Skocz do zawartości

Jak z rdzeni syrodurowych zrobić skrzydła do szybowca na zbocze ?


jacekplacek

Rekomendowane odpowiedzi

Jacku , jeśli chodzi o plany polecam kupić książkę Władysława Niestoja : "Zdalnie sterowane modele szybowców" ( można dostać na allegro za grosze ). Jest to ksiązka z lat 80 -tych, niemniej  jednak zawiera rysunki wielu dobrych modeli na których można się wzorować budując własne konstrukcje. Polecam również "Sekrety modeli z napędem elektrycznym" Wiesława Jakubowskiego , tam również można znaleźć sporo szkiców i planów .

W pierwszej z wymienionych książek jest rozdział jak w prosty sposób policzyć sobie proporcje szybowca czyli powierzchnię st.poz. pion. długość kadłuba itp. Czyli to czego szukasz i potrzebujesz;). Niestety nie posiadam dostępu do skanera bo bym ci skopiował ( książkę mam)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak posiadasz pompę próżniowa , to można okleić metoda na worek próżniowy .

Akurat ja tak ostatnio oklejam rdzenie styropianowe .

Podciśnienie -02 ,  tu nie trzeba jakiś znowu dużych pomp , wystarczy samoróbka z agregatu lodówkowego .

Nie załączam kolejnego, zdjęcia z ułożenia negatywów  aby skrzydło wyszło w osi symetrii , gdzieś  się zapodziało  te zdjęcie .

 

 

 

DSCN9921.JPG

DSCN9925.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Andrzej Klos napisał:

Domyslam sie, ze masz na mysli -0.2bar ?.

 

 

Oczywiście ze -0,2 bar 

Zmuszasz mnie do pisania łopatologicznie , przecież każdy wie o co chodzi ? widzi ten nie dokładny wakuometru i jego wskazania .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...to może i ja dołożę swoje 3 grosze.....metoda stara jak świat....

1/ odpowiednio  przycinasz i sklejasz deski balsowe ...... odpowiednio tzn tak aby słoje balsy były równoległe do krawędzi natarcia i spływu

2/przygotowujesz  twardą folię PCV-przycinasz  zgodnie z kształtem płata + naddatek na stronę 20-30mm

3/potrzebne są dwie deski modelarskie, ale takie stabilne- ja używałem desek  sklejonych z  2 płyt OSB # 22 + sklejka 5mm

4/ metoda ->> deska modelarska +pozostałość styro po wycięciu płata + folia PVC+ balsa przesączona żywicą Epo+ rdzeń styro+ balsa przesączona Epo( górne pokrycie) + twarda folia PVC +pozostałość styro po wycięciu płata + deska modelarska ( druga) ...na to dwa dwa wiadra z wodą

5/ po 24 h masz płat pokryty prima lux

 

przy cienkich profilach warto zrobić do pokrywania płata " kanapkę"  czyli  balsa + tkanina 22g + zywica epo.....robi się taką "kanapkę"  na  tafli szkanej....jeżeli chciałbyś wiedzieć więcej to pytaj...napiszę co i jak

 

ps.

można jeszcze na Wikol lub introligatorski  i żelazko ale ja tej metoty nie lubię , po prostu nie lubię klejów  tego typu czyli poliwinylowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 23.07.2020 o 00:41, Ares napisał:

Jacku , jeśli chodzi o plany polecam kupić książkę Władysława Niestoja : "Zdalnie sterowane modele szybowców" ( można dostać na allegro za grosze ). Jest to ksiązka z lat 80 -tych, niemniej  jednak zawiera rysunki wielu dobrych modeli na których można się wzorować budując własne konstrukcje. Polecam również "Sekrety modeli z napędem elektrycznym" Wiesława Jakubowskiego , tam również można znaleźć sporo szkiców i planów .

W pierwszej z wymienionych książek jest rozdział jak w prosty sposób policzyć sobie proporcje szybowca czyli powierzchnię st.poz. pion. długość kadłuba itp. Czyli to czego szukasz i potrzebujesz;). Niestety nie posiadam dostępu do skanera bo bym ci skopiował ( książkę mam)

z lat 80 tych ? szukam nowszych planów, ten ma lotki, ale to motoszybowiec termiczny, na zbocze to chyba nie za bardzo ?

