Skocz do zawartości

Art Hobby Solaris 3,1 VE


BRoman
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Przyszedł czas na odcięcie lotek i klap. W zasadzie wszystko pasuje tyle, że nie należy spodziewać się takiego ułożenia listew wewnętrznych w lotce jak to jest na rysunku. Wycięcie w trójkąt  nadmiaru listewki trzeba zrobić samodzielnie co używając ostrego noża jest bardzo łatwe. Wycinanie forniru z dołu lotki bezwzględnie przy listwie metalowej.

Bardo ważną rzeczą jest dokładne przecięcie poprzeczne na początku  końcu lotki by nie wyłamywać nieprzeciętych włókien balsy

post-14536-0-38456700-1557886256.jpg

post-14536-0-70152800-1557886276.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 60
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Marku, gratuluję nabycia Solarisa :) .

Liczę że niebawem zobaczymy go u Nas na lotnisku.

 

Roman, sorki z OT  (liczę że powymieniacie się doświadczeniami z użytkowania modelu  ;)  )

Dzięki,

 Jutro,jestem jak pogoda dopisze bo mam kilka modeli do oblotu, budowałem całą zimę teraz pozostało latać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mówimy o wychyleniach to mniej doświadczeni koledzy powinni narysować realny układ napędu klapy o ile zdecydują się ja wykonać ( doświadczonym także nie zaszkodzi) . Pozwoli to oszacować wielkości wychyleń klapy.

 

  Pokazany na rysunkach w zestawie układ  : położenie i wielkość dźwigni serwomechanizmu, położenie i wielkość dźwigni klapy, ułożenie popychacza, zakres ruchu serwomechanizmu najlepiej narysować w skali 1:1 . 

Nie spodziewajcie się wychyleń rzędu 60-80 stopni stosując dołączone akcesoria do proponowanego układu mechanicznego. Układ ten jest całkowicie prawidłowy i znany w innych rozwiązaniach.Jednak popychacz jest prowadzony pod innym kątem i w innym miejscu wychodzi ze skrzydła.

 Tak jak podano wychylenie klapy w konfiguracji "hamowanie" ( crow ) około 20 mm w dół jest faktyczne do osiągnięcia. Ile to stopni ?

Już mówię -  arc sin 20/45 -tyle wynosi..

Przeniesienie popychacza i dźwigni klapy na dolną powierzchnię przy "dolnym" zawiasie zdecydowanie zwiększy wychylenie klapy lecz zwiększy też ryzyko uszkodzenia mechanizmu przy lądowaniu jeśli nie zdążymy zamknąć klapy przy przyziemieniu a tego nie wykluczajmy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak podano wychylenie klapy w konfiguracji "hamowanie" ( crow ) około 20 mm w dół jest faktyczne do osiągnięcia. Ile to stopni ?

Już mówię -  arc sin 20/45 -tyle wynosi..

Przeniesienie popychacza i dźwigni klapy na dolną powierzchnię przy "dolnym" zawiasie zdecydowanie zwiększy wychylenie klapy lecz zwiększy też ryzyko uszkodzenia mechanizmu przy lądowaniu jeśli nie zdążymy zamknąć klapy przy przyziemieniu a tego nie wykluczajmy.

Żeby skutecznie hamować klapy zrób na 70-80 stopni a najlepiej na 90. Tu się nie ma co bać o uszkodzenie serwa czy trybów w serwie, wystarczy tylko zamknąć klapy na te 2s przed przyziemieniem. Poza tym lądujemy z minimalną prędkością i jak nawet klapa się ociera o trawę to przy odpowiednio dobranym serwie nic mu nie będzie. Wielokrotnie wypraktykowane.

Chyba że chcesz się ślizgać po 2-3m modelem po trawie, ale to też idzie zrobić tym pierwszym sposobem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zdecydujesz się ustawić wychylenia klap do hamowania na owe 70-80stopni, to koniecznie dodaj kontrę steru wysokości do dołu. Jeżeli tego nie zrobisz, to model dośc gwałtownie zachamuje (wysklepienie profilu znacząco zwiększy siłę nośną i zmniejszy prędkość) i z dużą pewnością zadrze nos do góry. Korekta w dół SW jest potrzebna żeby zachować prędkość modelu i jest do dobrania organoleptycznie, przy czym najlepiej próbnie otworzyć taki hamulec na bezpiecznej wyskości i sprawdzić pod wiatr jak reaguje model. Po ewentualnych korektach takie ustawieni jest najbardziej skutecznej do zachamowania modelu na krótkim odcinku lotniska.

Powodzenia w nastawach :) i lotach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rady kolegów pokrywają się z moimi wcześniejszymi obserwacjami i doświadczeniem . W tym egzemplarzu Solaris będzie jednak ledwo 20 mm w dół.

