czarobest Opublikowano 17 Września 2021 Autor Opublikowano 17 Września 2021 No właśnie od początku zdaję sobie sprawę z tego, że to taka "proteza" . Zrobiłem Linear Advance, dobrałem wartość z wydruku kalibracyjnego i wklepałem ją do startowego G-Code, a także do firmware, bo na razie i tak drukuję z jednego filamentu. Przy okazji dorzuciłem sobie PID stołu oraz możliwość odpalania i konfiguracji tego bez komputera poprzez LCD - wcześniej nie wiedziałem jeszcze co jest potrzebne i przydatne i tego nie zrobiłem . Pamięci na razie nie brakuje więc to nie problem. No i po kalibracji odpaliłem wydruk, a tam katastrofa - ekstruder wył i robił bardzo chaotyczne ruchy, głowica zwalniała mocno na "zakrętach". Do tego ekstruder praktycznie obracał się z maksymalną prędkością o jakieś ogromne ilości obrotów, aż w końcu przeszlifował filament. Ale to mój błąd, bo odpaliłem tę funkcję: Wymagane to było do kompilacji przez to, że ta opcja (w wersji normalnej) była włączona gdzieś indziej, uznałem przez to, że czemu nie . Ale jednak musiałem to wyłączyć, łącznie z odkomentowaniem tej bazowej opcji z drugiego pliku konfiguracyjnego. Teraz dzwięk już jest normalny, przy drukarce słychać tylko lekkie klikanie silnika od ekstrudera, ale cicho i i tak ruchy drukarki są głośniejsze . Wydruk bez żadnego Coastingu i z zerowym ustawieniem różnicy powracanego filamentu po retrakcji wygląda teraz sporo lepiej niż wcześniej, nie ma aż takich widocznych pasów dookoła, ale i tak lekkie nadlewki są, spróbuję to minimalnie zmniejszyć drobnym zmniejszeniem ilości filamentu po retrakcji i chyba będzie dobrze.
noker Opublikowano 22 Września 2021 Opublikowano 22 Września 2021 Dla TEVo Tarantuli PRO z płytą główną MKS SGEN_L v1.0 obecnie jakie stepstiki 2209 najlepiej zakupić? Przefiltrowałem alledrogo i są dostępne oferty z wersjami v1.1 v1.2 v2.0 v3.1, ma to jakieś znaczenie dla samej drukarki? Czym się mogą różnic poszczególne modele tych sterowników?
japim Opublikowano 22 Września 2021 Opublikowano 22 Września 2021 To jest bardzo dobre pytanie - i dlatego najlepiej zadać je na forum reprapy.pl . Tam są specjaliści od tego typu zagadek. Ja pomimo swojego doświadczenia nie jestem w stanie na to pytanie odpowiedzieć.
czarobest Opublikowano 22 Września 2021 Autor Opublikowano 22 Września 2021 Z tego co czytałem, chyba między innymi właśnie na forum reprapy.pl to po prostu marketingowe wersje różnych producentów tych płytek, a wszystkie opierają się o ten sam chip TMC2209, generalnie z różnic które widzę to to, że czasem są przylutowane już piny do komunikacji UART, czasem nie - ja właśnie z UART chciałbym je sobie skonfigurować, więc wolę te z nimi, choć dolutowanie to w sumie żaden problem. Do tego inaczej rozwiązane jest po prostu ułożenie podzespołów, część ma kontroler na "górze" część "pod spodem" z fajnym moim zdaniem odprowadzeniem ciepła jak tutaj: BIGTREETECH TMC2209 V1.2 - linkuję te, bo najbardziej mi się podobają właśnie ze względu na odprowadzanie ciepła i pewnie te sobie zamówię, ale raczej dopiero za jakiś czas - EDIT: chociaż teraz faktycznie już nie wiem jak z tymi pinami, pin UART można zmienić, ale pojęcia nie mam czy zamienione piny A1 A2 B1 B2 mogą być problemem, choć to są chyba wyjścia na silniki, tylko czy oni to tak sobie po prostu oznaczyli czy naprawdę są pozamieniane . Poza tym wszystkie mają takie same funkcje i możliwości, bo