Skocz do zawartości

A-10 Thunderbolt II


Rekomendowane odpowiedzi

Wzmocnienia skrzydła są, reszta na bieżąco. 

 

Teraz tak jeszcze myślę nad pianką. Mam 3/4 arkusze XPS Diall 6mm, nie wystarczy to na cały model więc chcę kupić więcej pianki. Wywnioskowałem że pianki 9mm użył bym tylko na stateczniki a mają być 2x po 6mm to pianka 9mm jest mi nie potrzebna.

 

Pianki Diall jest w opakowaniu 8 sztuk po 0.48m² (razem 3.86m²) - paczka kosztuje 81.98zł.

 

No i rzuciłem okiem na tą piankę Climapor, jest grubsza o 1mm, w paczce jest 4m² za 82,50zł. 

 

Przeglądałem też temat "Porównanie depronów 6mm z różnych źródeł" i ta pianka ma też "ciut" lepsze właściwości.

 

I mam kilka pytań co do tej pianki:

Jeśli ktoś używał obu tych pianek to jaka jest różnica przy obróbce względem pianki Diall? Jak wielkie są różnice pomiędzy nimi?

 

Nie robiąc reklamy znalazłem ją na Allegro:

https://allegro.pl/oferta/plyta-energooszczedna-xps-climapor-7mm-13254877597

 

Kupował ktoś piankę od tego sprzedawcy? I jak przychodzą takie pianki, w całości? Wiem że tej pianki używa @robertus.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diall 9mm wychodzi 108zł za paczkę, bez sensu kupować paczkę żeby użyć max. pół arkusza. Z pianki diall 6mm zrobię stery - na nie spokojnie wystarczy. A z tego Climaporu zrobił bym skrzydło i kadłub. Po za tym na allegro jest lepiej że zwrotami gdyby przyszła połamana. 

 

Jak będę potrzebował kilka kawałków grubszej pianki to albo skleję 2x6mm jak na statecznik, lub mam jeszcze Diall 3mm.

 

Cilmaporu jeszcze nie używałem ale wydaje się że jakoś się nie różnią się drastycznie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od początku tej przygody z modelarstwem marzy mi się duży "wszystko mający" model z napędem EDF. Cena to nie problem, bardziej chodzi tu o to że wolę mieć większość rzeczy przemyślaną. Więc ciągle pytam. Cały czas się uczę i przy tej budowie na pewno też dużo się nauczę.

 

Projekt będę realizował jak założyłem od początku, na pewno przed włożeniem elektroniki trochę go porzucam - a może będę potrzebował pomocnika do wyrzucenia tak wielkiego modelu.😉 Jak będzie na prawdę ciężko z ulotnieniem i budową 2x EDF to wtedy będzie 1x EDF.

 

Spróbuję tego Climaporu. I mogę powiedzieć jak wszystko się uda to jutro będą już plany. A pod koniec tygodnia zacznie coś powstawać.

 

A jeszcze zapytam się na ile starcza taka paczka? Myślę żeby kupić 2 takie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są i plany wydrukowane w całości. Miały być klejone z kartek A4 ale w FanTrainerze jakoś mi to nie wychodziło. Zdjęcie tego tak nie pokaże ale są duże.

IMG_20240123_174804.thumb.jpg.4732689f30b2d33470eb0e04705de644.jpg

 

Jest już odbiornik i dwa pakiety:

IMG_20240123_174825.thumb.jpg.6c498414499101cf5ed0b387606d7930.jpg

 

Czekam na piankę i będzie można zaczynać budowę.

 

Jaka ma być średnica rurki która połączy oba dźwigary? Chcę zrobić rurka w rurkę tylko jaka średnica tej wewnętrznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiąc jakikolwiek model (wyjątki modele z rekomendowanym wyposażeniem typu PA i ich IPAS-y) najpierw buduję i na poszczególnych etapach ważę i symuluję dobór wyposażenia. Taka metoda według mnie pozwala zawsze dobrać optymalne z punktu widzenia wydajności/potrzeb modelu zestawy, a jednocześnie maksymalnie lekkie w danym przedziale wydajności, gdyż nadmiarowy zestaw napędowy, zbyt cieżkie serwa to nic innego jak ukryty balast, nawet jeśli nazywa się wyposażenie.

Polecałem już wielokrotnie i nadal polecam e-calc, najlepszy przyjaciel modelarza "elektrycznego", bez tego programu nie wyobrażam juz sobie modelarstwa :) 

A porównywanie wyposażenia, czy dobieranie przez porównanie różnych wagowo modeli, czy dobieranie do modelu, który jest na etapie papierowych planów trochę nie ma sensu i może rodzić późniejsze wydatki.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Fiflet napisał:

Jaka ma być średnica rurki która połączy oba dźwigary? Chcę zrobić rurka w rurkę tylko jaka średnica tej wewnętrznej.

Jak wyobrażasz sobie łączenie dwóch rurek pod kątem? Możesz ten pomysł narysować?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku nie załapałem😆. Teraz zobaczyłem że przy średnicy zewnętrznej rurki 10mm da się ją zrobić bez łamania. Sorry za zamieszanie ale mi się pomieszało. 

