czarobest Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Cześć, ponieważ rozbiłem swój pierwszy spalinowo - drewniany model jakim był Wicherek 15, mam ochotę zbudować kolejny tym razem lekko poprawiony i lepiej wykonany . Ale żeby nie zrobić wpadki to już zapytam, ponieważ korzystam z planów które zrobił @arek1989 z tym, że je sobie lekko modyfikuję pod siebie. No i właśnie, czy odpowiednio myślę z ustawieniem kąta zaklinowania płata z profilem ClarkY? Ustawiłem tutaj 2 stopnie w stosunku do osi kadłuba, na razie nie przejmujcie się kratownicą przy końcówce, bo to poprawię, chodzi tylko o to czy taki kąt jest odpowiedni? Chyba że ustawić ze 3 stopnie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
merlin71 Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Wydaje mi się że 2° spokojnie wystarczy. Ja bym tak zrobił. 3 to już raczej za dużo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
d9Jacek Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 no i dobrze...te 2 stopnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mirolek Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 większy kąt natarcia to łatwiejszy start i szybsze wznoszenie ale jednocześnie wolniejsze latanie .. czemu ma służyć ta modyfikacja ? Jeśli to ma być wciąż "swobodnie latający model z materiałów krajowych" to możesz zostawić 3 stopnie a jeśli zmieniasz profil, chcesz zmniejszyć wznios skrzydeł, wprowadzić lotki, klapy, trójkołowe podwozie albo jeszcze inne modyfikacje to zmniejsz kąt natarcia na 1,5 albo 2 stopnie ? Wicherek to taka poczciwa konstrukcja, że zawsze lata a swoją popularność zawdzięcza właśnie prostocie budowy i możliwości nieograniczonych modyfikacji. Jest na pewno przynajmniej z tuzin ładniejszych i lepiej latających modeli ale Wicherek ma klimat lat minionych. Nie przesadzaj zatem z nowoczesnością w jego budowie bo na pewno będzie dobrze latał ale straci ten swój retro styl. ms Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
merlin71 Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Właśnie. Racja. Ja bym nawet nie zmieniał profilu. Myślę że różnicy w lataniu wielkiej nie będzie, a na pewno nie taka żeby zrekompensowała włożony o wiele większy nakład pracy. Miałem spalinowego wicherka 25 z lotkami na orginalnym profilu i latał jak złoto. Tylko wznios był mniejszy- coś około 2 czy 3 stopnie. Nie pamiętam już dokładnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 3 godziny temu, czarobest napisał: Cześć, ponieważ rozbiłem swój pierwszy spalinowo - drewniany model jakim był Wicherek 15, mam ochotę zbudować kolejny tym razem lekko poprawiony i lepiej wykonany . Ale żeby nie zrobić wpadki to już zapytam, ponieważ korzystam z planów które zrobił @arek1989 z tym, że je sobie lekko modyfikuję pod siebie. No i właśnie, czy odpowiednio myślę z ustawieniem kąta zaklinowania płata z profilem ClarkY? Ustawiłem tutaj 2 stopnie w stosunku do osi kadłuba, na razie nie przejmujcie się kratownicą przy końcówce, bo to poprawię, chodzi tylko o to czy taki kąt jest odpowiedni? Chyba że ustawić ze 3 stopnie? Dekalaż - możesz sobie policzyć wg Miniaturowe Lotnictwo Cz. III, W. Scher'a Jest też o tym - tutaj: 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Okej, dziękuję wszystkim za podpowiedzi, generalnie plan jest taki żeby zmienić ten profil (nawet dla próby, bo latałem już na oryginalnym ), zrobić lotki, wznios na 2°, użyć jednak trochę balsy na żeberka itp oraz