Już jedna klapa jest tak zrobiona - popychacz ma swój otwór w górnym pokryciu i druga symetrycznie będzie wykonana. W skrajnym przypadku przeniesienie napędu na dół jest możliwe a zatkanie szczelin popychacza realne choć psuje estetykę . Oczywiście stosując załączone dźwignie należy dźwignię obrócić o 180 st lub wykonać inną równoważną  by nie blokowała się w pozycji "otwarta klapa" o dolne pokrycie. 

Jeszcze jedna uwaga co do określeń co jest co. To , że model ZWOLNI w konfiguracji CROW nawet z takimi wychyleniami nie mam żadnej wątpliwości ! Natomiast zwiększenie opadania to nie to samo co spowolnienie lotu modelu. Zwolni ale opadanie będzie na pewno mniejsze niż przy 60-80 stopni klapy. Taki los..

 

Dobór odpowiednio silnego mechanizmu.

  Dysponuję 2,4 kg / cm mechanizmami z metalową przekładnią-są takie i inne nie będą . Przy okazji proponuję posiadać w zapasie drut 1,2 mm na popychacze bo mnie się zdarzyło, że podczas wyginania i innych zabiegów "kombinerkowych" musiałem ponowić próby trzykrotnie. Mnie się trafiło to innym też się może przydarzyć . Nie mam żadnych snapów do regulacji  i trzeba trafić z wymiarem z dokładnością do 1 mm co nie jest dla mnie takie oczywiste.

Oko stare, rączka drżąca ...


Mam pewien problem ze zrozumieniem tematu ?!

Porady jak dla początkującego, a buduje doświadczony modelarz ?
Może coś pokręciłem ?

 

Niczego nie pokręciłeś ! Dobrze rozumiesz co piszę  ! Jedynie przeczytaj moje założenia co do wykończenia tego zestawu.

 

Owszem-kilka AH i Blejzyków mam zaliczone z pozytywnym skutkiem więc coś już wiem by odważyć się na umieszczenie tego tematu w miejscu publicznym.

Czy są to porady dla początkującego ? I tak i nie. Dla początkującego w TEJ technologii -tak . Dla doświadczonego modelarza niekoniecznie ale czytać oczywiście każdy może i swoje merytoryczne uwagi co do modelu i tekstu jak najbardziej umieszczać w tym wątku-zapraszam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pewien problem ze zrozumieniem tematu ?!

 

Porady jak dla początkującego, a buduje doświadczony modelarz ?

Może coś pokręciłem ?

Wszystkim wielkie dzięki za pomoc ustawiłem tak jak doświadczenie mówi i było ok.

Pozostałe elementy ustawiłem na lotnisku ( klapy i itp)

Pierwszy lot była taki sobie następne już lepiej jeszcze tylko wymiana pakietu i można latać oczywiście trochę szczęścia do pogody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chociaż nazwa modelu jest "słoneczna" nie przeszkodziło to , że mam domowe L4 i prace oklapły na ...jednej klapie . Ale wcześniej zrobiłem połączenie elektryczne końcówki. Nie jestem zwolennikiem dwustronnego  utwierdzania konektorów ale zwyciężyły naciski zewnętrzne. Już tak miałem wykonana instalację i działała ale to trochę wbrew mojej filozofii. Czasami trzeba wbrew sobie coś zrobić . Zabezpieczenie końcówek  przed rozsunięciem kawałkiem taśmy klejącej będzie standardem . 

post-14536-0-89395500-1558341972.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chociaż nazwa modelu jest "słoneczna" nie przeszkodziło to , że mam domowe L4 i prace oklapły na ...jednej klapie . Ale wcześniej zrobiłem połączenie elektryczne końcówki. Nie jestem zwolennikiem dwustronnego  utwierdzania konektorów ale zwyciężyły naciski zewnętrzne. Już tak miałem wykonana instalację i działała ale to trochę wbrew mojej filozofii. Czasami trzeba wbrew sobie coś zrobić . Zabezpieczenie końcówek  przed rozsunięciem kawałkiem taśmy klejącej będzie standardem . 

Podoba mi się rozwiązanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W niezbyt dużych i ciężkich szybowcach czasami lepiej sprawdzały mi się popychacze z pręta węglowego w połączeniu z wklejanymi na nie plastikowymi snapami (tymi z metalowymi ośkami). Były sztywniejsze niż drut o średnicy umożliwiającej ręczne, prawidłowe wygięcie celem zaczepienia o dźwigienkę serwa/lotki/klapy.   https://www.modelmotor.pl/snap-plastikowy-maly-m2-z-pinem-mp-jet.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.