Skocz do zawartości

Mój pierwszy motoszybowiec


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

 

Na początek chciałbym powiedzieć, że w dziedzinie RC jestem totalnie zielony :). Po przeczytaniu wielu postów i opisów w internecie wiem, że pierwszy model powinien być czysto do nauki, dlatego od znajomego, którego ojciec zajmował się modelarstwem zakupiłem za niewielkie pieniądze poniższy model.

post-22270-0-92130800-1575322975_thumb.jpg

Rozpiętość skrzydeł to 1200 mm długość kadłuba 720 mm masa w stanie obecnym 425 g. Poniżej miniatury tego w co jest obecnie wyposażony

post-22270-0-29976800-1575323018_thumb.jpg

post-22270-0-68867100-1575323052_thumb.jpg

post-22270-0-26594600-1575323063_thumb.jpg

post-22270-0-72520200-1575323079_thumb.jpg

post-22270-0-76491300-1575323041_thumb.jpg

post-22270-0-56107100-1575323090_thumb.jpg

post-22270-0-62884600-1575323100_thumb.jpg

post-22270-0-80639300-1575323115_thumb.jpg

post-22270-0-39150100-1575323124_thumb.jpg

 

Z tego co wiem do pełni szczęścia brakuje mi nadajnika/odbiornika oraz zasilania. Drodzy koledzy i koleżanki z tego co widziałem do modeli podobnych do mojego jak RMS Vent proponują pakiet LiPo 3S / 1300-2100mAh z tym, że to jest do modeli o rozpiętości skrzydeł 1800 mm, doradźcie proszę jakie zasilanie dobrać do rozpiętości 1200 mm + ładowarka.

 

Aparatura: tu o ile się nie mylę potrzebuje min. 5 kanałową aparaturę, a chciał bym na nią wydać jakieś 300-400 zł czy możecie doradzić do w tych pieniądzach co można kupić i to chyba, żeby najlepiej była 6-cio kanałowa przyszłościowo . Wiem, że temat jest dla większości banalny ale jako żółtodziób nie posiadam odpowiedniej doświadczenia w tej materii i nie ukrywam, że liczę na Waszą pomoc.

 

Z góry dziękuję za pomoc :|)

 

post-22270-0-92130800-1575322975_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj,

Podejrzewam że odpowiedni akumulator dla Ciebie to pojemność 1300-1500 mAh.Przede wszystkim najpierw zmierz w kadłubie ile jest miejsca na pakiet i czy podane przezemnie pojemności zmieszczą się tam.Wejdz na stronę sklepu modelarskiego i przy akumulatorach są podane wymiary oraz waga-porównaj czy wejdą.To po pierwsze.

Po drugie-ta zielona płytka owinięta taśmą samoprzylepną to odbiornik-prawdopodobnie  "para"do nadajnika z zestawu-czyli model był do kupienia w wersji RTF -z nadajnikiem,odbiornikiem i resztą wyposażenia.

Po trzecie-ta czerwona płytka to regulator obrotów,zanim cokolwiek zaczniesz podłączać to kup koszulki termokurczliwe,moga być przezroczyste  i zaciągnij na całą płytkę,bo w takim stanie jak teraz gdzie wszystkie wnętrzności wystają gołe,aż się prosi o zwarcie,choćby z stalowym popychaczem serwa i będziesz miał snop iskier i wszystko spalone do imentu.

Dobrze by było żebyś odczytał jaki tam jest model silnika(z korpusu) wtedy bedzie można sprawdzić co to za gagatek,jakie prądy pobiera i jakie kręci śmigła.

Nie przejmuj się że to o co pytasz wydaje się banalne-po to jest to forum,żeby sobie wzajemnie pomagać,uczyć się itd.Normalna rzecz.

Pozdro.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jesteś całkiem zielony a latać chcesz zacząć sam (bez doświadczonej osoby która Cię pokieruje/pomoże na początku) to proponowałbym zakup jakiegoś szybowca z elektronicznym wspomaganiem lotu (automatyczne poziomowanie/stabilizacja lotu)

Innym wyjściem jest ćwiczenie odruchów w symulatorze na komputerze (nie zawsze to się sprawdza, ale warto spróbować).

