Skocz do zawartości


Zdjęcie

Lublin R-XIII D


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
29 odpowiedzi w tym temacie

#1 ZKA

ZKA
  • Modelarz
  • 13 postów
  • Age: 64
  • SkądPodlesie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 21 April 2015 - 20:21

Witam wszystkich forumowiczów . :)

Jest to mój pierwszy post więc proszę o wybaczenie ewentualnych potknięć .

 

Od pewnego czasu buduję makietę Lublina RXIII ( skala 1:3,9 ) i stoję przed  wyborem konkretnego egzemplarza  .

Niestety jakość dostępnych mi zdjęć nie specjalnie nadaje się na takie które można by użyć do dokumentacji .

I tutaj moja prośba do kolegów , może jest ktoś w posiadaniu zdjęć tego samolotu i był by skłonny je udostępnić .

Wstępnie mój wybór padł na samolot z 43 eskadry obserwacyjnej nr.seryjny 56-125  niestety do wykorzystania

mam tylko jedno jego zdjęcie znalezione w sieci :( .

Myślę ,że jak na pierwszy post to wystarczy , teraz kilka zdjęć .

 

P1010040.JPG

 

P1010049.JPG

 

P1010050.JPG

 

 

Pozdrawiam

Zbyszek


  • 1

#2 Adam 10

Adam 10
  • Modelarz
  • 152 postów
  • Age: 47
  • SkądDęblin
  • Imię:Adam

Napisano 21 April 2015 - 20:50

Jestem pod wrażeniem,

postaram się coś poszukać od moich kolegów z Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Pozdr.

A.W.


  • 0

#3 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 535 postów
  • Age: 56
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 21 April 2015 - 21:24

Taki bardzo konkretny numer samolotu będzie bardzo trudno odtworzyć dokumentacyjnie...

Polecam następujące źródła:

1. Monografia samolotu Lublin R-XIII, A. Glass, Wyd.Militaria (zawiera całkiem sporo zdjęć wersji "D" oraz szczegółowy duży rysunek perspektywiczny z szczegółowym opisem)

2. Muzeum Lotnictwa w Krakowie:

http://www.muzeumlot...cja/katalog/895

Opis płatowca Lublin R-XIII

3. Narodowe Archiwum Cyfrowe:NAC-prototyp (zawiera kilka zdjęć samolotu Lublin R-XIII, można zamówić duże powiększenia z dostępnych negatywów)


  • 0

#4 ZKA

ZKA
  • Modelarz
  • 13 postów
  • Age: 64
  • SkądPodlesie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 22 April 2015 - 19:53

Jestem pod wrażeniem,

postaram się coś poszukać od moich kolegów z Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Pozdr.

A.W.

Adamie,

dziękuję za uznanie i chęć pomocy.

Ale wiesz ,że o efekcie końcowym decydują szczegóły ,a to wszystko mam jeszcze przed sobą.

W tej chwili jestem na etapie podwozia i form na zastrzały i osłonę popyczacza steru wysokości .

Pozdrawiam

Zbyszek


  • 0

#5 Irek potocki

Irek potocki
  • Modelarz
  • 156 postów
  • Age: 48
  • SkądRumia
  • Imię:irek

Napisano 27 April 2015 - 19:50

Witam tutaj u nas w Pucku chłopaki budują replikę lublina są jego "fanatykami" podaję tobie link do ich strony skontaktuj się z nimi może ci pomogą najlepiej z Jarkiem Wróblem on ma dosyć bogatą kolekcję zdjęć i sam namalował wiele obrazów z tym samolotem może pomoże.

http://mdlot.pl/

Pozdrawiam Irek


  • 0

#6 ZKA

ZKA
  • Modelarz
  • 13 postów
  • Age: 64
  • SkądPodlesie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 29 April 2015 - 21:12

Witam ponownie,

Panie Stanisławie wymienione przez Pana pozycje są mi znane jak również fragmenty instrukcji (wraz ze zdjęciami)Lublina RXIII D zamieszczonej w Mini Replice -

instrukcja z ML.dotyczy wersji C . Zgadzam się z Panem że uzyskanie dobrej dokumentacji do konkretnego numeru samolotu jest trudne a w zasadzie niemożliwe .