pokrycie folią. Więc nie będzie to klasyczny Wicherek, ale jednak dalej myślę, że Wicherek . Dla mnie jest ładny i ma swój urok, a że poprzedni latał całkiem przyjemnie (tak jak miał czyli powolnie ) to myślę, że po lekkich zmianach z profilem będzie jeszcze przyjemniejszy (liczę też, że z ciut większym zakresem prędkości). To ma być modelik relaksacyjny . W takim razie zostanę raczej przy pierwotnie ustawionych 2°, po prostu nie do końca wiedziałem jaka wartość będzie okej dla tego profilu, a i też chciałem, by ktoś zerknął czy w ogóle w dobry sposób to robię . Temacik o dekalażu oczywiście przeglądałem . Jednak tak jak napisałem wyżej wolałem żeby ktoś jeszcze zobaczył rysunek żebym nie popełnił żadnej gafy, bo dalej mimo prób ogarnięcia podstaw aerodynamiki i konstrukcji czuję się w tym słabo . Wkrótce może zacznę pierwsze cięcie 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 3 godziny temu, czarobest napisał: Okej, dziękuję wszystkim za podpowiedzi, generalnie plan jest taki żeby zmienić ten profil (nawet dla próby, bo latałem już na oryginalnym ), zrobić lotki, wznios na 2°, użyć jednak trochę balsy na żeberka itp oraz pokrycie folią. Więc nie będzie to klasyczny Wicherek, ale jednak dalej myślę, że Wicherek . Dla mnie jest ładny i ma swój urok, a że poprzedni latał całkiem przyjemnie (tak jak miał czyli powolnie ) to myślę, że po lekkich zmianach z profilem będzie jeszcze przyjemniejszy (liczę też, że z ciut większym zakresem prędkości). To ma być modelik relaksacyjny . W takim razie zostanę raczej przy pierwotnie ustawionych 2°, po prostu nie do końca wiedziałem jaka wartość będzie okej dla tego profilu, a i też chciałem, by ktoś zerknął czy w ogóle w dobry sposób to robię . Kąt zaklinowania skrzydła nie zależy jedynie od rodzaju użytego profilu. Ale jego dobór pociąga za sobą pewne konsekwencje, a mianowicie dobór (wyliczenie) dekalażu. Model będzie latał przy kącie zaklinowania 2 stopnie jak i 3 stopnie, jednakże w każdym przypadku statecznik poziomy będzie miał inny kąt zaklinowania. Owszem, możesz trymować sterem głębokości i mieć nadzieję, że go wystarczy, albo korygować przesuwaniem SC. Albo narzekać, że kalkulatory SC źle liczą. Jeśli chcesz większy zapas prędkości, to raczej lepiej zaklinować na +2 stopnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 4 Sierpnia 2020 Dobrze, dzięki. Statecznik będzie przykręcany także jak coś można będzie manipulować, jutro postaram się prześledzić i przemyśleć to razem z Twoim tematem. Te 3 stopnie jakoś mi się gdzieś zapamiętały, ale to było tylko luźne pytanie . Nie tyle chciałem zapasu co większy zakres prędkości, ale to tylko nadzieja, a nie wymóg , chodzi o to że poprzedni Wicherek mógł lecieć wolno ale dodanie gazu na maksa, mimo 17 000 obrotów w OSie, nie napędzało go zbytnio i prędkość rosła tylko nieznacznie (z innym śmigłem też), a chciałbym żeby mógł jednak lecieć czasami też troszkę szybciej . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grifon Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 To już musisz zrobić mniejszy kąt zaklinowania skrzydła i klapy!!!! ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
arek1989 Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 3 stopnie były w oryginalnych planach Schiera. Przy takim kącie model latał powoli i nie brakowało mu siły nośnej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 1 godzinę temu, arek1989 napisał: 3 stopnie były w oryginalnych planach Schiera. Przy takim kącie model latał powoli i nie brakowało mu siły nośnej. Oryginalny Wicherek miał profil R310 - Patryk opisał go tu: https://pfmrc.eu/topic/70358-pierwszy-model-wicherek-25/page/8/?tab=comments#comment-687481 R310 jest zupełnie innym profilem niż Clark Y Poza tym w epoce projektów Schier'a modele przez niego projektowane, a zwłaszcza Wicherek był liczony na Cz bliski 0,8. Tak profil R310 - ma zadowalający współczynnik Cz, ale i dość duży Cx. Tak siły nośnej mu nie brakowało, ale kolega zastanawiał się nad większym zakresem prędkości. Już pisałem niejednokrotnie i powtórzę: Albo robisz model wg planów i spodziewasz się osiągów takich do jakich model został zaprojektowany (zakładamy, że dobrze zaprojektowany) Jeśli cokolwiek zmieniasz w modelu, to musisz mieć świadomość konsekwencji, albo to wyliczysz, albo dochodzisz metodą prób i błędów. Jest tu tylu fanów Schier'a ale ilu potrafi praktycznie wykorzystać informacje, które zawarł w książce Miniaturowe lotnictwo cz III Materiały pomocnicze (dotyczy obliczeń) Powtórzę jeszcze to co napisałem o kącie zaklinowania skrzydła i konsekwencjach: Wzór na kąt dekalażu (aerodynamicznego!!) z książki Schier'a Mamy tu Cmr, która zależy od: współczynnika siły nośnej Cz (zależy od profilu i operacyjnego kąta natarcia modelu, na jaki chcemy trymować model) współczynnika momentu profilu obie te wielkości są różne dla różnych profili Mamy też wielkość Ah - która zależy od wielkości modelu (wymiarów) Fascynują mnie ludzie, którzy radzą w ciemno i to z takim przekonaniem. Ja mimo posiadanej wiedzy i wielu udanych projektów - nie mam odwagi podać w ciemno rekomendacji. Dlaczego? Bo szanuję innych i siebie. Wiem jakie mogą być konsekwencje z nierzetelnej informacji. Ale jak widać brak rzetelności, to nie problem na tym Forum, nawet promowana przez niektórych moderatorów. Czarek - przepraszam za OT. Bawiłeś się już XFLR'em https://pfmrc.eu/topic/83795-jak-prosto-policzyć-sobie-model-w-xflr5/ kąty zaklinowania możesz sobie sprawdzić właśnie tym programem analizując wykres Cm vs Alpha, oraz Cm vs Cl. Jak będziesz potrzebował pomocy to daj znać. EDIT: Jeśli chcesz aby model latał szybciej, to dla profilu Clark Y nie przekraczaj kąta zaklinowania + 2 stopnie, może +1,5. Ale kąta zaklinowania statecznika nie podam bez wyliczeń Co do klap. Hmm, dla +2 stopni nie wiem czy warto. 3 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 W dniu 5.08.2020 o 08:44, jarek_aviatik napisał: Czarek - przepraszam za OT. Bawiłeś się już XFLR'em https://pfmrc.eu/topic/83795-jak-prosto-policzyć-sobie-model-w-xflr5/ kąty zaklinowania możesz sobie sprawdzić właśnie tym programem analizując wykres Cm vs Alpha, oraz Cm vs Cl. Jak będziesz potrzebował pomocy to daj znać. EDIT: Jeśli chcesz aby model latał szybciej, to dla profilu Clark Y nie przekraczaj kąta zaklinowania + 2 stopnie, może +1,5. Ale kąta zaklinowania statecznika nie podam bez wyliczeń Co do klap. Hmm, dla +2 stopni nie wiem czy warto. Nie ma co przepraszać , fajnie że chce Ci się tłumaczyć . Dla próby policzyłem co nieco dla 1.5 stopnia zaklinowania i tutaj po kolei co mi wyszło (mam parę niepewności). Z eCalc mam wartość Vbar = 0.77, zmniejszyłem statecznik o 10cm, wcześniej wychodziło ponad 0.9. Przyjąłem sobie na razie Re = 250 000, odpowiada to teoretycznie prędkości około 64 km/h. Tutaj kąt zerowy siły nośnej dla Clark Y = -3.5° (obok Naca którą zaproponował