Skocz do zawartości

A-10 Thunderbolt II


Rekomendowane odpowiedzi

 

Tak podsumowując temat serw, na lotki i wysokość chcę dać mocniejsze i lepsze serwa niż TowerPro. Stąd wybór Corona CS238MG, może waży więcej ale chcę mieć tu większą pewność że będzie działać tak jak powinno. Tak samo z podwoziem, w tym modelu skrętne jest przednie kółko. Są tu większe obciążenia niż na kółku ogonowym, dlatego tu też lepsze serwo. 

 

Te serwa Corona ważą po 22g co na 5 sztukach daje 110g.

W tym modelu jest jedna pokrywa przedniego podwozia i tu będzie jakieś serwo 5g.

Na klapy 4 sztuki TowerPro SG90S, ważą po 13g co razem daje 52g.

Zostały jeszcze serwa steru kierunku, najpewniej jakieś 9g czyli 2 sztuki to 18g.

 

Podliczając wychodzi 185g, wiadomo jeszcze odbiornik, milion kabelków, wtyczki. Liczę że do lotu waga nie przekroczy jednak tego 3,5kg.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Serwa wybrane to teraz przewody do tych serw. 

 

Planuje zrobić skrzydło demontowane w całości, połączenie serw i podwozia z kadłubem chciałbym zrobić przez wtyczki tego typu:

Screenshot_2024-01-13-12-18-32-19_680d03679600f7af0b4c700c6b270fe7.jpg.8804b860fa8a95b3ee53348ae02c9151.jpg

 

Są to wtyczki typu Multiplex jak się nie mylę. W skrzydle będzie w sumie 6 serw i 2 mechanizmy podwozia. Czyli da to 24 osobne przewody co przełoży się na 4 wtyczki 6 pin lub 3 wtyczki 8 pin. 

 

Przechodząc do rzeczy, konieczne będzie tu przedłużenie przewodów serw i podwozia. 

 

Myślałem nad lutowaniem przewodów, wtedy przewód był by poprowadzony od serwa bezpośrednio do zielonej wtyczki. 

 

Lub można zrobic tak nie rozbierając serwa, do przewodu od serwa podpiąć wtyczkę z zabezpieczeniem przed wypięciem i przewód już bezpośrednio do zielonej wtyczki.

 

W kadłubie od steru kierunku lub wysokości też jest sporo przedłużania, drugim sposobem potrzebne jest tu minimum 12 wtyczek które też coś ważą. 

 

Które rozwiązanie będzie lepsze w tym modelu? 

 

Zostaję jeszcze kwestia wyboru przewodów do serw, na pewno będzie to skrętka ale jaką "grubość" wybrać?

26AWG? 24AWG? 22AWG?

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup przewód do serw skręcony i dorób wtyczkę do przedłużacza. A serwa zamontuj tak, że jak się zepsuje to żebyś mógł je w miarę łatwo wymienić. Czyli odpada lutowanie kabelków.

W dodatku potrzebujesz tylko jeden przewód na masę i jeden na zasilanie w tej wtyczce a reszta to będą sygnałowe od poszczególnych serw. Jeśli dobrze policzyłem to potrzebujesz tylko jedną wtyczkę 6pin na skrzydło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"+" i "-" wspólny dla wszystkiego w skrzydłach oraz 8 przewodów sygnałowych razem 10 styków potrzebnych, no chyba, że któreś serwa zasilane z osobnego źródła, wtedy masa wspólna, "+" osobny dla każdej grupy no i sygnały osobno. W dwóch kompletach na skrzydło powinieneś się zmieścić.  Patrząc na Twój rysunek Robert ma rację, jeden komplet złącza na skrzydło wystarczy.

Na przewody zasilające 22AWG, na sygnałowe mogą być AWG26.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym wspólnym zasilaniem to bardzo dobry pomysł a wcześniej o nim nie pomyślałem.

 

Będą tu regulatory dające po 5V/7A, czyli razem dadzą 14A. Na 12 serw myślę że wystarczy. 

 

Idąc dalej będzie tu odbiornik 10CH, teraz zastanawiam się czy może on przenosić takie prądy? 

 

Jeśli odbiornik sobie z tym poradzi to jak połączyć ESC? Kabel Y? 

 

 

 

A tutaj nieprofesjonalny schemat narysowany na telefonie:😉

Screenshot_2024-01-13-13-41-10-99_6f8f7a6a69f2aa2976412416ecb84f7a.thumb.jpg.c98814adbab030958bde93c6a4e7770d.jpg

 

W odbiornikach FlySky drążek gazu jest pod 3CH.

 

Czy takie połączenie będzie ok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie łączy się tak dwóch regulatorów. Z jednego kabelka sterującego ESC wypnij czerwony przewód. Czyli w takim rozwiązaniu masz do dyspozycji tylko jeden ESC jako źródło zasilania serwami. Jak chcesz używać dwa to musisz rozdzielić zasilania i np jeden będzie zasilał odbiornik i część serw a drugi inną część serw.

Marston PteroWorks 52" Pterodactyl

I dopiero takie kabelki łączysz rozdzielaczem Y i wpinasz w 3 kanał

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno będę wykorzystywał drugi ESC do zasilania elektroniki.

 

Na ESC zasilające odbiornik przewiduję:

-Wysokość

-Lotki

-Kierunek 

+ oczywiście odbiornik

 

Tak by wyglądał schemat z podłączonymi sterami:

Screenshot_2024-01-13-14-20-55-03_6f8f7a6a69f2aa2976412416ecb84f7a.thumb.jpg.37622d7cad93961baf7cf8b8e8f2eaab.jpg

Poprostu kablem Y do odbiornika.

 

Tylko teraz pomyślałem że w taki sposób nie da się zrobić wspólnego zasilania dla całego skrzydła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koncepcji rozwiązania zasilania jest wiele, jak sobie wymyślisz tak będzie. Np zrobić zasilanie per skrzydło. Zalóżmy że padnie ci jeden ESC, ten do którego nie jest podpięty odbiornik, to nadal masz lotkę, ster wysokości i kierunek, Być może takie połowiczne rozwiązanie w razie awarii uratuje Ci model. A może nie, tak sobie filozofuję.

Jak chcesz osobno zrobić klapy i podwozie to fakt, trzeba by dla nich zrobić osobną wtyczkę. Może trzeba też zrobić jakąś płytkę do zasilania, może na uniwersalnej coś polutować, zamiast wszystko Y-grekami robić. Możesz rozdzielić też pakiety per EDF. Nie ma jednej drogi do osiągnięcia celu.

Ważne jest żebyś masę miał wspólną.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Fiflet napisał:

Tylko teraz pomyślałem że w taki sposób nie da się zrobić wspólnego zasilania dla całego skrzydła.

No jak się nie da?

Nawet gdybyś chciał zasilać serwa lotek i podwozie z drugiego ESC, to masy są wspólne dla całego układu a "+" zasilania na te serwa bierzesz z drugiego ESC

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeśli chodzi o serwa Corona CS238MG, ile one pobierają prądu?

Producent podaje 300-400mAh, ale to bez obciążenia?

 

 

Myślę nad podzieleniem elektroniki tak:

- Elektronika główna: Lotki, Wysokość, Odbiornik, 

 

- Gadżety: Podwozie, Klapy, 

 

Nie dodałem kierunku bo nie wiem jak z pobieranym prądem. Chciałbym żeby ten główny był mniej obciążony. 

Podwozie tak naprawdę pobiera niewielki prąd wypuszczone lub schowane a procedura chowania/ wypuszczania trwa 2/3s.

 

Dodam jeszcze że świadomy jestem że gdy padnie główne ESC to model szybko spotka się z ziemią. Ale w samolotach gdzie jest jeden ESC to on odpowiada za wszystko (zazwyczaj) . Mam ESC dobrej firmy więc nie powinno być problemów. Według mnie w tym hobby zawsze jest ryzyko ale nie oszczędzając na głównej elektronice jest ono po prostu mniejsze.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Fiflet napisał:

serwa Corona CS238MG

Mam, nie wiem ile biorą, nigdy nie mierzyłem, nigdy mnie to nie interesowało :) 

Jak tyle biorą to może w impulsie.

 

A tak żartem:

zaczynasz przypominać jednego z kolegów na tym forum, który swoje rozważania nad budową modelu rozpoczął w 2018 roku.

Temat ma dwucyfrową ilość stron, minęło lat 5 z hakiem, modelu dalej nie ma...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytam bo pierwszy raz planuje zasilanie w samolocie. W poprzednich samolotach wpinałem wszystko w odbiornik, miksowałem lotki i mogłem latać. 

 

Na pobieranych prądach się nie znam bo mnie to nie interesowało, chcę tu to dobrze przemyśleć żeby potem przy budowie wiedział jak poprowadzić przewody. 

 

Przechodząc do tematu:

Skoro to może być prąd pobierany w impulsie czyli max. to jeden taki ESC jak mam zasilić może ponad 14 takich serw?

 

Zrobił bym to tak:

 

ESC #1 (zasilający odbiornik):

- Wysokości

- Lotki

- Odbiornik

 

ESC #2:

- Klapy 

- Podwozie

- Kierunek

 

Czy tak może być to poukładane? Ma ktoś inną propozycję?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.