Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
1 godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

Taki sam jak w Silencie, pionowy się w niczym nie zmienił

 

OK. Statecznik może nie, ale sam ster już tak :)

 

1 godzinę temu, Patryk Sokol napisał:

Silen ma grubszy profil i jest z czego rzeżbić zakończenie w tamtym stylu.

 

Tutaj się zdecydowanie nie zgodzę. Przy grubszym profilu jest zdecydowanie trudniej to zrobić, bo trzeba zejść z tej grubości do zera. Im cieniej tym łatwiej. 

 

Jeszcze kwestia tego łącznika. Czy produkcja wygląda tak, że końcówki skrzydeł są wykonywane z kieszeniami na bagnety i potem jest odcinany ten kawałek, ta wstawka? Bo jak tak to wolałbym kupić w całości i zrobić sobie gięte, stalowe bagnety.

Opublikowano
38 minut temu, dariuszj napisał:

 

Tutaj się zdecydowanie nie zgodzę. Przy grubszym profilu jest zdecydowanie trudniej to zrobić, bo trzeba zejść z tej grubości do zera. Im cieniej tym łatwiej. 

Ujmę tak - pokaż jak to prościej zrobić, to Ci uwierzę. 

Pókk co, bardziej wierzę ludziom co robią to dłużej niż żyję. 

 

38 minut temu, dariuszj napisał:

Jeszcze kwestia tego łącznika. Czy produkcja wygląda tak, że końcówki skrzydeł są wykonywane z kieszeniami na bagnety i potem jest odcinany ten kawałek, ta wstawka? Bo jak tak to wolałbym kupić w całości i zrobić sobie gięte, stalowe bagnety.

Skrzydła są robione są. jednym kawałku i cięte na pile tarczowej

Możesz przydzwonić i pytać, nie mi decydować, czy można się o tym dogadać. 

 

Aczkolwiek - cokolwiek zmodyfikujesz wznios, to efekt tych modyfikacji to nie jest moja odpowiedzialność. Liczyłem wznios dla dzielenia w tym miejscu, a jeśli zrobisz wznios na bagnetach, to będzie skrzydło się zginać w innym miejscu. 

Efekt jest Twoą sprawą. 

 

  • Dzięki 1
Opublikowano
18 minut temu, Patryk Sokol napisał:

Aczkolwiek - cokolwiek zmodyfikujesz wznios, to efekt tych modyfikacji to nie jest moja odpowiedzialność. Liczyłem wznios dla dzielenia w tym miejscu, a jeśli zrobisz wznios na bagnetach, to będzie skrzydło się zginać w innym miejscu. 

Efekt jest Twoą sprawą. 

 

Takie rozwiązanie ze wzniosem na bagnetach ma ten plus, że można ten wznios łatwo zmienić i dopasować do Twoich obliczeń ;)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witajcie,

Dzisiaj korzystając z pięknej pogodny oblatałem swoją Velę.

 

IMG_7054.thumb.jpg.d61c84de91093dde2390c5f48e6dfce9.jpg

 

Filmu nie ma bo nie miał kto nagrywać.

Tak jak wcześniej pisałem aby osiągnąć dolną granicę SC musiałbym dociążyć ogon o ok 30g co nie byłoby w zgodzie z moim sumieniem stąd postanowiłem wymienić pakiet na 3S 1000mha firmy Kavan 40/80C co sprawiło że udało mi się ustawić bez ołowiu SC oraz wyjść z wagą na poziomie ok 1460g. Tak jak wcześniej pisałem wyposażenie mam ciężkie, kleju też nie zlizywałem także tak zostawiam. 

 

Co do samego oblotu to odbył się bez najmniejszego problemu model idzie jak po sznurku. Aby za dużo nie pisać i aby Patryk nie obrósł w piórka :P to napiszę tyle że to były dobrze wydane pieniążki. Model lata bardzo dobrze, bardzo fajnie reaguje na SK co mnie muszę przyznać że zaskoczyło. Robienie ciasnych nawrotów z kontrą lotkami nie stanowi najmniejszego problemu. Nie jest to szybowiec podatny na nadmierne przeciągnięcia. Pętle ładnie kręci, beczki wiadomo jak to szybowiec z uszami ale można się pobawić. Na silniku model ładnie i ostro wznosi się tutaj warto albo mieć troszkę doświadczenia w rękach albo ustawić sobie mikser gazu z SW powiedzmy 8-10% przynajmniej na tym zestawie napędowym co ja posiadam. Polecam również soft start na regulatorze aby model jednak delikatnie "ruszał" do góry. Co do termicznych właściwości to nie będę nic pisać bo nie mam ustawionego jeszcze modelu idealnie pod termikę ale widać że będzie to ładnie szybować, w szczególności dla spokojnego i relaksującego latania. Na tym małym pakiecie spokojnie osiągałem loty po 20-30 min bez jakiegoś super noszenia i wiszenia w kominach. No i przede wszystkim nie lata jak latawiec, tutaj myślę że Patrykowi należy się uznanie za pracę nad tym modelem i wiedzę włożoną w geometrię skrzydła. 

 

Jedyne rzeczy, które mi się nie podobają to że nie dokłada AH polskiej instrukcji do pudełka - trochę to dziwne dla mnie choć nie jest to problem jakiś szczególny, druga sprawa to brak zatrzasku do kabinki, ja sobie zrobiłem i uważam że musi to być warunkowe w tej klasie modelu - sklejanie tej kabinki na jakąś taśmę klejącą to troszkę słabe, no i ostatnie to łączenie skrzydeł, które Patryk poprawił względem prototypu, do transportu super, ale już do klejenia uszu taśmą troszkę mniej (trzeba uważać na klapy) - pierdoła ale jakby tak było to w połowie pomiędzy klapami a lotkami byłoby lepiej:)


W każdym razie ja nie żałuję i kupiłbym ponownie. Chyba sprawię sobie jeszcze Agile aby mieć jakiegoś bardziej "wariata" dla zabawy z jednym wzniosem skrzydła (bez uszu).

 

Zostało mi jeszcze popracować przy SC delikatnie chcę go przesunąć do tyłu (w 95mm) oraz muszę zrobić pokrowce na skrzydła i jakiś wzór wypalić na laserze, najprawdopodobniej jakieś hexagony z oracalu. 

 

Chciałbym jeszcze przy okazji zapytać kolegów o kilka rzeczy a właściwie Patryka jak Twórcę modelu:
1) jak ustawić mikser klap z SW aby przy włączaniu klap (1/2, full) nie robił kangura (nie wpadał w jakiś dziwne pompki) - pierwszy raz mam aż taki efekt,
2) ustawienie jakiś fajnych/fajnego programu dla termiki - mikser opuszczenia klap i SW, widziałem że jest to na schemacie zaznaczone jednak jakoś tak prościej jak macie to ustawione? - Może Patryk wrzucisz jakiś screen jak to w Ethosie ma wyglądać, pewnie przyda się potomkom. 

 

Dodam jeszcze że szukałem ostatnio - na wczasach jakiegoś fajnego poradnika odnośnie metod i sposobu szukania i latania w termicie modelami. Nie znalazłem nic ciekawego, może ktoś z Was ma dostęp do jakiś fajnych opracowań, artykułów? 

 

 

Na koniec chciałem publicznie podziękować Patrykowi na namówienie na ten model (musiałem poczekać parę msc) oraz za rzeczową rozmowę nt tego modelu co skłoniło mnie i upewniło że będzie to dobry zakup. Dzięki Wielkie Patryk!:)

  • Lubię to 4
Opublikowano
55 minut temu, mar_io napisał:

 aby Patryk nie obrósł w piórka

Ten pociąg odpłynął jakiś miesiąc po wykluciu.

Nazwisko zobowiązuje

 

A co do klap - najpierw najważniejsze pytania:
1. Czy masz domiksowane klapy z lotkami do SW (czyli drążek na siebie klapy/lotki do dołu i vice versa)?

2. Czy masz domiksowane klapy do lotek (czyli jak lotka do góry, to klapa przy niej połowę do góry)?

 

Opublikowano

Nie, Patryku nic jeszcze nie miksowałem. Oblatywałem na „żywca” w standardowej konfiguracji. Mechanikę skrzydła zostawiłem na koniec. Nie ukrywam że w etnosie będę pierwszy raz ustawiał takie cuda. Dotychczas nie było mi to potrzebne a i nie miałem modeli, które mogłyby wykorzystać taki potencjał. Teraz uświadomiłem sobie że nie mam chyba odpowiedniego kątomierza do takich zadań. 

Opublikowano

Ethosie powiadasz?vela.bin  :) (ale musisz mieć ostatnią stabilną wersję ETHOSa, na starszej nie będzie pliku widzieć)

 

 

Masz tu moją pamięć z kompletem mixów i krzywych, hamulec do lądowania jest na drążku gazu (drążek od siebie to pełny butterfly), gaz na prawym suwaku, na lewym suwaku klapy.

Ustaw sobie po prostu odpowiednie wychylenia (zmieniaj tylko o ile się serwa wychylają), zachowaj kształt krzywych i masz całą robotę zrobioną :)

 

Jeśli chodzi o kątomierz, to go nie potrzebujesz.

Policz sobie z trygonometrii o ile mm się przemieszczają stery przy danych kątach i wsio, linijką ustawisz :)

Generalnie - bez tych wszystkich miksów ten model lata nieco tępo (reakcja na SW jest gorsza i gorzej się rozpędza) :D

Przede wszystkim jak będziesz miał miks klap i lotek do SW to zobaczysz olbrzymią różnicę

  • Dzięki 1
Opublikowano

Ogarniam Patryk ten twój plik, klapy na prawym lewym suwaku to masz typowo pod latanie już termiczne? ustawiasz sobie po prostu wg potrzeb dobrze rozumiem?

Opublikowano

jak ciasno krążę to ciągnę w dół, jak chce dolecieć szybko z powrotem to wysuwam do góry.

 

Ile dodawać, to już trzeba wyczuć, na początku możesz traktować jak przełącznik.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Patryk - przepraszam, że się wpierniczam. Miałeś na myśli miks klap i lotek do wysokości - tzn: kompensacja klap i lotek wysokością, czy odwrotnie: miks wysokości do klap i lotek - tzn: ciągnę wysokością a klapy i lotki w przeciwną stronę, i odwrotnie ?

Pozdrawiam - Jurek

Opublikowano
2 minuty temu, Jerzy Markiton napisał:

Patryk - przepraszam, że się wpierniczam. Miałeś na myśli miks klap i lotek do wysokości - tzn: kompensacja klap i lotek wysokością, czy odwrotnie: miks wysokości do klap i lotek - tzn: ciągnę wysokością a klapy i lotki w przeciwną stronę, i odwrotnie ?

Pozdrawiam - Jurek

 

W dniu 23.06.2024 o 15:47, Patryk Sokol napisał:

1. Czy masz domiksowane klapy z lotkami do SW (czyli drążek na siebie klapy/lotki do dołu i vice versa)?

 

Tak Ci odpowiem ;)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Dzisiaj udało mi się po raz drugi oblatać model tym razem z mechanizacją skrzydeł wg. Patryka (patrz plik wyżej). Na wstępie dodam że pierwszy raz bawiłem się w aż tak rozbudowane miksy i musiałem się z tym oswoić oraz przećwiczyć wszystko w garażu bo nie zawsze są to oczywiste ustawienia (przynajmniej nie były dla mnie). W każdym razie muszę przyznać że warto, model naprawdę lata cudownie. Nie jestem wyrafinowanym specjalistą od szybowców tego typu ale na pewno bakcyla połknąłem. Patryk też wiele mi wytłumaczył i uświadomił że moja wiedza na temat stereotypów, które uczyli nas jako młodych modelarzy jest błędna. 
W każdym razie warto, ja polecam dzisiaj po 2h latania wiem że były to dobrze wydane pieniądze na model. Ciągle się uczę ale model ma duży potencjał. Przy ostatnich lotach chyba już też wiem o czym Patryk mówił w kwestii ciasnego krążenia podczas noszenia tym modelem. 

Polecam w każdym razie, na jesień będę robić do kompletu Agile...

  • Lubię to 2
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
W dniu 5.07.2024 o 21:45, mar_io napisał:

moja wiedza na temat stereotypów, które uczyli nas jako młodych modelarzy jest błędna. 

Wiesz co myślę ,że nie jest tak do końca. Dawniej były po prostu mniej nowoczesne profile ,materiały i na tamte czasy wiedza której się uczyłeś była prawidłowa i praktyczna.

Teraz mamy profile pozwalajace na więcej i warto z tego korzystać tak jak ty ustawiając model .

Oczywiście stereotypy w modelarstwie były i są .Wielu jeszcze uważa że dobry szybowiec to wolny szybowiec a już Schier pisał w książce o Delfinie że tak to nie funkcjonuje.Oczywiscie obecne modele są o niebo lepsze niż konstrukcje z tamtych czasów o aparaturach nie wspominając.Moim zdaniem ważna jest cecha skutecznego lotu pod wiatr i możliwosci latania przy wietrze i w turbulencji bo przecież wtedy jest najlepsza termika.Współczesne konstrukcje umożliwiają latanie w roznych warunkach: latanie a nie stanie pod wiatr co mnie zawsze przeszkadzało

.Obecnie zbudowałem model na i tak stosunkowo starym profilu MH32 (skrzydło wykonane techniką worka.próżniowego)i naprawdę pomimo małego ob.pow.nośnej dobrze radzi sobie przy wietrze i można latac w każdych przeciętnych warunkach.Jak podniosę do góry spływ to idzie pod wiatr i nie mam wrażenia że model stoi w miejscu.Oczywiscie to żadna rewelacja tylko treningowy model ale widać różnicę w stosunku do starszych konstrukcji. Ale nie będę się za dużo wymądrzał bo już kiedyś za napisanie posta zostalem nazwany "znawcą klas wszelakich"więc nie wiem czy aby mogę pisać tutaj swoje poglądy🙂

  • Lubię to 1
Opublikowano

Patryk, napisałeś wcześniej:

"Oczywiście mozna by też zrobić pojedynczy wznios, ale pod modelem termicznym z pojedynczym wzniosem, to ja się nie podpiszę.

W lustro bym nie mógł spojrzeć."

Kupiłem i zbudowałem Silent - miał w planach i w zestawie wznios pojedynczy. Na zdjęciach w sklepie jest też tak pokazany. 

Czy takim modelem się da latać w termice? Nie będzie ciasno krążył? Czy miks lotek z kierunkiem jest obowiązkowy do ciasnego krążenia?

Opublikowano
21 minut temu, bocian napisał:

Kupiłem i zbudowałem Silent - miał w planach i w zestawie wznios pojedynczy. Na zdjęciach w sklepie jest też tak pokazany. 

Czy takim modelem się da latać w termice? Nie będzie ciasno krążył? Czy miks lotek z kierunkiem jest obowiązkowy do ciasnego krążenia?

Silent to nie jest mój projekt, jest jeszcze Jasińskiego.

 

Latać w termice oczywiście się da, po prostu jest wtedy trudniej.

Raz, że wymaga wiecej uwagi w krążeniu (bo bardzo chce pogłębiać krążenie), a dwa że ma strasznie powolny profil i na przelotach będzie dosyć toporny.

 

Miks lotek z kierunkiem nie jest obowoiązkowy, ale jak miksa nei zrobisz, to musisz ręcznie dodawać steru kierunku, inaczej ogon ucieka do środka kręgu i opory dosyć mocno rosną.

 

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Cześć, bardzo ciekawy model ale mam dwa pytania czy w tym modelu krawędź natarcia jest balsowa? i jaka jest masa pustego modelu jak dociera od producenta w podziale kadłub z usterzeniem i skrzydło?

Opublikowano
9 minut temu, horn3t napisał:

Cześć, bardzo ciekawy model ale mam dwa pytania czy w tym modelu krawędź natarcia jest balsowa? i jaka jest masa pustego modelu jak dociera od producenta w podziale kadłub z usterzeniem i skrzydło?

Natarcie jest chyba topolowe. 

W każdym razie jest to twarde drewno. 

 

Wagi pustego nie znam, ale jeśli jest zestaw gotowy w Warszawie to się dowiem. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

Dziękuje pytam bo dawno temu miałem styczność z modelami tej firmy i stosowali balsę na natarcie a dane co masy do lotu były mocno przestrzelone w dół.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.