Marcin Opublikowano 26 Stycznia 2022 Opublikowano 26 Stycznia 2022 Pacjent to AtomRC Seal - fajny motoszybowiec pod FPV. Zauważyłem jednak w czasie lotu na kamerze pewną przypadłość - gdy model ma lecieć prosto w zadanym kierunku to koryguje to lotkami i leci przechylony w lewo. Faktycznie, gdy wypoziomuję model i skrzydła są na płasko to automatycznie robi płaski zwrot w prawo. Udało się to wyeliminować oddaniem trochę steru kierunku w lewo ale zastanawiam się, czy np podkładka pod silnik nie byłaby lepszym rozwiązaniem. I teraz tak: Patrząc na model stojąc z tyłu (od ogona) muszę podłożyć silnik z której strony? LEWEJ czy PRAWEJ?
Jerzy Markiton Opublikowano 26 Stycznia 2022 Opublikowano 26 Stycznia 2022 Patrząc od tyłu - śmigło skieruj w lewą stronę. - Jurek 1
Marcin Opublikowano 26 Stycznia 2022 Autor Opublikowano 26 Stycznia 2022 OK, dziękuję. A mogę prosić o wyjaśnienie dlaczego? Myślałem, żeby skierować w prawą, żeby strumień opływający ogon był już lekko pod kątem i jakby prostował model ale widzę, że się myliłem.
latacz Opublikowano 26 Stycznia 2022 Opublikowano 26 Stycznia 2022 Narysuj to sobie. Model sam skręca w prawo . Chcesz żeby przestał -czyli musisz spowodować "dodatkowy skręt w lewo" model obraca się (orientacyjnie) wokół środka ciężkości. Żeby obrócił się w lewo (albo przestał w prawo) to musisz pociągnąć za dziób w lewo (silnik w lewo) lub popchnąć ogon na prawo -co daje wychylenie steru kierunku w lewo lub nadmuch powietrza na ster też od lewej ... 1
dariuszj Opublikowano 26 Stycznia 2022 Opublikowano 26 Stycznia 2022 Sprawdź jeszcze czy model leci prosto bez silnika. Jeśli nie to problem jest w geometrii modelu i silnika bym raczej nie ruszał.
latacz Opublikowano 26 Stycznia 2022 Opublikowano 26 Stycznia 2022 dokładnie -jak Kolega pisze -ustawiasz trymujesz model w locie ślizgowym -jeśli musisz mocno wychylać przy trymowaniu stery by model leciał prawidłowo to poprawiasz/zmieniasz geometrie lub wyważenie. jak model w locie bez napędu jest ok -to dajesz gaz -jak zadziera to motor pochylasz w dół jak nurkuje po włączeniu silnia to w górę. jak skręca w prawo -to silnik wychylasz trochę w lewo. i odwrotnie. Kąty silnika zmieniasz po to, żeby w locie z silnikiem nie zachowywał się znacząco inaczej niż ze zdławionym lub wyłączonym napędem. A za lot bez napędu odpowiada geometria i prawidłowe położenie SC.
Marcin Opublikowano 3 Lutego 2022 Autor Opublikowano 3 Lutego 2022 Polatałem dziś trochę i wnioski następujące: Jak wytrymuję model do lotu w miarę prostego na silniku na prędkości przelotowej to po zdjęciu gazu model zakręca w lewo. Czyli wszystko wskazuje na silnik i jego wykłon. To samo w drugą stronę - wytrymuję bez silnika na lekkie opadanie, jak dodam gazu to idzie w prawo. Czyli silnik. Mam drukarkę 3d, myślę wydrukować podkładki pod sinik tak 1, 1.5, 2 stopnie i kombinować w tym kierunku.
Marcin Opublikowano 3 Lutego 2022 Autor Opublikowano 3 Lutego 2022 No ok, ale tak czy inaczej muszę ustawić silnik, bo co mi da wytrmowanie modelu do lotu z silnikiem, jak bez silnika będzie głupiał. Chociaż ten model to 99% lotu na silniku będzie i tak. Zacznę od kąta silnika, żeby zniwelować jego wpływ jak najbardziej w locie silnikowym. Minimalny trym w locie silnikowym nie będzie problemem.
Marcin Opublikowano 3 Lutego 2022 Autor Opublikowano 3 Lutego 2022 Mieszanie gazu i kierunku itp to już robota kontrolera lotu w modelu. Ja mu tylko ułatwię, że w locie poziomym na silniku skrzydła będą płasko, nie wychylone na lotkach w celu zniwelowania momentu od śmigła.
