Skocz do zawartości

"replika" modelarskiego silnika benzynowego felgiebel


yarun

Rekomendowane odpowiedzi

Grzesiek podleje się nitrem i będzie kręcił jak cmb ??

ja wreszcie dorwałem konkretne frezy do stali i robota teraz idzie 5x szybciej jutro myślę że coś pokarzę jak frezuje się stal u mnie z parametrami 9000rpm i 910mm/min 

bajka polecam te frezy każdemu firmy tools siechnice koło wrocławia 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 20.10.2020 o 16:53, piotr28 napisał:

Dzwięk fajny,ale mnie wnerwia jak patrzę na takich gości ,którzy odpalają silnik z tak masakrycznie źle ustawionym śmigłem? 

Aż się prosi żeby go za łapę złapało śmigło..

 

Dziwna mentalnosc zeby komus szkody zyczyc!

  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Andrzej Klos napisał:

zeby komus szkody zyczyc!

Andrzeju,

Piotr nic takiego nie napisał !!! chyba nie zrozumiałeś sensu

W dniu 20.10.2020 o 08:53, piotr28 napisał:

Aż się prosi żeby go....

uruchamiacz tego silnika prosi sam siebie swoim zachowaniem aby go to śmigło złapało

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 minut temu, d9Jacek napisał:

Andrzeju,

Piotr nic takiego nie napisał !!! chyba nie zrozumiałeś sensu

 

A jak to inaczej odebrac?

 

Moglby napisac np: "Troche fujara, niewiele brakowalo a palce by uszkodzil" 

 

I czemu za niego odpowiadasz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, d9Jacek napisał:

uruchamiacz tego silnika prosi sam siebie swoim zachowaniem aby go to śmigło złapało

Dokładnie o to mi chodziło a nie o to żeby komuś źle życzyć Andrzeju.....

Jak widzisz Jacek złapał sens mojej wypowiedzi,Ty nie...A co do rzeczonego ustawiania śmigła, silniki to nie są zabawki.Takie odpalanie jak na filmie grozi tym że któregoś razu ,odpalający może nie zdązyć zabrać ręki i o tragedię nie trudno..Takie zachowania widać nawet przy dużych modelach z silnikami benzynowymi.Śmigło ustawione kiedy zaczyna się kompresja w silniku w pozycji 10:20 i próba odpalenia..Oczywiście za dolna łopatę.Wystarczy się chwilę zastanowić że ruch jaki robimy aby przerzucić śmigło przez kompresję jest trudny do wykonania i możemy nie zdążyć zabrać ręki od następnej łopaty.

Miałem nadzieję że choć jeden młody człowiek ,który zajrzy do tego tematu zastanowi sie że tak jest źle i zapyta na forum jak to powinno prawidłowo wyglądać.Bo nie mało nawet tu na forum filmów z pocietymi palcami od śmigła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cieszy mnie Panowie że wreszcie wywiązała sie jakaś dyskusja szkoda że lekka wojenka jednak mam nadzieję że wszystko jest ok

obiecałem że pokażę jak frezuje sie stal z parametrami dla mnie niewyobrażalnymi oto link do mojego facebooka gdzie są wstawione filmy z wczoraj 

 

 

dodam że frez glina made in china wykonuje max 6 szt a czasem żadnej a ten wykonał 28 szt z takimi parametrami i jeszcze dość nie ma  !!!  uwierzcie mi ci co frezujecie warto dołożyć te 15 zł i nie piepszyc się z robotą bo idzie to przynajmniej u mnie 4x szybciej niż gównianą chińszczyzną 

parametry trochę zmniejszyłem z 1,2mm bokiem do 0,8 żeby wrzeciono nie przysiadało obrotami jednak 2,2kw to mało 

 

co co dalszych prac to jutro przyjeżdża mój zmieniacz narzędzi czyli tata i jedziemy z przeciwwagami to wałów a ja będę mógł wykończyć piasty na tokarce 

rozmawiając z Panem Rafałem technologiem toolsa stwierdził że jestem pierwszą osobą narzekającą na przyspieszenie procesu obróbki na maszynie ? bo jak robiłem lipnym narzędziem to ja na tokarce zdążyłem np 2 piasty obrobic a frezarka dalej dziobała teraz 2 obroty na pięcie i czeka na zmianę narzędzia tak to można pracować 

 

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

dawno nic nie pisałem i niektórzy z kolegów domagali się abym ujawnił co tam wyczyniam na warsztacie

więc ciąg dalszy walki z elementami stalowymi czyli przeciwwagi wałów oraz same wały i również teraz nie obywa sie bez kłopotów 

od początku zacznę cylinder i wał wstępnie miały być azotowane jednak po długich rozmowach z szefem hartowni w zielonej górze okazało się że co bym nie robił czy hartował czy azotował to i tak się to mocno pognie z racij cienkich ścianek a że 42 wały już wykonałem ze stali 38hmj czyli tej do azotowania to szukałem przez długi czas co tu zrobić żeby uzyskać jakąś kolwiek twardość a zarazem nie pokrzywić wałów więc z pomocą przyszedł piec odlewniczy i rozmowy z szefem hartowni i udało mi się zahartować wały u mnie w warsztacie do twardości 50hrc co jak dla tego silnika wystarczy w zupełności a dla czego? a no dla tego że w książce nigdzie nie ma wzmianki o hartowaniu wału oraz cylindra jedynie napisane jest aby wykonać go z dobrej stali co w dzisiejszych czasach jest bardzo kłopotliwe bo dobrych stali jest multum tylko w stanie zmiękczonym więc obróbki termicznej pominąć się nie da 

 

IMG-20201118-WA0002.thumb.jpeg.b963164164eb61c2e54660bf8d811985.jpeg

 

IMG-20201118-WA0000.thumb.jpeg.a17cca09e06d25ca2cb5b2a3c1c85c06.jpeg

 

więc wały już są pohartowane i znów kolejny problem tym razem ze szlifowaniem jak maszyna nie ciągnie stożka to znów w jakiś sposób trzeba wyprostować to co temperatura pokrzywiła ostatecznie seria walów do pojemności 15ccm jest gotowa musze je jeszcze poskładać do kupy i wyszkiełkować czarne naloty z oleju 

 

 

 

 

 

kolejną ciekawostką są przeciwwagi aby uniknąć hartowania poszedłem w stal 40hm+qt czyli juz mam twardość w okolicach od 32 do 40hrc co nie jest proste przy obróbce na frezarce z racji twardości szybko tępią się frezy nawet te z toolsa ale w efekcie końcowym jest super czop korbowodu ma tylko 0,009mm naddatku co da radę dopolerować odpowiednim docierakiem i pastą diamentową 

 

 

IMG_20201116_184312.thumb.jpg.534ae49ffd24bff53ec792ec07e2ecb9.jpg

 

IMG_20201116_184341.thumb.jpg.139d163b2d87fa8714ef7fb2e86f81d9.jpg

 

IMG_20201116_184407.thumb.jpg.a92d76f2fdd5506c223f83ffefbfeb67.jpg

 

w jakiś mądry sposób trzeba było ustawić szlifierkę tak aby stożka nie szlifowała a jeśli już to jak najmniejszy 

 

 

 

 

 

IMG_20201119_224152.thumb.jpg.8a36dd7013726adea515f7b3ca670cf2.jpg

 

IMG_20201119_224133.thumb.jpg.588f422b6fd7d1edf0369278780b2749.jpg

 

 

i na koniec tych zmagań mam coś ładnego czyli dokończone śmigła które obiecałem wstawić  mam na chwilę obecną średnicę 250mm oraz 210 w dwóczh rodzajach kształtu łopatki oraz z róznymi skokami 

 

IMG-20201119-WA0003.thumb.jpeg.b4ef6d3617883e946e364972f855e483.jpeg

 

IMG-20201119-WA0005.thumb.jpeg.5e4a736823a36278a0008da045bb3d82.jpeg

 

 

i mam jeszcze deser ne dalej jak w środę może czwartek dostałem zapytanie na allegro odnośnie śmigła o wymiarach 210 x 160 i kompletnie nie wiem co gosciowi odpisać mogę liczyć na waszą pomoc? zerknijcie na fotkę jak osobiście spadłem z krzesła czytając to co napisał kolega ze sklepu modelesklep ujął to jako kwintesencja dzisiejszego modelarstwa  jedynie mogę stwierdzić ręce cycki opadają 

 

Screenshot_20201119_180035_pl.allegro.thumb.jpg.d5266dfe891bfaf426f57101604722b6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20201119_225953.jpg

IMG_20201119_230027.jpg

IMG_20201118_213301.jpg

IMG_20201118_213251.jpg

IMG_20201026_205553.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie nie tylko ja się wziąłem do roboty Kazik również nie próżnuje  wraz z wnuczkiem :) 

jest to ten sam silnik który trzymałem w ręce jak byłem w odwiedzinach u kolegi Kazimierza Karugi  to też z nim jeździliśmy lokomotywą parową w ogrodzieńcu 

 

https://www.facebook.com/100001061556080/videos/pcb.3701137549931594/3701131543265528/

https://www.facebook.com/100001061556080/videos/pcb.3701137549931594/3701135339931815/

