Skocz do zawartości

Czy dron to dron?


maxiiii
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

3 godziny temu, maxiiii napisał:

Dlatego umieściłem temat w HP. 

Chodzi tylko i wyłącznie o słownikową definicję zwrotu DRON.

A jak wiadomo tych zwrot można używać zamiennie.

 

No wiesz, w języku angielskim główny desygnat słowa dron - to "truteń" ;)

(Swoją drogą fajnie by to brzmiało przełożone wprost: "Idę sobie trutniem polatać" )

Natomiast potocznie, jakich kto konkretnie zwrotów używa, to wsio ryba, jak długo jest zachowana jasność przekazu.

I obojętne, czy się powie:

"Modelarz idzie latać modelem samolotu",

czy:

"Stary dziad idzie jak dziecko się samolocikiem pobawić".

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 
Bardzo sensowne i logiczne podejście do całej sprawy mają Szwajcarzy, którzy zwrócili uwage na nieścisłości w nazwie "dron", a która jest pomijana przez ULC w Polsce.
Otóż podstawą nowych przepisów UE dotyczących bezzałogowych statków powietrznych są przepisy kategorii otwartej. Te zasady mają zastosowanie do wszystkich działań związanych z lataniem modelami RC, o ile organ krajowy nie wyda własnych przepisów dotyczących działań w kontekście Aeroklubów Modelarskich i Stowarzyszeń.
Zasady dla tej otwartej kategorii zostały napisane dla bezzałogowych statków powietrznych, zwanych potocznie dronami, ale nie dla modeli samolotów. Wcześniejsze wersje tych zasad znacznie ograniczyłyby eksploatację modeli samolotów, szczególnie w odniesieniu do maksymalnej wysokości lotu (120m) podczas lotu na zboczu i odległości od niezaangażowanych ludzi. Dzięki staraniom stowarzyszeń modelarskich dzialajacych w Szwajcarii ograniczenia te zostały złagodzone. W rezultacie zasady kategorii otwartej poprawiają warunki dla pilotów w państwach członkowskich UE, którzy obecnie cierpią z powodu bardzo restrykcyjnych zasad. W krajach, które obecnie mają liberalne regulacje dotyczące użytkowania modeli samolotów (takich jak Szwajcaria i Niemcy czy Norwegia), loty zgodnie z przepisami kategorii otwartej doprowadziłyby do poważnych i niedopuszczalnych ograniczeń.
 
SMV - Szwajcarskie Stowarzyszenie Modelarzy, w ścisłej współpracy ze stowarzyszeniami z kilku państw członkowskich UE, a także z European Model Flight Union (EMFU) i World Air Sports Association (FAI) - dokonał szeregu ważnych zmian.W rezultacie, kiedy Szwajcaria przyjmie przepisy, może zdecydować o zachowaniu obecnego liberalnego systemu eksploatacji modeli samolotów bez większych zmian.
Władze szwajcarskie, w szczególności Federalny Urząd Lotnictwa Cywilnego (FOCA), są teraz odpowiedzialne za podejmowanie decyzji, czy i w jakim stopniu będzie to miało miejsce. FOCA wielokrotnie zapewniało, że zamierza utrzymać obecne zasady. SMV współpracuje z FOCA, aby to zapewnić.
Obecnie można założyć, że nie będzie znaczących zmian dla członków SMV, oprócz rejestracji pilotów i etykietowania modeli w porównaniu z obecnymi przepisami.
Obowiązek rejestracji będzie obowiązywał w UE od 1 lipca 2020 r. Natomiast licencja na kontynuację latania w klubach i stowarzyszeniach musi być przyznana do 1 lipca 2022. Do tego czasu szwajcarscy modelarze mogą latać wg. obowiązujących aktualnie przepisów. Oczekuje się, że Szwajcaria przyjmie regulacje od 2020 r. ,  ale skorzysta z okazji, aby przyjąć szwajcarskie zasady dotyczące "działań w ramach klubów i stowarzyszeń modelarskich", które umożliwią ich członkom latanie na wcześniejszych zasadach.  
Ponieważ wielu modelarzy szwajcarskich lata poza granicami w sąsiednich krajach wskazane będzie znakowanie modeli wg. wytycznych planowanych przepisów UE dla zachowania spójności.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.