Stearman Opublikowano 23 Maja Udostępnij Opublikowano 23 Maja Przyszedł czas na kolejny projekt, a ponieważ u mnie to ciągła nauka powoli i spokojnie zaczynam gromadzić dane. Jak w tytule, zamierzam zbudować model kultowego myśliwca F-14 Tomcat w wersji z napędem klasycznym. Ponieważ bardzo lubię ten samolot, mam nadzieję, że to będzie ciekawa przygoda z happy endem i na koniec nadal będę lubił ten samolot Założenia projektu tak na początek: Konstrukcja styropianowa + wstawki drukowane w 3D Rozpiętość maksymalna: 1300mm Waga do lotu: minimalna Napęd: dwa silniki klasy 2212 1400kV zasilane z pakietu 3S ze śmiłgem 7'x5'x3 Silniki ze zmiennym wektorem ciągu +-25 stopni w płaszczyźnie pionowej Skrzydła oczywiście składane Podwozie: jeszcze nieokreślone Reszta.. zobaczy się Na początek zastanawiam się.... jak wyliczyć środek aerodynamiczny (AC) czegoś takiego... Jeśli się nie mylę, to przy złożonych skrzydłach AC przesuwa się do tyłu i lot poziomy trzeba korygować sterem wysokości (zaciągając delikatnie nos do góry). Jak policzyć położenie AC, położenie punktu neutralnego (NP) i środka ciężkości (CG) dla konfiguracji podstawowej z rozłożonymi skrzydłami? Ze złożonymi to prawie "delta". Może już ktoś przez to przeszedł i podpowie co nie co? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 23 Maja Udostępnij Opublikowano 23 Maja No super, wielkość ? poszukaj informacji bo już budowano takie modele z mechanizmem ruchu skrzydeł Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 23 Maja Autor Udostępnij Opublikowano 23 Maja Przestudiowałem ze dwa projekty i da się oszacować gdzie ma być CG ale chciałem policzyć może bardziej dokładnie.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Jerzy_R Opublikowano 23 Maja Udostępnij Opublikowano 23 Maja Strona https://www.ecalc.ch/cgcalc.php powinna zaspokoić Twoje potrzeby Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 24 Maja Autor Udostępnij Opublikowano 24 Maja Dzięki uprzejmości kolegi z forum dane udało się przepuścić przez ecalca'a i okazuje się, że różnica położenia CG w pełnym rozłożeniu skrzydeł i gdy sa złożone jest znaczna... w moim przypadku wynosi prawie 40mm. Teraz wiem gdzie celować z środkiem masy modelu, wyważę go z rozłożonymi skrzydłami do startu i lądowania, a złożone będą pracować z korekcją steru wysokości. Gdyby kogoś to interesowało to graficznie wygląda to tak.... pola CG odpowiadają zapasowi CG range (static margin 15%-10%) czyli w przodzie do oblotu.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 2 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca Postanowiłem, że podstawa do projektowania będzie oczywiście system zmiennej geometrii skrzydeł. Jak pokonam to rozwiązanie to reszta już pójdzie z górki. Mój F14 ma mieć rozpiętość 1300mm, to tak za dużo, żeby wykorzystać rozwiązanie z parkflayerów, a za mało by pakować aluminiowe dźwigary i łożyska. Potrzebowałem, pośredniego rozwiązania... mojego. Bo lubię, gdy rzeczy po prostu robią swoją robotę, prawidłowo, nie na pokaz i nie na raz - gdy wszystko działa tylko podczas oblotu, bo potem model idzie na półkę. Tak więc... wymyśliłem swoje rozwiązanie zmiany geometrii skrzydeł. Nic odkrywczego, ale myślę, że wytrzymałego, sprawnego i w miarę o rozsądnej masie. Jak zawsze zaczynam od kupki wydruków... Układ będzie oparty na trójkącie, jako dźwigary rurki węglowe fi6, mocowania jako wydruk 3D, a powierzchnie cierne z laminatu płytek elektrycznych 1.6mm grubości (jeszcze nie usunąłem miedzi ;)) Boczne mocowanie, nasada skrzydła sklejana z wydruków. Pucek obrotowy zawierający otwór na dźwigar skrzydła z rurki węglowej fi6, dźwigni do serwa z płaskownika aluminiowego 10x2, zagiętego tak by przenosił siły od dźwigni obrotu. Płaszczyzna wydruku, gdzie będzie sklejenie głównego, styropianowego płatu skrzydzła nie ma ścianki. Daje to doskonałe połączenie dla kleju poliuretanowego PET-G -> Styropian Ostatecznie otrzymujemy całkiem fajną i lekką nasadę skrzydła. Wszystko napędza jedno mocne serwo MG 996R i popychacze M3. Pomysł jest taki, by jako bazę w modelu stanowiły dwie podłużnice z listewki 6x6, które będą stanowiły główny stelaż modelu. Do niego będą mocowane skrzydła, tak by łatwo było je zdemontować.. choć nie trzeba do transportu. Myślę, że będzie ok Działa poprawnie... więc mogę ruszać dalej z projektowaniem F1.mp4 F3.mp4 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 2 Czerwca Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca Super a ile to wazy ? martwiłeś się zmiennym środkiem ciężkości a może to serwo będzie przesuwać ciężarek tak ze będziesz zawsze miał taki jak trzeba ? To taka myśl nieuczesana ?? Widze ze stosujesz laminat PCB wytraw będzie lżejszy.? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
