Skocz do zawartości

Drukowany BF-109E 1/12


spYchu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postaw mi kawę na buycoffee.to
  • 2 tygodnie później...

Wczoraj wziąłem Messerschmitta na oblot, niestety nieudany. Model przekręca się na lewo i prawo, chociaż częściej na lewo. Obstawiam, że to przez wysoko położony środek ciężkości. Półka akumulatora jest na równi ze spodem silnika,  przesunę ją w dół, wydrukuję kolejny model i zobaczymy czy to pomoże.
Załączam filmik:

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie wina wysokości SC. Tylko jego tylnego położenia. Czym wyznaczałeś położenie SC? Dla me109 z oryginalnymi małymi statecznikami np w cg calku należy wybrać opcję ze masz maly statecznik a nie normalny. Wtedy program przelicza SC na bardziej przedni.

No i trochę za wolno... mógł sie chybotać na boki jakby leciał na granicy przeciągnięcia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Położenie SC wziąłem z XFLR5, sprawdzę jeszcze czy czegoś nie pomyliłem i zobaczę jak będzie wyglądał wykres zależności momentu pochylającego od kąta natarcia kiedy ustawię, że środek ciężkości był wyżej. 

Pod koniec faktycznie mocno zwolniłem ale dlatego, że chciałem go sprowadzić na ziemię, ostatniego przewrotu na skrzydło juz nie zdążyłem skontrować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 minut temu, spYchu napisał:

Położenie SC wziąłem z XFLR5, sprawdzę jeszcze czy czegoś nie pomyliłem i zobaczę jak będzie wyglądał wykres zależności momentu pochylającego od kąta natarcia kiedy ustawię, że środek ciężkości był wyżej. 

Pod koniec faktycznie mocno zwolniłem ale dlatego, że chciałem go sprowadzić na ziemię, ostatniego przewrotu na skrzydło juz nie zdążyłem skontrować.

Zapas stateczności podłużnej w XFLR5 sprawdza się przy pomocy wykresu Cm vs CL

jest to stosunek ΔCm / ΔCL * 100 [%]

EDIT

Wykres Cm vs α - tak naprawdę podaje Ci informację dość istotną czy Cm jest równe zero dla dodatniego kąta natarcia modelu. To głównie koryguje się dekalażem, czyli kątami zaklinowania skrzydła i statecznika poziomego (w małych zakresach można położeniem SC)

Ale właściwe położenie SC to wykres Cm vs CL

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, jarek_aviatik napisał:

Zapas stateczności podłużnej w XFLR5 sprawdza się przy pomocy wykresu Cm vs CL

jest to stosunek ΔCm / ΔCL * 100%

 

Dziękuję za radę, wcześniej liczyłem zapas stateczności z (NP-CG)/MAC*100%. Obliczyłem tak jak napisałeś i kiedy wziąłem 2 punkty w miejscu gdzie krzywa jest najbardziej pochyła wyszło mi 9,5% (dla CL około 0), a w miejscu gdzie jest najmniej pochyła (dla CL około 1,1) 4,5%. 

Sprawdziłem wszystkie wymiary w XFLR5 i są zgodne z modelem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, spYchu napisał:

Dziękuję za radę, wcześniej liczyłem zapas stateczności z (NP-CG)/MAC*100%. Obliczyłem tak jak napisałeś i kiedy wziąłem 2 punkty w miejscu gdzie krzywa jest najbardziej pochyła wyszło mi 9,5% (dla CL około 0), a w miejscu gdzie jest najmniej pochyła (dla CL około 1,1) 4,5%. 

Sprawdziłem wszystkie wymiary w XFLR5 i są zgodne z modelem.

Jeśli wykres Cm od Alfa lub od CL nie jest linią prostą to oznacza, że SC ma współrzędną pionową Z.

Do prawidłowego obliczenia zapasu stateczności robi się aproksymację liniową wykresu.

Z tego co podajesz, to SC miałeś za bardzo do tyłu jak na oblot. Zapas stateczności do oblotu przyjmuję się na 15% - potem możesz zmniejszyć, aby był bardziej manewrowy.

Ja jestem leniwy i korzystam z cg ecalc, i weryfikuję prawidłowość w XFLR5.

Powodzenia.

  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 6 miesięcy temu...
W dniu 24.03.2022 o 13:53, japim napisał:

Poleciał? 

Nie miał okazji, od czasu nieudanego oblotu Messerschmitta niewiele się działo u mnie w temacie modeli. Dostosowałem go pod druk z PLA-LW, dodam zdjęcia jak będzie wydrukowany. 

Edit:
Model już wydrukowany i złożony, białe elementy to PLA-LW, czerwone PLA+. Malowanie dopiero po oblocie, bo nie wiem co z tego będzie ?. Do lotu na esiakowym setupie z akumulatorem 3s 1500mah waży 540g. 

1648318068561.jpg

1648318068537.jpg

1648318068522.jpg

1648318068508.jpg

1648318068495.jpg

Edytowane przez spYchu
dodanie zdjęć
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poleciał.
Całkiem przyjemny w pilotażu, zwrotny i łatwy do opanowania, w sam raz na pierwszy lot po długiej przerwie. Esiakowy setup to trochę za mało jak dla mnie, ciąg jest jak najbardziej w porządku - nawet na rozładowanym do połowy akumulatorze leci pionowo w górę, ale z prędkością jest już słabo. Kolejny lot prawdopodobnie po malowaniu. 
PS Wybaczcie jakość nagrania, telefon zgubił ostrość i dzwonił przez co lądowanie się nie nagrało
 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.