Stearman Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października Witam, Długo zastanawiałem się czy rozpoczynać ten post... no ale poszło.... i tak to się zaczęło... Rozmawiając z Kolegą modelarzem, o swoich konstrukcjach, co jak każdy z nas robi, jaki ma warsztat itd. doszliśmy do wniosku, że najlepsza formą nauki i wymiany doświadczeń będzie zbudowanie równocześnie tego samego modelu. Nie każdy jest od razu (czasem nigdy 😉) świetnym pilotem i wiadomo, że nie każde lądowanie jest udane, stąd model powinien być budżetowy, niewielki, łatwy do naprawy i oczywiście dobrze się prezentować. Głównym celem jest wymiana doświadczeń podczas budowy modelu, stąd zdecydowaliśmy się na własny projekt i padło na F4U Corsair (mój ulubieniec ). Wiadomo, że dostępnych jest kilka planów i wersji do kupienia, ale ten ma być szkoleniowy. Nie chcę się wdawać w rozważania, bo pewnie jest wiele innych łatwiejszych w budowie i pilotażu modeli, ale padło na tego i tego będzie dotyczył ten post. Nadmienię, że obaj mamy drukarki 3D i plotery termiczne do wycinania ze styropianu. Wydaje mi się, że sporo modelarzy ma takie wyposażenie, lub ma kolegę, który ma... o ile drukarkę trudno będzie zastąpić to ze styropianu można wycinać i ręcznie gorącym drutem. Spróbujemy zbudować model opierając się na tych dwóch technikach (wydruk 3D i ploter) poszerzając swoją wiedzę w tym temacie. Zbieram chętnych, którzy są zainteresowani taką budową, mają chęci i trochę czasu w jesienne i zimowe wieczory... chcieliby spróbować zbudować swój model Corsaira. Jeśli będzie odzew i chętni to pociągnę ten wątek na forum (licząc na duży udział kolegi RobRoy)... bo we dwóch z kolegą to wiadomo... możemy zbudować sobie model na priv. Założenia projektu F4U Corsair: Rozpiętość modelu 1000mm Masa do startu ok 1200g, ale walczymy o każdy gram Napęd - silnik klasy 2212 + 3S 2200mAh+ śmigło 9x6 - OPCJA mocniejszy silnik klasy 2836 (powinno starczyć na lot ok 8-10min.) Konstrukcja wydruki 3D z PET-G oraz komponenty ze styropianu ewentualnie XPS. Lądowanie bez podwozia ślizgiem - OPCJA podwozie stałe Sterowanie standard: lotki, kierunek, wysokość, silnik Ma być to prosta konstrukcja bez fajerwerków. Projekt własny i w tym poście udostępnię pliki STL, przekroje do wycinania na ploterze lub ręcznie, gotowe gkody na standardową drukarkę typu ender 3 - OCZYWIŚCIE WSZYSTKONA WŁASNY UŻYTEK Projekt już wystartował, choć nie wszystko zastało już zaprojektowane to jest mało miejsca na zmiany choć wiadomo, można zrobić po swojemu. Nie jestem ekspertem, ale chętnie podzielę się swoim doświadczeniem w drukowaniu i wycinaniu, mam nadzieję w przystępny sposób. Post ma być pozytywny, rzeczowy bez niepotrzebnych sprzeczek i moralizowania.... nie zgadzasz się, uwiera Ci on.. nie wchodź, nie denerwuj siebie i innych Cóż, co myślicie, ma to sens? Są zainteresowani?
robertus Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października Skrzydło Corsarza raczej ciężko pasuje do kategorii "prosta konstrukcja" ale samolocik piękny. Trzymam kciuki.
Stearman Opublikowano 25 Października Autor Opublikowano 25 Października 1 hour ago, robertus said: Skrzydło Corsarza raczej ciężko pasuje do kategorii "prosta konstrukcja" W zupełności się zgadzam... ale... no właśnie, taki wybór bo serce nie sługa a samolot piękny, a te trudniejsze części skrzydła pozostawimy nowoczesnym metodom modelowania i wydruku 3D
Marek_Spy Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października To jest tak jak się tylko oczami kieruje.
bluuu Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października Metr rozpiętości … i 1,2kg, łatwy w pilotarzu to on nie będzieWysłane z iPhone za pomocą Tapatalk 1
Ares Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października 3 godziny temu, Stearman napisał: Cóż, co myślicie, ma to sens? Są zainteresowani? Metr rozpiętości to malutko......zrób chociaż 1,2m a już będzie różnica na plus. Z doświadczenia wiem że nie warto budować aż tak malutkich modeli. 1
robertus Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października 4 godziny temu, Stearman napisał: W zupełności się zgadzam... ale... no właśnie, taki wybór bo serce nie sługa a samolot piękny, a te trudniejsze części skrzydła pozostawimy nowoczesnym metodom modelowania i wydruku 3D Ooo czyli myślisz na przykład aby te załamanie wydrukować i wsuwać skrzydła jak w kieszenie? No to by był super ułatwiający pomysł.
mjs Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października 5 godzin temu, Stearman napisał: chcieliby spróbować zbudować swój model Corsaira. Gdyby go odwrócić, to byłby... P-11c?