  • Lubię to 1
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wiadomo dzieje się na warsztacie dużo i to równocześnie do południa szlifowanie pierscieni po południu walka z wałami i nie inaczej było dzisiaj po wytoczeniu wałów do najmniejszego z silników przyszedł czas na ich hartowanie a tego jeszcze nie pokazywałem więc prosze bardzo piec odlewniczy da się również wykorzystać jako piec hartowniczy ;)  w wypadku wałów spisał się idealnie podejrzewam że z cylindrami będzie gorzej bo się nie zmieszczą do środka  

https://www.facebook.com/kamil.d.jarek/videos/3720823371296345

 

wczoraj poszperałem trochę po youtube i trafiłem na taki film 

16:20 zaczyna sie ciekawy temat czyli to że pierścień powinien być do hartowania rozszerzony o 15% co widzę po raz pierwszy a kolejny temat to sposób hartowania 100% partyzantka co dla mnie jest średnio wiarygodną metodą więc nasuwa sie pytanie czy któryś ze specjalistów coś może się w tym temacie wypowiedzieć? chodzi mi o 15% rozszerzenia i sposób hartowania przedstawiony na filmie

Jacku patrzyłem w książce od  Ciebie i przyrząd do hartowania tam przedstawiony jest dla mnie bardziej wiarygodny jednak mój rosyjski niemal że nie istnieje to nie wiem czy coś o rozszerzaniu i o ile % przed hartowaniem podają koledzy rosjanie jutro również zweryfikuję to w książce felgiebla 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

panowie czytacie o moich poczynaniach na warsztacie więc może to was zainteresować z pomocą kolegi Jacka odświeżyłem technologię z przed lat i są efekty a że znalazłem dobre źródło materiału to żal było by nie podziałać w temacie listewek i jest pierwsza seria listewek które zamówił Grzesiek 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

dziś udało mi się poskładać do kupy wały do silnika 15ccm 

przeciwwagi są wprasowane na wcisk w planie mam jeszcze punktowe złapanie przeciwwagi do wału tigiem 

 

oprócz silników działam jeszcze w jednym ciekawym modelarskim temacie ale to niebawem bo trzeba będzie stworzyć nowy temat tym razem odnośnie samolotów 

IMG_20210114_161409.jpg

IMG_20210114_161415.jpg

IMG_20210114_161422.jpg

  • Lubię to 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

nie ma co ukrywać bo wszystko się już wydało że w weekend spotkałem się z kolegami z warszawy Mariuszem Jackiem oraz Błażejem i jak by nie było dzień był za krótki na to wszystko a czas jakimś dziwnym cudem przyspieszył tak bardzo że po spojrzeniu na zegarek zrobiła się godzina 17 

najważniejsze dla nim to że w końcu miałem w rękach oryginał książki Alfreda Felgiebla opisujący budowę silnika który wykonuję oraz światłokopie rysunków takie skarby są dla mnie jednymi z cenniejszych :) 

IMG_20210206_140218.thumb.jpg.6788c7752b2c2ec3366762b74b7afc0b.jpg

 

IMG_20210206_135155.thumb.jpg.327051169d8a24c4f0166eaaeed3d564.jpg

 

IMG_20210206_140136.thumb.jpg.ee9dfc928d7304216d6ffa3c92209a3c.jpg

 

IMG_20210206_140141.thumb.jpg.3e459a1ece09d5a1de218c8473e73b4c.jpg

 

oraz równie cenny skarb który podarował mi w prezencie kolega Jacek 

503114791_Thaler-Selbstbau-von-Benzinmotoren-fr-Flugmodelle-Motor-Flug-Modell-Sport.thumb.jpg.fb1e604667ad91d8946ceab96012d3ac.jpg

 

oprócz tych skarbów przywiozłem niemal że 1000 fotografii książek o tematyce silnikowej które miał w swoich zbiorach Jacek równie cennych gdyż te książki są dostępne jednak bardzo trudno je dorwać więc posiadanie ich w takiej formie jest równie cenne 

 

IMG_20210206_144401.thumb.jpg.f549ba8864e242985f88fada6aebf794.jpg

 

IMG_20191031_115616.thumb.jpg.9c74d74d289bd82c228f4772b6359e4d.jpg

 

IMG_20210206_144711.thumb.jpg.d471fbe65019edccef0d00f1a100db53.jpg

 

jak wiadomo odwiedziłem również Mariusza i widziałem na żywo postęp prac przy simie wtedy frezowały sie kanały w tulei cylindra oraz miałem w rękach słynną kokilę ? 

 

IMG_20210206_115459.thumb.jpg.7a5fa0bcc9e135ea6ac4acc11781eb97.jpg

 

IMG_20210206_115623.thumb.jpg.4abf15cc3dff5025f472855348c95cc4.jpg

 

IMG_20210206_115302.thumb.jpg.7910e1135a425ddd7c0b5c2d0c6a1954.jpg

 

i na sam koniec parę ciekawych silników z kolekcji Jacka 

jeden z nich amerykański jest bardzo ciekawą konstrukcja wykonaną w 100% z aluminium bez wewnętrznego chromowania gładzi cylindra 

IMG_20210206_131808.jpg

IMG_20210206_133819.jpg

IMG_20210206_133826.jpg

IMG_20210206_133909.jpg

IMG_20210206_133913.jpg

IMG_20210206_134036.jpg

IMG_20210206_134041.jpg

  • Lubię to 4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.