Bez tego ten model długo nie pożyje - pierwsze loty zazwyczaj kończą się po kilku sekundach mniejszymi lub większymi uszkodzeniami. Model który kupiłeś ma silnik z przodu więc (w przeciwieństwie do szybowców z napędem pchającym) jest bardzo narażony na uszkodzenie zespołu napędowego (prócz zwyczajowego uszkodzenia kadłuba i wyrwania skrzydeł z mocowania)

 

W mojej opinii samodzielne początki tylko z modelem wyposażonym w elektroniczne wspomaganie lotu (ze względu na powszechną dostępność i przystępność takich rozwiązań, najczęściej z możliwością stopniowania tego wspomagania przełącznikiem na aparaturze)

 

W dalszej kolejności zakup aparatury 7-kanałowej (jeśli chcesz latać motoszybowcami z pełną możliwością sterowania wszystkimi powierzchniami sterowymi)

 

Gotowym w miarę przystępnym cenowo produktem z elektronicznym wspomaganiem początkujących jest np. to:

https://www.rchubiq.eu/volantex-rc-ranger-750-samolot-z-zyroskopem-767-2-rtf-p-774.html

 

Mam nadzieję że ten link nie łamie zasad :) sklep reklamuje się na stronie więc chyba będzie OK.

Nie widziałem go na żywo ale latałem innymi szybowcami volantexa i są jak na swoją cenę bardzo dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

Piotr28 regulator jak widzisz jest włożony zaraz za silnikiem w styropian ale dla bezpieczeństwa owinę go w koszulkę, baterię sprawdzę w sklepach jaki ma wymiar bo w kadłubie jest miejsce na baterie (drugie zdjęcie od góry). Wieczorem podeśle oznaczenia z silnika.

 

Zipp ja już ćwiczę na symulatorach i wiem, że to nie wszystko a co do tego modelu to kolega od którego mam ten model ma też Easy Surfera ale w gorszym stanie. Zdaję sobie sprawę, że z uwagi na silnik z tyłu jest to dla mnie lepszy wybór i teraz nie wiem co zrobić :). Może umieszczę tu zdjęcia tego drugiego modelu i mi doradzicie. Ale tak czy siak aparaturę kupić muszę, tylko mam pytanie dlaczego 7 kanałową?

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli to jest Omega ? to aku 1300 będzie aż za duży - 900 nawet wystarczy. Do nauki jest trochę trudny. Być może mój był jakiś trefny ( czwarty model którym latałem ), ale czasem w zakręcie wpadał w korek i zrobiłem nim dwa jedyne mocniejsze krety jakie kiedykolwiek zrobiłem na szybowcach :) Niby się przyjemnie prowadził, ale pomimo prawidłowego wyważenia jak był w zakręcie i jakiś podmuch dostał to korek od razu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli ta zielona płytka to odbiornik - to gdzie masz nadajnik , czyli model nie kompletny kupiłęś

W tym przypadku przypadku musisz kupić proste radio z odbiornikiem na początek

Przed kupnem trzeba było sprawdzić model - czy działa silnik i regulator - po zdjęciach widać że model był dużo latany i naprawiany, na początek lepszy model z tylnym napędem - ochronisz silnik przed uszkodzeniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Sławek

Odnośnie aparatury i dostępnych kanałów do wykorzystania. 

W Twoim przypadku, załóżmy że każde serwo podłączysz pod osobny kanał, wychodzi faktycznie 5 kanałów
Czyli lotki + ster kierunki i wysokości + silnik = 5 kanałów.

Jeśli lotki podłączysz do jednego wspólnego kanału, wystarczą 4 i zostaje Ci jeden w zapasie.

 

W kwestii wspomnianych 7 kanałów. Gdybyś posiadał motoszybowiec z klapami wtedy potrzebnych będzie 7 kanałów.
Czyli lotki + kalpy + ster kierunku i wysokości + silnik. 
Ale nie jest to kwestia że teraz musi być 7 kanałów, obecnie nie jest Ci to potrzebne, natomiast patrząc przyszłościowo

fajnie było by mieć możliwość zapasu.

Bywa że czasem brakuje nawet ośmiu, dziewięciu, itd. Wszystko zależy od Twoich preferencji oraz zakupionej aparatury

a raczej jej możliwości jakie będzie posiadać 
Na obecną chwilę skup się nad tym co posiadasz, oraz zakupem aparatury, tak jak wspomniał Wiesiek.
Z wyborem aparatury nie ma problemu, bardzo przyjazna w dostępnej kwocie jest np.  FlySky FS i6 lub i6X - 10CH
Na początek masz wszystko, łącznie z telemetrią. 

Zrób zakup, podłącz wszystko, uruchom i ciesz się z latania. Jak stwierdzisz że czegoś Ci brakuje lub coś Cię ogranicza

zawsze możesz zmienić. Początki są trudne ale do ogarnięcia. A jakbyś miał doświadczonego kolegę który mógłby

Cię wprowadzić w pierwsze loty no to byłby full wypas.

 

Aha no i jeszcze ten napęd...hmm pchający to zdecydowanie lepsze rozwiązanie, ale to też nie jest reguła bo nawet taki model można

skutecznie unicestwić. Wbrew temu co wszyscy piszą, że pierwszy lot trwa kilka sekund ;) trzeba wierzyć że mimo to 

uda się polecieć znacznie dłużej i bez uszkodzeń.

Powodzenia :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie aparatury i dostępnych kanałów do wykorzystania. 

W Twoim przypadku, załóżmy że każde serwo podłączysz pod osobny kanał, wychodzi faktycznie 5 kanałów

Czyli lotki + ster kierunki i wysokości + silnik = 5 kanałów.

Jeśli lotki podłączysz do jednego wspólnego kanału, wystarczą 4 i zostaje Ci jeden w zapasie.

 

W kwestii wspomnianych 7 kanałów. Gdybyś posiadał motoszybowiec z klapami wtedy potrzebnych będzie 7 kanałów.

Czyli lotki + kalpy + ster kierunku i wysokości + silnik. 

Ale nie jest to kwestia że musi być 7 kanałów, na obecna chwilę nie jest Ci to potrzebne, natomiast patrząc przyszłościowo

fajnie było by mieć możliwość zapasu.

 

Bywa że czasem brakuje nawet ośmiu dziewięciu itd. Wszystko zależy od twoich preferencji oraz zakupionej aparatury

a raczej jej możliwości jakie będzie posiadać 

Na obecną chwilę skup się nad tym co posiadasz, oraz zakupem aparatury, tak jak wspomniał Wiesiek.

Z wyborem aparatury nie ma problemu, bardzo przyjazna w dostępnej kwocie jest np.  FlySky FS i6 lub i6X - 10CH

Na początek masz wszystko, łącznie z telemetrią. 

 

Zrób zakup, podłącz wszystko, uruchom i ciesz się z latania. Jak stwierdzisz że czegoś Ci brakuje lub coś Cię ogranicza

zawsze możesz zmienić. Początki są trudne ale do ogarnięcia. A jakbyś miał doświadczonego kolegę który mógłby

Cię wprowadzić w pierwsze loty no to byłby full wypas.

Dokładnie tak jak pisze mój przedmówca.Zobacz,może masz niedaleko siebie lotnisko modelarskie.Mógłbyś wtedy zapakować to wszystko i podjechać do modelarzy.Napewno znalazła by sie osoba która Ci wszystko wytłumaczy i doradzi co i jak.Co innego słuchać rad forumowiczów a zupełnie inaczej człowiek widzi to wszystko jak ktoś mu wytłumaczy w 4 oczy jak postąpić,czy warto itd.

Polecam wypad na lotnisko jak masz taką możliwość.

Jak nie będziemy tutaj działać dalej ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr28 silnik to EMAX POWER THE WORLD CF 2822 Prop 9"-10" 11.1 V więcej nie ma na nim napisane. Panie Wiesiu nabywając model wiedziałem, że nie ma nadajnika a odbiornik pewnie mi się nie przyda no chyba, że się mylę :). Co do nadajnika chyba zakupię FlySky FS i6 lub i6X - 10CH, który polecił Bogusław chyba, że macie lepsze pomysły :) za które będę wdzięczny. Zostaje tylko zasilanie a co do tego to w modelu są rzepy

post-22270-0-33268900-1575403141_thumb.jpg

oraz coś zrobione ze styropianu

post-22270-0-33268900-1575403141_thumb.jpg

O umiejscowienie baterii się nie boję po jak czytałem na forum można to zrobić na parę sposobów, bardziej chodzi mi  o wybór baterii oraz ładowarki. Jak myślicie czy tak jak mówił Grzegorz taka bateria będzie ok? https://www.sklep.rc-lipol.pl/pl/p/11%2C1V-3S-900-mAh-20C-pakiet-LiPo/1574 czy może większa

Co do ładowarki to chciałbym żeby można było ładować baterię i w plenerze i w domu.

