Skocz do zawartości

Wicherek 15 serwa


Goden 125
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

W dniu 13.03.2024 o 20:35, Jerzy Markiton napisał:

Cześć !

Te są całkiem dobre:

 

https://pl.aliexpress.com/item/1005005544269803.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.148.44fc1c24HrjNYm&gatewayAdapt=glo2pol

Tower Pro są tańsze wprawdzie ale do "15" zupełnie wystarczą.

Pozdrawiam - Jurek

 

Chciałem zamontować coś takiego czy ten uciąg wystarczy ? 

Screenshot_20240314-182616.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witold - sorry, ale mam (z doświadczenia) inne zdanie. 5, 6-cio  gramowe serwa, lub pon. 8-9mm tylko tam, gdzie muszą być bo inne nie się nie mieszczą... Im mniejsze serwo, tym delikatniejsze zębatki w przekładni. I te 500g - 1 kgm w powietrzu zupełnie wystarczają ale jak zahaczysz modelem przy wyjmowaniu z bagażnika, albo wylądujesz w krzaczorach - to siła od potrąconego steru z zazwyczaj niszczy przekładnię i serwo jest do wymiany. 

Serw, które przytoczył Maciej - nie znam. Tzn: nie miałem z nimi do czynienia. W/g zamieszczonych parametrów - do 15 spokojnie powinny wystarczyć. Ale jakoś tak.... Ray i Kavan - najfajniejsze mają nalepki !

Pozdrawiam - Jurek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 13.03.2024 o 13:23, Goden 125 napisał:

Witam serdecznie wszystkich oblatywaczy 😁

Chciałbym się poradzić jakie serwa zastosować w wicherku 15 łącznie z lotkami. Serdecznie pozdrawiam.

Ja mam w Wicherku 15 RC elektro HS-65 na lotkach oraz HS-85 na wysokości i kierunku.

Rozwiązanie do najtańszych nie należy ale polecam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ustalone tu zostało jaki napęd będzie miał model oraz w jakiej technice jest budowany a zatem jakiej wagi należy się finalnie  spodziewać.

Skoro pytanie o lotki to zapewne jest to jedna z wariacji na temat Wicherka, oryginał lotek nie posiadał.

 

Wicherek ma dość duża powierzchnię SW, dlatego proponował bym (podobnie jak Arek) na SW serwa 16-20g czyli serwa MIDI,a na lotki i SK wystarczą serwa mini 9-10g

 

ms

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 15.03.2024 o 22:38, Jerzy Markiton napisał:

Witold - sorry, ale mam (z doświadczenia) inne zdanie. 5, 6-cio  gramowe serwa, lub pon. 8-9mm tylko tam, gdzie muszą być bo inne nie się nie mieszczą... Im mniejsze serwo, tym delikatniejsze zębatki w przekładni. I te 500g - 1 kgm w powietrzu zupełnie wystarczają ale jak zahaczysz modelem przy wyjmowaniu z bagażnika, albo wylądujesz w krzaczorach - to siła od potrąconego steru z zazwyczaj niszczy przekładnię i serwo jest do wymiany. 

Serw, które przytoczył Maciej - nie znam. Tzn: nie miałem z nimi do czynienia. W/g zamieszczonych parametrów - do 15 spokojnie powinny wystarczyć. Ale jakoś tak.... Ray i Kavan - najfajniejsze mają nalepki !

Pozdrawiam - Jurek

Ja mam w W15 9g i chyba 6 gramowe na SW i SK, lotek nie za posiada , silnik elektryczny, model z balsy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozwolę sobie na kilka uwag i spostrzeżeń na temat Wicherka 15.

Jakiś czas temu postanowiłem "na nowo" narysować naszego Wicherka zgodnie z założeniami konstruktora Wiesława Schiera. Pracuję w programach typu cad. Dostępne w internecie pliki w formatach cad dość mocno nie zgadzały się z oryginalnymi planami. Nie wchodziło w rachubę zwykłe obrysowanie, plany ich skany  "rozjeżdżały" się /np zamieszczone w "Modelarzu"/. Startuję w oldtimerach, także zależało mi na maksymalnej wierności wymiarowej odtworzonej konstrukcji. Wicherek w mojej wersji został narysowany z wymiarów zamieszczonych w "Miniaturowym Lotnictwie". Tyle wstępu.

Wicherek 15 ma 50 mm szerokości kadłuba, odliczając grubość kratownic kadłuba /3 mm/ zostaje nam 44 mm wolnego miejsca. Byłe duże kłopoty aby zmieścić wyposażenie w kadłubie przed lub w okolicach SC. Wicherek "z mojego" projektu został zbudowany w 4 egzemplarzach. Wszystkie z napędem elektrycznym.