mi Jacek na statecznik, tak dla pewności dla siebie, że taki profil ma zerowy kąt ) Do tego Cm profilu wyszło mi trochę inaczej niż w poradniku Jarka, nie wiem jaką wartość wziąć czy to ma być średnia z całości? Na razie założę 0.06. Później wklepałem skrzydło i statecznik: I zrobiłem wykresik Cm od Cl z którego wyszło mi Cm = 0 dla Cl = 0.19, ten zielony wykres dla kąta zaklinowania 0 stopni (dla testu). I mogę teoretycznie obliczyć kąt dekalażu, przyjmuję tak jak Jacek w swoim poradniku sprawność usterzenia na 0.8 (górnopłat) oraz zapas stateczności podłużnej na 15% (0.15) EDIT: Coś popsułem chyba jednak więc poprawiłem (wklepać w kalkulator nie potrafię, w takim razie idę się dotlenić na rowerze ): Kąt dekalażu = (0.19 * 0.15 + 0.06) / (0.065 * 0.77 * 0.8) = 2.2102° Kąt zerowej siły nośnej + kąt zaklinowania = 3.5° + 1.5° = 5° I kąt zaklinowania statecznika 2.2102° - 5° = -2.79° ~ -3° czyli statecznik na 3° (?) Czyli dekalaż geometryczny wychodzi = 1.5° - 3° = -1.5° Tak mi to na razie wyszło, ale chętnie zostanę poprawiony . Jak będzie to w miarę okej to poprawię sobie plany pod te dane, wydrukuję i ruszam z cięciem . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 4 godziny temu, czarobest napisał: Nie ma co przepraszać , fajnie że chce Ci się tłumaczyć . Dla próby policzyłem co nieco dla 1.5 stopnia zaklinowania i tutaj po kolei co mi wyszło (mam parę niepewności). Z eCalc mam wartość Vbar = 0.77, zmniejszyłem statecznik o 10cm, wcześniej wychodziło ponad 0.9. Przyjąłem sobie na razie Re = 250 000, odpowiada to teoretycznie prędkości około 64 km/h. Tutaj kąt zerowy siły nośnej dla Clark Y = -3.5° (obok Naca którą zaproponował mi Jacek na statecznik, tak dla pewności dla siebie, że taki profil ma zerowy kąt ) I mogę teoretycznie obliczyć kąt dekalażu, przyjmuję tak jak Jacek w swoim poradniku sprawność usterzenia na 0.8 (górnopłat) oraz zapas stateczności podłużnej na 15% (0.15) EDIT: Coś popsułem chyba jednak więc poprawiłem (wklepać w kalkulator nie potrafię, w takim razie idę się dotlenić na rowerze ): Kąt dekalażu = (0.19 * 0.15 + 0.06) / (0.065 * 0.77 * 0.8) = 2.2102° Kąt zerowej siły nośnej + kąt zaklinowania = 3.5° + 1.5° = 4.5° I kąt zaklinowania statecznika 2.2102° - 4,5° = -2.29° ~ -2° czyli statecznik na 2° (?) Czyli dekalaż geometryczny wychodzi = 1.5° - 2° = -0.5° Tak mi to na razie wyszło, ale chętnie zostanę poprawiony . Jak będzie to w miarę okej to poprawię sobie plany pod te dane, wydrukuję i ruszam z cięciem . Czarek Pokaż proszę wykres Cm vs Alpha Wydaje mi się, że Cm =0 jest dla ujemnego kąta natarcia. Normalnie do wzoru Schiera, przyjmuje się Cz (Cl) ok 0,35 Cm0 - przyjmij 0,08 Ale zamieść wykres Cm vs Alpha dla modelu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grifon Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Przerażacie mnie ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 28 minut temu, jarek_aviatik napisał: Czarek Pokaż proszę wykres Cm vs Alpha Wydaje mi się, że Cm =0 jest dla ujemnego kąta natarcia. Normalnie do wzoru Schiera, przyjmuje się Cz (Cl) ok 0,35 Cm0 - przyjmij 0,08 Ale zamieść wykres Cm vs Alpha dla modelu. Takie coś mam, tylko teraz za bardzo już nie rozumiem (tylko jak by co statecznik do obliczeń mam na 0°) Cm miałem początkowo przyjąć 0.8 ale w końcu uznałem że 0.6 . 16 minut temu, Grifon napisał: Przerażacie mnie ? Że do Wicherka takie kombinacje robić zamiast zbudować i latać? Mi tam się podoba nawet pomijając, że nie wszystko raczej rozumiem . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 34 minuty temu, Grifon napisał: Przerażacie mnie ? Widzisz, modelarze dzielą się na; Tych co potrafią coś zaprojektować, i nie mam na myśli tych co "projektują" w jakimś CADzie; Tych co tylko potrafią zbudować wg planów model, który ktoś wcześniej zaprojektowł; Tych co kupują modele gotowe w zestawie i latają Nie ma co zabraniać ludziom pogłębiania wiedzy. Czy sądzisz, że Schier nie liczył Wicherka? 13 minut temu, czarobest napisał: Takie coś mam, tylko teraz za bardzo już nie rozumiem (tylko jak by co statecznik do obliczeń mam na 0°) Musisz spowodować aby linia przesunęła się w kierunku dodatnich kątów natarcia. W tym przypadku trzeba podnieść nos w górę, czyli statecznik poziomy zaklinować na mniejsze kąty. Postaraj się aby Cm = 0 było pomiędzy +1,5 st, a +2 stopnie. (dobiera się to trochę wg innych kryteriów, ale nie będę mieszał) Wrzuć potem oba wykresy Cm vs Aplha oraz Cm vs Cl Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Okej, w takim razie ustawia się to tak dla kąta -3.5° na stateczniku (skrzydło +1.5°) I Cm od Cl Tylko w tym momencie nie rozumiem czemu mi wcześniej wyszedł wynik aby ustawić statecznik na +2, chyba że coś pogmatwałem ?. 21 minut temu, jarek_aviatik napisał: Tych co potrafią coś zaprojektować, i nie mam na myśli tych co "projektują" w jakimś CADzie; Tych co tylko potrafią zbudować wg planów model, który ktoś wcześniej zaprojektowł; To ja jak kiedyś będę w stanie dojść do 1.5 będę już bardzo szczęśliwy . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 16 minut temu, czarobest napisał: Okej, w takim razie ustawia się to tak dla kąta -3.5° na stateczniku (skrzydło +1.5°) I Cm od Cl Tylko w tym momencie nie rozumiem czemu mi wcześniej wyszedł wynik aby ustawić statecznik na +2, chyba że coś pogmatwałem ?. Nie pogmatwałeś, ale przyjąłeś złe założenie dla współczynnika Cz (Cl) dla modelu przy Cm = 0. Widzisz teraz patrząc na te oba wykresy - model powinien latać prawidłowo. Lot ślizgowy - model będzie się trymował (sam) na kącie natarcia modelu ok. +1,7 stopnia. Zweryfikuj (sprawdź) jeszcze raz ustawienia i zakres Re dla profili. Nie podoba mi się te -3,5 stopnia dla statecznika przy takim dużym Tail Volume. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
czarobest Opublikowano 5 Sierpnia 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 5 Sierpnia 2020 43 minuty temu, jarek_aviatik napisał: Nie pogmatwałeś, ale przyjąłeś złe założenie dla współczynnika Cz (Cl) dla modelu przy Cm = 0. No dobra, to pewnie głupie pytanie ale jak dobrać ten współczynnik dla Cm = 0? Sądziłem że wyczytać z wykresu dlatego tak zrobiłem, tylko faktycznie to może bez sensu, bo wtedy mam już statecznik ustawiony na jakiś kąt. Po prostu tak? 2 godziny temu, jarek_aviatik napisał: Normalnie do wzoru Schiera, przyjmuje się Cz (Cl) ok 0,35 49 minut temu, jarek_aviatik napisał: Widzisz teraz patrząc na te oba wykresy - model powinien latać prawidłowo. Lot ślizgowy - model będzie się trymował (sam) na kącie natarcia modelu ok. +1,7 stopnia. Zweryfikuj (sprawdź) jeszcze raz ustawienia i zakres Re dla profili. Nie podoba mi się te -3,5 stopnia dla statecznika przy takim dużym Tail Volume. No to fajnie, a i czegoś się uczę przy okazji . Takie ustawienia mam przy profilach: I później dla skrzydła Type 2 i: 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi