Skocz do zawartości

JAK TO SIĘ STAŁO ? NIE WIEM !!! Czyli amatorska relacaja z budowy modelu Extra 300 2,4 K.S


Rekomendowane odpowiedzi

4 minuty temu, FockeWulf napisał:

Nigdy nie ciąłem listew bo szkoda czasu, ale pamiętam, że Wiesiek był zawzięty na początku i ciął sam.

Tak to prawda ciąłem sam, ale tylko na pierwszy model, natomiast na drugi model kupiłem zestaw gotowych a tym sposobem miałem porównanie.

I powiem wam że nie opłaca się ciąć samemu , czas poświęcony na  cięcie i sprzątanie całej modelarni po takim cięciu jest więcej warte niż te 20 czy 30 zł które trzeba wydać na gotowy zestaw listew.

Jedyną zaletą cięcia listew samemu jest nie aspekt finansowy tylko to że ze sklepy listwy mają 1m długości , a jak potrzebna jest listwa np, 1,8m czy w ogóle ponad metr to trzeba listwy ze sklepu sztukować, a samemu można sobie wyciąć listwy jakie sie chce i są bez sztukowania.

Ale jest dokładnie jak pisze Sławek , po pierwszym zakupie gotowych listew juz później tylko kupowałem , bo się samemu ciąć listew się nie opłaca.

9 minut temu, koniorc napisał:

Wiesław, chcesz takie cuś za browara?

 

Dzięki Konrad za chęć ułatwienia roboty , ale juz mam podobną piłę.

W zeszłym roku utknąłem na etapie cięcia trójkątnych listew na natarcia i spływy w extrze 2,7, i szukałem małej piły w której ostrze się pochyla pod odpowiednim kątem , i jak się okazało u teścia poniewierała się w warsztacie taka mała piła, jemu nie była do niczego potrzebna więc ją przygarnąłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś przy święcie nie obyło się bez odwiedzenia modelu.

Nie wiele zrobiłem , ale wyeksmitowałem pudło z zestawem extry 2,7m a na jego miejsce wjechało pudło z zestawem 2,4m.

No i powybierałem podwójne części , nie wszystko co podwójne będę sklejał przed montażem , skleję boki domku silnika i górę domku silnika i pierwszą wręgę kadłuba , resztę zmontuję na sucho i jak będzie grało to niektóre podwójne części będą sklejane podczas finalnego sklejania konstrukcji, tak mi jest łatwiej.

Np wręga silnikowa puki nie jest sklejona pasuje jak ulał , po sklejeniu już tak średnio , raz że zawsze gdzieś minimalnie się warstwy wręgi rozjadą podczas schnięcia , a wystarczą mikroskopijne wartości aby ciężko wchodziła na swoje miejsce, i trzeba doszlifowywać , żywica wypłynie i też trzeba szlifować , to ja wolę wziąć pędzel i pomazać żywicą powierzchnie podczas finalnego sklejania.

No i jutro chyba trzeba coś zacząć sklejać, ile można świętować:) model czeka.

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Działam dalej.

Wczoraj skleiłem z podwójnych części to co mi było potrzebne i na dziś mi to wyschło i mogłem rozpocząć montaż na sucho.

Upierdliwa to robota bo trzeba pousuwać klej który gdzieś tam powypływał w zakamarkach , doszlifowywać wypusty i otwory na wypusty , mniej więcej 2 godziny mi to zajęło.

Ale bez problemu dało się to poskładać.

Ogólnie mogę to jutro posklejać na żywicę już finalnie , ale jeszcze muszę rozszyfrować mocowania wydechu  bo nie chciał bym strzelić jakiejś gafy na samym początku , a nie wszystko jest jasne mam 3 elementy do wklejenia a miejsce jest na dwa elementy .

Więc nim rozrobię żywicę muszę postudiować jeszcze Krzysztofa temat.

 

Domek w zasadzie składa się łatwiej niż w Mx-sie, w Mx-sie trzeba podszlifowywać było wypusty , bo bez tego był nie do złożenia , tu nic nie zeszlifowywałem i wszystko się poskładało bez problemów.

spacer.png

 

spacer.png

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesław, te mocowania wydechu musisz dobrać do średnicy canistra ale raczej to co jest w zestawie będzie pasować tylko do rury rezonansowej. Tłumiki typu canister dla pojemności 60 cc mają zazwyczaj rurę średnicy 60 mm te dodatkowe wręgi mają mniejszą średnicę, ja ich nie użyłem. Generalnie jak montowałem u siebie canister mvvs to miałem problem z włożeniem go do środka, musiałem rozpiłować tę dużą wręgę i odciąć ok 10 mm rury wydechowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, koniorc napisał:

Wiesław, te mocowania wydechu musisz dobrać do średnicy canistra ale raczej to co jest w zestawie będzie pasować tylko do rury rezonansowej

Dzięki.