w końcu to ten sam chip . Ale tak jak Przemek napisał, warto jeszcze podpytać mądrzejszych . EDIT: Chociaż w sumie trzeba się przyjrzeć czy mają takie same wyjścia na poszczególnych pinach i pewnie najlepiej wziąć takie jak są w płytkach od Makerbase zrobionych właśnie pod płyty główne Makerbase - Makerbase MKS TMC2209 EDIT2: No ogólnie żem namieszał, najłatwiej chyba wziąć te od Makerbase podłączyć tak jak pokazali i z głowy, nawet kosztem paru stopni. Przy okazji. Po tym, jak Rafał pokazał mi jak fajnie działa poziomowanie stołu HallOn'em, które sobie zamontował, postanowiłem sobie nieco szybciej zagłębić temat i na razie zdecydowałem się jednak na 3DTouch - ze względu na to, że jest bardziej popularny i będzie mi łatwiej skonfigurować oprogramowanie czy to teraz, czy być może w przyszłości choćby próbując Klippera. Do tego jednak nieco bardziej przekonuje mnie zdalne opuszczanie "rysika". A tak naprawdę jeszcze bardziej przekonała mnie możliwość kupna tego czujnika za niecałe 20zł . Jak przyjdzie i uda mi się to poustawiać to pewnie dam znać.
noker Opublikowano 22 Września 2021 Opublikowano 22 Września 2021 No zobaczymy co napiszą spece z reprap'ów
czarobest Opublikowano 24 Września 2021 Autor Opublikowano 24 Września 2021 Kurczę, że ja wcześniej nie zdecydowałem się na drukarkę, to jest świetne . Idąc po rower, w końcu jeden z "rogów" mi się poddał i został w ręku. Wina tego, że są nieco tandetne i nie da się do końca ich zacisnąć na moim rowerze. Poradziłem sobie z tym przy montażu dawno temu, obklejając nieco taśmą izolacyjną i męczyłem się, żeby to wcisnąć itp. Ale się trzymało. Teraz jednak od razu wniosłem rower, pomierzyłem co nieco i jest zrobione dużo ładniej i trzyma się lepiej . Dodatkowo jeszcze jedna "obrączka" żeby zaślepka się lepiej trzymała. I jest : Teraz nieco ważniejsze i bardziej na temat (sory za tamten mały offtop) . Kolejne modyfikacje, zmieniłem naciąg osi Y (Rafał też chyba taki wydrukował i stąd się na niego zdecydowałem), który nie ogranicza ruchu stołu. Teoretycznie jeszcze mi to nie przeszkadzało, ale przynajmniej mam to już z głowy (a znając życie, jakbym akurat potrzebował to bym się wkurzał, że nie mogę ), a mogłem to zmontować, bo kupiłem pasek przy okazji innych zakupów (oryginalnego by mi już nie starczyło, bo dociąłem do poprzedniego naciągu). Śruba tymczasowa, bo nie mam krótszej, więc nawet na razie nie dorabiam nakładki do ręcznego kręcenia. Link do naciągu: https://www.thingiverse.com/thing:3980715 Po drugie postanowiłem spróbować i kupiłem nakrętkę z kasowaniem luzu, już sama nakrętka (bez sprężyny) wydaję się mieć mniejszy luz niż oryginalna, więc fajnie - być może trafiłem na jakąś gorszą w zestawie. Po zamontowaniu zniknęło puknięcie przy zmianie kierunku i ruszeniu (w sensie jak drukarka robiła to sama ). Wydaję mi się też, że śruba mniej lata na boki w samej nakrętce, a właściwie nie lata. Wydruk też wyszedł obiecująco, chociaż nie mogę powiedzieć, że to w 100% zasługa tego, bo w międzyczasie jeszcze minimalnie ustawienia ruszyłem, a starego G-Codu nie miałem. Jednak wszystko się dodaje i jest chyba coraz lepiej, więc nie żałuję montażu tej nakrętki. A teraz czekam na 3D Touch'a do poziomowania stołu . I wydruk (na dolną część nie patrzcie bo był Brim, który obcinałem), no już mi się podoba, paski prawie niewidoczne nawet przy świeceniu latarką pod kątem 90 stopni .