Ares Opublikowano 3 Lutego 2022 Opublikowano 3 Lutego 2022 4 godziny temu, Marcin napisał: Mieszanie gazu i kierunku itp to już robota kontrolera lotu w modelu. Ja mu tylko ułatwię, że w locie poziomym na silniku skrzydła będą płasko, nie wychylone na lotkach w celu zniwelowania momentu od śmigła. Marcin ja zawsze ustawiam tak jak napisałeś ( już 15 lat tak robię we wszystkich samolotach i jest dobrze) : trymuję model w locie bez silnika (lub z minimalnymi obrotami) tak aby wykonywał poprawny lot ślizgowy. Nastepnie dodaję gazu i patrzę co się dzieje: jesli model wyraźnie zakręca w któraś stronę, to koryguję wykłonem .Trymerów już absolutnie nie dotykam! Pytanie czy jak dodasz gazu to w tym momencie model zakręca czy w ogóle zwiększenie obrotów powoduje zakręt? Bo jak napisał Jarek to normalne ,że moment od śmigła ( zresztą nie tylko) powoduje lekką tendencję do zakręcania w momencie dodania gazu . Dlatego dobrze jest mieć nawyk płynnego raczej wolnego dodawania gazu bo jak zrobisz to bardzo szybko to i wykłon nie pomoże. W dobrze wyregulowanym modelu zwiększając obroty silnika ( płynnie, nie gwałtownie) nie powinno być widać żadnych tendencji do zakrętów. Tak samo w locie ślizgowym bez napędu każdy model powinen lecieć prawidłowo i prosto. Czasami takie zjawisko jak opisałeś wynika z braku geometrii modelu: może jest coś krzywe? Spróbuj z wykłonem a gdyby nie pomogło to poszukaj przyczyny w geometrii płatowca. Aha , mixy kierunku z gazem to moim zdaniem jedynie ostateczne wyjście ze złej sytuacji. Jak najbardziej można ustawić to manualnie. Powodzenia. Oczywiście napisałem tutaj w uproszczeniu ( nie krzyżujcie mnie zaraz "że źle i nie do końca prawidłowo bo" ......"że błędy merytoryczne")
Ares Opublikowano 4 Lutego 2022 Opublikowano 4 Lutego 2022 4 godziny temu, mr.jaro napisał: Wlasnie o to chodzi, ze tak - Marcin przeciez to wyzej napisal. Dlatego ten model przy zmianie obrotow smigla trzeba trymowac domieszka sterow/lotek do funkcji gazu. Widocznie ten model tak ma. Najwyraźniej nie doczytałem dokładnie. Tak to jest jak się sypia 3 h na dobę
Marcin Opublikowano 4 Lutego 2022 Autor Opublikowano 4 Lutego 2022 Lekki update, Dolozenien podkladek pod silnik pomoglo, model wymaga mnieszego trymowania, wiec w koncu obraz w kamerze jest poziomo
Ares Opublikowano 4 Lutego 2022 Opublikowano 4 Lutego 2022 1 godzinę temu, Marcin napisał: Lekki update, Dolozenien podkladek pod silnik pomoglo, model wymaga mnieszego trymowania, wiec w koncu obraz w kamerze jest poziomo No i reasumując popisaliśmy trochę postów , każdy miał rację a i model lepiej lata Brawo!
Marcin Opublikowano 2 Marca 2022 Autor Opublikowano 2 Marca 2022 Odkurzę temat bo jednak nadal walczę. Ewidentnie to problem momentu od śmigła bo dotrymowanie kierunkiem przestaje działac przy większych obrotach. Czy 5 stopni wykłonu silnika to wg Was już za duzo? Aktualnie mam 3 stopnie. Czy zmiana smigła na wielołopatowe (z 8x6 na 7x6x3) zmniejszy moment od smigła?
Ares Opublikowano 2 Marca 2022 Opublikowano 2 Marca 2022 5 stopni wykłonu to dużo. 2-3 stopnie powinno wystarczyć. Być może model ma zbyt małą stateczność kierunkową . Może warto rozważyć powiększenie pow. st. pionowego? ( ale to tylko spekulacja) bo nie jestem pewny tego pomysłu. Sprawdź czy model nie jest powichrowany. Przy większej prędkości może to mieć wpływ na trajektorie lotu.Sprawdź dokładnie wszystko.
Marcin Opublikowano 3 Marca 2022 Autor Opublikowano 3 Marca 2022 Silnik jest mocowo podobny do proponowanego przez producenta (1400kv producent, ja mam 1300kv), podobnie śmigło (oni podają 8x4 ja dałem 8x6). Dlaczego próbuję trymować kierunkiem a nie lotkami? Bo staram się osiągnąć efekt lotu na wprost z kadłubem poziomo bo inaczej obraz w kamerze jest przechylony od kontry lotkami. Generalnie model ma latać 90% z jednymi obrotami i do nich staram się przypasować całą regulację. Nic, będę się bawił, ale na szczęście mam kilka innych modeli jak ten już zacznie mnie irytować całkowicie
Rekomendowane odpowiedzi