To troche wyjaśnia , nie wpadłem na to że sa dwa rodzaje mocowania wydechu o różnych średnicach , co komu pasuje to to montuje , a ja szukałem pomysłu jak je wszystkie zamontować , i miejsca mi brakowało:D.

Mam tłumik to sobie przymierzę , ale tez mi sie wydaje że jest grubszy niż otwory mocujące z zestawu.

Jak nie będzie pasował to  dupy sobie tym nie będę zawracał , i jadę z modelem , później sie mocowanie dorobi, w extrze 2,7m miałem już model oklejony i dałem rade wyrżnąć standardowe mocowanie i wkleiłem na jego miejsce inne zmodyfikowane.

Tutaj co do tego modelu to żonka dała pozwolenie ale jest warunek, nic nie kupuję żadnych serwomechanizmów itp , jedynie silnik mogę zakupić.

Więc już z góry jest przesądzony los jednego Mx-a , a dokładnie to niebieskiego, więc wydechu też nie kupię tylko wykorzystam z Mx-a , model dostosuję do tłumika jaki mam.

Tłumik ma przedni wylot spalin więc i tak trzeba będzie czarować aby przypasował do tego modelu , więc nawet się tym nie martwię że seryjne mocowania nie podejdą do kanistra bo obawiam się że do tego tłumika co mam to mocowania mogą być nawet nie w tym miejscu co trzeba.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesiu prosiłeś gdzieś o listę materiałów niezbędnych do ukończenia modelu więc wstawiam, lista jest tak zrobiona żeby nic nie zabrakło czyli prawie wszędzie z drobnymi naddatkami ale lepiej niech zostanie jedna listewka niż ją zamawiać ze sklepu.

LISTA POTRZEBNYCH MATERIAŁÓW DO UKOŃCZENIA EXTRY KS 2.3M

1.       Rura węglowa 30/27/850 mm

2.       Rura węglowa 16/14/600 mm

3.       Płaskownik węglowy 5/1/1000 – 2szt.

4.       Balsa 2/100/1000 mm – 8szt.

5.       Balsa 6/100/1000 mm – 1szt.

6.       Balsa 8/100/1000 mm – 1szt.

7.       Balsa 10/100/1000 mm – 2szt.

8.       Balsa 12/100/1000 mm 1szt.

9.       Listwa sosnowa 2/10/1000 mm 4szt.

10.   Listwa sosnowa 3/5/1000 mm 10szt.

11.   Listwa sosnowa 3/10/1000 mm 7szt.

12.   Listwa sosnowa 5/5/1000 mm 10 szt.

 

Oczywiście folia koła i całe wyposażenie też ;)

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Graffi_25 napisał:

Wiesiu prosiłeś gdzieś o listę materiałów niezbędnych do ukończenia modelu więc wstawiam

Dzięki wielkie.

Silnik kupiony , rury kupione , folia kupiona.

Ogólnie brakuje mi listew z twojej rozpiski i jednej deski balsy 6mm bo takiej balsy nie mam , no i nie mam kół i zawiasów , więc wydatki mam opanowane , praktycznie co potrzebne to kupione jedynie teraz kwestia dotarcia paczek kurierskich .

Niestety nie mam jak się zabrać za model , brak czasu mocno daje mi się we znaki .

W sumie to opanowałem ten domek silnika , wręgi i podwozie , wszystko stoli poskładane na sucho i czeka na demontaż i złożenie ponowne juz ostatecznie na żywicę.

Niestety ani wczoraj ani dziś nie ma na to szans , może jutro to posklejam , mam dwa wieczory w plecy nic nie zrobione a w takim tempie to żebym go skończył na wiosnę 2023.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

53 minuty temu, extra67 napisał:

Witam.Co za motor kupiles do modeluPozdrawiam M.SZ

Po przemyśleniu wszystkich za i przeciw , zdecydowałem się na GP-61.

A odkupiłem od kolegi używany , po jednym sezonie , chyba nie za wiele latany , za to w bardzo okazyjnej cenie.

Do tego śmigło Falcon 24x9  i jak zmieszczę się w wadze +/- 8800g to napęd powinien sprawnie napędzać model z wystarczającym nadmiarem mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 minuty temu, extra67 napisał:

Wiesz cos  wiecej o serwisie czesciach itd.

Tak to podstawa , dla mnie silnik bez zaplecza części zamiennych nie ma wartości , no może jest wart tyle ile waży , ze 4,50 za kilogram, przerabiałem to na chinskim RCGF 55 , silnik był tani i niby wszystko do niego było , ale po kilku miesiącach przestały być dostępne i silniki i części zamienne , rozleciało się łożysko na korbowodzie to zamiast kupić nowy wał to trzeba było wyrzucić silnik i kupić sobie nowy cały silnik.

Ale od razu powiedziałem że mam w dupie takiego producenta i nikt się ze mną nie będzie w ciuciubabkę bawił , i tym sposobem związałem się z DLE i to była dobra decyzja.

Natomiast do extry 2,7m mocno rozważałem silnik GP-123 , przeszkodą była cena, ale sprawdziłem teŻ zaplecze części zamiennych i wszystko jest i to w naprawdę dobrych cenach , no jedyna niedogodność to że części są dostępne w zagranicznych sklepach, ale ważne że są.

Same silniki są chwalone , tylko nowe jednostki mają trochę trudne do przełknięcia ceny , a że się trafiła używka z pewnego źródła w świetnym stanie i atrakcyjnej cenie to się skusiłem na silnik GP-61.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dziś wreszcie się czepiłem modelu , czas mi nie pozwala na budowanie.

Ale Konrada extra stanęła na kołach , to moja niech będzie chociaż embrionem.

No i dziś rozpocząłem sklejanie, mało zrobione , dwie godziny mi to zajęło , ale ważne że zacząłem sklejanie.

Myślę że teraz juz kadłub będzie szybko powstawał bo teraz mogę go budowac dalej poświęcając mu 10 czy 20 min tak z doskoku , a to co na zdjęciu chciałem skleić na raz a wiedziałem że to potrwa i czekałem na większą ilość wolnego czasu. do dyspozycji.

Mój tłumik pasuje w zaprojektowany otwór we wrędze więc wkleiłem mocowanie wydechu z zestawu.

Sorry za bałagan ale na to już czasu nie było:).

spacer.png

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już mam pierwsze potknięcie zaliczone, to co wczoraj pokazałem na zdjęciu to spieprzona robota.

Sklejone jest OK , ale nie ma jednej takiej półwręgi z boku kadłuba , zostawiłem wklejenie tego na później , kłopot w tym że wzdłuż kadłuba w poziomie biegną trzy takie cholerstwa z wypustami które wchodzą w boki kadłuba.

Te elementy łączą się w wręgach na wypusty itp, no i jak się dziś okazało jak włożę półwręgę to nie ma szans na włożenie elementów biegnących poziomo pomiędzy wręgami , a jak zamontuję pierwsze te elementy to nie ma szans na włożenie półwręgi.

I nie ma na to lekarstwa i nie da się tego obskoczyć , nic nie da podpiłowanie czegokolwiek itp, to jest skucha.

Prawidłowo to trzeba skleić wszystko i da się to złożyć tylko wtedy gdy tylna wręga podwoziowa pracuje na kadłubie i klej jej nie trzyma , jak ją klej zwiąże na stałe z kadłubem to jest po ptakach.

Obskoczyłem to w ten sposób że przeciąłem na pół mały element który jest pomiędzy wręgami podwozia , wtedy się wszystko złożyło śmiesznie łatwo , a miejsce przecinania skleiłem stosując nakładki z  cienkiej listewki sosnowej z obu stron.

Kto tego nie budował to nie zaskoczy o co chodzi więc później wrzucę zdjęcie jak obskoczyłem problem który sam stworzyłem.

No i po za tym dziś doszła paczka z zestawem listew, ale była też blisko paczka z silnikiem i rurami , niestety kurierzy pracowali chyba do 13.00  bo rano była w doręczeniu a o 13.00 była juz z powrotem w centrali, więc silnik dotrze pewnie w poniedziałek , akurat z silnikiem to nie ma pospiechu , daleka drogo nim przyjdzie pora na montaż silnika:).

spacer.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, enter1978 napisał:

Te elementy łączą się w wręgach na wypusty itp, no i jak się dziś okazało jak włożę półwręgę to nie ma szans na włożenie elementów biegnących poziomo pomiędzy wręgami , a jak zamontuję pierwsze te elementy to nie ma szans na włożenie półwręgi.

Także zaliczyłem kilka podobnych wpadek, czasem celowo zostawiałem te drobne wzmocnienia na późniejszym etap. Ja się ratowałem przycinając wpusty na około 1 mm lub mniej i przy lekkim odgięciu elementów współpracujących dało się je zmontować i skleić.

Główną strukturę domku masz solidnie sklejoną, to jest najważniejsze. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

29 minut temu, koniorc napisał:

Główną strukturę domku masz solidnie sklejoną, to jest najważniejsze.

Niby tak, ale nie wiem jak pracuje silnik 61ccm, jak mocno wibruje , ty laminowałeś pojedyncze części domku a ja się zastanawiam czy nie powlec tkaniną takiego juz posklejanego domku , ale to sie zobaczy.

Teoretycznie po przycięciu wypustów na 1mm , dało by sie to zmontować, ale poszedłem inną drogą.

Przeciąłem na pół element wskazany skalpelem i w dwóch połówkach wszedł na miejsce z niebywałą łatwością, miejsce cięcia wzmocniłem obustronnie paskami cienkiej listewki sosnowej , leżała taka pod ręką i szerokość pasowała jak ulał.

Tym sposobem wszystko jest jak trzeba i można się bawić dalej.

Chciałem po prostu pokazać że żeby ktoś nie pomyślał że jak ktoś zbudował kilka modeli to dla niego zbudowanie kolejnego modelu to pestka , wchodzi modelarz do modelarni hop siup i model wyskakuje.

Tak nie jest , nowa konstrukcja zawsze jest tajemnicą , ludzie się wykładali na Mx-sie bo zdarzało się źle skleić boki domku silnika i wtedy prawy stawał się lewym a lewy prawym.

Ja extrę 2,7 zbudowałem i znam konstrukcję a w zapasowym kadłubie zapomniałem wkleić mocowań zaślepek wentylacyjnych.

Chodzi o to żeby ktoś kto chciał by spróbować zbudować model ale nie może się zdecydować bo się boi że nie podoła , widział że nawet komuś kto coś trochę posklejał to nie wszystko się udaje.

spacer.png

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, Graffi_25 napisał:

Wiesiu te elementy są zamknięte z czterech stron i stąd cała trudność bo trzeba je sklejać pokolei inaczej nie wejdą

Tak to prawda.

Ale wiesz Marcin na czym polega mój problem?

Na tym że poskładałem na sucho tylko to co sklejałem z podwójnych elementów , bo po takim sklejaniu troszkę trzeba po dopasowywać elementy.

Tego co jest na zewnątrz konstrukcji nie składałem na sucho bo wydało mi się to banalne, a to był błąd bo gdybym się pofatygował i spróbował poskładać te kilka części to bym wyłapał trudność.

Ale szkoła nie poszła w las , teraz składam na sucho wszystko bez względu na to czy wydaje się łatwy montaż czy nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkiego dobrego w Nowym Roku. Przyznam się, że też rozpocząłem budowę tego modelu. Kilka uwag z moich dotychczasowych poczynań (zgadzam się z uwagami przedmówców):

- półka serw posiada od spodu wzmocnienia, we wzmocnieniach poprzecznych i wrędze podtrzymującej półkę od tyłu zamki wzmocnień podłużnych mają trochę za szeroki rozstaw;0042.thumb.jpg.776929b952ca6c3165c0dfccf5f92db9.jpg

 

- balsowy tunel nad wydechem łatwiej byłoby zamontować przed przyklejeniem wręgi zamykającej go od tyłu, ale ... mądry Polak po szkodzie, teraz czeka mnie trochę gimnastyki;

- pierwsza wręga kadłuba (ta sklejana z dwóch warstw, do której pasowana jest maska) w moim zestawie składała się z dwóch takich samych elementów, a tymczasem ten od strony kabiny powinien mieć dwa otwory (zamki) więcej na krótsze wpusty boków domku (to udało mi się namierzyć i skorygować / wyciąć przed sklejeniem wręgi w całość z dwóch elementów).

 

Nie będę zakładać kolejnej relacji, bo są już chyba trzy. Podczas budowy robię sporo zdjęć. Jestem kawałek  przed Tobą, Wiesław, to może te zdjęcia się przydadzą. Link do albumu: https://photos.app.goo.gl/nyxLkyhL4Spx8gyb6

Zresztą pewnie zaraz i tak przegonisz mnie w budowie ;) .

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.