 

Aaaa i gdyby był ktoś z okolic Zielonej Góry chętnie przyłącze się do wspólnego latania :)

 

Pozdrawiam

post-22270-0-51574400-1575403209_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bateria którą wskazujesz jest niedostępna:-)
Przy wyborze baterii warto zdecydować się na złącze prądowe i ja bym sugerował XT60, chyba najbardziej popularne w Polsce.
Do regulatora przylutowane masz coś dziwnego (tz.złącze na małe prądy) raczej do wymiany (na XT60 właśnie)
Bateria 3s 850-1300mAh 25-30C powinna być ok - pytanie jakiej wagi bateria wyważa prawidłowo model..
(np. coś z tych powinno być bardzo OK:https://www.akumulatoryrc.pl/pl/c/3-cele-11%2C1V/379)

 

Ładowarka np. ToolkitRC M6 powinna wystarczyć na długo (~100pln kupiona w Chinach i 140 ze sklepu w PL), wymaga jednak zewnętrznego zasilacza, ale można przygotować sobie ładowanie z aku samochodowego lub dużego LiPo do działania w terenie..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłopaki, a co wy na to gdyby kolega wmontował sobie żyroskop do tego? Koszt to 66zł, instalacja banalnie prosta a ciężko będzie mu go rozwalić. Później można przełożyć do innego samolotu. Samolot sam będzie się stabilizował a w razie potrzeby można go wyłączyć. Gdyby nawet wpadł w jakieś turbulencje, korkociągi itd to jest dodatkowa możliwość ratunkowa. Co powiecie na takie urządzenie? Sam zamierzam sobie kupić mimo że umiem latać. Posiada ktoś może?

https://www.banggood.com/Upgraded-NX3-Evo-Flight-Controller-Autobalance-For-RC-Airplane-p-971897.html?cur_warehouse=CN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taki zewnętrzny żyroskop mógłby być dobry pod warunkiem prawidłowego podłączenia i sprawdzenia przed lotem(a do tego przydaje się doświadczenie). Wystarczy źle ustawiony rewers żyroskopu na lotkach i taki żyroskop powoduje, że największy spec na drążkach nie ma szans ratunku przed kretem ;)

Dla tego też świadomie podprowadzałem do gotowego zestawu, gdzie na pewno wszystko jest ustawione jak trzeba, bo przy braku doświadczenia taki żyroskop może być niezłą pułapką...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zawsze można go odłączyć w trakcie lotu przełącznikiem. Ale wiem o co Ci chodzi, myślę jednak że sprawdzając przed lotem (co jest proste i praktycznie zawsze wymagane, startować bez sprawdzenia czy nie ma rewersu przypadkiem jest ryzykowne) jest to ciekawa alternatywa gdy nie potrzebuję całego kontrolera. Zawsze może pomóc w lataniu przy większym wietrze lub przy testowaniu akrobacji. Zawsze się bałem że nagle nie połapię się gdzie góra/dół prawo/lewo i zaryję w ziemię (co miało parę razy miejsce). Tutaj w takim przypadku ratuję model aby i dalej śmigam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odłączenie żyroskopu w trakcie lotu? Może i tak, ja jednak zakładam, że pilot bez doświadczenia nie ma szans w panice zareagować właściwie.. i co po odłączeniu żyroskopu ma niby robić, jak w tym momencie model jest wbity w ziemię? :D

Sprawdzenie czy dobrze ustawione reversy? oczywiście ale do tego trzeba czuć jak się mają prawidłowo zachowywać powierzchnie sterowe modelu..

Na prawdę nie jest to takie oczywiste ;)

 

Nie zmienia to faktu, że taki żyroskop świetnie pomaga (daje czas) na poczucie drążków i próby latania zamiast lepienie modelu..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odłączenie jest za pomocą przełącznika, mam jeden taki tyle że bez autostabilizacji. Jak dla mnie jeśli pilot początkujący nie sprawdzi go na ziemi czy prawidłowo działa to nie ma co startować bo nawet się nie wzniesie i bez niego (rewers na wysokości i pozamiatane). 
Co do odłączenia chodziło mi już bardziej o doświadczonego pilota, jak widzę że mi z nim tylko trudniej to wolę wyłączyć i na ziemi sprawdzić co jest z nim nie halo. Ale ogólnie chodzi mi o to że jeśli początkujący na ziemi sprawdzi go i zweryfikuje że wszystko jest w porządku to śmiało może startować w powietrze. Jeśli jednak nie jest w stanie to i stabilizacja mu nie pomoże :) 

Ale tak jak napisałeś też uważam że jest to świetna sprawa, i to za nieduże pieniądze. Dlatego mimo że sporo już latam, trochę kretów miałem to taki gadżet mimo wszystko by mi się przydał. Do kolegi właśnie na dniach mają dotrzeć. Jak będą super działać to też w formie prezentu pod choinkę sobie taki jeden sprawię :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sławek ... Redoksy sobie odpuść, bardzo słaba jakość, to tak delikatnie mówiąc.
Jak już to lipole SLS które podlinkował  Piotr.

Do tej wagi modelu 425g dodaj wagę pakietu.

Celowałbym w przedział 1300mAh do 1600 mAh max z uwzględnieniem raczej 1300mAh lub 900mAh min.
SLS 1250 mAh - 114g
SLS 1600mAh - 136g 
Co daje odpowiednio wagę modelu z pakietem 539g / 561g 

Jeśli chodzi o silnik to prawdopodobnie jest to ten model:

https://abc-rc.pl/product-pol-584-Silnik-Emax-C2822-KV1200-170W-CF-2822-EMAX-CF2822.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz,może masz niedaleko siebie lotnisko modelarskie.Mógłbyś wtedy zapakować to wszystko i podjechać do modelarzy.Napewno znalazła by sie osoba która Ci wszystko wytłumaczy i doradzi co i jak.Co innego słuchać rad forumowiczów a zupełnie inaczej człowiek widzi to wszystko jak ktoś mu wytłumaczy w 4 oczy jak postąpić,czy warto itd.

Polecam wypad na lotnisko jak masz taką możliwość.

Jak nie będziemy tutaj działać dalej ;)

 

Jasne ze ma lotnisko blisko domu : CIGACICE ( 5 km od Sulechowa ) https://pfmrc.eu/index.php/topic/46352-sulech%C3%B3w-cigacice/

 

 Skontaktuj sie tutaj na forum z chlopakami ktorzy tam lataja i na 100% polatasz nim dluzej jak RAZ  ;)

 

P.S. z dziewczyna z Sulechowa stracilem kiedys dziewictwo ( sam pochodze z Z.G. ) , wiec gdybym mieszkal dalej w Zielonej Gorze ,

       bylbym zobowiazany CI pomoc  :D  :D  :D .

Niestety teraz mieszkam  "za morzem" wiec byloby trudno

 

.   Zycze POWODZENIA !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jasne ze ma lotnisko blisko domu : CIGACICE ( 5 km od Sulechowa ) https://pfmrc.eu/index.php/topic/46352-sulech%C3%B3w-cigacice/

 

 Skontaktuj sie tutaj na forum z chlopakami ktorzy tam lataja i na 100% polatasz nim dluzej jak RAZ  ;)

 

P.S. z dziewczyna z Sulechowa stracilem kiedys dziewictwo ( sam pochodze z Z.G. ) , wiec gdybym mieszkal dalej w Zielonej Gorze ,

       bylbym zobowiazany CI pomoc  :D  :D  :D .

Niestety teraz mieszkam  "za morzem" wiec byloby trudno

 

.   Zycze POWODZENIA !!!

P.S. z dziewczyna z Sulechowa stracilem kiedys dziewictwo ( sam pochodze z Z.G. ) , wiec gdybym mieszkal dalej w Zielonej Gorze ,

       bylbym zobowiazany Jej pomoc   :D   :D   :D .

 

Jarku, przepraszam czytałem szybko i jakos tak to przeczytałem :D  :D  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piotr28 silnik to EMAX POWER THE WORLD CF 2822 Prop 9"-10" 11.1 V więcej nie ma na nim napisane. 

No to już coś wiemy :D

Tak mi sie wydawało że to ten motor-mam taki sam.

Ogólnie bardzo fajny silnik i nie jest prądożerny.Mój pobiera ok.15A jak dobrze pamiętam na śmigle 10x6 i generuje ciąg w okolicy 800g.Przy spokojnym lataniu na pakiecie 1800 mah (depronowy motoszybowiec) wystarczało mi prądu na 10-12 minut lotu,nie licząc oczywiście noszeń w termice itd.

Tak jak napisałem wcześniej i koledzy powyżej-pakiet z przedziału 1300-1500mAh będzie odpowiedni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.