Umiejscowienie wyposażenia jest bardzo istotne, ze względu na to że nim można wyważyć model w wartości zalecanej przez Schiera. Wszystkie Wicherki wspomniane wyżej mają serwa klasy "9g", w moim przypadku HXT900, u kolegów podobne : SG92R, Kavany te mniejsze, no różne. Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa, jeszcze tak aby był dostęp serwisowy i wszystko między SC a silnikiem /pakiet, odbiornik itp/. Tylko po co.

W zależności od wykonawcy i materiału użytego do pokrycia waga gotowego do lotu modelu wahała się od 650 gram do 850 gram. Wicherek w takich konfiguracjach jest powolny. Nie da się rozpędzić /bez silnika/, nie wchodzi w korek, nawet nie da się skutecznie przeciągnąć. Ster kierunku jest zupełnie wystarczający do sterowania - lotki są zbędne - totalny relaks i odpoczynek w czasie latania.

Poniżej:

Zdjęcia jak u mnie są zamontowane serwa

Krótki filmik z jednego z lotów

 

DSCN6199.jpg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa,

różnica w szerokości serwa mini 9g i serwa midi 15g to zwykle ok.1mm ... mieszczą się w Wicherku jedne i drugie.

 

Podawane przy serwach wartości uzyskiwanych sił proponuję włożyć między bajki zwłaszcza gdy mają plastikowe i niezbyt dokładnie wykonane tryby. Niestety ilość podróbek, wcześniej już podrobionych markowych serw jest olbrzymia i nie można oczekiwać jakości, płacąc 10 zł za dość skomplikowany "układ mechatroniczny" jakim jest serwomechanizm.

 

10 lat temu popularne niebieskie serwa S90 wytrzymywały co najmniej dwa sezony latania modelami ESA o wadze 400g ... dziś wymieniam takich serw kilka w ciągu roku a latam mniej tymi kombatami niż kiedyś :(

 

Moim zdaniem zawsze przy doborze serwa do modelu kierować się należy zasadą ...ile będzie mnie kosztować awaria serwa i rozbicie modelu?

W modelach ESA z pianki epp szkody nigdy nie są zbyt wielkie dlatego stosuję najtańsze serwa i często je wymieniam.

W modelu konstrukcyjnym w którym awaria serwa skutkować będzie uszkodzeniem kadłuba czy skrzydła i koniecznością wielu godzin pracy aby naprawić konstrukcję a potem odtworzyć pokrycie ... proponuję stosować serwa pewniejsze (czyli droższe) a jeśli koniecznie te najbardziej budżetowe to właśnie te nieco większe które może choć połowę tego co w opisie technicznym potrafią.

ms

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.03.2024 o 16:46, milo napisał:

Ogólnie ok 1,8 kg siły to aż nadto. Szacunek dla tych co wsadzą do niego większe wymiarowo serwa, jeszcze tak aby był dostęp serwisowy i wszystko między SC a silnikiem /pakiet, odbiornik itp/. Tylko po co.

Mirek wyjaśnił wszystko wystarczająco dokładnie , zgadzam sie z nim  zupełności. Od siebie dodam ,że to co podaje specyfikacja odnosi się do warunków laboratoryjnych. 

Weź pod uwagę opory zawiasów , tarcie na dźwigniach lub snapach a w przypadku steru kierunku siły pochodzące od kółka ogonowego. To wszystko serwo musi pokonać plus napór powietrza na płaszczyznę sterującą w szybkim np. nurkowym locie .

Twoje Wicherki są dość lekkie i dlatego te serwa jakoś dają radę ale do Wicherka 15 bałbym się zamontować na wysokość i kierunek  mniejsze niż 2,0kg siły serwo.

Zasadę tą stosuję również w doborze pakietów i regli: trzeba przewymiarowywać bo producenci mocno naciągają dane w prospektach.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, Ares napisał:

Mirek wyjaśnił wszystko wystarczająco dokładnie , zgadzam sie z nim  zupełności. Od siebie dodam ,że to co podaje specyfikacja odnosi się do warunków laboratoryjnych. 

Weź pod uwagę opory zawiasów , tarcie na dźwigniach lub snapach a w przypadku steru kierunku siły pochodzące od kółka ogonowego. To wszystko serwo musi pokonać plus napór powietrza na płaszczyznę sterującą w szybkim np. nurkowym locie .

Twoje Wicherki są dość lekkie i dlatego te serwa jakoś dają radę ale do Wicherka 15 bałbym się zamontować na wysokość i kierunek  mniejsze niż 2,0kg siły serwo.

Zasadę tą stosuję również w doborze pakietów i regli: trzeba przewymiarowywać bo producenci mocno naciągają dane w prospektach.

Zobacz jakie momenty obrotowe miały standardowe serwa stosowane w modelach F3A w latach osiemdziesiątych a potem zastanów się co piszesz.

  • Lubię to 1
  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.