RobRoy Opublikowano 2 Czerwca Udostępnij Opublikowano 2 Czerwca Czy zmiana geometrii skrzydeł będzie spowolniona ?. Jeżeli własności lotne się zmienią i to w takim tempie to możesz nie zdążyć zareagować, chyba że z automatu (mix)skorygujesz to sterem wysokości. Ale do oblotu i tak będzie to niewiadoma. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 3 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 9 hours ago, RobRoy said: Czy zmiana geometrii skrzydeł będzie spowolniona ?. Jeżeli własności lotne się zmienią i to w takim tempie to możesz nie zdążyć zareagować, chyba że z automatu (mix)skorygujesz to sterem wysokości. Ale do oblotu i tak będzie to niewiadoma. Sprawdzałem jak to działa w innych modelach i znalazłem opis, który mówił, że trzeba ustawić MIX steru wysokości i zmiany geometrii skrzydeł. Gdy skrzydła się składają (CG przesuwa się do przodu) należy skompensować przesunięcie CG poprzez dodanie ok. 5% (1/4 wychylenia) steru wysokości do góry. Jeżeli silniki zrobię ze zmienną geometrią to pewnie zmienię ką pracy silników, jeśli będą stałe to będę kontrował sterem wysokości. Co do prędkości, to tak na wyczucie, nie za szybko, nie za wolno..... 12 hours ago, Marek_Spy said: ile to wazy ? Waży ok 280g... z czego 55g to serwo. Nie jest to chyba, aż tak dużo by na tym etapie się przejmować.. zobaczę jak wyjdzie reszta. Zmianę geometrii skrzydeł postaram się rekompensować wychyleniem steru wysokości, bo jakaś przesuwana masa.. musiała by być spora i mieć duży skok. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 3 Czerwca Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca Alez nie będzie aż tak źle bo możesz przesuwać akumulator, ruchome łoże i napęd, pomyśl może być nowatorska konstrukcja Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 3 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 1 hour ago, Marek_Spy said: Alez nie będzie aż tak źle bo możesz przesuwać akumulator, ruchome łoże i napęd, pomyśl może być nowatorska konstrukcja Podejrzewam, że dla zabawy w czasie jednego lotu będę chciał kilka razy zmieniać geometrię skrzydeł... testować, próbować. Pomysł z akumulatorem niezły, ale jak pomyślę że te grube kable od akumulatora miały by się zaginąć i prostować bo przemieszcza się akumulator... to mnie skręca ? Jednak wyzwanie jest i jął będę znał rozklad mas to będę wiedział ile tak naprawdę trzeba by przesunąć akumulator. Dodam tylko, że to nie będzie napęd EDF z potężnym ciężkim akumulatorem 6S, ale zwykłe 3S i naped śmigłowy typu park flyer... Ale tak dla zabawy i testów roważę taką koncepcję zmiennej masy.... ale to bardziej tak jak w starych pasażerskich iłach było, że dla wyważenia samolotu miały zbiorniki balastowe na wodę, 3 tony dla zrównoważenia silników... ? ale woda... ciecz... w sumie łatwo ją przepompować z dziobu na ogon... cienką rurką... ze strzykawki do strzykawki.... nacisk tłoka od serwa zmiany geometrii... tak to widzę... Ciekaw jestem jak by lepiej latał, czy z kompensacją masową czy trymerowaniem steru wysokości....? ? Jest faza projektowa... I można popuścić wodze fantazji ?? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 3 Czerwca Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 2 godziny temu, Stearman napisał: Ciekaw jestem jak by lepiej latał, czy z kompensacją masową czy trymerowaniem steru wysokości....? ? Przemieszczając masę możesz mieć SC w optymalnym miejscu. Trymowaniem wysokości tylko kompensujesz nieoptymalne położenie SC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Viper Opublikowano 3 Czerwca Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca Dodając jakikolwiek mechanizm przesuwania CG dodajesz wagi, co przy edf-ie nie jest dobrym rozwiązaniem, dodatkowo kompikuje model (a im sterowanie modelu bardziej skomplikowane, tym bardziej podatne na awarie ) . Tak jak w realu (przykład chociażby Vipera) nowoczesne myśliwce są niestabilne, dają się sterować bo komputer w zalezności od fazy lotu zmienia położenie powierzchni sterowych, Ty nie zainstalujesz komputera (ten kompuiter to Ty i Twoja aparatura - poniekąd wyspecjalizowany komputer ) , ale możesz zmiksować wychylenia