f-150 Opublikowano 4 Czerwca Opublikowano 4 Czerwca Dziesięć lat temu oblatywałem F14 z Artecha. Zmiana położenia skrzydeł nie wpływała zauważalnie na SC . Natomiast wychylenia lotek zdecydowanie tak. 1
Stearman Opublikowano 5 Czerwca Autor Opublikowano 5 Czerwca 13 hours ago, f-150 said: Dziesięć lat temu oblatywałem F14 z Artecha. Zmiana położenia skrzydeł nie wpływała zauważalnie na SC . Natomiast wychylenia lotek zdecydowanie tak Miałeś na myśli na pewno lotki czy ster wysokości? Ten model chyba nie miał kontroli steru kierunku... zastanawiam się na ile jest on wydajny i czy nie zrobić stałych sterów kierunku?
Stearman Opublikowano 5 Czerwca Autor Opublikowano 5 Czerwca Znalazłem taki schemat sterowania: Chciałem się upewnić, że dobrze rozumiem.... Stick Left (beczka w lewo) wychyla się lewa lotka do góry oraz lewy ster wysokości do dołu - oczywiście po przeciwnej stronie wszystko symetrycznie w przeciwnym kierunku)????? Czy w locie ze złożonymi skrzydłami lotki mają być nieaktywne, a przewroty na boki zgodnie z powyższym schematem, ale realizowane tylko połówkami steru wysokości????
Viper Opublikowano 5 Czerwca Opublikowano 5 Czerwca W prawdziwym Tomcacie sterowanie odbywało się za pomocą sterów płytowych (te niby wysokości), które poruszają się góra - dół czyli jak stery wysokości, ale i naprzemiennie, jeden góra, drugi w dół, czyli jak lotki, stery kierunku (podwójne), natomiast na skrzydłach są sloty na przedniej powierzchni i dwa rodzaje klap, zewnętrzne i wewnętrzne, których celem jest zapewnienie odpowiedniej siły przy manewrach i lotach z małą prędkością. Podobnie zresztą odbywa się to w Phantomie, czy współczenym Viperze. Natomiast jak popatrzysz na modele, to nie widziałem by ktoś wykorzystywał stery płytowe, w modelach rc są one wykorzystywane jako stery wysokości, a klapy zewnętrzne jak lotki. Co zresztą na tym schemacie, który zamieściłeś jest pokazane. Pierwsza pozycja - aileron czyli lotki, czyli tuch drążka w osi X (tzwn. roll), a poruszają się naprzemiennie stery płytowe (tu dodatkowo zaznaczony ruzh klap zewnętrznych, czy one też się w realnym poruszały szczerze mówiąc nie wiem), na drugim masz - rudder czyli ster, tu sprawa prosta, dwa stateczniki dwa stery, wychylenie orczyka. Na trzecim - elevator czyli ster wysokości tu realizowany poprzez znowu wychylenie sterów płytowych, tylko razem, w dół lub górę, realizowane poprzez ruch drążka w osi Y (tzwn. pitch) 1
Stearman Opublikowano 5 Czerwca Autor Opublikowano 5 Czerwca Ja zdecydowałem się na powyższy schemat sterowania gdzie zewnętrzne klapy będą spełniały rolę lotek, a klap nie będzie. Nadal pozostaje pytanie jak realizować sterowanie (roll) przy złożonych skrzydłach... czy zablokować lotki w pozycji neutralnej i sterować tylko "płytowymi" połówkami steru wysokości? Bo może takie zdwojenie sterowania (lotki + podzielone stery wysokości) przy złożonych skrzydłach gdzie sylwetka podobna jest do Delty tylko będzie przeszkadzało i ruch lotek będzie zaburzał aerodynamikę. Wiem, że w mniejszych modelach wcale nie ma lotek tylko całe sterowanie wysokością i obrotem realizowane jest przez rozdzielony ster wysokości... może ktoś ma doświadczenie?
Viper Opublikowano 5 Czerwca Opublikowano 5 Czerwca Myślę, że spokojnie stery płytowe by wystarczyły, oszczędzasz na serwach i wadze. Tak jak napisałem, to jest sterowanie wykorzystywane we współczesnych myśliwcach, od Phantoma pozynając, na najnowszych kończąc, żadnych lotek nie ma. Nie będę się na 100% upierał, ale prawie jestem pewien, że w realnym Tomcacie żadnego symulowania lotek przez klapy nie było (ale postaram się sprawdzić).
pietrku Opublikowano 5 Czerwca Opublikowano 5 Czerwca 24 minuty temu, Viper napisał: Nie będę się na 100% upierał, ale prawie jestem pewien, że w realnym Tomcacie żadnego symulowania lotek przez klapy nie było (ale postaram się sprawdzić). Dokładnie. W Tomcacie lotek nie było, zastępowały je spoilery. 3
Jerzy_R Opublikowano 5 Czerwca Opublikowano 5 Czerwca W okolicach 4:35 przy rozłożonych coś tam widać i później 5:16 2
Stearman Opublikowano 5 Czerwca Autor Opublikowano 5 Czerwca Dzięki wielkie... Pytam bo w tym ciut większym niby są.. właśnie chyba klapy zewnętrzne działają jako lotki.... ale nie wiem czy działają przy złożonych skrzydłach.... https://www.freewing-model.com/freewing-f-14-tomcat-twin-80mm-kit-version-arf-full-servos-with-missles-rc-airplane.htm
dariuszj Opublikowano 5 Czerwca Opublikowano 5 Czerwca 3 godziny temu, Stearman napisał: Chciałem się upewnić, że dobrze rozumiem.... Stick Left (beczka w lewo) wychyla się lewa lotka do góry oraz lewy ster wysokości do dołu - oczywiście po przeciwnej stronie wszystko symetrycznie w przeciwnym kierunku)????? Lewy ster wysokości do góry tak samo jak lewa lotka, a nie do dołu.
Stearman Opublikowano 5 Czerwca Autor Opublikowano 5 Czerwca 14 minutes ago, dariuszj said: Lewy ster wysokości do góry tak samo jak lewa lotka, a nie do dołu. No właśnie ten rysunek nie pokazuje tego dokładnie, a może mówimy o tym samym. Chciałbym mieć pewność... przewrót w lewo... wiadomo lewa lotka do góry i skrzydło pochyla się w lewo do dołu i tu nie mam wątpliwości. Teraz co do lewej połówki steru wysokości... wygląda jakby działał podobnie do lotki a ponieważ jest płytowy to w tym przypadku krawędź natarcia lewej połówki steru wysokości powinna pójść w dół (jakbym zaciągał tę połówkę steru wysokości chcąc poderwać dziób do góry).... inaczej zaciągam drążek w lewo i jak na górnym rysunku stojąc za samolotem widzę spód lewej lotki I spód lewej połówki steru wysokości. Przepraszam, że gmatwam i drążę, ale lubię wiedzieć co robię, a to mój pierwszy model tego typu...
Viper Opublikowano 5 Czerwca Opublikowano 5 Czerwca Nie patrz na modele RC, bo we wszystkich odrzutowych mysliwcach RC to sterowanie jest fantazyjne, a nie odzwierciedla rzeczywistości. Jeszcze raz powtarzam, czegoś takiego jak lotki w mysliwskich jetach przynajmniej tych które wymieniłem nie ma! Są stery płytowe działające jak ster wysokości i lotki właśnie. A wszelkie sloty, klapy, spoilery, które znajdują się na skrzydłach służą poprawie charakterystyki lotu przy małych prędkościach, albo przy manewrowaniu z dużymi kątami natarcia (wysoki współczynnik AoA), a nie przechylaniu modelu, to robią stery płytowe. Więc jeszcze raz powtarzam oszczędzisz na serwach, wadze i komplikacji konstrukcji. A żeby zasymulować stery płytowe, czyli wychylenia góra dół jak ster wysokości i naprzemiennie jak lotki potrzebne Ci jedno serwo do każdej powierzchni i odpowiedni nowoczesny nadajnik, gdzie bez problemu to oprogramujesz. 1 1