Rozpoczynając budowę modelu opierałem się na rysunkach zamieszczonych w Militariach niestety wbrew pozorom nie są one doskonałe - to samo dotyczy jakości zdjęć zamieszczonych w tej monografii , ale jest to i tak najlepsze opracowanie tego samolotu . W dalszej budowie posiłkuję się zdjęciami pozyskanymi z internetu w szczególności ze strony myśliwcy.pl .

Panie Irku , dziękuję za podpowiedź z MDL-otem i p. J.Wróblem , staram się do niego dodzwonić ale numer który posiadam jest chyba nieaktualny .

 

Pozdrawiam Z.K.


  • 0

#7 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1495 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 20 July 2015 - 13:07

Piękny model w odpowiedniej skali.  W miarę możliwości służę pomocą. Wiadomość na PW.

Pozdrawiam Krzysiek


  • 0

#8 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1495 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 22 July 2015 - 08:08

Zamieszczam trochę zdjęć repliki w skali 1:1 Lublina R XIII G. Powstała ona w oparciu o dużą ilość zdjęć oryginału i opisów z instrukcji obsługi płatowca. Nikt nie posiada planów, więc trzeba posiłkować się tym, co jest dostępne.

Załączone miniatury

  • Lublin R XIII 001.jpg
  • Lublin R XIII 002.jpg
  • Lublin R XIII 003.jpg
  • Lublin R XIII 004.jpg
  • Lublin R XIII 005.jpg
  • Lublin R XIII 006.jpg
  • Lublin R XIII 007.jpg
  • Lublin R XIII 008.jpg
  • Lublin R XIII 009.jpg
  • Lublin R XIII 010.jpg
  • Lublin R XIII 011.jpg
  • Lublin R XIII 012.jpg
  • Lublin R XIII 013.jpg

  • 0

#9 Irek potocki

Irek potocki
  • Modelarz
  • 156 postów
  • Age: 48
  • SkądRumia
  • Imię:irek

Napisano 22 July 2015 - 20:39

To widzę zdjęcia repliki robionej w Pucku


  • 0

#10 jethrotull

jethrotull
  • Modelarz
  • 372 postów
  • Age: 34
  • SkądPoznań
  • Imię:Piotr

Napisano 23 July 2015 - 10:52

To będzie latająca replika czy statyczna?
  • 0

#11 Irek potocki

Irek potocki
  • Modelarz
  • 156 postów
  • Age: 48
  • SkądRumia
  • Imię:irek

Napisano 23 July 2015 - 20:07

Oni sami jeszcze chyba nie wiedzą coś robią ale samie nie wiedzą co ?


  • 0

#12 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1495 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 23 July 2015 - 20:12

Replika ma tylko pływać po zatoce. Nie może latać.


  • 0

#13 ZKA

ZKA
  • Modelarz
  • 13 postów
  • Age: 64
  • SkądPodlesie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 23 October 2015 - 19:44

Ponieważ nie udało mi się uzyskać nowych materiałów na temat  Lublina , model powstaje na podstawie tej dokumentacji

jaką posiadam.

 Kilka danych o modelu :

Lublin R XIIID no.56-125 z 43 Eskadry Obserwacyjnej

 

podziałka - 1:3,9

 

rozpiętość - 3397 mm

 

długość - 2169 mm

 

powierzchnia - 1,61 m2

 

zakładana waga 12 kg (max.15 kg)

 

napęd - benzyna 45 cm2 lub silnik elektryczny

 

Poniżej kilka zdjęć tego co powstało do tej pory:

P1010066.JPG

P1010068.JPG

P1010074.JPG

P1010075.JPG

 

I waga tego co na zdjęciach

 

