rosik Opublikowano Środa o 18:08 Opublikowano Środa o 18:08 WITAM No i decyzja zapadła. Tegoroczne ,,jesienne,, lato powoli zbliża się ku końcowi to trzeba pomyśleć o nowym temacie. Myślę że to będzie odpowiedni model w stosunku do moich zdolności pilotażowych a jednocześnie dość urokliwy. COBOLD - LEPRECHAUN ma powstać z dostępnych w necie planów. Rozpiętość 2,6m. Z pewnością będą też jakieś zmiany w konstrukcji. Na razie jestem na etapie kompletowania materiałów oraz ustalania koncepcji. Ma być też z napędem elektro. Co się tylko da, to wycinane będzie wykonanym przeze mnie amatorskim ploterem frezującym. Skrzydła mają leżeć na górnej części kadłuba. Czy lotki by się sprawdziły? Tak się też zastanawiam, czy podłużnice kratownicy kadłuba wykonać z pełnych listewek sosnowych, może z balsowych lub może lamelowanych z zalaminowaną tkaniną? Co koledzy myślą na ten temat? Wiadomo, że pełne balsowe byłyby z kolei najlżejsze. A z tych planów z przeróbkami model ma powstać (bez wieżyczki pod skrzydłem): 3
Artur Lis Opublikowano Czwartek o 12:31 Opublikowano Czwartek o 12:31 18 godzin temu, rosik napisał: WITAM Tak się też zastanawiam, czy podłużnice kratownicy kadłuba wykonać z pełnych listewek sosnowych, może z balsowych lub może lamelowanych z zalaminowaną tkaniną? Co koledzy myślą na ten temat? Wiadomo, że pełne balsowe byłyby z kolei najlżejsze. A z tych planów z przeróbkami model ma powstać (bez wieżyczki pod skrzydłem): Co do kadłuba , ja w swoim Leprechaun zrobiłem ze sosny Tzn , listewki jako podłużnica kadłuba 8X8 po 2szt 8 X4 wyginane na mokro i przypięte gwoździami do obrysu kadłuba . Zostawiając to na dwa dni do wyschnięcia , póżnie znów demontaż owych podłużnic i smarowanie klejem do drewna montaż w tych samym miejscu . Czy z balsy bym wykonał , szczerze myślałem o tym ale za delikatny byłby . Robiłem z naszej pospolitej sosny . Listwy kupowałem 2-metrowe i ciołem na pilarce . Nie stosuje przy tym modelu żadnych tkanin , moje założenie było takie " Ma powstać w technologii klejenia jak w 1950 r żadnych tkanin laminatów" . Sosna balsa i klej do drewna . 1
Patryk Sokol Opublikowano Czwartek o 14:37 Opublikowano Czwartek o 14:37 Zmień profile na coś sensownego, polecam zestaw AG34-35-36-37. Jeśli chodzi zaś o lotki, bądź ich brak, to wrzuć wymiary w ten arkusz http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip Powie Ci jak tam proporcje się w tym szybowcu mają
rosik Opublikowano Czwartek o 15:55 Autor Opublikowano Czwartek o 15:55 Tak też myślę, że ukształtowane i sklejone listewki sosnowe będą odpowiednie. Co do profili, to jednak chciałbym zachować to co w orginale, takie trochę ,,antyczne,,. Ale jakby co, to zawsze można wykonać drugie skrzydło dla porównania. 1
young Opublikowano Czwartek o 16:36 Opublikowano Czwartek o 16:36 39 minut temu, rosik napisał: Tak też myślę, że ukształtowane i sklejone listewki sosnowe będą odpowiednie. Co do profili, to jednak chciałbym zachować to co w orginale, takie trochę ,,antyczne,,. Ale jakby co, to zawsze można wykonać drugie skrzydło dla porównania. Może jednak przemyśl czy nie zmienić profili na sugestie kolegi Czarka.odel jak by nie było kultowy
dariuszj Opublikowano Czwartek o 17:00 Opublikowano Czwartek o 17:00 22 minuty temu, young napisał: Może jednak przemyśl czy nie zmienić profili na sugestie kolegi Czarka. Wiesz, że Patryk kasuje od każdego 100 PLN za nazwanie go Czarkiem? 1 2
young Opublikowano Czwartek o 18:29 Opublikowano Czwartek o 18:29 Patryku - przepraszam 🙃 To ja już mu wisze że dwie stówy 🫠 Ale cel miałem zacny więc wybaczy. PS ciekawe ile już by od innych zebrał .