powierzchni sterowych, może więc (nie wiem, ale głośno myślę) ustawić CG w środku pomiędzy wyliczonymi zakresami dla dwóch różnych położeń skrzydeł i miksować w jednym położeniu w jedną stronę, a w drugim w drugą Dodatkowo ustawiłbym tę zmianę kąta skrzydeł na ciągłą, nie on off, to znaczy, byś mógł latać w pośrednich położeniach, a nie latać tylko w skrajnych wychyleniach i wtedy wystartowałbym w położeniu z optymalnym CG i na dużej wysokości sprawdzał i korygował miksy w skrajnych położeniach. Co do wektorowania, to zdecydowanie odradzam, po pierwsze Tomcat tego nie miał, a najważniejsze, że to bardzo skomplikuje i dociąży model, a ciężki edf nawet z bajerami ich nie wykorzysta. Jak chcesz bawić się w wektowanie proponuję coś a`la X29 (wraz z canardami byłoby wyzwanie, ale podobno oryginał i bez tego rewelacyjnie kręcił, albo coś na bazie Vipera, X31 czy tym podobnych jednosilnikowych lekkich maszyn). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dariuszj Opublikowano 3 Czerwca Udostępnij Opublikowano 3 Czerwca 3 godziny temu, Viper napisał: ... co przy edf-ie nie jest dobrym rozwiązaniem ... a ciężki edf nawet z bajerami ich nie wykorzysta. Cytat: "Dodam tylko, że to nie będzie napęd EDF z potężnym ciężkim akumulatorem 6S, ale zwykłe 3S i naped śmigłowy typu park flyer... " Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 4 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 12 hours ago, dariuszj said: Przemieszczając masę możesz mieć SC w optymalnym miejscu. Trymowaniem wysokości tylko kompensujesz nieoptymalne położenie SC Zobaczę jak wychodzi rozkład masy i jak dużą masę należy przemieścić by uzyskać SC w optymalnym miejscu dla każdej z konfiguracji.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Viper Opublikowano 4 Czerwca Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 9 godzin temu, dariuszj napisał: Cytat: "Dodam tylko, że to nie będzie napęd EDF z potężnym ciężkim akumulatorem 6S, ale zwykłe 3S i naped śmigłowy typu park flyer... " OK, moja wina, przeoczyłem, może dlatego, że tak jak brak chowanego podwozia w warbirdzie, tak i śmigiełko w jetcie, jakoś mi to po prostu nie pasuje (ale to subiektywne odczucia ). A to w przypadku napędu śmigiełkowego już nie obowiązuje, że modele lżejsze potrafią więcej (zwłaszcza jezeli chodzi o wygłupy, a chyba taki jest cel wektorowania by coś pokazać) A tak nawet w przybliżeniu, model rozpiętości 1300, z mechanizmem zmiany kąta skrzydeł, z potencjalnym mechanizmem przemieszczania wyposażenia/baterii by zachować optymalne CG i jeszcze z potencjalnym mechanizmem wektorowania to pozostanie nadal lekki i pokaże wszystkie swoje mozliwości na 3s??? Tak czy siak trzymam kciuki za ulotnienie i fajne loty Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
FockeWulf Opublikowano 4 Czerwca Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca Widziałem kiedyś model F14 do kupienie. Wraz z ruchem skrzydeł poruszała się tacka na akku i model był idealnie wyważony w każdej pozycji. Freewing ma w ofercie F14, może coś podpatrzysz. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Viper Opublikowano 4 Czerwca Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca A`propos wektorowania, prosty mechanizm zaproponował swego czasu Steve Shumate w swoim depronowym X31, proponuję poszukać w sieci, bo ten człowiek ciekawe rzeczy z depronu robił. Jak znajdę gdzieś u siebie na dysku to podeślę. Już nie zaśmiecam i obserwuję Ewentualnie jeśli chodzi o napęd pchający to swego czasu jakiś niemiec wytwarzał zestaw do Fun Jeta multiplexa, można by się było na tym wzorować, chodziło to na 2 serwach i dawało wektorowanie 360 stopni (jak znajdę to podeślę). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marek_Spy Opublikowano 4 Czerwca Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca Przewody jakie są do akumulatora bez problemu dadzą rade bo są to bardzo dobre przewody z dużą ilością żyłek w środku tak ze odporne na zginanie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stearman Opublikowano 4 Czerwca Autor Udostępnij Opublikowano 4 Czerwca 1 hour ago, Marek_Spy said: Przewody jakie są do akumulatora bez problemu dadzą rade bo są to bardzo dobre przewody z dużą ilością żyłek w środku tak ze odporne na zginanie Skoro takie rozwiązanie gdzieś już było.... to czemu nie wykorzystać zrobić wg tego samego pomysłu... Zapisane na listę do wykonania Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi