Stearman Opublikowano 25 Lipca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Lipca 2023 17 hours ago, japim said: Tez mi Orklik chodzil po glowie Moze kiedys zrobie swojego. Bardziej przemawia do mnie wersja TC-II, bardziej nowoczesny wygląd i ta agresywność linii jakby obietnica całkiem niezłej jazdy podczas lotu... 🤪 Może mi się taki uda zrobić, na tyle łatwy w pilotażu by dał się okiełznać średniozaawansowanemu pilotowi, ale jak przesuniesz dźwignię na pełny gaz.... to wyjdzie z niego niezły wariat A co wyjdzie... zobaczymy. Jakby co otwarty jestem na współpracę 👍 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 28 Marca Autor Udostępnij Opublikowano 28 Marca Jako, że zawitała wiosna próbuję finalizować projekt Orlika... Próbuje rozmieścić komponenty względem CG i "dziwnie" mi to wychodzi. Samolot jak widać ma długi dziób co sprawia, że silnik jest daleko w przodzie i trudno go zrównoważyć względem CG. Pierwszy krok jaki przyszedł mi do głowy to czy dobrze policzyłem CG? Nie pisze ile bo nie chcę sugerować, ale może ktoś z grubsza policzy w wolnym czasie by potwierdzić moje kalkulacje. Mój CG wychodzi bardzo blisko osi koła podwozia głównego... zastanawiam się jak wtedy ze startem, czy samoistnie nie będzie przechylał się na ogon i "orał" pas startowy. Wymiary są takie: - cięciwa skrzydła u nasady 287mm, - cięciwa pośrednia 177mm, przesunięta w tył o 44mm, panel długości 417mm, - cięciwa końcowa 152mm, przesunięcie w tył o 38mm, panel długości 189mm. - cięciwa statecznika poziomego 130mm, rozpiętość statecznika 550mm, odległość od krawędzi spływu skrzydła 374mm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 29 Marca Autor Udostępnij Opublikowano 29 Marca Dzięki uprzejmości kolegi RobRoy dostałem wyniki z programu jaki używa: Nie bardzo wiem, jak je zinterpretować i porównac z moimi z arkusza Sailplane Calc. Ja założyłem 15% marginesu, ale może to za mało? Mi wychodzi punkt neutralny NP 124mm, a koledze 137mm... spora różnica chyba? I jak widać na poniższym rysunku NP bardzo blisko osi kół głównego podwozia.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zbjanik Opublikowano 29 Marca Udostępnij Opublikowano 29 Marca Może jednak jest OK. To że blisko osi kół głównych przy długim przodzie i dalekim rozłożeniu mas nie powinno przeszkadzać. Patrząc na Orlika na układ tandem, widać,że środek ciężkości pierwszego pilota jest właśnie w tym położeniu- czyli też można wnioskować przy okazji, że lot solo wykonuje się z drugiego, tylnego miejsca (ktoś potwierdzi?). Tak jest w wielu samolotach o takim układzie, choćby Zlinie 526. Takie luźne moje gdybanie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 29 Marca Udostępnij Opublikowano 29 Marca 54 minuty temu, zbjanik napisał: czyli też można wnioskować przy okazji, że lot solo wykonuje się z drugiego, tylnego miejsca (ktoś potwierdzi?). 1 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano Poniedziałek o 12:10 Autor Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 12:10 Jakoś nie udało mi się potwierdzić położenia SC więc opieram się na tym co założyłem. Będę celował w masę ok 1900g, a im mniej tym lepiej Ponieważ już mam kilka części chyba czas na budowę prototypu. Konstrukcja będzie mieszana, trochę druku 3D z PET-G, styropian, drewno.... Budowa nie będzie szybka bo nie mam za wiele czasu, ale postaram się przynajmniej zrelacjonować ją rzetelnie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano Poniedziałek o 13:21 Autor Udostępnij Opublikowano Poniedziałek o 13:21 Na początek wręga silnikowa. Sama wręga drukowana z PET-G, ale dla izolacji termicznej między mocowanie silnika a wręgę