RomanJ4 Opublikowano 12 Maja Opublikowano 12 Maja Cytat Serwis Interesting Engineering informuje o pracach Koreańskiego Zaawansowanego Instytutu Nauki i Technologii, które poskutkowały zbudowaniem nowego rodzaju akumulatora wysokiej mocy bazującego na ogniwach sodowo-jonowych. W porównaniu z litowo-jonowymi mowa o dokonaniu ogromnego postępu w zakresie wydajności. Sam sód ma być około tysięca razy bardziej pojemny niż lit. Naukowcy z Korei zastosowali w akumulatorze, który mógłby w przyszłości trafić na rynek konsumencki, materiały anodowe, stosowane w ogniwach charakterystycznych dla superkondensatorów. Oprócz zwiększenia o rzędy wielkości pojemności, przy jednoczesnym zachowaniu gabarytów akumulatora, wyróżnikiem tego rodzaju ogniw sodowo-jonowych jest także krótki czas ich ładowania.... Nowy rodzaj akumulatorów. Tysiąckroć pojemniejsze niż litowo-jonowe (msn.com)
dziobak Opublikowano 12 Maja Opublikowano 12 Maja https://pl.aliexpress.com/item/1005005756184629.html?src=google&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&albagn=888888&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&albcp=19366866399&albag=&trgt=&crea=pl1005005756184629&netw=x&device=c&albpg=&albpd=pl1005005756184629&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw0YGyBhByEiwAQmBEWuwa6-XUj_VKLqsnn_9azCMNVyqidlG8BRA7bepr4_qht_xkqE8oLhoCedwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&aff_fcid=80f597ba54cc4fc9873914c2fef7f3b4-1715542777761-03045-UneMJZVf&aff_fsk=UneMJZVf&aff_platform=aaf&sk=UneMJZVf&aff_trace_key=80f597ba54cc4fc9873914c2fef7f3b4-1715542777761-03045-UneMJZVf&terminal_id=7e2f12f8c0d84706a6d7bc5cbfc61e97&afSmartRedirect=y
bubu2 Opublikowano 13 Maja Opublikowano 13 Maja Jak widać z powyższego ogłoszenia, te akumulatory nie mają wcale większej pojemności.
dariuszj Opublikowano 13 Maja Opublikowano 13 Maja Takie i podobne artykuły czytam od wielu, wielu lat a postęp w dziedzinie akumulatorów jak był ewolucyjny zamiast rewolucyjnego tak dalej jest.
RomanJ4 Opublikowano 13 Maja Autor Opublikowano 13 Maja 48 minut temu, bubu2 napisał: Jak widać z powyższego ogłoszenia, te akumulatory nie mają wcale większej pojemności. A jednak może nie te same? Ale gdyby nawet, to że niepalne, to już plus...
Patryk Sokol Opublikowano 13 Maja Opublikowano 13 Maja Sód, z czystej definicji (bo jest wyżej w szeregu elektrujemności), będzie miał mniej energii zmagazynowanej na jednostkę masy jak lit. Najwyżej wodór (zamaist litu) mógłby zapewnić wyższą gęstość energetyczną, ale dziad nie chce się utrzymywać w fazie metalicznej. W fazie gazowej to się nadaje najwyżej do ogniw paliwowych Ogólnie tego typu artykuły, jak to jeden zespół badawczy, zrobił wielką rewolucję, na ustalonym i wdrożonym kawałku techniki/technologii to praktycznie zawsze można między bajki włożyć. A jak artykuł nei ma źródeł (a ten z msn nie ma) to już w ogóle do śmieci, nic nie warty będzie. A i ciekawostka: Cytat Koreańczycy mówią natomiast o sodowo-jonowym hybrydowym magazynie energii, który ma sobie radzić z przechowywaniem energii niezależnie od jej gęstości. W zależności od niej wykorzystywane są katody w rodzaju kondensatorów, lub anody podobne do baterii Ja wiem, że jestem tylko prostym inżynierem materiałowym, ale to jest czysty bełkot 2
dariuszj Opublikowano 13 Maja Opublikowano 13 Maja Tak swoją drogą to nie rozumiem jak ta niby gigantyczna pojemność ma się do tej informacji z artykułu: "W ten sposób osiągnięto gęstość energii na poziomie 247 Wh/kg i gęstość mocy 34,7 W/kg.|