young Opublikowano 24 Września 2021 Opublikowano 24 Września 2021 Kilka postów wcześniej na tym wątku zachęcony poczynaniami kolegi napisałem że sobie kupię drukarkę. Poniżej dla porównania 2 fotki z pierwszych w życiu wydruków ( nazywam to użytecznych czyli gruba warstwa, szybkie posuwu, zwykłe pla). Drukarka bez modyfikacji, ulepszeń, na podstawowych ustawieniach cury, (bo się nie znam)
noker Opublikowano 25 Września 2021 Opublikowano 25 Września 2021 A tak na marginesie poza stołem roboczym, to srube na osi Z trzeba jakoś smarować czymś?
pjk11 Opublikowano 25 Września 2021 Opublikowano 25 Września 2021 15 godzin temu, czarobest napisał: A teraz czekam na 3D Touch'a do poziomowania stołu . To jak sie doczekasz to bedziesz mial kolejne klopoty:-) 2
czarobest Opublikowano 25 Września 2021 Autor Opublikowano 25 Września 2021 3 godziny temu, noker napisał: A tak na marginesie poza stołem roboczym, to srube na osi Z trzeba jakoś smarować czymś? Właśnie też się pytałem, ale nikt nie podpowiedział, na innych forach w sumie też różne opinie. Początkowo nasmarowałem gęstym stałym smarem, ale on nierównomiernie został na śrubie i być może wpływał negatywnie na wydruk - pewnie zbyt gęsty i przydałoby się coś nieco mniej. A teraz nałożyłem suchy smar teflonowy, rowerowy Shimano PTFE, bo taki miałem pod ręką i wydał mi się dobry, z tym że nie w sposób "rowerowy" czyli nie wycierałem nadmiaru z zewnątrz. Wydaję się fajny, bo powierzchnia jest pod palcem lekko "tłusta", a jednocześnie nie ma grudek od smaru stałego. Ale sam już nie wiem ?. 2 godziny temu, pjk11 napisał: To jak sie doczekasz to bedziesz mial kolejne klopoty:-) Chyba to lubię . Kupiłem z pełną świadomością wad i zalet w stosunku do HallOn'a w tym w kwestii prostoty ogarnięcia - np. do HallOn gotowe oprogramowanie do tej drukarki itp. Programowo raczej problemów się nie spodziewam, bo to dość proste, sprzętowo to też kilka kabelków i dwie śrubki, jedynie ustawienie odpowiedniej odległości czujnika względem dyszy wydaję się problematyczne, ale to kwestia dystansu od przygotowanych mocowań w oryginalnej karetce. Póżniej offset można chyba nawet ustawić z LCD. No ale zobaczy się, za jakieś niecałe 2 tygodnie powinno być u mnie . 16 godzin temu, young napisał: Kilka postów wcześniej na tym wątku zachęcony poczynaniami kolegi napisałem że sobie kupię drukarkę. Poniżej dla porównania 2 fotki z pierwszych w życiu wydruków ( nazywam to użytecznych czyli gruba warstwa, szybkie posuwu, zwykłe pla). Drukarka bez modyfikacji, ulepszeń, na podstawowych ustawieniach cury, (bo się nie znam) Wydruki okej, choć właśnie się się mocno u siebie denerwuję na każde rzeczy jak chociażby te paski pod kątem które są na niebieskim u Ciebie (ale wydaję mi się, że to przez minimalną rozdzielczość w osiach i element pod bardzo niewielkim kątem w stosunku do osi, wtedy co jakiś czas jest minalny ruch i takie paski, pewnie zmiana stepsticków by na to też nieco pomogła - ale to moja teoria ). No i problem u mnie pojawia się w takich "trudniejszych" miejscach. Na tej kostce z ostatiego posta to pogrubienie jest na wysokości gdzie ścianka kończy się jakieś 2mm po drugiej stronie i z tego typi problemami walczyłem . No i na zdjęciu normalnym jest to słabo widoczne, dopiero zbliżenie i poświecenie latarką pokazuje te nierówności - a ja im mam lepsze wydruki tym chce jeszcze lepsze, zamiast się tym nie przejmować, bo to prawie niewidoczne .
