Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam serdecznie wszystkich oblatywaczy ?

Chciałbym się poradzić jakie serwa zastosować w wicherku 15 łącznie z lotkami. Serdecznie pozdrawiam.

Opublikowano

My mamy w wicherku 15 budżetowe Tower Pro. Model lata na tych serwach poprawnie. 

Można oczywiście kupić serwa markowe np. HiTec, czy wiele innych. Wszystko zależy czy chcesz kupić budżetowe serwa czy jednak możesz na nie trochę przeznaczyć. 

 

Opublikowano

Zastanawiam się czy brać analogowe czy cyfrowe budżet tak do 50zl za sztukę.

Chciałbym jakieś konkretne modele.

Opublikowano

bez znaczenia, tam są tak małe siły, że KAZDY pasuje co waży 9g lub więcej, raczej większych bym nie szukał chyba, że 5-6 gramowe, wtedy 0,5 kgcm wydaje się być minimum. 

Opublikowano

Witold - sorry, ale mam (z doświadczenia) inne zdanie. 5, 6-cio  gramowe serwa, lub pon. 8-9mm tylko tam, gdzie muszą być bo inne nie się nie mieszczą... Im mniejsze serwo, tym delikatniejsze zębatki w przekładni. I te 500g - 1 kgm w powietrzu zupełnie wystarczają ale jak zahaczysz modelem przy wyjmowaniu z bagażnika, albo wylądujesz w krzaczorach - to siła od potrąconego steru z zazwyczaj niszczy przekładnię i serwo jest do wymiany. 

Serw, które przytoczył Maciej - nie znam. Tzn: nie miałem z nimi do czynienia. W/g zamieszczonych parametrów - do 15 spokojnie powinny wystarczyć. Ale jakoś tak.... Ray i Kavan - najfajniejsze mają nalepki !

Pozdrawiam - Jurek

Opublikowano
W dniu 13.03.2024 o 13:23, Goden 125 napisał:

Witam serdecznie wszystkich oblatywaczy ?

Chciałbym się poradzić jakie serwa zastosować w wicherku 15 łącznie z lotkami. Serdecznie pozdrawiam.

Ja mam w Wicherku 15 RC elektro HS-65 na lotkach oraz HS-85 na wysokości i kierunku.

Rozwiązanie do najtańszych nie należy ale polecam.

Opublikowano

Nie ustalone tu zostało jaki napęd będzie miał model oraz w jakiej technice jest budowany a zatem jakiej wagi należy się finalnie  spodziewać.

Skoro pytanie o lotki to zapewne jest to jedna z wariacji na temat Wicherka, oryginał lotek nie posiadał.

 

Wicherek ma dość duża powierzchnię SW, dlatego proponował bym (podobnie jak Arek) na SW serwa 16-20g czyli serwa MIDI,a na lotki i SK wystarczą serwa mini 9-10g

 

ms

Opublikowano
W dniu 15.03.2024 o 22:38, Jerzy Markiton napisał:

Witold - sorry, ale mam (z doświadczenia) inne zdanie. 5, 6-cio  gramowe serwa, lub pon. 8-9mm tylko tam, gdzie muszą być bo inne nie się nie mieszczą... Im mniejsze serwo, tym delikatniejsze zębatki w przekładni. I te 500g - 1 kgm w powietrzu zupełnie wystarczają ale jak zahaczysz modelem przy wyjmowaniu z bagażnika, albo wylądujesz w krzaczorach - to siła od potrąconego steru z zazwyczaj niszczy przekładnię i serwo jest do wymiany. 

Serw, które przytoczył Maciej - nie znam. Tzn: nie miałem z nimi do czynienia. W/g zamieszczonych parametrów - do 15 spokojnie powinny wystarczyć. Ale jakoś tak.... Ray i Kavan - najfajniejsze mają nalepki !

Pozdrawiam - Jurek

Ja mam w W15 9g i chyba 6 gramowe na SW i SK, lotek nie za posiada , silnik elektryczny, model z balsy

Opublikowano

Pozwolę sobie na kilka uwag i spostrzeżeń na temat Wicherka 15.

Jakiś czas temu postanowiłem "na nowo" narysować naszego Wicherka zgodnie z założeniami konstruktora Wiesława Schiera. Pracuję w programach typu cad. Dostępne w internecie pliki w formatach cad dość mocno nie zgadzały się z oryginalnymi planami. Nie wchodziło w rachubę zwykłe obrysowanie, plany ich skany  "rozjeżdżały" się /np zamieszczone w "Modelarzu"/. Startuję w oldtimerach, także zależało mi na maksymalnej wierności wymiarowej odtworzonej konstrukcji. Wicherek w mojej wersji został narysowany z wymiarów zamieszczonych w "Miniaturowym Lotnictwie". Tyle wstępu.

Wicherek 15 ma 50 mm szerokości kadłuba, odliczając grubość kratownic kadłuba /3 mm/ zostaje nam 44 mm wolnego miejsca. Byłe duże kłopoty aby zmieścić wyposażenie w kadłubie przed lub w okolicach SC. Wicherek "z mojego" projektu został zbudowany w 4 egzemplarzach. Wszystkie z napędem elektrycznym.

Umiejscowienie wyposażenia jest bardzo istotne, ze względu na to że nim można wyważyć model w wartości zalecanej przez Schiera. Wszystkie Wicherki wspomniane wyżej mają serwa klasy "9g", w moim przypadku HXT900, u kolegów podobne : SG92R, Kavany te mniejsze, no różne. Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa, jeszcze tak aby był dostęp serwisowy i wszystko między SC a silnikiem /pakiet, odbiornik itp/. Tylko po co.

W zależności od wykonawcy i materiału użytego do pokrycia waga gotowego do lotu modelu wahała się od 650 gram do 850 gram. Wicherek w takich konfiguracjach jest powolny. Nie da się rozpędzić /bez silnika/, nie wchodzi w korek, nawet nie da się skutecznie przeciągnąć. Ster kierunku jest zupełnie wystarczający do sterowania - lotki są zbędne - totalny relaks i odpoczynek w czasie latania.

Poniżej:

Zdjęcia jak u mnie są zamontowane serwa

Krótki filmik z jednego z lotów

 

DSCN6199.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano
Cytat

Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa,

różnica w szerokości serwa mini 9g i serwa midi 15g to zwykle ok.1mm ... mieszczą się w Wicherku jedne i drugie.

 

Podawane przy serwach wartości uzyskiwanych sił proponuję włożyć między bajki zwłaszcza gdy mają plastikowe i niezbyt dokładnie wykonane tryby. Niestety ilość podróbek, wcześniej już podrobionych markowych serw jest olbrzymia i nie można oczekiwać jakości, płacąc 10 zł za dość skomplikowany "układ mechatroniczny" jakim jest serwomechanizm.

 

10 lat temu popularne niebieskie serwa S90 wytrzymywały co najmniej dwa sezony latania modelami ESA o wadze 400g ... dziś wymieniam takich serw kilka w ciągu roku a latam mniej tymi kombatami niż kiedyś :(

 

Moim zdaniem zawsze przy doborze serwa do modelu kierować się należy zasadą ...ile będzie mnie kosztować awaria serwa i rozbicie modelu?

W modelach ESA z pianki epp szkody nigdy nie są zbyt wielkie dlatego stosuję najtańsze serwa i często je wymieniam.

W modelu konstrukcyjnym w którym awaria serwa skutkować będzie uszkodzeniem kadłuba czy skrzydła i koniecznością wielu godzin pracy aby naprawić konstrukcję a potem odtworzyć pokrycie ... proponuję stosować serwa pewniejsze (czyli droższe) a jeśli koniecznie te najbardziej budżetowe to właśnie te nieco większe które może choć połowę tego co w opisie technicznym potrafią.

ms

  • Lubię to 1
Opublikowano
W dniu 18.03.2024 o 16:46, milo napisał:

Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa, jeszcze tak aby był dostęp serwisowy i wszystko między SC a silnikiem /pakiet, odbiornik itp/. Tylko po co.

Mirek wyjaśnił wszystko wystarczająco dokładnie , zgadzam sie z nim  zupełności. Od siebie dodam ,że to co podaje specyfikacja odnosi się do warunków laboratoryjnych. 

Weź pod uwagę opory zawiasów , tarcie na dźwigniach lub snapach a w przypadku steru kierunku siły pochodzące od kółka ogonowego. To wszystko serwo musi pokonać plus napór powietrza na płaszczyznę sterującą w szybkim np. nurkowym locie .

Twoje Wicherki są dość lekkie i dlatego te serwa jakoś dają radę ale do Wicherka 15 bałbym się zamontować na wysokość i kierunek  mniejsze niż 2,0kg siły serwo.

Zasadę tą stosuję również w doborze pakietów i regli: trzeba przewymiarowywać bo producenci mocno naciągają dane w prospektach.

  • Lubię to 1
Opublikowano
56 minut temu, Ares napisał:

Mirek wyjaśnił wszystko wystarczająco dokładnie , zgadzam sie z nim  zupełności. Od siebie dodam ,że to co podaje specyfikacja odnosi się do warunków laboratoryjnych. 

Weź pod uwagę opory zawiasów , tarcie na dźwigniach lub snapach a w przypadku steru kierunku siły pochodzące od kółka ogonowego. To wszystko serwo musi pokonać plus napór powietrza na płaszczyznę sterującą w szybkim np. nurkowym locie .

Twoje Wicherki są dość lekkie i dlatego te serwa jakoś dają radę ale do Wicherka 15 bałbym się zamontować na wysokość i kierunek  mniejsze niż 2,0kg siły serwo.

Zasadę tą stosuję również w doborze pakietów i regli: trzeba przewymiarowywać bo producenci mocno naciągają dane w prospektach.

Zobacz jakie momenty obrotowe miały standardowe serwa stosowane w modelach F3A w latach osiemdziesiątych a potem zastanów się co piszesz.

  • Lubię to 1
  • Zmieszany 1
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.