Goden 125 Opublikowano 13 Marca Opublikowano 13 Marca Witam serdecznie wszystkich oblatywaczy ? Chciałbym się poradzić jakie serwa zastosować w wicherku 15 łącznie z lotkami. Serdecznie pozdrawiam.
Amadi Opublikowano 13 Marca Opublikowano 13 Marca My mamy w wicherku 15 budżetowe Tower Pro. Model lata na tych serwach poprawnie. Można oczywiście kupić serwa markowe np. HiTec, czy wiele innych. Wszystko zależy czy chcesz kupić budżetowe serwa czy jednak możesz na nie trochę przeznaczyć.
Goden 125 Opublikowano 13 Marca Autor Opublikowano 13 Marca Zastanawiam się czy brać analogowe czy cyfrowe budżet tak do 50zl za sztukę. Chciałbym jakieś konkretne modele.
Jerzy Markiton Opublikowano 13 Marca Opublikowano 13 Marca Cześć ! Te są całkiem dobre: https://pl.aliexpress.com/item/1005005544269803.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.148.44fc1c24HrjNYm&gatewayAdapt=glo2pol Tower Pro są tańsze wprawdzie ale do "15" zupełnie wystarczą. Pozdrawiam - Jurek
Goden 125 Opublikowano 15 Marca Autor Opublikowano 15 Marca W dniu 13.03.2024 o 20:35, Jerzy Markiton napisał: Cześć ! Te są całkiem dobre: https://pl.aliexpress.com/item/1005005544269803.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.148.44fc1c24HrjNYm&gatewayAdapt=glo2pol Tower Pro są tańsze wprawdzie ale do "15" zupełnie wystarczą. Pozdrawiam - Jurek Chciałem zamontować coś takiego czy ten uciąg wystarczy ?
witold_pi Opublikowano 15 Marca Opublikowano 15 Marca bez znaczenia, tam są tak małe siły, że KAZDY pasuje co waży 9g lub więcej, raczej większych bym nie szukał chyba, że 5-6 gramowe, wtedy 0,5 kgcm wydaje się być minimum.
Jerzy Markiton Opublikowano 15 Marca Opublikowano 15 Marca Witold - sorry, ale mam (z doświadczenia) inne zdanie. 5, 6-cio gramowe serwa, lub pon. 8-9mm tylko tam, gdzie muszą być bo inne nie się nie mieszczą... Im mniejsze serwo, tym delikatniejsze zębatki w przekładni. I te 500g - 1 kgm w powietrzu zupełnie wystarczają ale jak zahaczysz modelem przy wyjmowaniu z bagażnika, albo wylądujesz w krzaczorach - to siła od potrąconego steru z zazwyczaj niszczy przekładnię i serwo jest do wymiany. Serw, które przytoczył Maciej - nie znam. Tzn: nie miałem z nimi do czynienia. W/g zamieszczonych parametrów - do 15 spokojnie powinny wystarczyć. Ale jakoś tak.... Ray i Kavan - najfajniejsze mają nalepki ! Pozdrawiam - Jurek
Ares Opublikowano 15 Marca Opublikowano 15 Marca W dniu 13.03.2024 o 13:23, Goden 125 napisał: Witam serdecznie wszystkich oblatywaczy ? Chciałbym się poradzić jakie serwa zastosować w wicherku 15 łącznie z lotkami. Serdecznie pozdrawiam. Ja mam w Wicherku 15 RC elektro HS-65 na lotkach oraz HS-85 na wysokości i kierunku. Rozwiązanie do najtańszych nie należy ale polecam.
mirolek Opublikowano 18 Marca Opublikowano 18 Marca Nie ustalone tu zostało jaki napęd będzie miał model oraz w jakiej technice jest budowany a zatem jakiej wagi należy się finalnie spodziewać. Skoro pytanie o lotki to zapewne jest to jedna z wariacji na temat Wicherka, oryginał lotek nie posiadał. Wicherek ma dość duża powierzchnię SW, dlatego proponował bym (podobnie jak Arek) na SW serwa 16-20g czyli serwa MIDI,a na lotki i SK wystarczą serwa mini 9-10g ms
witold_pi Opublikowano 18 Marca Opublikowano 18 Marca W dniu 15.03.2024 o 22:38, Jerzy Markiton napisał: Witold - sorry, ale mam (z doświadczenia) inne zdanie. 5, 6-cio gramowe serwa, lub pon. 8-9mm tylko tam, gdzie muszą być bo inne nie się nie mieszczą... Im mniejsze serwo, tym delikatniejsze zębatki w przekładni. I te 500g - 1 kgm w powietrzu zupełnie wystarczają ale jak zahaczysz modelem przy wyjmowaniu z bagażnika, albo wylądujesz w krzaczorach - to siła od potrąconego steru z zazwyczaj niszczy przekładnię i serwo jest do wymiany. Serw, które przytoczył Maciej - nie znam. Tzn: nie miałem z nimi do czynienia. W/g zamieszczonych parametrów - do 15 spokojnie powinny wystarczyć. Ale jakoś tak.... Ray i Kavan - najfajniejsze mają nalepki ! Pozdrawiam - Jurek Ja mam w W15 9g i chyba 6 gramowe na SW i SK, lotek nie za posiada , silnik elektryczny, model z balsy
milo Opublikowano 18 Marca Opublikowano 18 Marca Pozwolę sobie na kilka uwag i spostrzeżeń na temat Wicherka 15. Jakiś czas temu postanowiłem "na nowo" narysować naszego Wicherka zgodnie z założeniami konstruktora Wiesława Schiera. Pracuję w programach typu cad. Dostępne w internecie pliki w formatach cad dość mocno nie zgadzały się z oryginalnymi planami. Nie wchodziło w rachubę zwykłe obrysowanie, plany ich skany "rozjeżdżały" się /np zamieszczone w "Modelarzu"/. Startuję w oldtimerach, także zależało mi na maksymalnej wierności wymiarowej odtworzonej konstrukcji. Wicherek w mojej wersji został narysowany z wymiarów zamieszczonych w "Miniaturowym Lotnictwie". Tyle wstępu. Wicherek 15 ma 50 mm szerokości kadłuba, odliczając grubość kratownic kadłuba /3 mm/ zostaje nam 44 mm wolnego miejsca. Byłe duże kłopoty aby zmieścić wyposażenie w kadłubie przed lub w okolicach SC. Wicherek "z mojego" projektu został zbudowany w 4 egzemplarzach. Wszystkie z napędem elektrycznym. Umiejscowienie wyposażenia jest bardzo istotne, ze względu na to że nim można wyważyć model w wartości zalecanej przez Schiera. Wszystkie Wicherki wspomniane wyżej mają serwa klasy "9g", w moim przypadku HXT900, u kolegów podobne : SG92R, Kavany te mniejsze, no różne. Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa, jeszcze tak aby był dostęp serwisowy i wszystko między SC a silnikiem /pakiet, odbiornik itp/. Tylko po co. W zależności od wykonawcy i materiału użytego do pokrycia waga gotowego do lotu modelu wahała się od 650 gram do 850 gram. Wicherek w takich konfiguracjach jest powolny. Nie da się rozpędzić /bez silnika/, nie wchodzi w korek, nawet nie da się skutecznie przeciągnąć. Ster kierunku jest zupełnie wystarczający do sterowania - lotki są zbędne - totalny relaks i odpoczynek w czasie latania. Poniżej: Zdjęcia jak u mnie są zamontowane serwa Krótki filmik z jednego z lotów 1
mirolek Opublikowano 19 Marca Opublikowano 19 Marca Cytat Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa, różnica w szerokości serwa mini 9g i serwa midi 15g to zwykle ok.1mm ... mieszczą się w Wicherku jedne i drugie. Podawane przy serwach wartości uzyskiwanych sił proponuję włożyć między bajki zwłaszcza gdy mają plastikowe i niezbyt dokładnie wykonane tryby. Niestety ilość podróbek, wcześniej już podrobionych markowych serw jest olbrzymia i nie można oczekiwać jakości, płacąc 10 zł za dość skomplikowany "układ mechatroniczny" jakim jest serwomechanizm. 10 lat temu popularne niebieskie serwa S90 wytrzymywały co najmniej dwa sezony latania modelami ESA o wadze 400g ... dziś wymieniam takich serw kilka w ciągu roku a latam mniej tymi kombatami niż kiedyś Moim zdaniem zawsze przy doborze serwa do modelu kierować się należy zasadą ...ile będzie mnie kosztować awaria serwa i rozbicie modelu? W modelach ESA z pianki epp szkody nigdy nie są zbyt wielkie dlatego stosuję najtańsze serwa i często je wymieniam. W modelu konstrukcyjnym w którym awaria serwa skutkować będzie uszkodzeniem kadłuba czy skrzydła i koniecznością wielu godzin pracy aby naprawić konstrukcję a potem odtworzyć pokrycie ... proponuję stosować serwa pewniejsze (czyli droższe) a jeśli koniecznie te najbardziej budżetowe to właśnie te nieco większe które może choć połowę tego co w opisie technicznym potrafią. ms 1
Ares Opublikowano 19 Marca Opublikowano 19 Marca W dniu 18.03.2024 o 16:46, milo napisał: Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa, jeszcze tak aby był dostęp serwisowy i wszystko między SC a silnikiem /pakiet, odbiornik itp/. Tylko po co. Mirek wyjaśnił wszystko wystarczająco dokładnie , zgadzam sie z nim zupełności. Od siebie dodam ,że to co podaje specyfikacja odnosi się do warunków laboratoryjnych. Weź pod uwagę opory zawiasów , tarcie na dźwigniach lub snapach a w przypadku steru kierunku siły pochodzące od kółka ogonowego. To wszystko serwo musi pokonać plus napór powietrza na płaszczyznę sterującą w szybkim np. nurkowym locie . Twoje Wicherki są dość lekkie i dlatego te serwa jakoś dają radę ale do Wicherka 15 bałbym się zamontować na wysokość i kierunek mniejsze niż 2,0kg siły serwo. Zasadę tą stosuję również w doborze pakietów i regli: trzeba przewymiarowywać bo producenci mocno naciągają dane w prospektach. 1
witold_pi Opublikowano 19 Marca Opublikowano 19 Marca 56 minut temu, Ares napisał: Mirek wyjaśnił wszystko wystarczająco dokładnie , zgadzam sie z nim zupełności. Od siebie dodam ,że to co podaje specyfikacja odnosi się do warunków laboratoryjnych. Weź pod uwagę opory zawiasów , tarcie na dźwigniach lub snapach a w przypadku steru kierunku siły pochodzące od kółka ogonowego. To wszystko serwo musi pokonać plus napór powietrza na płaszczyznę sterującą w szybkim np. nurkowym locie . Twoje Wicherki są dość lekkie i dlatego te serwa jakoś dają radę ale do Wicherka 15 bałbym się zamontować na wysokość i kierunek mniejsze niż 2,0kg siły serwo. Zasadę tą stosuję również w doborze pakietów i regli: trzeba przewymiarowywać bo producenci mocno naciągają dane w prospektach. Zobacz jakie momenty obrotowe miały standardowe serwa stosowane w modelach F3A w latach osiemdziesiątych a potem zastanów się co piszesz. 1 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Jerzy Markiton Opublikowano 19 Marca Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 19 Marca Witold - rozbierz jedno serwo z lat 70-tych i popatrz na zębatki. Rozbierz dzisiejszego odpowiednika HXT 500 i popatrz na grubość i moduł zębatek.... A potem skorzystaj z możliwości edycji posta powyżej. Kiedyś serwo Webry, te mocowane na sprężynowych blaszkach miało 2 kgcm. Nawet te na "maglowniczkach" ciągnęło 2 kg soli przez rolkę na krawędzi stołu. Aktualnie: serwo z deklarowanym momentem 1,8 kgcm, na ramieniu 8mm nitka przez rolkę i obciążnik 500g (!) - nawet nie ruszy... To te po 10 zł.. O centrowaniu - przemilczę ? Pozdrawiam - Jurek 7
Rekomendowane odpowiedzi