dariuszj Opublikowano 5 Czerwca Opublikowano 5 Czerwca 7 godzin temu, Stearman napisał: No właśnie ten rysunek nie pokazuje tego dokładnie, a może mówimy o tym samym. Chciałbym mieć pewność... przewrót w lewo... wiadomo lewa lotka do góry i skrzydło pochyla się w lewo do dołu i tu nie mam wątpliwości. Teraz co do lewej połówki steru wysokości... wygląda jakby działał podobnie do lotki a ponieważ jest płytowy to w tym przypadku krawędź natarcia lewej połówki steru wysokości powinna pójść w dół (jakbym zaciągał tę połówkę steru wysokości chcąc poderwać dziób do góry).... inaczej zaciągam drążek w lewo i jak na górnym rysunku stojąc za samolotem widzę spód lewej lotki I spód lewej połówki steru wysokości. Dokładnie tak. Tylko nigdy się nie spotkałem, żeby ktoś mówił w takim przypadku, że ster idzie w dół bez względu na to czy jest on klasyczny czy płytowy. 1
Marek_Spy Opublikowano 7 Czerwca Opublikowano 7 Czerwca Wszystkie delty i inne tak latają wiec i to poleci
Stearman Opublikowano 12 Czerwca Autor Opublikowano 12 Czerwca Sprawdziłem napęd jaki chciałem zastosować... dwa silniki 2212 1400KV dla 3 S. Problem polega na tym, że największe śmigło jakie moge zastosować to 7". Sprawdziłem taki zestaw: silnik 2212 1400KV + ESC 40A + akumulator 3S + śmigło 7x5x3 -> Dało to ciąg statyczny na poziomie 400g przy 12A... połowa tego co chciałem uzyskać Sprawdziłem na większym śmigle 8x6 i uzyskałem 580g ciągu przy 18A... pomyślałem, że może "skrócę" śmigło 8" do 7" i zobaczę jak pracuje... ale wiadomo wolałbym handlowe śmigło... Zamówiłem to testów silnik 2212 1800KV... może przy 3S da większy ciąg... Generalnie... jak ze śmigła o średnicy max 7" uzyskać ciąg statyczny na poziomie 800g? Alternatywa to EDF... Rozważałem coś takiego.... ale mam standardowe pakiety 3S 2200mAh... więc to będzie 3 minuty latania przy użyciu dwóch, po pakiecie na silnik... https://www.aliexpress.com/item/1005006139722036.html?spm=a2g0o.cart.0.0.335338dasoZDqb&mp=1&gatewayAdapt=4itemAdapt
Stearman Opublikowano 12 Czerwca Autor Opublikowano 12 Czerwca 58 minutes ago, Viper said: E-calc się kłania No niby tak... od tego zacząłem.. ale widocznie praktyka w moim przypadku mocno rozmija się z teorią... bo jeśli dobrze wszystko wpisałem to mój zestaw powinien osiągnąć w granicach 800g ciągu... przy 17A... a w rzeczywistości daje połowę... duży błąd... więc pytam może ktoś z praktyki coś podpowie... Może coś źle wpisuje.... Podobnie przy 4S.... teoretycznie 1200g ciągu.... przy 26A a w praktyce 500g przy 19A...
Stearman Opublikowano 20 Czerwca Autor Opublikowano 20 Czerwca Zdecydowałem, że konstrukcja prototypu będzie połączeniem styropianu i wydruku 3D w zależności od masy jaka mi wyjdzie. Szczególnie wloty silników i przód mają dużo skomplikowanych kształtów, które lepiej i łatwiej wydrukować... Zacząłem już pierwsze próbne wydruki. Pisałem wczoraj, ale wcięło mi cały post... Chodzi mi o położenie CG, które w F14 przesuwa się wraz ze zmianą geometrii skrzydła. Pierwsza wątpliwość jaka mnie naszła, to taka, że po przestudiowaniu kilku manuali CG (skrzydła rozłożone) w innych modelach znajduje się bardzo blisko osi obrotu skrzydła. U mnie jest bardziej z przodu.... nie wiem czy dobrze dobrałem swój CG? U mnie wychodzi tak...: A w innych tak.... abstrahując od wymiarów... Chciałbym też zrozumieć co się dzieje z modelem podczas zmiany konfiguracji - składania skrzydeł. Jak wynika z obliczeń (powyższy rysunek), po złożeniu skrzydeł AC, NP przesuwają się do przodu. CG też powinien zmienić pozycję, ale złożenie skrzydeł nie powoduje aż tak znacznego przesunięcia CG, zakładam, że pozostaje w tym samym miejscu, czyli jak dla skrzydeł rozłożonych. W takiej sytuacji, w locie poziomym ze złożonymi skrzydłami, jeśli dobrze rozumiem CG znajduje się za blisko NP i samolot "staje się ciężki na ogon" i zaczyna zadzierać nos. Można to skompensować sterem wysokości, zwiększając jego kąt natarcia by spowodować pochylenie dziobu samolotu - NIBY LOGICZNE, ALE W OPISACH ZNALAZŁEM, ŻE KOMPENSACJA STEREM WYSOKOŚCI WYKONUJE SIĘ W PRZECIWNA STRONĘ... I JUŻ CAŁKIEM SIĘ POGUBIŁEM. Może ktoś latał modelem F14 i pamięta jak w praktyce wygląda taka kompensacja?