włożyłem przekładkę ze sklejki 2mm, a po drugiej stronie nakrętki kołnierzowe wprawiłem w sklejkę 5mm grubości. Wręga wklejona jest w "domek" wręgi silnikowej. No i by skończyć część silnikową.. osłona silnika, drukowana z PET-G w trzech częściach. Nie udało mi się zejść poniżej 51g. Za to kołpak będzie lekki i sklejany. Jak trzeba będzie wymienić śmigło to się wydrukuje nowy stożek kołpaka. Drukowany również jest dolny element, między wręgą silnikową a wręgą drugą. Było po prostu prościej wydrukować niż "rzeźbić" w styropianie. Jako, że to prototyp to nie będzie przedniego reflektora z diody a tylko atrapa. Całkiem nieźle wyszły boczne wloty naca. Wszystko całkiem nieźle się spasowało. CDN... 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano Wtorek o 06:55 Autor Udostępnij Opublikowano Wtorek o 06:55 Konstrukcja będzie oparta na 4 podłużnicach z listewek 3x6. Na nich będą przegrody, kratownice na których zamontowane będzie wyposażenie. Lubię porządek więc jak zawsze przygotowałem wsporniki i stół montażowy. Zestawiłem wstępnie elementy konstrukcji by zobaczyć jak będą się układały, ale jeszcze nie sklejałem całości - tylko przymiarka. Jest dobry dostęp do mocowań wszystkich komponentów. Można "pomacać" sprawdzić gdzie trzeba coś poprawić, wzmocnić... jednak na żywo wszystko wygląda inaczej niż w komputerze ;). 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RobRoy Opublikowano Wtorek o 08:59 Udostępnij Opublikowano Wtorek o 08:59 Uff... myślałem już że temat umarł. Ładnie przygotowane - jak zwykle. Uzbrajam się w cierpliwość i czekam końca. Czy te podłużnice nie warto zamienić na jakieś węglowe patyki ? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano Środa o 06:57 Autor Udostępnij Opublikowano Środa o 06:57 22 hours ago, RobRoy said: Czy te podłużnice nie warto zamienić na jakieś węglowe patyki ? Tak naprawdę to mam przeczucie, że 4 podłużnice to za dużo, ale już tak zacząłem i tak zostanie. Pomysł opierał się na tym, że "pokrycie" styropianowe usztywni stelaż wewnętrzny. Oczywiście cena, łatwość obróbki i klejenia tez ma znaczenie PODWOZIE Zamysł jest taki, by samemu zaprojektować i wydrukować chowane podwozie... z różnych względów. Pozostaje ciekawa kwestia rozdzielenia podwozia... bo skrzydło musi być zdejmowane (zawiera podwozie główne) a przednia goleń pozostaje w kadłubie... a chciałbym by podwozie sterowane było jednym serwem 😁 Ni mniej ni więcej, ale oznacza to ciekawy układ sprzęgnięcia podwozia głównego z przednią golenią. Przednia goleń na sztywno spięta z serwem, napęd podwozia głównego na rozłączanym sprzęgle. Od razu powiem, że NIE chcę rozwiązania, gdzie każda goleń napędzana jest własnym serwem - od tak by głowa trochę popracowała Przymierzyłem przednią goleń, całkiem pasuje. Pozostaje tylko pomysł na napędzenie osłon goleni, by się szybko otwierały i chowały w odpowiednim momencie. Muszę wykombinować jakieś dźwignie i sprężynę/gumę powrotną.... na razie jest to.... cdn... 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano wczoraj o 07:07 Autor Udostępnij Opublikowano wczoraj o 07:07 Cały czas pracuje nad podwoziem przednim... coś mi w nim nie pasowało.. i w końcu doszedłem do tego co... koło przednie po schowaniu za bardzo wystawało poza obrys samolotu. Wyglądało to tak: a powinno Zatem przemodelowałem krzywkę zamykania podwozia tak, by się zamykało 95 stopni, a nie standardowe 90 stopni. Szybki wydruk i udało się... Teraz wygląda to tak: O wiele lepiej Nadal pozostaje wykombinować otwieranie i zamykanie osłon podwozia, koncepcje sprzęgła z głównym podwoziem już mam 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi