Skocz do zawartości

Płatowiec PZL-130 ORLIK TC-II


Stearman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

17 hours ago, japim said:

Tez mi Orklik chodzil po glowie :) Moze kiedys zrobie swojego.

 

Bardziej przemawia do mnie wersja TC-II, bardziej nowoczesny wygląd i ta agresywność linii jakby obietnica całkiem niezłej jazdy podczas lotu... 🤪 Może mi się taki uda zrobić, na tyle łatwy w pilotażu by dał się okiełznać średniozaawansowanemu pilotowi, ale jak przesuniesz dźwignię na pełny gaz.... to wyjdzie z niego niezły wariat ;)

A co wyjdzie... zobaczymy. Jakby co otwarty jestem na współpracę  👍

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Jako, że zawitała wiosna próbuję finalizować projekt Orlika... Próbuje rozmieścić komponenty względem CG i "dziwnie" mi to wychodzi. Samolot jak widać ma długi dziób co sprawia, że silnik jest daleko w przodzie i trudno go zrównoważyć względem CG.

Pierwszy krok jaki przyszedł mi do głowy to czy dobrze policzyłem CG?  Nie pisze ile bo nie chcę sugerować, ale może ktoś z grubsza policzy w wolnym czasie by potwierdzić moje kalkulacje.

 

Mój CG wychodzi bardzo blisko osi koła podwozia głównego... zastanawiam się jak wtedy ze startem, czy samoistnie nie będzie przechylał się na ogon i "orał" pas startowy.

 

Wymiary są takie:

 

image.thumb.png.67887687c3e5b6b33b62c75ff4aef984.png

 

- cięciwa skrzydła u nasady 287mm,

- cięciwa pośrednia 177mm, przesunięta w tył o 44mm, panel długości 417mm,

- cięciwa końcowa 152mm, przesunięcie w tył o 38mm,  panel długości 189mm.

- cięciwa statecznika poziomego 130mm, rozpiętość statecznika 550mm, odległość od krawędzi spływu skrzydła 374mm.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki uprzejmości kolegi RobRoy dostałem wyniki z programu jaki używa:

image.thumb.png.29c930362899f501bfb2d7e8dcc229a5.png

 

Nie bardzo wiem, jak je zinterpretować i porównac z moimi z arkusza Sailplane Calc.

image.png.021f3a9628082008b9cb0c5a8f8fa025.png

 

Ja założyłem 15% marginesu, ale może to za mało?

 

Mi wychodzi punkt neutralny NP 124mm, a koledze 137mm... spora różnica chyba?

 

I jak widać na poniższym rysunku NP bardzo blisko osi kół głównego podwozia....

 

image.thumb.png.0a48aa1c26f8eb0319128c89ae2999ad.png

 

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może jednak jest OK. To że blisko osi kół głównych przy długim przodzie i dalekim rozłożeniu mas nie powinno przeszkadzać. Patrząc na Orlika na układ tandem, widać,że środek ciężkości pierwszego pilota jest właśnie w tym położeniu- czyli też można wnioskować przy okazji, że lot solo wykonuje się z drugiego, tylnego miejsca (ktoś potwierdzi?). Tak jest w wielu samolotach o takim układzie, choćby Zlinie 526. Takie luźne moje gdybanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Jakoś nie udało mi się potwierdzić położenia SC więc opieram się na tym co założyłem.

Będę celował w masę ok 1900g, a im mniej tym lepiej ;)

Ponieważ już mam kilka części chyba czas na budowę prototypu.

 

20240420_151452.thumb.jpg.22062e1af6eb53096fe4e00f74e81d9c.jpg

 

Konstrukcja będzie mieszana, trochę druku 3D z PET-G, styropian, drewno....

 

Budowa nie będzie szybka bo nie mam za wiele czasu, ale postaram się przynajmniej zrelacjonować ją rzetelnie ;)

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Na początek wręga silnikowa. Sama wręga drukowana z PET-G, ale dla izolacji termicznej między mocowanie silnika a wręgę włożyłem przekładkę ze sklejki 2mm, a po drugiej stronie nakrętki kołnierzowe wprawiłem w sklejkę 5mm grubości.

 

20240420_182147.thumb.jpg.3354836f3edbc1ba0e72a6deb58bb6b0.jpg  

 

20240420_181946.thumb.jpg.4d5a5f0e459b744f88443b0fdf014d15.jpg  20240420_182027.thumb.jpg.1bfdfad6d4c9da07e6c6e69c592f8bdf.jpg 20240420_182008.thumb.jpg.dbfa32bc7a0ae3fe28b0ab03f314a332.jpg

 

 

Wręga wklejona jest w "domek" wręgi silnikowej.

 

20240420_214157.thumb.jpg.5e9d9d0cfae19a69b7261c12a649aa58.jpg 20240421_001001.thumb.jpg.04f94412e1e0db5916aed4ea2a34c9de.jpg 20240421_001226.thumb.jpg.ce1544ac6c2062d15a05baec2f156536.jpg

 

 

No i by skończyć część silnikową.. osłona silnika, drukowana z PET-G w trzech częściach. Nie udało mi się zejść poniżej 51g. Za to kołpak będzie lekki i sklejany. Jak trzeba będzie wymienić śmigło to się wydrukuje nowy stożek kołpaka.

 

20240421_143616.thumb.jpg.e6d9266d0dc26880e79ed6c5e108635f.jpg 20240421_144430.thumb.jpg.18f1777216af2ce590a6f1c089076ef9.jpg 20240421_144452.thumb.jpg.d6a19a46dbda71bade0d70ddac52dfb1.jpg

 

20240421_144518.thumb.jpg.5cfabd2ce99f79d28a76b476f04a649f.jpg 20240421_150321.thumb.jpg.892b1dfc31af4c3d41658523dd0ae94a.jpg  20240421_150529.thumb.jpg.a1f6bb0f824d7224a0fd7e2caf62e3c1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Drukowany również jest dolny element, między wręgą silnikową a wręgą drugą. Było po prostu prościej wydrukować niż "rzeźbić" w styropianie. 

