się w rurze.

Więc jeżeli nie ma "wyczynu" to można spokojnie wrzucić trochę waty, tylko trzeba uważać, żeby nie dostała się do motorka, bo taka wata motorkowi za bardzo nie służy :)

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle ze wysadzanie waty w malutki tłumik osmaxa trochę mija się z celem myślałem o wstawieniu tulei a co wewnątrz siatki i rury . kiedyś były motocykle MZ DDR i tych słychać nie bylo, ogólnie da się taki tłumik zrobić ale trzeba mieć co najmniej tokarke

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy czy ktoś spotkał konstrukcje cichego tłumika ? Kiedyś na Żar widziałem Katane S50 i w pierwszej chwili myslałem że to elektryk. Po wylądowaniu okazało sie że jest tam OSmax 46 i taki kwadratowy tłumik chyba Pitts. Może ktoś coś wie ?

 

Szukasz gotowego tlumika, czy tlumik chcesz sam wykonac? Pytam, bo:

  • W pierwszym przypadku zdaloby sie wiedziec, o jaki silnik konkretnie chodzi, by nie szukac mozliwych produktow w ciemno.
  • W drugim przypadku istnieje kilka zasad konstrukcji tlumikow, w ktorych to ilosc (u nas obecnie tlumiki trzykomorowe to standard) i wielkosc poszczegolnych komor definiuje sie zaleznie od pojemnosci posiadanego silnika. Ale dotyczy raczej silnikow niewyczynowych. Gdzies mam ksiazke na ten temat i musialbym poszukac, jesli istnieje taka potrzeba *. Natomiast jesli w Twoim wypadku chodzi o wyczyn, trzeba siegnac po tlumik rezonansowy i obliczyc go dopasowujac do posiadanego silnika - tutaj pytaj Andrzeja, bo ja sie wyczynem nie zajmuje.

 

* A! O tym juz bylo i wlasnie znalazlem (post #14):

http://pfmrc.eu/index.php/topic/32569-t%C5%82umik-rurowy/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden z tych silników nie jest przystosowany do tłumika rezonansowego.

Pierwszy OS jeżeli jakimś cudem wejdzie w rezonans  to się po prostu  rozleci. Bo to delikatniutki motorek jest.

I trzeba sprawdzić czy przypadkiem tłok w górnym położeniu nie odsłania okna wydechowego tak jak np ruska KOMETA, ponieważ wtedy całkiem o "rezonansie" można zapomnieć.

 

Drugi to czterotakt więc siłą rzeczy także "rezonasować" nie będzie :).

 

Jak, tak bardzo zależy Ci na cichej pracy , to wykonaj sobie coś takiego jak na zdjęciu.

Ja silnik na tym tłumiku uruchamiam  sobie czasem w mojej kanciapce, i piętro wyżej w ogóle go nie słychać. Czuć za to, to już jak najbardziej :).

Ale to raczej przyjemny zapach jest.

A.C.

post-197-0-57558700-1550573456.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic tam nie ma. I tłumi jak dla mnie, dokładnie.

Można jak pisałem wrzucić na tył tłumika trochę waty, ale moim zdaniem to już przegięcie będzie,

Na tym tłumiku w sumie prostym do wykonania ten silnik na prawdę cicho i dobrze  pracuje. Liczy się pojemność tłumika i średnica wylotu spalin.

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic tam nie ma. I tłumi jak dla mnie, dokładnie.

Można jak pisałem wrzucić na tył tłumika trochę waty, ale moim zdaniem to już przegięcie będzie,

Na tym tłumiku w sumie prostym do wykonania ten silnik na prawdę cicho i dobrze  pracuje. Liczy się pojemność tłumika i średnica wylotu spalin.

A.C.

Dziękuję Andrzeju.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek_Spy napisał: ..."Fajnie ale jakieś propozycje dla mnie ?"...

 

 

 

Proponuję abyś Marku zaczął coś modelować ;) od pisania modeli nie przybywa i umiejętności budowania również :)

Dobre

 

Wysłane z mojego K6000 Pro przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja propozycja jest taka:

Skręć sobie gdzieś kawałek cienkościennej rurki mosiężnej  od prysznica do tego kawałek mosiądzu, żeby wykonać łączenie z silnikiem jak na zdjęciu.

Ładnie sobie ten kawałek wyfrezuj, powierć, polutuj na sreberko. Dodaj odpowiednie dwa  "kapturki" z PA6 na końcach i masz tłumik. Nawet nie trzeba tego jakoś specjalnie łączyć wystarczy dokładna obróbka i punktak. I masz cichy tłumik.

Proste jak precelek :)

Taki sam jak do OSa, mam też do MVVSa 2,5 i ten jest jeszcze cichszy.

Zdjęcia zrobię wieczorem celem pokazania jak wykonać taki elegancki tłumiczek. :)

 

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.