kulfon250 Opublikowano 25 Września 2021 Opublikowano 25 Września 2021 40 minut temu, young napisał: Ale frajda jest z tego drukowania i wreszcie można różne fajne i potrzebne rzeczy wydrukować i wiele innych 1
young Opublikowano 25 Września 2021 Opublikowano 25 Września 2021 36 minut temu, kulfon250 napisał: i wreszcie można różne fajne i potrzebne rzeczy wydrukować i wiele innych No właśnie o to chodzi, ale fajne przydasię
czarobest Opublikowano 7 Października 2021 Autor Opublikowano 7 Października 2021 3DTouch przyszedł do mnie we wtorek, ale dopiero wczoraj miałem trochę czasu na ogarnięcię, a dzisiaj na lekkie poprawki i ostatecznie jest i działa . Lepiej 18zł nie mogłem zainwestować jeśli chodzi o tę drukarkę . Ogólnie większych problemów nie było, dołożyłem sobie na zaś kondensatory (elektrolityczny 1000uF i małego tantala SMD 22uF) pomiędzy zasilaniem a masą, gdzieś takie porady widziałem (chociaż mam akurat wersję która powinna działać dobrze, sądząc po płytce), zresztą faktycznie przewód jest długi - na pewno nie zaszkodzi, a żaden problem dodać . Szczególnie że akurat są fajnie wyciągnięte pola, gdyby ich nie było i miałbym próbować to łączyć do nóżek od wtyczki, to pewnie bym tego nie robił. Z oprogramowaniem większych problemów nie było, co prawda za pierwszym razem wszystko nie działało do końca, ale ogarnąłem to szybko, później tylko drobne poprawki offsetów, bo pomiary z jednej strony były prawie na krawędzi no i teraz wszystko gra. Zrobiłem sobie wykresy z dwóch pomiarów i wykres z różnicą pomiędzy nimi, jeden z pomiarów ma ciut dużą odchyłkę w granicach 0.05mm, ale reszta już dużo mniej (trzeba by zrobić więcej pomiarów dla sprawdzenia, ale nie mam takich potrzeb ). To też nie jest test w jednym miejscu raz za razem, pewnie wtedy wyszłoby lepiej. Na górze pomiary z siatką 4x4, widać jaki mam "ładny" stół . Na dole wykres z różnicą pomiędzy pomiarami, a macierz w okienku to dokładne wartości tych różnic. No i w międzyczasie zakupiłem dwie rolki, oba Plast-Spaw, ale jeden to PLA (czerwony), a drugi to PET-G, więc próba z czymś nowym. Przydał się, bo z niego wydrukowałem sobie dystans do czujnika, a tam akurat PLA mogłoby mieć ciut zbyt ciepło . Ogólnie z obu drukuje się jak na razie dobrze, choć sam sposób pakowania i nawinięcia odstaje od chociażby Colorfila. No może lekkie problemy widać na wieży z PET-G, ale to chyba taka natura, no i jeszcze kwestia dogrania ustawień - już mam nieco inne i chyba lepsze. To fotki filamentów i pierwsze druki z PET-G i PLA od Plast-Spaw: A tu mała relacja z montażem 3D Toucha . Dałem oplot i zrobiłem sobie "profesjonalnie", czyli z wtyczką . Udało mi się znaleźć takie, jak są fabrycznie w drukarce od grzałek - GX16. Raz, że tak fajniej, a dwa, że moim zdaniem większa niezawodność, bo te małe wtyczki w środku leżą sobie spokojnie, a ewentualne siły działają tylko na tę dużą wtyczkę. Nawet udało mi się to równo wywiercić .