Stearman Opublikowano 21 Czerwca Autor Opublikowano 21 Czerwca Tak się zastanawiam... i chyba zrezygnuję z dwóch silników do napędu bo ze śmigła 7" nie daje rady wyciągnąć więcej niż 600g ciągu... Musze tak wykonać konstrukcję by napęd jaki się zastosuje to albo 2x EDF lub jeden silnik z napędem śmigłowym... wybiorę chyba 3542 1250KV ze śmigłem 10x7 Pusher co powinno mi dać jakieś 1600g ciągu... tyle wystarczy na prototyp. Póki co wydrukowałem próbnie kawałek kadłuba. Sztywność ok.. Masa akceptowalna jak na PETG. Zaletą takiego wydruku jest to, że od razu można wykonać sloty na akcesoria i jest gdzie kable pochować... Jedno jest pewne, takich kształtów i cienkościennych przekrojów nie wyrzeźbiłbym ze styropianu... tak to tylko fabrycznie wtryskując styropian do formy... Podzieliłem kadłub i zaprzągłem drukarkę do roboty... I tak będę się starał by części drukowanych było jak najmniej z uwagi na masę...
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Stearman Opublikowano 2 Sierpnia Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 2 Sierpnia Nie doszedłem do jakiś konkretnych wniosków jeśli chodzi o CG jaki powinien mieć mój F14 i jak go trymować przy zmianie geometrii skrzydeł... Jakoś nie wyszło mi z napędem śmigłowym, bo ze śmigła 7" nie uzyskałem odpowiedniego ciągu... Zdecydowałem się zatem na konstrukcję z EDF... cięższy, większe akumulatory, pewnie i tak za mały ciąg, ale chcę skończyć projekt, bo na prototypie dużo się nauczę Skleiłem przednią część kadłuba z wlotami powietrza, wyszło fajnie, ale troche za ciężko... ale jak pisałem.. kontynuuje prace, zobaczymy co wyjdzie na końcu. Trzy listewki 3x6 jako podłużnice bez poszycia ze styropianu okazały się bardzo wiotkie.... dlatego wymyśliłem, że głównymi "dźwigarami" podłużnymi będą... tuby kanałów powietrznych silników. Wykonałem je z folii 0,5mm PETG i wkleiłem.. wyszło sztywno Na końcach rur dodałem pierścienie i wsporniki mocujące EDF. Kanały powietrzne będą miały mały opór a konstrukcja nabrała sztywności. Końce rur połaczone wspornikami EDF... EDF wsuwa się w końcowy pierścień tuby i przykręca do wspornika... powinno wytrzymać. Kanał dolotowy do silnika jest dość długi i by zmniejszyć straty na wlocie EDF dodam dodatkowe wloty powietrza do EDF w postaci rzędu skrzel zbierających powietrze z górnej części kadłuba i wlotów centralnych. Wydrukowałem specjalną komorę, która zapewni odpowiednie doloty i wzmocni konstrukcję... Od góry EDF'y będą zaciągały powietrze opływające kadłub, centralne wloty będą zasysały powietrze z przedziału centralnego (chłodzenie elektroniki), dodałem jeszcze skrzela wyciągające powietrze z przedziału regulatorów by zapewnić im większe chłodzenie. 5
Rekomendowane odpowiedzi