RomanJ4 Opublikowano 13 Maja Autor Opublikowano 13 Maja 5 godzin temu, Patryk Sokol napisał: A jak artykuł nei ma źródeł (a ten z msn nie ma) to już w ogóle do śmieci, nic nie warty będzie. Korean researchers are fine-tuning a hybrid sodium-ion battery | electrive.com KAIST develops sodium battery capable of rapid charging in just a few seconds – Superinnovators Charging future EVs could take seconds with new sodium-ion battery tech | Live Science Sodium-ion batteries: present and future - Chemical Society Reviews (RSC Publishing) DOI:10.1039/C6CS00776G poza tym Silicon batteries to double energy density for US Army’s wearable tech (interestingengineering.com)
latacz Opublikowano 13 Maja Opublikowano 13 Maja 6 godzin temu, Patryk Sokol napisał: Sód, z czystej definicji (bo jest wyżej w szeregu elektrujemności), będzie miał mniej energii zmagazynowanej na jednostkę masy jak lit. Amen. z prawami fizyki/chemii się nie dyskutuje. prosta analogia -jakby nie skonstruował pieca i jakby nie mielił/kleił paliwa -tona węgla zawsze będzie miała więcej energii od tony drewna. Mówię o węglu a nie o mieszance z kamieniem podobnie tona lpg, benzyny czy innych węglowodorów będzie miała zawsze większą wartość energetyczną od tony alkoholu a ten od tony wódki. lit czy sód są w ogniwie/akumulatorze swego rodzaju odpowiednikiem paliwa -nie palą się płomieniem (no są medialne wyjątki ) -tylko chemicznie utleniają/redukują. Natomiast wracając do ogniw sodowo /coś tam (sodowo jonowych ? ) mogą mieć inne znaczne przewagi nad litowymi. np mogą być tańsze w produkcji -sód jest jakoś łatwiej dostępny od litu, mogą być bardziej eko -kwestia szkodliwości soli litu i sodu... czyli mogą wygrywać kosztami. magazyn xxxx-ylion kWh "w ogniwach sodowych" sporo większy gabaryt, większa masa -ale tańszy i mniej szkodliwy. Jako stacjonarne magazyny energii może mieć plusy -jak aku pojazdów -zasięg znacznie mniejszy i aku zajmie więcej miejsca -czyli absurd. może nawet z racji innej technologi oraz mniejszej gęstości) energii mogą być bezpieczniejsze ale na pewno nie będą mieć większej gęstości energii. 4
Patryk Sokol Opublikowano 13 Maja Opublikowano 13 Maja 2 godziny temu, RomanJ4 napisał: Korean researchers are fine-tuning a hybrid sodium-ion battery | electrive.com KAIST develops sodium battery capable of rapid charging in just a few seconds – Superinnovators Charging future EVs could take seconds with new sodium-ion battery tech | Live Science Sodium-ion batteries: present and future - Chemical Society Reviews (RSC Publishing) DOI:10.1039/C6CS00776G poza tym Silicon batteries to double energy density for US Army’s wearable tech (interestingengineering.com) Wciąż to nie są źródła naukowe., poza jednym (Sodium-ion batrteries present and futute...) Dopiero w jednym z tych artykułów co linknąłeś to pokazują pierwotne, naukowe źródło: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2405829724001958?via%3Dihub I recenzowanej pracy naukowej, to już takich rzeczy nie obiecują, jest to praca jedynie z dziedziny inżynierii materiałowej. Z kolei konkluzja w pracy o perspektywach (Sodium-Ion batteries present and future) wnioski są takie: Cytat Such an estimated specific energy density of SIBs with some of the cathode materials reaches and/or exceeds 300 W h kg−1.18,643 Dla porównania Li-Iony potrafią dobić teoretycznie 700Wh/kg (teoretyczny limit), a 300Wh/kg to osiągają już dostępne w handlu akumulatory (nawet stosowane przeze mnie w FPV Sanyo 3500mAh dobijają około 280, a można wyżej kosztem wydajności prądowej). Czyli jak zwykle, jest nowa technologia, która ma swoją potencjalną użyteczność (co bardzo fajnie wyjaśnił @latacz, a media jak zwykle robią bzdurną sensację. Jak zwykle, klasyczny komiks się nie przedawnia: A tak swoją drogą - jakby ktoś mi powiedział, że ma dla mnie akumulator, który ma 50x większą gęstość energii i mocy niż Li-Pol i mogę sobie go do modelu wrzucić, to bym od razu zaczął uciekać. To byłaby piekielnie niebezpieczna rzecz. 1
Rekomendowane odpowiedzi