Stearman Opublikowano 25 Października Autor Opublikowano 25 Października 6 minutes ago, robertus said: Ooo czyli myślisz na przykład aby te załamanie wydrukować i wsuwać skrzydła jak w kieszenie? No to by był super ułatwiający pomysł. Czytasz w moich myślach 🤪 Na przykład coś takiego.... Corsair ma piękne skrzydła, idealną linię przejścia W, ciekawie spłaszczone końcówki płatów od spodu... I oczywiście wloty chłodnic, bez których F4 Corsair po prostu jest nagi... 5 minutes ago, mjs said: Gdyby go odwrócić, to byłby... P-11c? P-11c ma swoich wielbicieli i nie potrzebuje naśladowcy odwróconego Corsaira... 😉 Jednak pozostanę przy prawidłowym ustawieniu osi i Corsarzu 😉
RobRoy Opublikowano 25 Października Opublikowano 25 Października 7 godzin temu, Ares napisał: Metr rozpiętości to malutko......zrób chociaż 1,2m a już będzie różnica na plus. Zapewne masz rację . Jest tylko małe ale ... Samolot ma być budżetowy - oczywiście jest to pojęcie względne ... Druga sprawa - połączenie wydruków + wycinanki z XPSu. Sporo osób ma drukarki 3D budżetowe , gdzie pole robocze to 220 x220, jak np. Ender. I tu jest chyba to ograniczenie . Po prostu elementy które trzeba wydrukować - dla większego modelu - nie zmieszczą się na płycie takiej drukarki. Model został zaprojektowany pod narzędzia jakie ma kolega. Przyznam szczerze że zacząłem budowę tego modelu. Na początku trochę z ciekawości, ale teraz coraz bardziej mi się to podoba , zwłaszcza że kolega Stearman przy okazji podszkolił mnie w drukowaniu 3D. Jeszcze miesiąc temu nie sądziłem że będę grzebał w g-codach... z powodzeniem, poprawiając jakość wydruków. Choćby z tego powodu warto było zacząć ten projekt. Ciekawy byłem jak poradzi sobie z budową skrzydła, zwłaszcza tym "podgięciem". O ile z wydrukiem nie było większych problemów, to schody zaczęły się przy wycinaniu elmentów z xps-u. Pracujemy na dwóch różnych ploterach - chodzi o inne sterowanie, i g-cody ploterów nie pasują do siebie. Ale i to udało się pokonać. Po dobraniu odpowiednich profili wejściowych - wycinanka pasuje jak ulał. Mimo wszystko liczę na to że waga modelu zmieści się w 1000 g , a najlepiej w 900 g, pomimo tego że planuje go zrobić nieco "mocniej" , odporniej niż kolega Stearman. Zobaczymy jakie rozwiązania sprawdzą się w tym modelu i co można będzie przeszczepić .... do P11c ... 😉 2
Stearman Opublikowano 26 Października Autor Opublikowano 26 Października Panowie 😀 jak już pisałem, model nadal ma nie wszystko zaprojektowane, choć budowa już rozpoczętą. Nie mo fiksować sięna masie czy rozpiętości. Masa ostateczna wyjdzie na końcu i mam nadzieję, że będzie mniejsza niż zakładana 😉. Pomijacie wątek nauki podczas budowy itd. Lepiej nauczyć się na małym modelu i techniki i budowy gdzie większość rzeczy jest prostych i tanich niż od razu porywać się z motyką na wielki model... Zgadzam się w 100% z kolegą RobRoy i nic dodać nic ująć. Nic na siłę, kto uważa, że to strata czasu po prostu nie musi tu zaglądać, a jak nie będzie odzewu i chętnych po prostu zamkniemy post 😀 luz... Co do kierowania oczami... to każdy ma swój gust... I wystarczy poczytać posty i widać jak wielu doświadczonych modelarzy chwali i zachwyca się w moim przekonaniu miernymi rzeczami anpomija te wartościowe.... bo każdy ma swój punkt widzenia, swoje upodobania i z nostalgią i sercem patrzy na niektóre samoloty i modele.... I to właśnie jest piękne i wartościowe w modelarstwie, co dla jednego jest blachostką innemu daje wiele szczęścia i radości. Tak więc zważywszy na Wasze uwagi (doceniam je) dorzucam do projektu jeszcze jedno założenie: NIE MA GWARANCJI ŻE OBLOT BEDZIE MOŻLIWY/UDANY a model budujesz na własną odpowiedzialność 🤪 Tak więc nadal zapraszam chętnych do budowy ze mną 😀
japim Opublikowano 26 Października Opublikowano 26 Października Projekt fajny. Dla mnie za dużo F4U zbudowano włącznie z projektem który już na 3dlab jest w tym samym rozmiarze. Może warto podpatrzeć jakies rozwiazania od tego konstruktora? Technika hybrydowa ze styropianem fajna - gdybym miał miejsce na wycinanie rdzeni to pewnie sam bym sięgnął po tego typu rozwiazanie. Czym planujesz pokryć skrzydła po sklejeniu? Taśmą pakową? Papierem? Fornirem?
Stearman Opublikowano 26 Października Autor Opublikowano 26 Października 41 minutes ago, japim said: Czym planujesz pokryć skrzydła po sklejeniu? Taśmą pakową? Papierem? Fornirem? Mam swoje metody projektowania, skrojone po prostu pod moje narzędzia i możliwości. Frajdę sprawia mi samo projektowanie, wiec nie chce korzystać z gotowych rozwiązań. Drukuje też z PETG, który jest o wiele tańszy niż dedykowany PLA Lighweight czy jakoś tak, oczywiście cięższy stąd konstrukcją hybrydowa ze wstawkami i kadłubem styropianowymi. Drukowane będą tylko te elementy, które trudni "wyrzeźbić" ze styropianu lub są pracochłonne. Co do pokrycia, to ja tylko maluję swoje modele, a taśmą pakową zabezpieczam krawędzie natarcia i wzmacniam lotki i stery. Oczywiście każdy może wg uznania pokryć swój model... taśmą pakową, papierem czy tkaniną...
Rekomendowane odpowiedzi