P1010054.JPG

 

Pozdrawiam

Zbyszek


  • 0

#14 Grifon

Grifon
  • Modelarz
  • 385 postów
  • SkądLublin, Gdańsk
  • Imię:Patryk

Napisano 24 October 2015 - 18:15

O matko i córko tylko nie elektryk, taki wspaniały model tak upokarzać to zbrodnia :(


  • 0

#15 ZKA

ZKA
  • Modelarz
  • 13 postów
  • Age: 64
  • SkądPodlesie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 26 October 2015 - 18:37

 

O matko i córko tylko nie elektryk, taki wspaniały model tak upokarzać to zbrodnia :(

To ma być "ostateczna ostateczność",tylko w sytuacji jeżeli silnik spalinowy będzie zbyt destrukcyjny dla modelu .

Konstrukcja usterzenia jest bardzo delikatna i obawiam się ,że drgania od silnika mogą poważnie zagrozić całości modelu :(


  • 0

#16 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 535 postów
  • Age: 56
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 26 October 2015 - 19:43

To ma być "ostateczna ostateczność",tylko w sytuacji jeżeli silnik spalinowy będzie zbyt destrukcyjny dla modelu .

Konstrukcja usterzenia jest bardzo delikatna i obawiam się ,że drgania od silnika mogą poważnie zagrozić całości modelu :(

Istotą sztywności konstrukcji kadłuba samolotu typu R-XIII było pokrycie płócienne CELLONOWANE pięciokrotnie...

Tak samo powinno być w modelu albowiem ani folie termokurczliwe, ani folie imitujące płótno napinane żelazkiem i impregnowane cellonem nie zapeniaja sztywności takiej jak np. papier japoński cellonowany lub szyfon (jedwab sztuczny) też cellonowany. Nawet wiotka bez pokrycia kratownica kadłuba po oklejeniu tkaniną i kilkakrotnym cellonowaniu nabiera nadzwyczajnej sztywności, której nie naruszą nawet drgania silnika.

Post Scriptum:

Dla jasności: papier japoński jest lekki i łatwo napinający się podczas cellonowania jednak jest po wyschnięciu bardzo kruchy i nieodporny na udary mechaniczne, dlatego polecam szyfon, który wielokrotnie sprawdziłem w modelarstwie makietowym...


  • 0

#17 ZKA

ZKA
  • Modelarz
  • 13 postów
  • Age: 64
  • SkądPodlesie
  • Imię:Zbyszek

Napisano 31 October 2015 - 21:37

Istotą sztywności konstrukcji kadłuba samolotu typu R-XIII było pokrycie płócienne CELLONOWANE pięciokrotnie...

Tak samo powinno być w modelu albowiem ani folie termokurczliwe, ani folie imitujące płótno napinane żelazkiem i impregnowane cellonem nie zapeniaja sztywności takiej jak np. papier japoński cellonowany lub szyfon (jedwab sztuczny) też cellonowany. Nawet wiotka bez pokrycia kratownica kadłuba po oklejeniu tkaniną i kilkakrotnym cellonowaniu nabiera nadzwyczajnej sztywności, której nie naruszą nawet drgania silnika.

Post Scriptum:

Dla jasności: papier japoński jest lekki i łatwo napinający się podczas cellonowania jednak jest po wyschnięciu bardzo kruchy i nieodporny na udary mechaniczne, dlatego polecam szyfon, który wielokrotnie sprawdziłem w modelarstwie makietowym...

 


Sądzę ,że sztywność kadłuba Lublina wynikała z jego przestrzennej konstrukcji , kratownicy spawanej z rur stalowych wykrzyżowanej cięgnami.

  Natomiast jeżeli chodzi o pokrycie budowanego modelu to nie ośmieliłbym się pokryć go papierem japońskim , folią ani papierem pakowym Natron który też był stosowany w czasach kiedy rozpoczynałem przygodę z modelarstwem  do pokrywania modeli (sam pokrywałem tym papierem pierwszy model redukcyjny Chai -19  , ale to było 50 lat temu).

  Zgadzam się co do szyfonu z tym ,że wykonane z niego pokrycie jest podatne na na wilgoć , a dodatkowo po wielokrotnym cellonowaniu traci swoją fakturę co jest dość istotną wadą przy późniejszej ocenie makiety :( dlatego też cały model tak jak usterzenie będze pokryty koveralem .

Pisząc o delikatnej konstrukcji usterzenia popełniłem błąd (mea culpa) miałem na myśli  mocowanie do kadłuba statecznika poziomego

które powoduje ,że jest on podatny na drgania .

 

P1010085.JPG

 

Zbyszek


  • 0

#18 stan_m

stan_m
  • Modelarz
  • 535 postów
  • Age: 56
  • SkądSokółka, Dęblin, Warszawa
  • Imię:Stanisław

Napisano 01 November 2015 - 23:54

 

Sądzę ,że sztywność kadłuba Lublina wynikała z jego przestrzennej konstrukcji , kratownicy spawanej z rur stalowych wykrzyżowanej cięgnami.

  Natomiast jeżeli chodzi o pokrycie budowanego modelu to nie ośmieliłbym się pokryć go papierem japońskim , folią ani papierem pakowym Natron który też był stosowany w czasach kiedy rozpoczynałem przygodę z modelarstwem  do pokrywania modeli (sam pokrywałem tym papierem pierwszy model redukcyjny Chai -19  , ale to było 50 lat temu).

  Zgadzam się co do szyfonu z tym ,że wykonane z niego pokrycie jest podatne na na wilgoć , a dodatkowo po wielokrotnym cellonowaniu traci swoją fakturę co jest dość istotną wadą przy późniejszej ocenie makiety :( dlatego też cały model tak jak usterzenie będze pokryty koveralem .(...)

 

Gdyby tak było z tą sztywnością kadłuba to nikt nie stosowałby napinania cellonem przyszytego lub przyklejonego do rozpórek płótna...

Cięgna krzyżowe, owszem usztywniają zasadniczo kratownicę ale kratownica to jeszcze nie kadłub. Dopiero zamknięta poprzez oklejenie płótnem bryła (kratownica, wręgi, półwręgi i podłużnice) stanowi kadłub a jej sztywność zależy od sztywności ścianek czyli płótna...Ale to tylko teoria jest.

Natron prążkowany oczywiście nie może być brany pod uwagę przy tego typu modelu (napinał się od zwilżenia wodą i wielogodzinnym schnięciu po wcześniejszym przyklejeniu klejem kazeinowym do żeber, klej chyba nazywał się "Certus"). Ale szyfon? Czemu nie...

Ja stosowałem najpierw oklejenie papierem japońskim i napięcie cellonem z dodatkiem 5% oleju rycynowego by uelastycznić japonkę a potem na to przyklejełem szyfon, który pięknie się napinał i zachowywał fakturę płótna.

Ale racja, koveral jest dzisiaj nie do przebicia pod każdym względem.


  • 0

#19 MASK

MASK
  • Modelarz
  • 1184 postów
  • Age: 43
  • SkądBiłgoraj, Nowy Jork
  • Imię:Marcin

Napisano 02 November 2015 - 02:00

O jasny gwint, właśnie natknąłem się na Twój wątek Zbyszku! Zawsze byłem fanem dojrzałych przedsięwzięć dotyczących miniaturyzacji polskich samolotów. Twój projekt jest wyjątkowy, bo w dużej skali i z dbałością o szczegóły. Podziwiam elegancką modelarską robotę!


  • 0

#20 kesto

kesto
  • Modelarz
  • 1495 postów
  • Age: 50
  • SkądEłk
  • Imię:Krzysztof

Napisano 02 November 2015 - 09:44

Zbyszek, mógłbyś zrobić zdjęcie szczegółów mocowania statecznika poziomego?


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych