Stearman Opublikowano Środa o 12:20 Autor Opublikowano Środa o 12:20 Pokonałem.... coś podobne wyszło...
pietrku Opublikowano Środa o 12:48 Opublikowano Środa o 12:48 A co to jest? Ja tam nie widzę tego co narysowałeś. Widzę może niezbyt idealne, ale tylko oprofilowanie przejścia płetwa-statecznik.
Stearman Opublikowano Środa o 13:02 Autor Opublikowano Środa o 13:02 12 minutes ago, pietrku said: A co to jest? Ja tam nie widzę tego co narysowałeś. Widzę może niezbyt idealne, ale tylko oprofilowanie przejścia płetwa-statecznik. Cóż, to tylko mój brak umiejętności modelowania, jakaś moja indywidualna interpretacja... w końcu to tylko model poglądowy, a nie makieta. Po prostu lepiej nie potrafię wybaczcie jeśli kogoś razi w oczy
pietrku Opublikowano Środa o 13:06 Opublikowano Środa o 13:06 Nie no spoko. Po prostu ja nie widzę tego, aż tak szeroko. Takie jakby trochę przejście z płaskawej płetwy na profil ale nie takie ostre 🙂. Ale ja noszę okulary więc też może nie dowidzę 🙂.
dariuszj Opublikowano Środa o 13:09 Opublikowano Środa o 13:09 2 godziny temu, Patryk Sokol napisał: Dokładnie tak Bazując na tym co można znaleźć w sieci zapytam: - czemu HT14 a nie HT13? - czemu tylko jeden profil a nie dwa czyli HT12 na końcówce?
Stearman Opublikowano Środa o 13:13 Autor Opublikowano Środa o 13:13 4 minutes ago, pietrku said: Po prostu ja nie widzę tego, aż tak szeroko Chodzi o oddanie charakteru...
pietrku Opublikowano Środa o 13:18 Opublikowano Środa o 13:18 Zobacz, a tu tego nie widać: 11:06 - 11:09 min. Dawno nie widziałem Irydy. Jak ją znowu zobaczę to się aż przyglądnę z ciekawości 🙂.
Stearman Opublikowano Środa o 13:30 Autor Opublikowano Środa o 13:30 Widać... 10:15.... ale na pewno są zmiany konstrukcyjne w zależności od wersji... Naprawdę nie ma się o co spierać 😁, no gdybym próbował z Irydy zrobić dolnopłata... no wtedy to by była chyba za swobodna interpretacja 🤣
Patryk Sokol Opublikowano Środa o 13:38 Opublikowano Środa o 13:38 27 minut temu, dariuszj napisał: Bazując na tym co można znaleźć w sieci zapytam: - czemu HT14 a nie HT13? Bo HT13 jest cieńszy. A grubość pomaga w uzyskaniu sztywnej konstrukcji. 27 minut temu, dariuszj napisał: - czemu tylko jeden profil a nie dwa czyli HT12 na końcówce? Bo nie na potrzeby. Ststeczniki mają przejściowe profile, żeby skompensować niską liczbe Re na końcówce. A tutaj cięciwa sporawa, więc nie ma takiej potrzeby. A grubszy profil, prościej wykonać. 1
pietrku Opublikowano Środa o 13:39 Opublikowano Środa o 13:39 20 godzin temu, Stearman napisał: Widać... 10:15.... ale na pewno są zmiany konstrukcyjne w zależności od wersji... Poczytałem z ciekawości. Np. min. modyfikowali hamulce aerodynamiczne w M-96 👍 . Wygląda na to, że M-93 jeszcze nie, ale M-96 to już miała, bo w niej ta płetwa pomiędzy hamulcami jest już zwężona. Ale to przejście jest dwa razy węższe, w trójkąt zwężający się ku górze i pod mniejszym kątem do płetwy i statecznika. Powodzenia, już się nie wtrącam 🙂.
Stearman Opublikowano Czwartek o 14:07 Autor Opublikowano Czwartek o 14:07 On 10/15/2025 at 3:39 PM, pietrku said: Poczytałem z ciekawości. Np. min. modyfikowali hamulce aerodynamiczne w M-96 👍 . Wygląda na to, że M-93 jeszcze nie, ale M-96 to już miała, bo w niej ta płetwa pomiędzy hamulcami jest już zwężona. Ale to przejście jest dwa razy węższe, w trójkąt zwężający się ku górze i pod mniejszym kątem do płetwy i statecznika. No nie widać najlepiej... dla mnie jest tak jak zamodelowałem... ale doceniam dociekliwość... zachęcam do dalszych poszukiwań, a ja obiecuję, że jak zrobiłem źle to poprawię Przydałoby się zdjęcie z przodu, gdzie widać tę płetwę.... poszukiwania trwają - sprawa nadal nierozstrzygnięta
Andrzej Klos Opublikowano Czwartek o 23:18 Opublikowano Czwartek o 23:18 W dniu 15.10.2025 o 20:38, Patryk Sokol napisał: Dorzuć jeszcze -1st skręcenia na końcówce, tak dla bezpieczeństwa Profil to tylko jedna z części układanki jeśli chodzi o korkociąg Akurat Mh32 jest Bardzo wdzięczny pod tym względem, bo ma łagodną charakterystykę przeciągnięcia: W oznaczonym zakresie widać, że przy wzroście kąta natarcia, nie ma gwałtownego załamania krzywej, ani spadku współczynnika siły nośnej. A tak dla porównania, profil z mojej "kochanej" serii HQ: Kanciastą ma charakterystykę jak F-117 kadłub. To co powodowało płaskość korkociągu to najpewniej szeroko rozstawiano masa w kałubie (blisko nosa i ogona). Duży moment bezwładności takim przypadkom sprzyja. Iryda ma szczęśliwie wielki statecznik pionowy, raczej do korkociągu ultra chętna nie będzie. NACA na stateczniku to zło. I teraz dlaczego: Wykres tutaj przedstawia zależność współczynnika siły nośnej od kąta natarcia, dla NACI0010 przy 80 000 liczbie Re (dosyć dużo jak na statecznik i tak, przy mniejszej jest jeszcze gorzej). I teraz co tu widać - w zakresie od -1 do 1st kąta natarcia profil robi zero siły nośnej A statecznik większość czasu spędza w tym zakresie. Innymi słowy - dosłowjnie masz luz na sterze, tylko że aerodynamiczny. Generalnie - w spokojnym samolocie to pół biedy, ale jak widze NACI w dużych makietach syzbowców to nawet się nie zbliżam, nie chce to cholerstwo trzymać prędkości trymowej w ogóle. I to nawet nie jest tak, że NACI są złe same w sobie, przy dużych liczbach Re są bardzo ładnie liniowe. Po prostu się do modeli nie nadają. A teraz porównajmy to z profilem modelarskim na statecznik: Wstawiony tutaj do porównania profil to HT14 Marka Dreli. Jedyna wada w stosunku do NACI to grubość - 7,5%. I nawet przy 25 000Re charakterystyka jest liniowa w zakresie -2 do +2st. Ogólnie - profile HT to absolutne mistrzostwo - ja nigdy nie wyprodukowałem nic lepszego na stateczniki. A biorąc pod uwagę, że większośc modeli zawodniczych ma te profile na ogonie, to nie jestem tu gorszy od większości swiata I teraz - jakie to ma znaczenie? Na przelocie nie oscyluje nam prędkość - kluczowe w szybowcach. A w makietach kluczowe jest coś innego. Taka Iryda, z racji skosu ma sprzężone odchylenie (czyli zmianę kierunku w płaszczyźnie steru kierunku) z przechyleniem poprzecznym (przez skos skrzydła) I teraz powoduje to, że oprócz stosunkowo niegroźnych oscylacji w płaszczyźnie pionowej, to model może zacząć też przechylać się tam i z powrotem. Fun, szczególnie np. na podejściu Patryk, Dead band oczywiscie istnieje ale to co Ty pokazales jest "troche" przesada (blad numeryczny). (Airfoils at Low Speeds) Wynika to z faktu, ze uzyles Ncr=9 i zapewne masz 0 (Zero) grubosc krawedzi splywu. Ncr=9 jest zbyt optymistyczne i 6 lub 7 jest bardziej realistyczne ("Designing flying wings", Peter Wick). Jesli uzywa sie zerowej grubosci krawedzi splywu program uzywa zupelnie innych rownan (warunkow brzegowych??); to jest info od Prof K. Kubrynski. Zwroc uwage, ze dla 0.1% gap i Ncr=6 program przewiduje zachowanie profilu w tym zakresie praktycznie dokladnie. Wprawdzie jest to N0010 a nie N0009 ale nie chcialo mi sie robic tego 2 razy; dzisiaj jest Piatek i musze wkrotce kosic trawe a potem wypic piwo z sasiadem 😁 a potem jeszcze isc na rower. 2
Patryk Sokol Opublikowano wczoraj o 11:54 Opublikowano wczoraj o 11:54 A mam przerwę na spływie Bez przerwy to widać na Twoim wykresie różnicę, idzie wręcz w przeciwne strony Co do nCrita, to sprawa jest dyskusyjna. Tzn. spotkałem się też z opiniami, że i 12tka nie jest od czapy dla małych liczb Re. A grzebiąc w niektórych publikacjach (przede wszystkim tej o projektowaniu aerodynamiki do Diany 2), że powinien być inny nCrit dla górnej i dolnej powierzchni płata. I najgorsze jest to, że do konkretnego wniosku tu nie dojdziemy, bo na Ncrit mogą wpłynąć i inne warunki zastane. Tutaj też bym szukał źródła porad Petera Wicka, on się głównie po zboczu buja, a tam turbulencji pod dostatkiem. Skupiłbym się na czymś innym - ta zależność wyników od nCrita świadczy o tym, że mamy do czynienia z dużą tendencją do separacji laminarnej w NACA'e (tzn. nCrit określa nam jak łatwo przepływ zaburza się i przechodzi w tubulentny - niższy nCrit określa większą tendencję do turbulizacji). A to, że mamy tę zależność tak dużą, to wskazuje nam to na to, że NACA się na profil do tych liczb Re nie nadaje. Ale tak - ogólnie się zgadzam, w wielu zastosowaniach ten efekt nie będzie tak brutalny.
Andrzej Klos Opublikowano 3 godziny temu Opublikowano 3 godziny temu 21 godzin temu, Patryk Sokol napisał: ... Ale tak - ogólnie się zgadzam, w wielu zastosowaniach ten efekt nie będzie tak brutalny. Chyba najbardziej bedzie to widoczne w usterzeniu plytowym??
Patryk Sokol Opublikowano 3 godziny temu Opublikowano 3 godziny temu 26 minut temu, Andrzej Klos napisał: Chyba najbardziej bedzie to widoczne w usterzeniu plytowym?? Zależy co Oscylacje będą niezależnie od tego, czy płytowy, czy klasyczny. A jeśli chodzi o wpływ na wychylenie steru to deadband też ma znaczenie. Tzn. tak długo jak ster nie wyjdzie poza separację laminarną, tak długo niewiele będzie robił. Widać to tutaj: Zawais ustaliłem w 70% cięciwy. I jak widać wychylenie o 1st nic nie robi, bo się chowa w bąblu.
Rekomendowane odpowiedzi