Artur Lis Opublikowano Piątek o 11:40 Opublikowano Piątek o 11:40 21 godzin temu, Patryk Sokol napisał: Zmień profile na coś sensownego, polecam zestaw AG34-35-36-37. Jeśli chodzi zaś o lotki, bądź ich brak, to wrzuć wymiary w ten arkusz http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip Powie Ci jak tam proporcje się w tym szybowcu mają To wygląda na profanacje , cała sztuka polega na tym profilu co był projetowany 1950r ! 1
Patryk Sokol Opublikowano Piątek o 13:33 Opublikowano Piątek o 13:33 2 godziny temu, Artur Lis napisał: To wygląda na profanacje , cała sztuka polega na tym profilu co był projetowany 1950r ! Ale po co? Nic w ten sposób nie uzyskasz pozytywnego. A tak masz model który wygląda jak oryginał, ale którym warto latać. Nie namawiam przeciez do robienia tego w kompozycie, czy cokolwiek. Zmianie ulega rzecz niewidoczna z zewnątrz. Równie dobrze mógłbyś powiedzieć, że wstawić tam współczesny osprzęt to profanacja. 2
Jerzy Markiton Opublikowano Piątek o 14:00 Opublikowano Piątek o 14:00 Bez lampowego odbiornika to będzie profanacja ! I mechanizm wykonawczy na gumkę - koniecznie ! - Jurek
rosik Opublikowano Piątek o 14:21 Autor Opublikowano Piątek o 14:21 No i wychodzi na to, że aby opanować sytuację będę zmuszony wykonać dwie szt. skrzydeł😅. Jedne z oryginalnym profilem ,,vintage,, a drugie z profilem proponowanym przez kol. Patryka🙂. Kuszący jest też ten odbiornik lampowy🤣. No i jakaś gumka do mechanizmu też się znajdzie🤣. A tak na poważnie to ze względu na długość zastanawiam się też nad dzielonym kadłubem.
RobRoy Opublikowano Piątek o 21:56 Opublikowano Piątek o 21:56 7 godzin temu, rosik napisał: A tak na poważnie to ze względu na długość zastanawiam się też nad dzielonym kadłubem. A to dopiero profanacja ....!!!! Panie kolego .... 😉 . Może lepiej zrobić jakiś kufer na bagażnik samochodowy ???? i demontowalny statecznik poziomy... .
pepcio Opublikowano Sobota o 08:55 Opublikowano Sobota o 08:55 Ja z budową swojego wystartuję jesienią. Tutaj masz ściągę jak wykonać dzielenie kadłuba. Nosiłem się też z takim zamiarem, ale po zmierzeniu mojego samochodu stwierdziłem ,że dwumetrowy kadłub jednak uda mi się umieścić do transportu.😃 11 godzin temu, RobRoy napisał: A to dopiero profanacja ....!!!! Panie kolego .... 😉 . Może lepiej zrobić jakiś kufer na bagażnik samochodowy ???? i demontowalny statecznik poziomy... . A propos kuferka.
rosik Opublikowano Sobota o 09:21 Autor Opublikowano Sobota o 09:21 Super. Te cenne zdjęcia wiele mówią👍. Tak się zastanawiałem jak ,,rozgryźć,, podział kadłuba aby było to jak najmniej widoczne pod transparentną folią. Oj czuję, że dostanie mi się za profanację😅.
RobRoy Opublikowano Sobota o 19:13 Opublikowano Sobota o 19:13 Bardzo fajna skrzyneczka.... załatwia dwa tematy - transport i przechowywanie. Jeszcze trochę wkładek styropianowych i będzie super. 3-4 skrzynki powinny wejść do samochodu
pepcio Opublikowano Niedziela o 10:32 Opublikowano Niedziela o 10:32 Grzegorz. Skoro projektujesz model od podstaw. to możesz skusić się na demontowalny centropłat. Zajmie jeszcze mniej miejsca w samochodzie bo bagnety skrzydła nie będą kolidować.🤣 1
rosik Opublikowano Niedziela o 12:02 Autor Opublikowano Niedziela o 12:02 Tak, taki też miałem zamiar. A tak przy okazji - czy nie ma problemu z oklejaniem folią dolnej, wklęsłej strony płatów? Transparentną folię mam z HK.
Artur Lis Opublikowano Niedziela o 12:15 Opublikowano Niedziela o 12:15 W dniu 28.08.2025 o 16:37, Patryk Sokol napisał: Zmień profile na coś sensownego, polecam zestaw AG34-35-36-37. Jeśli chodzi zaś o lotki, bądź ich brak, to wrzuć wymiary w ten arkusz http://www.tailwindgliders.com/files/Sailplane Calc Cruciform Tail May 2016.zip Powie Ci jak tam proporcje się w tym szybowcu mają Patryk, bardziej celowałbym w stary profil SD7037 jak już coś !
Patryk Sokol Opublikowano Niedziela o 12:20 Opublikowano Niedziela o 12:20 4 minuty temu, Artur Lis napisał: Patryk, bardziej celowałbym w stary profil SD7037 jak już coś ! Dlaczego?
rosik Opublikowano Niedziela o 13:42 Autor Opublikowano Niedziela o 13:42 Panowie, sorki, ale jestem uparty😉. Pozostanę jednak przy tym starym wklęsłym profilu. Chcę się sam przekonać jak się takie coś sprawuje. Ale nie oznacza to, że nie wyciągam wniosków z Waszych cennych uwag i podpowiedzi🙂. 2
Rekomendowane odpowiedzi