 

Mam nadzieję że macie jeszcze trochę cierpliwości na moment jak przyjdzie budowa kadłuba.😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie- też mam pewien niedosyt, ciągle pobudzany apetyt na jakieś fizyczne efekty i postęp w realizacji. Bo omówione zostały już chyba wszystkie  aspekty teoretyczne  możliwych i niemożliwych opcji i niuansów.  Z dużą więc oskomą czekam na widoczne oznaki budowy😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 godzin temu, Fiflet napisał:

No przedłuża się, po tych 7 stronach to model powinien być już zbudowany.

 

Nie daj sie popedzac. To nie wyscig.

Zanim rozpoczniesz budowe, rozstrzygnij jak zamierzasz rozwiazac detale konstrukcyjne. Inaczej cos sknocisz.

 

Pisales, ze plat ma byc jednoczesciowy i posiadac wznios oraz nie wiesz, jak wykonac dzwigar. Mozliwosci jest wiele. Ponizej tylko kilka przykladow:

  • Dzwigar mozna wykonac w pierwszej kolejnosci, pas gorny i dolny z drewnianych listewek polaczonych balsowym srodnikiem (o tym bylo wczesniej) od razu nadajac mu wznios. Laczenie listewek w miejscu zalamania (wznios) za pomoca jednej z bodajze najstarszych metod - robisz skos odpowiadajacy katowi wzniosu i sklejasz. Zlacze i tak powinno byc jeszcze wzmocnione srodnikiem badz obustronnymi nakladkami, siegajacymi do okolo 1/3 - 1/2 rozpietosci. W ten sposob robili to Wieslaw Schier i wielu innych modelarzy. Taki dzwigar wklejasz do piankowej skorupy plata.
  • Wykonujesz plat z pianki nadajac mu stosowny wznios, potem w gornym i dolnym poszyciu robisz rowki, a nastepnie w nich laminujesz pasy dzwigara z rowingu weglowego. Po zwiazaniu zywicy pasy dzwigara zachowaja wznios. W takim rozwiazaniu srodnik bedzie stanowila pianka o niewielkiej zdolnosci przenoszenia sil poprzecznych, co oznacza ni mniej ni wiecej, ze wytrzymalosc weglowych pasow dzwigara bedzie wykorzystana w niewiwlkim stopniu. Nota bene takie rozwiazania funkcjonuja w praktyce dlatego, ze weglowe pasy dzwigara sa wytrzymalosciowo zbyt mocne w porownaniu do reszty konstrukcji, ale to im nie szkodzi.
  • Wykonujesz rdzen plata ze styropianu nadajac mu wznios, w miejscu laczenia obu polowek wklejasz wykonane na przyklad ze sklejki wzmocnienie siegajace do okolo 1/4 rozpietosci, nastepnie rdzen oklejasz skorupa balsowa badz fornirem z abachi. Oczywiscie zamiast sklejkowego wzmocnienia mozna na rdzeniu wylaminowac z rowingu gorny i dolny pas.

To tylko przyklady, bo mozliwosci oraz ich kombinacji jest naprawde sporo.

 

Laczenie rurek pod katem jest w warunkach modelarskich raczej malo rozsadnym pomyslem. Jezeli plat ma maly wznios i spora grubosc profilu, mozna w miejscu laczenia polowek wkleic don kawalek prostej rurki. Ale takie rozwiazania traktuje sie raczej jako zamienniki bagnetow badz element laczacy dzwigary obu skrzydel, gdyz ze wzgledu na wznios plata srednica rurki nie bedzie zbyt wielka, a jej dlugosc na tyle mala, ze rurka raczej nie bedzie w stanie zastapic dzwigara.

 

Generalnie na podstawie Twoich pytan odnosze wrazenie, ze nie posiadasz jeszcze wystarczajacego doswiadczenia i na tym etapie wybrales zbyt trudny oraz zbyt wielki model.

 

Niezaleznie od powyzszego, odnosnie wytrzymalosci na zginanie samych rurek - zawsze korzystniej jest stosowac rurke o wiekszej srednicy i mniejszej grubosci scianki, anizeli odwrotnie. Wynika to z roznic wskaznikow wytrzymalosci - kiedys juz to wyjasnialem na przykladach liczbowych, ale nie pamietam w jakim watku. Zainteresowani zapewne znajda, mnie sie nie chce szukac. W prosty sposob ujmujac, przy porownywalnym ciezarze rurka o stosownie wiekszej srednicy i mniejszej grubosci scianki zawsze bedzie miala wieksza wytrzymalosc na zginanie, anizeli wykonana z tego samego materialu rurka o malej srednicy i duzej grubosci scianki. To jedynie gwoli wyjasnienia, bez wzgledu na to, czy sie komu przyda, czy tez nie.

 

Edit: korekta literowek.

 

  • Lubię to 3
  • Dzięki 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoje skrzydło zbuduję identycznie jak Robert. Przy rurce o średnicy zewnętrznej 10mm da się ją zrobić bez łamania. Od siebie dodam tylko dodatkowe wzmocnienie centropłata. Będę się starał budować powoli żeby nic nie zepsuć. 

Plan jest taki żeby najpierw zbudować stateczniki, potem skrzydło i kadłub. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.