3v-1560.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To , że z lat 80 tych to nie znaczy że nie ma tam modeli z lotkami :) . Szukaj , gdzie i co chcesz, ale stara dobra literatura modelarska jest bezcenna i można naprawdę wiele  z niej  się dowiedzieć. Fizyka jest taka sama teraz jak 40 lat temu , szybowce nadal mają skrzydła i stateczniki: to się nie zmieniło. Powietrze też jest to samo . Oczywiście pojawiły się nowsze profile i materiały, ale do rekreacji zawodniczy model f3b z lat 80 tych bije na głowę współczesne piankowce lub jakieś "wynalazki z internetów".( moim zdaniem rzecz jasna)

Jeśli mogę coś doradzić na pszyszłość : Jeśli nie umiesz projektować modeli ( tzn. policzyć wszystkiego od zera ) lepiej wybrać sobie gotowy projekt i wykonywać model wg. rysunków.( Ja np. tak robię).Trzeba pamiętać ,że każdy profil wymaga odpowiedniego dostosowania powierzchni st.poziomego i pionowego oraz innej długości kadłuba a raczej odległości statecznika poziomego od skrzydła.Doświadczeni modelarze to wszystko obliczają , kiedyś na papierze a teraz korzystając z komputerów. To wymaga dużej wiedzy, szczególnie projektując szybowce.Na naszym forum jest paru kolegów którzy projektują np. Patryk , Czarek .To jest już pewna sztuka .Jest oczywiście jeszcze wiele parametrów które trzeba wziąć pod uwagę , wymieniłem tylko te najprostrze rzeczy. 

Model którego szkic wstawiłeś to Guppy , podobno dobry modelik szkolny ,tylko on jest malutki i bardziej do nauki pilotażu. Ty chcesz model na zbocze .....także ja bym sie na nim nie wzorował.Jedna rada: wzios skrzydła daj około 3 stopnie .Raczej nie więcej bo model będzie słabo reagował na lotki. Życzę powodzenia w dalszej budowie .

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wznios już jest wycięty w rdzeniach i wynosi 2 stopnie, w temacie obliczeń samodzielnych lub wykorzystania gotowych planów, to przecież sam zwróciłem się tutaj o gotowy plan, więc z góry nie brałem pod uwagę tych obliczeń i samodzielnego projektowania, co do modeli z lat 80-tych, to najpewniej nie tylko ja dostrzegam, że wiele się od tamtego czasu zmieniło, wyraźnie widać, że przody kadłuba są dużo dłuższe teraz niż wtedy, że wzrosła powierzchnia i kształt lotek, w tym ich proporcje: cięciwa i długość, itd.,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

59 minut temu, jacekplacek napisał:

wznios już jest wycięty w rdzeniach i wynosi 2 stopnie, w temacie obliczeń samodzielnych lub wykorzystania gotowych planów, to przecież sam zwróciłem się tutaj o gotowy plan, więc z góry nie brałem pod uwagę tych obliczeń i samodzielnego projektowania, co do modeli z lat 80-tych, to najpewniej nie tylko ja dostrzegam, że wiele się od tamtego czasu zmieniło, wyraźnie widać, że przody kadłuba są dużo dłuższe teraz niż wtedy, że wzrosła powierzchnia i kształt lotek, w tym ich proporcje: cięciwa i długość, itd.,

2 stopnie to dobry wznios na zbocze. Nie zrozum mnie źle bo nie chciałbym Ciebie urazić : Na forum koledzy z pewnością pomogą i poradzą ale nikt za Ciebie nie zaprojektuje modelu. Ja jestem modelarzem 20 lat i zbudowałem od podstaw kilkanaście modeli latam też modelami arf i nie uważam starszych konstrukcji za mało wartościowe i nigdy nimi nie gardziłem. Buduję takie modele bo wyposażone w nowoczesne napędy i wyposażenie pięknie latają. Ale jak to mówią "jeden lubi ogórki a drugi ogrodnika córki". Pozdrawiam 

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 minut temu, jacekplacek napisał:

jak by zrobić go 2m, dodać z tyłu skrzydeł dźwigar pomocniczy zwiększający sztywność na skręcanie , a i z tyłu dać szpanerską V-kę zamiast tego usterzenia z Tupolewa :)

ale i tak będzie raczej dużo za delikatny, na mocniejsze wiatry :(

Ostatnia strona ,zobacz.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 25.07.2020 o 13:18, jacekplacek napisał:

siła wiatru, nie jest zależna od wielkości górki,

np., na wtorek 28.07.2020, przewidywany jest u nas  na górce wiatr : płd. zach.  (porywy wiatru 70 km/godz),

Przy takich prędkościach wiatru na zboczu  to latają jedynie bardzo doświadczeni zawodnicy , maksymalnie dobalastowanymi nowoczesnymi  laminatami f3f  tak więc jeśli mogę wyrazić swoje zdanie : nie radzę próbować latania w takich warunkach modelem który budujesz....

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.