mar_io Opublikowano 8 Października 2021 Opublikowano 8 Października 2021 Fajne te mocowania do odbiorników i te blokady do składania (te które masz do stołu przykręcone), skąd je pobrałeś? jak to nie tajmnica?
czarobest Opublikowano 29 Stycznia 2022 Autor Opublikowano 29 Stycznia 2022 Troszkę odświeżę temat, bo wleciały do mojej drukarki nowe stepsticki, poszedłem na łatwiznę i wybrałem TMC2209 od MKS (dokładnie stąd - LINK), dzięki czemu montaż był banalny i ograniczył się do wyciągnięcia miliona zworek i paru zmian w oprogramowaniu, nie trzeba nawet się przejmować ustawieniem potencjometru, bo oczywiście wykorzystałem połączenie przez UART i wszystko jest z poziomu kodu/wyświetlacza. Mimo że było łatwo, to oczywiście zrobiłem coś nie tak i początkowo nie działało mi ustawianie pozycji domowej osi X oraz Y, a to przez to, że nie wyciągnąłem zworek XDIAG oraz YDIAG, które mają być, jeśli chce korzystać się z "sensorless homing" - a ja nie chcę. Do tego zmieniłem mikrokroki na 1/64 i się dziwiłem, czemu to tak wolno idzie, ale szybko ogarnąłem, że trzeba pomnożyć teraz przecież ilość kroków na milimetr .A wrażenia są świetne, jakby drukarka się popsuła i mam ciągle wrażenie, że coś jest nie tak, bo dosłownie nie wydaje dźwięków i teraz słychać tylko wentylatory. Do tego moim zdaniem polepszyła się powierzchnia, bo nie ma już ukośnych pasków na wazie, które prawdopodobnie wynikały z mniejszej dokładności czy płynności na ściankach pod bardzo niewielkim kątem do osi - i szło to skokowo, co powodowało paski - teraz waza jest super i nawet jakby się bardziej błyszczy . Nagrałem też krótkie filmiki dla porównania, nie oddadzą tego idealnie, ale może dla osób, które by się zastanawiały coś pokażą (oczywiście kamera podbija dźwięk, kiedy jest cicho, stąd szum wentylatorów jest jakby większy). Przy poziomowaniu (te decybele są na pewno bardzo przekłamane, ale są jako porównanie): TMC2209_1.mp4 I drukowaniu: TMC2209_2.mp4 Jedyny minus, że nie zrobię już tak : Mario.mp4
noker Opublikowano 1 Lutego 2022 Opublikowano 1 Lutego 2022 Rzeczywiście kolosalna zmiana, dobry krok.
czarobest Opublikowano 26 Lutego 2022 Autor Opublikowano 26 Lutego 2022 Jeszcze jedna drobnostka, "zaryzykowałem" i spróbowałem TPU, kupiłem próbkę 100 gramów, przy okazji i w sumie jest bardzo fajnie . Jest to TPU od Plast-Spaw, nie podają oni niestety twardości, ale dowiedziałem się od sprzedawcy, że "w odniesieniu do fiberlogy fiberflex 40D - plast spaw jest trochę twardszym materiałem". Także jak na TPU jest to pewnie dosyć twarde i dzięki temu drukuje się bez żadnych problemów na Tevo. Co prawda drukowałem proste kształty, ale nie zauważyłem problemów, czy to z retrakcją, czy jakimś zawijaniem. A ustawienia trafiłem praktycznie od razu . Dla przykładu takie "nóżki" sobie dodrukowałem i dzięki temu, że są wydrukowane z gumy, dało je się nałożyć i trzymają się mocno na miejscu, do tego oczywiście są w miarę przyczepne i amortyzujące. A "rybka" z filmiku jest super zabawką dla kota . TPU.mp4
noker Opublikowano 30 Maja 2022 Opublikowano 30 Maja 2022 Czołem. Pytanie odnoście naszych Tevo, Wymieniam śrubę napędową osi Z z TR8x8 na TR8x2. Czy oprócz zmiany ilości kroków z 400 na 1600 na tej osi jeszcze jakieś inne parametry trzeba zmienić?
Rekomendowane odpowiedzi