Jako, że to prototyp to nie będzie przedniego reflektora z diody a tylko atrapa. Całkiem nieźle wyszły boczne wloty naca.

Wszystko całkiem nieźle się spasowało.

 

20240421_191845.thumb.jpg.ae28726a9483a857c50b72d77f37acca.jpg 20240421_192459.thumb.jpg.721ce4dcf69de88bed613ae8792bcd44.jpg 20240421_192516.thumb.jpg.113f82b8822b822639795262ca7b9826.jpg

 

20240421_192555.thumb.jpg.acf6c5da85e7a72366ca3db09522d73d.jpg 20240421_223136.thumb.jpg.be4f1e331db48fe1b507a99d379d76f4.jpg 20240421_223113.thumb.jpg.2f4411270073a2af106c165955d832de.jpg

 

20240421_223048.thumb.jpg.4b44676d9ee50ca307c518e1d72bbd59.jpg 20240421_224732.thumb.jpg.5b28cc33645bfe8873a1fa46f5ac4ade.jpg

 

CDN...

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Konstrukcja będzie oparta na 4 podłużnicach z listewek 3x6. Na nich będą przegrody, kratownice na których zamontowane będzie wyposażenie.

Lubię porządek więc jak zawsze przygotowałem wsporniki i stół montażowy.

 

image.thumb.jpeg.055dfb4a5caac0acec83571186486594.jpeg 20240422_231105.thumb.jpg.2eeace5e8351a694c178bba53b7ab4fd.jpg

 

Zestawiłem wstępnie elementy konstrukcji by zobaczyć jak będą się układały, ale jeszcze nie sklejałem całości - tylko przymiarka.

 

20240422_232710.thumb.jpg.906c39f9ce799a869130d04508819d83.jpg

 

20240422_232829.thumb.jpg.f3e049cb2e69f5a6695f552878ef8948.jpg

 

Jest dobry dostęp do mocowań wszystkich komponentów.

 

 

 

Można "pomacać" sprawdzić gdzie trzeba coś poprawić, wzmocnić... jednak na żywo wszystko wygląda inaczej niż w komputerze ;).

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 hours ago, RobRoy said:

Czy te podłużnice nie warto zamienić na jakieś węglowe patyki ?

 

Tak naprawdę to mam przeczucie, że 4 podłużnice to za dużo, ale już tak zacząłem i tak zostanie.

Pomysł opierał się na tym, że "pokrycie" styropianowe usztywni stelaż wewnętrzny.

Oczywiście cena, łatwość obróbki i klejenia tez ma znaczenie ;)

 

 

PODWOZIE

Zamysł jest taki, by samemu zaprojektować i wydrukować chowane podwozie... z różnych względów. 

Pozostaje ciekawa kwestia rozdzielenia podwozia... bo skrzydło musi być zdejmowane (zawiera podwozie główne) a przednia goleń pozostaje w kadłubie... a chciałbym by podwozie sterowane było jednym serwem 😁

Ni mniej ni więcej, ale oznacza to ciekawy układ sprzęgnięcia podwozia głównego z przednią golenią. Przednia goleń na sztywno spięta z serwem, napęd podwozia głównego na rozłączanym sprzęgle.

Od razu powiem, że NIE chcę rozwiązania, gdzie każda goleń napędzana jest własnym serwem - od tak by głowa trochę popracowała ;)

 

Przymierzyłem przednią goleń, całkiem pasuje. Pozostaje tylko pomysł na napędzenie osłon goleni, by się szybko otwierały i chowały w odpowiednim momencie.

Muszę wykombinować jakieś dźwignie i sprężynę/gumę powrotną.... na razie jest to....

 

20240423_231047.thumb.jpg.df6ab123fc1f2876f1301bcdb262fd76.jpg 20240423_231029.thumb.jpg.5e0c0194237905d02adfc0ea2b169088.jpg

 

20240423_230843.thumb.jpg.3ff891ed4bbc051ff941a224c74f2d3a.jpg 20240423_230926.thumb.jpg.4380be5f7c8b45156ca38f0d58cb51f7.jpg

 

20240423_231418.thumb.jpg.c6065fe3131a0aa2d25d90fd989c1833.jpg 20240423_231127.thumb.jpg.dfc729fcf5f803751e2422d6b75887e8.jpg 20240423_231139.thumb.jpg.70c6fd422c270cd0e6b7fd1843802439.jpg

cdn...

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Cały czas pracuje nad podwoziem przednim... coś mi w nim nie pasowało.. i w końcu doszedłem do tego co... koło przednie po schowaniu za bardzo wystawało poza obrys samolotu.

Wyglądało to tak:

 

20240425_200414.thumb.jpg.05464a749218dae501991383e14712c5.jpg a powinno image.png.740125c0e0ca4814b0057768a4038fc4.png

 

Zatem przemodelowałem krzywkę zamykania podwozia tak, by się zamykało 95 stopni, a nie standardowe 90 stopni. Szybki wydruk i udało się...

Teraz wygląda to tak:

20240425_205214.thumb.jpg.e3e997bc7f2852ae9b037009ccd2b6ac.jpg    image.thumb.png.1e62b039e12b518e3d0efda3d5e19248.png

O wiele lepiej :) 

Nadal pozostaje wykombinować otwieranie i zamykanie osłon podwozia, koncepcje sprzęgła z głównym podwoziem już mam ;)

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.